تصور کنید وقتی به سرکار می‌روید، همه همکارانتان با آغوش باز، لبخندهای گرم و صمیمی از شما استقبال می‌کنند. در حالی که در راهروهای ساختمان قدم می‌زنید تا به دفتر کار خودتان برسید، احساس می‌کنید یک سلبریتی محبوب هستید. همه برای شما دست تکان می‌دهند، از شما تعریف و تمجید می‌کنند به‌گونه‌ای که احساس می‌کنید از همه افراد حاضر در محیط کار بهتر و برتر هستید. همه همکاران با شما دوست هستند، حتی رئیس شرکت نیز شما را دوست دارد.اگر شما جزء افراد دوست‌ داشتنی باشید، هر روز این اتفاق برایتان رخ می‌دهد.

افراد دوست داشتنی- ویژگی

اگر صحنه‌ها و اتفاقاتی که برایتان توصیف کردیم، تاکنون برایتان پیش نیامده است، احتمالاً لازم است برخی از مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرید. همانند هر گونه مهارت دیگری، مهارت‌های اجتماعی نیز کاملاً یادگرفتنی است. با کمی تمرین و ممارست می‌توانید به خوبی در محیط کار با همکاران، مشتریان و مدیران خودتان ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب به زندگی اجتماعی خودتان رونق تازه‌ای خواهید داد.

افراد دوست‌ داشتنی و محبوب چندین ویژگی مشترک دارند. شما می‌توانید با یادگیری این ویژگی‌ها و پرورش دادن آن به صفوف افراد دوست‌ داشتنی بپیوندید، افرادی که همگان مشتاق سپری کردن آخر هفته خود با آن‌ها هستند. افرادی که دوستان و همکارانش برای مصاحبت با او مهمانی‌های عصرانه و شام برگزار می‌کنند. افراد دوست‌داشتنی که همه با عشق یاد می‌کنند و به آنان احترام می‌گذارند.

فاکتورهای زیادی در دوست‌ داشتنی بودن یک شخص تأثیرگذار است، عواملی که باعث می‌شود دیگران به سوی شما جذب شوند. شاید نشان دادن هوش هیجانی، کنترل خود در شرایط فشار ازجمله ویژگی‌های اصلی افراد محبوب باشد.

اگر به دنبال تحت تأثیر قرار دادن رئیس خودتان هستید، اگر می‌خواهید با افراد رده‌بالا معاشرت کنید، اگر می‌خواهید شبکه‌های اجتماعی و تجاری خودتان را توسعه دهید، لازم است با علم برقراری ارتباط با دیگران و حفظ آن را یاد بگیرید.

عشق و دوست داشتن سه مرحله دارد که در هر مرحله هورمون‌های متفاوتی در بدن ترشح می‌شود. علاوه بر این ثابت شده است که به هنگام دوست داشتن فردی در مغز ما اتفاقاتی روی می‌دهد که قابل مقایسه با اختلالات روان‌شناختی است؛ اما دقیقاً با دوست داشتن یک فرد در درون بدن ما چه روی می‌دهد؟ چرا ما برخی از افراد را بیشتر دوست داریم. علم برای همه این سؤالات پاسخ دارد. چرا برخی از افراد ذاتاً دوست‌داشتنی‌ترند؟ چرا از معاشرت و هم‌صحبتی با برخی از افراد بیشتر لذت می‌بریم؟ چرا از دیدن برخی از افراد سیر نمی‌شویم؟ ما در این مقاله سعی داریم رازهای دوست‌داشتنی‌تر بودن و آداب معاشرت برخی از افراد را برملا کنیم. برای یافتن پاسخ هر کدام از این سؤالات با وبلاگ مالتینا همراه شوید.

