تست شخصیت دیسک DISC به شما اجازه می‌دهد که نوع DISC و پروفایل شخصیتی خود را به سرعت تعیین نمایید. فاکتورهای DISC، برتری‌طلبی، تاثیرگذاری، ثبات و تطابق به شما کمک می‌کنند تا رفتار خود نسبت به دیگران و کارهای روزانه‌تان را پیش‌بینی کنید. به عبارت دیگر، دیسک یک ابزار قدرتمند و بسیار ساده برای درک انسان‌ها است. رفتار انسان می‌تواند مرموز باشد. در خانه یا محیط کار، رفتار و شخصیت اغلب به درستی تعبیر نمی‌شوند و تبدیل به عوامل استرس‌زایی می‌گردند که بر بهره‌وری کاری فرد اثرگذار هستند. خبر خوب این است که تست ۷ دقیقه‌ای DISC می‌تواند کلیدی به سوی روابط بهتر، حل اختلاف نظرها، انگیزه و رشد فردی باشد. با مالتینا بلاگ همراه باشید تا با این تست بیشتر آشنا شوید.

jتست شخصیت‌شناسی DISC

ارزیابی آنلاین DISC

ارزیابی آنلاین DISC برای تست شخصیت از طریق محاسبه‌ی پروفایل شخصی DISC بر مبنای رفتار معمولی روزانه طراحی شده است. تست DISC یکی از شناخته‌ترین تست‌های شخصیتی سراسر جهان است. در پایان تست گزارشی به شما داده می شود در این گزارش تفصیلی، نموداری که نشان‌دهنده‌ی نوع DISC و مشخصات متنی مختصری از پروفایل شخصیتی شماست، به نمایش گذاشته می‌شود. در صورت تمایل، حتی می‌توانید گزارش کامل‌تری از این تست را دریافت نمایید. این تست شامل ۴۸ پرسش است که باید صادقانه و داوطلبانه به آن‌ها جواب داده شود. حدود ۷ تا ۱۵ دقیقه برای تکمیل تست DISC وقت نیاز است.

در صورت تمایل به انجام این تست، به صفحه آزمون تست DISC مراجعه کنید.

DISC چیست ؟

DISC یک …

  • زبان رفتاری است که بر رفتار تمرکز دارد و نه احساسات. DISC یک ابزار بالینی نیست و به همین دلیل است که برای استفاده از آن نیازی به مراجعه به پزشک نمی‌باشد.
  • زبان قابل درک است که از چهار بعد اصلی و شدت آن‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین، یک زبان قابل درک و به یاد ماندنی است.
  • زبان جهانی که می‌توان آن را تنها زبان جهانی دنیا دانست.
  • زبان بی‌طرفانه است که سبک درست یا غلط و خوب یا بد ندارد. تمام سبک‌ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند و به صورت منحصر به فردی مثبت هستند.
  • زبان عملی است که می‌توان در زندگی از آن استفاده کرد. این زبان دارای کاربردهای سودمند و عملی در روابط اجتماعی، کاری و خانوادگی است و آن را می‌توان یک ابزار فوق‌العاده برای توسعه نفس دانست

مزایای تست DISC

در سازمان‌هایی که از تست DISC استفاده می‌کنند، بهبود در برقراری ارتباطات، سوتفاهم کمتر، ملاقات‌های کوتاه‌تر، اختلاف نظر کمتر، تیم‌های کارآمد، همکاری سازنده‌تر، بهره‌وری بیشتر و بهبود عملکرد مالی دیده می‌شود. موارد کلیدی که تست DISC در آن‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد، عبارتند از:

  • کسب و کار، منابع انسانی
  • آموزش، مشاوره، مربیگری
  • وزارت
  • آموزش و پرورش
  • توسعه‌ی رهبری
  • توسعه‌ی تیمی 
  • توسعه‌ی نیروی فروش
  • آموزش خدمات مشتری
  • حل تعارض
  • مربیگری شغلی

تست DISC

DISC: آغازگر سبک شخصیتی

رفتار انسان مطلقا خوب و بد نیست و به همین دلیل است که نظریه‌ی DISC شامل ترکیبی از چهار سبک شخصیتی DISC است. این امکان‌پذیر ولی نادر است که یک فرد تنها برتری‌طلبی را در ویژگی‌های شخصیتی خود داشته باشد اما به احتمال زیاد، برتری‌طلبی اولین فاکتور، ثبات دومین فاکتور و تاثیرگذاری سومین فاکتور در شخصیت اوست. 

با در نظر گرفتن اولین، دومین و سومین ویژگی شخصیتی یک فرد می‌توان ترکیب منحصر به فردی از انواع شخصیت DISC و تاثیر آن‌ها بر کارهای روزانه، اولویت‌های شخصی در محیط‌های مختلف، برقراری ارتباط با دیگران، توانایی سازمان‌دهی، واکنش یا اجتناب از درگیری و غیره را مشاهده کرد. 

با درک ترکیب شخصیت DISC یک فرد می‌‌توان آن فرد را در محیط‌هایی قرار داد که احساس راحتی و قدرت می‌کند، واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهد و اعمال و واکنش‌ها را بهتر درک و پیش‌بینی می‌نماید. رفتار انسان پیچیده ولی قابل پیش‌بینی است. 

تست شخصیت DISC برای بیش از ۳۰ سال است که در زمینه‌ی کاری و شخصی بکار می‌رود. درست مانند خلق رنگ‌های جدید با ترکیب رنگ‌های اولیه برای نقاشی، شخصیت DISC از چهار ویژگی شخصیتی اصلی رفتار انسان استفاده می‌کند و هر فرد دارای ترکیب منحصر به فردی است. این پالت رنگ شخصیتی است. تحقیقات نظریه‌ی شخصیتی DISC مارستون که در دهه‌ی ۱۹۲۰ انجام شد، تا به امروز ادامه دارد و بینش خوبی در رابطه با رفتار انسانی و انواع شخصیتی DISC را ایجاد می‌نماید. 

بیشتر بخوانید : چرا روابط شخصیت خودشیفته منجر به جدایی و خیانت میشود؟

آیا با پروفایل‌های DISC آشنا هستید؟ 

این پروفایل‌‌ها در کنار هم سیستم تحلیل شخصیتی را تشکیل می‌دهند که حدود یک قرن پیش توسط ویلیام مولتون مارستون، روانشناس و خالق شخصیت زن شگفت‌انگیز، معرفی شدند. مانند قهرمان کتاب‌های مصور مارستون، این پروفایل‌ها به همان اندازه‌ی روز نخست مناسب و مرتبط هستند.

سیستم DISC مارستون با چهار نقطه قطب‌نما از شخصیت که نام پروفایل‌ها از آن‌ها گرفته می‌شود، شروع می‌گردد: برتری‌طلبی (D)، تاثیرگذاری (I)، ثبات (S) و تطابق (C). مارستون مشاهده کرد که شما می‌توانید شخصیت خود را از طریق یک یا دو ویژگی که بیشترین تناسب را با شما دارند، تعریف کنید. 

پروفایل‌های DISC

اگر دو تا از این ویژگی‌ها با شخصیت شما تناسب دارند، شما می‌توانید با شناسایی این که کدام ویژگی بیشتر از همه در رفتارتان وجود دارد، شخصیت خود را دقیق‌تر تحلیل کنید. 

در مجموع، ۱۲ ترکیب به وجود می‌آیند. این که متوجه شوید شخصیت شما به کدام یک از این ۱۲ مورد نزدیک است و همکارانتان در کجای این معادله قرار می‌گیرند، کار را بسیار آسان‌تر می‌سازد. در ادامه، نگاهی بر نحوه شناسایی شخصیت خود و اطرافیانتان خواهیم انداخت و نشان می‌دهیم که با نتایج این تست چه کار باید کرد. 

چالش‌گر (DG)

نباید سر به سر شخصیت نوع چالش‌گر گذاشت. شخصیت نوع چالش‌گر، کوشا، مبادی آداب و حاضر جواب است؛ اگرچه، ممکن است این شخصیت را با ویژگی‌هایی از قبیل بی‌احساس بودن، سرد و گوشه‌گیر نیز شناخت. این بدان دلیل است که شخصیت چالش‌گر غالباً در موقعیت برتری که می‌تواند رهبری یک گروه و یا تاثیرگذار بودن باشد، راحت‌تر است. 

این اعتماد به نفس در ترکیب با خلاقیت، یک شخصیت مفید را به وجود می‌آورد. تعداد زیادی فرد با شخصیت چالش‌گر در یک تیم می‌تواند مشکل‌ساز باشد اما به همین دلیل است که شناسایی شخصیت‌های اطرافیانتان می‌تواند بسیار سودمند باشد و بر این اساس می‌توانید تعادلی میان این شخصیت‌ها برقرار نمایید. اگر خود شما نیز شخصیت چالش‌گر دارید، ممکن است لازم باشد تا حفظ آرامش و گوش دادن به اطرافیانتان را یاد بگیرید. 

افرادی با شخصیت چالش‌گر می‌توانند از تلاش برای ارزیابی نتایج نامشهود و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت سود ببرند، حتی اگر آن‌ها به اندازه‌ی نتیجه‌ی نهایی یک تصمیم مخاطره‌آمیز راضی‌کننده نباشند.