افراد دوست داشتنی امن هستند

افراد دوست داشتنی - افراد امن

از حضور افراد دوست‌ داشتنی، احساس ناامنی به شما دست نمی‌دهد. این دسته افراد شما را به یک تفکر تعاملی وا‌می‌دارند. در برخورد با این افراد به خودتان می‌گویید: «من شرط می‌بندم این فرد یک شخصیت عالی و والا دارد، بهتر است با او بیشتر آشنا شوم.» افراد دوست‌داشتنی اغلب مثبت اندیش هستند و دیگران متوجه طرز فکر مثبت آنان می‌شوند. اگر می‌خواهیددر زمره افرد دوست‌ داشتنی قرار بگیرید، بهتر است از شر ناامنی‌های اطراف خودتان راحت شوید. با اعتمادبه‌نفس کامل وارد منطقه امن خودتان شوید. به این ترتیب به دیگران اجازه می‌دهید از افکار و نظرات مثبتتان بهره‌مند شوند.

اصیل هستند

افراد دوست داشتنی - اصیل

افراد دوست‌ داشتنی هرگز سعی نمی‌کنند کسی غیر از خودشان باشند. اگر چیزی را نمی‌دانند، اعتراف می‌کنند. اگر با شخصی توافق نظر نداشته باشد، بدون نیشخند و با زبانی خوش آن را بیان می‌کنند. وقتی اشتباهی مرتکب شوند، صادقانه اعتراف می‌کنند. بسیار فروتن هستند. سعی کنید بدانید افراد دوست داشتنی و محبوب از کجا آمده‌اند و دیدگاه آن‌ها را درک کنید.

در مالتینا بلاگ بخوانید: چرا روابط شخصیت خودشیفته منجر به جدایی و خیانت میشود؟

قضاوت نمی‌کنند

افراد دوست داشتنی - قضاوت

وقتی قضاوت می‌کنید، مردم آن را احساس می‌کنند. حتی اگر لبخند بزنید و احساسات خودتان را پنهان کنید، اطرافیان متوجه نظرات و احساسات منفی شما در مورد خودشان می‌شوند. به جای اینکه در مورد بد یا خوب بودن دیگران نظر بدهید، بهتر است درک کنید که همه افراد حق دارند نظرات، انتخاب‌ها و اشتباهات خودشان را داشته باشند. افراد دوست‌ داشتنی فلسفه‌ی خاص خودشان را دارند، آن‌ها تا زمانی که به کسی هیچ آسیبی نرسد، در مورد اخلاق یا ارزش اشخاص قضاوت نمی‌کنند.

دکتر تراویس بردبری، نویسنده کتاب پرفروش هوش هیجانی ۲.۰ و معاون موسسه استعدادهای هوشمند داده‌های تحقیقاتی بیش از یک میلیون نفر را جمع‌آوری کرده است تا نقاط قوت افراد با هوش هیجانی بالا را شناسایی کند. وی متوجه شد که افراد دوست‌ر داشتنی نه تنها از هوش هیجانی بالا برخوردارند، بلکه یکی از نقاط قوت آن‌ها عدم داوری و قضاوت کردن دیگران است. قضاوت کردن دیگران باعث می‌شود آنان با شما احساس بیگانگی داشته باشند. یک استراتژی خوب برای افزایش خودآگاهی افراد، دست کشیدن از قضاوت، کشف حقیقت و گوش دادن دقیق است. این جمله را به خاطر بسپارید: «وقتی دیگران را قضاوت می‌کنید، آنان را به قضاوت کردن در مورد خودتان دعوت می‌کنید.»

افراد دوست داشتنی مثبت هستند

 

افراد دوست داشتنی - مثبت نگردر دنیای امروز ما، حالت‌های مختلفی منفی بودن انسان‌ها را محاصره کرده است. اخبار منفی در صفحه اول روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک وتوییت‌های دوستان را روزانه بارها و بارها مرور می‌کنیم. حتی بسیاری از رمان‌ها و کتاب‌هایی که خوانده‌ایم به یک پایان منفی ختم شده است. در این دنیای منفی بهتر است یک صدای مثبت باشیم. مثبت بودن باعث می‌شود افراد از مصاحبت با شما لذت ببرند. هر چه قدر بیشتر مثبت باشید، افراد بیشتری می‌خواهند با شما هم‌صحبت شوند.