برنده (D)

نزدیک‌ترین شخصیت به چالش‌گر، شخصیت برنده است. شخصیت برنده یک نوع از شخصیت برتری‌طلبی است که از دید بالا تصمیم‌گیری می‌کند. 

یک شخصیت متمرکز و الهام‌بخش می‌تواند یک رهبر کامل باشد که بیشتر از سپری کردن زمان برای عوامل اصلی کارهای روزانه به نتایج توجه دارد. او نگاهی بر تحقیقات و ایده‌هایی که کارکنانش دارند، می‌اندازد (کار کردن در محیطی که خودش به وجود آورده است) و بهترین تصمیمات در مورد نحوه پیشبرد کار را می‌گیرد. 

اگر شما دارای شخصیت برنده هستید، همانند شخصیت چالش‌‌گر شاید لازم باشد به جای ادامه دادن با فرضیات و انرژی خام، گاهی آرام بگیرید تا بتوانید شخصیت اطرافیانتان را بشناسید. 

جستجوگر (Di)

شخصیت جستجوگر یک شخصیت پیشگام است. او دوست دارد تا مسیر دشوار به سوی موفقیت را طی کند اگر این به معنی خلق ایده‌ها و فرآیندهای سودمند باشد. او هیچگاه به دستاوردهای خود قانع نیست و همکارانش را برای خلق ایده‌های کاری جدید برمی‌انگیزد. 

او ممکن است نسبت به شخصیت‌های چالش‌گر و برنده بهتر با همکارانش کار کند اما ارزش آن را دارد که هنگام برقراری ارتباط با شخصیت جستجوگر، مختصر، روراست و بی‌پروا باشید. 

اما اگر شخصیت شما در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، کمی خودآگاهی می‌تواند مفید باشد. افرادی با شخصیت جستجوگر تمایل به نوآوری دارند و ممکن است یک ایده را تنها به خاطر نوآوری‌اش دوست داشته باشند نه ارزش واقعی آن. مراقب باشید که هنگام یافتن روش‌هایی برای حداکثرسازی پتانسیل کسب و کار خود، احساسات و نیازهای همکارانتان را زیر پا نگذارید زیرا افراد از همه چیز مهم‌تر هستند. 

ریسک‌پذیر (iD)

شخصیت ریسک‌پذیر نیز پیشرو در ایده‌های جدید و جسورانه است. شخصیت ریسک‌پذیر کمتر به دنبال قدرت و اقتدار می‌گردد؛ این بدان معنی است که او ایده‌هایش را از کسانی که هم‌ترازش هستند، می‌گیرد. 

اگر همکارتان شخصیت ریسک‌پذیر دارد، سعی کنید بهترین روش برای تقسیم کار بین او و خودتان را پیدا کنید. برای چنین افرادی بهتر است که بر روی وظایف جدید کار کنند در حالی که شما کارهای روزانه را مدیریت می‌کنید. 

و در صورتی که خودتان شخصیت ریسک‌پذیری دارید، به خاطر داشته باشید که به عنوان عضوی از یک تیم کار می‌کنید. ممکن است از سرعت پایین کار کردن همکارانتان ناامید شوید اما شیوه‌ی کاری آن‌ها نیز مزایای خود را دارد! 

شخصیت‌های DISC

علاقمند یا مشتاق (i)

همه عاشق شخصیت علاقمند یا مشتاق هستند. او یک شخصیت برونگرا است که شور و اشتیاقش مسری می‌باشد و می‌تواند به یک اتاق جلسه‌ی خسته‌کننده روحیه مثبتی دهد. ذهن بیش فعال شخصیت علاقمند برای حل مسائل عالی است و به تیم توانایی عبور از لحظات سخت و دشوار را می‌دهد. 

با این وجود، جذابیت و اشتیاق این شخصیت می‌تواند به بهای از دست رفتن زمان برای گوش دادن به دیگران تمام شود. 

دوست و رفیق (iS)

شخصیت دوست و رفیق همیشه آماده‌ی گوش دادن و همدلی با همکارانش است. شور و اشتیاق او همیشه از طریق حمایت عاطفی و حرفه‌ای که از دیگران می‌کند، نمایان می‌شود. این شخصیت، با اعتماد به نفس، حساس، باهوش و مهربان است و جایگاه او در مرکز اجتماعی تیم است.

با این وجود، شخصیت دوست و رفیق روحیه‌ی مهربانی دارد که کارهای خود را در کنار حمایت از دیگران انجام می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که چنین شخصیتی دارید، عالی است – شما یک فرد دوست داشتنی هستید. فقط به یاد داشته باشید که اگر کمی در رابطه با اولویت‌بندی کارها سختگیرانه‌تر عمل کنید، به سود کل تیم خواهد بود. 

همکار (Si)

شخصیت همکار موجب نزدیکی افراد به یکدیگر می‌شود. حس همدلی و مهارت‌های شنیداری او باعث می‌شود تا موقعیت ایده‌آلی برای جمع‌آوری تیم و واحدهای کاری که به خوبی در کنار هم کار می‌کنند، به دست آورد. 

مانند شخصیت دوست و رفیق، اگر شخصیت همکار دارید، می‌توانید روی مراقبت از دیگران حساب باز کنید و اطمینان حاصل نمایید که اعتبار با موفقیت کل تیم حاصل می‌شود. 

صلح‌بان (S)

اگر به نقطه‌ی s از قطب‌نمای DISC تعلق دارید، شما می‌توانید پلی میان شکاف مدیریت و نیروی کار باشید. 

شما وظایف خود را به طور کامل می‌دانید. این شخصیت با ملاحظه، صلح‌طلب و مراقب است که هر سه از المان‌های ضروری در یک تیم پویا محسوب می‌شوند. شاید نسبت به تغییر دلسرد باشید یا علاقه‌ای به خطر کردن نداشته باشید، به همین دلیل است که کسب اطلاعات در رابطه با انواع شخصیتی دیگر می‌تواند بسیار ارزشمند باشد؛ بنابراین، می‌توانید به افرادی اعتماد کنید که می‌توانند کسب و کار را به سمتی هدایت کنند که فکر می‌کنید ۱۰۰ درصد برای آن آماده نیستید. 

کاردان (SC)

شخصیت کاردان لزوماً رابطه‌ی خوبی با تکنولوژی ندارد؛ اگرچه، او شخصیت منطقی دارد و زیر و بم خود کسب و کار را درک می‌کند. 

این ممکن است بدان معنی باشد که او در سکوت و بدون تعامل زیاد با همکارانش یا سخت‌کوشی برای پیشرفت‌های جدید کار می‌کند. اگر چنین شخصیتی دارید، از شما برای روش تعیین شده‌ای که به واسطه‌ی آن کار خود را انجام می‌دهید، قدردانی می‌شود اما سعی کنید بیشتر با همکارانتان ارتباط برقرار کنید و درگیر ایده‌های جدید شوید تا احساس موفقیت کامل‌تری به دست آورید. 

قوی و مستحکم (CS)

شخصیت قوی و مستحکم، شخصیت قابل اعتمادی است که از نزاع و اختلاف نظر اجتناب می‌کند اما از بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کند. 

در صورتی که با چنین شخصیتی در ارتباط هستید، بکارگیری سوالات و جزئیات می‌تواند برای مشارکت دادن او در مورد اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند و تضمین این که او نیز نظر مشابهی دارد، مفید باشد. 

او کارمند خوبی است اما اگر شخصیت‌های دیگر خود را برای مشارکت او به زحمت نیندازند، شخصیت گوشه‌گیرش موجب می‌شود که کنار بماند. 

تحلیلگر (C)

در صورتی که شخصیت تحلیلگر دارید، حتماً متوجه شده‌اید که جزئیات چقدر می‌توانند گمراه‌کننده باشند. ممکن است متوجه شوید که کنترل زمان و مکان در مسیر کمال‌گرایی را از دست می‌دهید. 

تمرکز و بینش شما برای تیم ارزشمند است اما مراقب باشید که با افراد دیگر نیز در ارتباط باشید تا در نهایت این اتفاق رخ ندهد که شما به دنبال یافتن حقیقت باشید و باقی تیم در جهت دیگری حرکت کنند. 

کمال‌گرا (CD)

شخصیت کمال‌گرا یک شخصیت جزئی‌گرا و قاطع است، یک ترکیب شخصیتی قوی که زندگی کردن با او می‌تواند سخت باشد! از سوی دیگر، با داشتن یک رئیس کمال‌گرا حتماً به سمت پیشرفت هدایت می‌شوید و به سرعت رشد می‌کنید. 

اگر با یک شخصیت کمال‌گرا کار می‌کنید، از جلب توجه‌ی او به سمت تصویر بزرگ‌تر با استفاده از زبان صریح و استدلال‌های منطقی برای اولویت‌بندی مجدد جریان کاری نترسید. 

مانند هر شخصیت دیگری، در صورتی که شخصیت کمال‌گرایی دارید، حتماً از کشف نقاط قوت همکاران، برقراری ارتباط آزادانه و ارزش قائل شدن برای وقت خود با نیروی کار متنوع در پیرامونتان بهره‌مند خواهید شد.

لینک منابع:

truity.com

۱۲۳test.com

discinsights.com