تحقیقات نشان داده است، شما زمانی می‌توانید بر افراد غالب شوید که نظرات مثبتی داشته باشید و درک مثبتی نیز از نظرات آنان داشته باشید؛ اما مراقب باشید: عکس این مسئله برای نظرات منفی نیز صادق است. مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی گزارشی از یک مطالعه انجام شده در دانشگاه پوردو را منتشر کرده است. گزارش حاکی از آن است که وقتی شخصی در مورد شخص دیگری، خوب یا بد صحبت می‌کند، مردم تمایل دارند آن صفت را به شخص گوینده، پیوند دهند. برای مثال، اگر به شخصی لقب متقلب را بدهید، افراد شنونده در محل شما را نیز با صفت متقلب به یاد می‌آورند.

از سوی دیگر، وقتی فردی را با یک صفت مثبت مثل باهوش یا بامزه توصیف می‌کنید، مغز از شما تصویری مثبت می‌سازد که با تصویر ذهنی گوینده ارتباط برقرار می‌کند. به همین دلیل وقتی از شنوندگان خواسته می‌شود از گوینده یاد کنند، جنبه‌های هوشی یا طنز مغز فعال می‌شود و از گوینده به عنوان یک فرد باهوش یا بامزه یاد می‌شود.

رقابت نمی‌کنند

افاراد دوست داشتنی - عدم رقابت

مکالمه و گفتگو میدانی برای رقابت نیست. بر طبق آداب معاشرت افراد دوست‌ داشتنی هرگز در طول یک گفتگو به یک متکلم وحده تبدیل نمی‌شوند. آن‌ها فرصتی را برای ارتباط و ایجاد روابط عمیق با دیگران ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید دوست‌داشتنی‌تر شوید، به احترام به طرف مقابلتان گوش کنید و به وی اجازه دهید صحبت کند. این امر باعث ایجاد تغییر در لحن تعاملات شما می‌شود، به همین دلیل افراد بیشتری از گفتگو با شما لذت می‌برند. در آداب معاشرت افراد دوست داشتنی رقابت جایی ندارد، هر آن چه هستن رفاقت است و بس!

همچنین بخوانید : ۱۰ راهکار برای اینکه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم

افراد دوست داشتنی ارزش ایجاد می‌کنند

افراد دوست داشتنی - ارزش

وقتی با کسی هم‌صحبت می‌شوید و او از بدشانسی و بدبختی‌هایش برایتان حرف می‌زند، آیا سعی می‌کنید به او نشان دهید که شما بدشانس‌تر هستید و اتفاقاتی به مراتب بدتر را تجربه کرده‌اید؟ یا سعی می‌کنید راه‌حلی برای مشکل پیدا کنید و به او کمک کنید. مردم همواره درگیر مشکلات خودشان هستند و شاید راه‌حلی برای رفع گرفتاری‌هایشان پیدا نکنند؛ اما ما به عنوان یک فرد مسئول باید به افراد و اطرافیانمان توجه کافی داشته باشیم. باید به آنان کمک کنیم تا مشکلات خودشان را حل کنند. به این ترتیب در طول زندگی دوستان خوبی در کنار خودتان خواهید داشت.

کوتاه بحث نمی‌کنند

افراد دوست داشتنی- محاوره

بحث‌های کوتاه باعث ایجاد روابط دوستانه بادوام و بلندمدت نمی‌شود. شما با یک هم‌صحبتی کوتاه به یک فرد دوست‌داشتنی و محبوب تبدیل نخواهید شد. بر طبق اصول آداب معاشرت، افراد دوست‌ داشتنی سعی می‌کنند بحث‌های کوچک را به گفتگوهای عمیق و معنادار تبدیل کنند. البته در صورتی که دیگران تمایلی برای انجام این کار داشته باشند، سؤالاتی را صادقانه مطرح می‌کنند تا به درک آنان کمک کنند. این دسته افراد از مختصر صحبت ردوبدل شدن بین خودشان برای کمک به دیگران استفاده می‌کنند. به بحث‌های کوچک و جزئی راضی نشوید، تمام تلاشتان را بکنید تا مکالمه را به سمت موضوعات شخصی‌تر سوق دهید.

مردم را لمس می‌کنند

افراد دوست داشتنی- لمس کردن

شانه به شانه بودن با مردم، دست تکان دادن و در آغوش گرفتن دیگران باعث می‌شود که افراد در کنار شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند. لمس کردن فیزیکی باعث از بین رفتن فاصله بین افراد می‌شود و موانع عاطفی در برقراری ارتباط بین انسان‌ها را از بین می‌برد. لمس کردن یک هنر است. شاید اولین باری که سعی می‌کنید کسی را در آغوش بگیرید یا دستان او را بگیرد، به نظرتان بی‌اهمیت و زشت باشد؛ اما اگر تمایل داشته باشید به یک فرد کامل تبدیل شوید باید با هنر لمس کردن افراد آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : زبان بدن و اشارات مختلف به چه معنی هستند

خجالتی نیستند

افراد دوست داشتنی - عدم خجالتی بودن

افراد دوست‌ داشتنی دوستان بی‌شماری دارند. این جادو نیست، بلکه این دسته از افراد عمداً با تعداد زیادی از افراد دوست می‌شوند. آن‌ها با مردم ملاقات می‌کنند، اطلاعات تماس با آنان ردوبدل می‌کنند، با آنان دوست می‌شوند و وقت خودشان را با دوستانشان می‌گذرانند. سپس افراد محبوب با دسته بیشتری از افراد ملاقات می‌کنند، با افرادی آشنا می‌شوند که هرگز آن‌ها را ندیده‌اند و نمی‌شناسند. شما نمی‌توانید یک فرد دوست‌داشتنی باشید اما با افراد جدید ملاقات نکنید. باید از منطقه امن خودتان خارج شوید و با تعداد زیادی از افراد روابط جدید برقرار کنید.

مردم‌دار واقعی هستند

مردم دار بودن

همه ما در زندگی شاهد لحظاتی از رفتار بی‌رحمانه افراد بوده‌ایم، هر کسی می‌تواند در برهه‌ای از زمان رفتار آزاردهنده‌ای داشته باشد؛ اما اگر عمیقاً فکر کنیم، اغلب افراد رفتار خوبی دارند. اکثر مردم به دیگران اهمیت می‌دهند، حتی اگر روز بدی داشته باشند. افراد دوست‌داشتنی نیز به این مسئله آگاه هستند، به همین دلیل از ته دل اطرافیان خودشان را دوست دارند. آن‌ها می‌خواهند با افراد جدید آشنا شوند و از تعامل با دیگران تجربه‌ای مثبت کسب کنند. به خاطر بسپارید اگر می‌خواهید یک فرد دوست‌داشتنی باشید، نگرش دوست داشتن افراد را توسعه دهید. اگر این کار را به خوبی یاد بگیرید و انجام دهید، بی‌شک به یکی از افراد دوست‌ داشتنی تبدیل می‌شوید.

کنجکاو هستند و سؤالات جالب می‌پرسند

افراد دوست داشتنی - کنجکاو

اگر می‌خواهید در یک جمع همه توجهات را به خودتان جلب کنید، باید سؤالات جالبی را مطرح کنید تا باب یک گفتگوی پر چالش را باز کنید. برای این‌که این سناریو اتفاق بیفتد، لازم است کنجکاو باشید؛ کنجکاوی پیش‌نیاز روابط اجتماعی است.

مطالعات انجام شده در مرکز Greater Good Science Center نشان داده است که افراد کنجکاو روابط اجتماعی بهتری دارند و با دیگران به آسانی ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع، سایر افراد به راحتی جذب آن‌ها می‌شوند. تاد کاشتان، روانشناس برجسته دانشگاه جورج میسون به عنوان یکی از محققان این پژوهش بر این باور است که: « کنجکاو بودن و مطرح کردن سؤالات جالب در برقراری روابط بسیار حائز اهمیت است، ایجاد یک رابطه و حفظ آن نیز نیاز به مهارت دارد.»

افراد دوست داشتنی شنونده خوبی هستند

افراد دوست داشتنی - شنونده

افراد دوست داشتتنی شنونده ی خوبی هستند

آیا شما شنونده خوبی هستید؟ کمی با خودتان صادق باشید. چه قدر سعی می‌کنید به صحبت‌های دیگران به دقت گوش کنید و از عادت بد مداخله کردن در صحبت‌ کردن دیگران خودداری کنید؟ آیا وسوسه می‌شوید که وسط حرف دیگران بپرید و قبل از تمام کردن جمله حرف او را قطع کنید.

گوش دادن فعالانه یکی از مهارت‌هایی لازم برای مدیریت و برقراری ارتباط با دیگران است که نیاز به آموزش دارد. ما ۷۰ تا ۸۰ درصد از ساعات بیداری خود را در حال ارتباط با دیگران هستیم، اما در طول این مدت تنها ۴۵ درصد را به گوش دادن مشغولیم.

مدت زمان ۱۰ دقیقه‌ای که ما با یک دوست، رئیس، همکار یا مشتری صحبت می‌کنیم، به کمتر از نیمی از مکالمات ردوبدل شده توجه داریم. در مدت ۴۸ ساعت، هر اطلاعاتی که در اختیار دارید، به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد؛ به عبارت دیگر، ما تنها یک‌چهارم از اطلاعات شنیداری خود را درک و حفظ می‌کنیم. اگر می‌خواهید جز افراد دوست‌ داشتنی باشید، فعالانه به صحبت‌های دیگران گوش کنید.

در مالتینا بخوانید : تفاوت شخصیتی مدیر و رهبر در چیست؟

از هر فرصتی برای شادی استفاده می‌کنند

افراد دوست داشتنی- افراد شاد

آیا در اطرافیان شما کسانی هستند که همیشه مثبت و خوشحال‌اند؟ این افراد تصمیم گرفته‌اند که زندگی را به معنای واقعی زندگی کنند و از آن نهایت لذت را ببرند. انرژی مثبت، انگیزه و اشتیاق آن‌ها برای زندگی به راحتی قابل مشاهده است. این افراد به طرز عجیبی دوست‌داشتنی هستند. این دسته از افراد از ایجاد یک تغییر مثبت در زندگی لذت می‌برند. به خانه سالمندان می‌روند، با افراد تنها وعده غذایی خود را شریک می‌شوند، یاد می‌گیرند گشت‌وگذار کنند، داوطلبانه به افراد بی‌خانمان کمک می‌کنند، کلاس‌های CPR برگزار می‌کنند، غذاهای عجیب‌وغریب را امتحان می‌کنند و مرتباً سعی دارند مهارت‌های جدیدی ر انتخاب کنند.

افراد همیشه شاد الهام‌بخش زندگی اطرافیان خود هستند، به آن‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند. به مردم یاد می‌دهند چگونه با مشکلاتشان دست‌وپنجه نرم کنند، آن‌ها را برای رسیدن به موفقیت تشویق می‌کنند. شاید نتوانند به دیگران در رفع مشکلات کمک کنند، اما آنان را توانمند می‌سازند تا احساس خوشبختی کنند.

تمام افراد محبوب در یک برهه از زمان کمتر دوست‌داشتنی بوده‌اند؛ اما آن‌ها به سادگی تصمیم گرفته‌اند با احترام گذاشتن به دیگران بیشتر دلربایی کنند. شاید به نظر برسد آن‌ها جادو کرده‌اند و به هر کجا قدم می‌گذارند، روابط دوستانه خودشان را توسعه می‌دهند. اگر به رفتارها و نکات ذکرشده در بالا عادت کنید، زندگی اجتماعی، موقعیت شغلی و زندگی دوست‌داشتنی‌تر در انتظار شما خواهد بود.

در مورد خودتان چه فکر می‌کنید؟ آیا شما یک فرد دوست‌ داشتنی در جمع خانواده، دوستان و همکاران هستید؟ آخری باری که با یک شخص واقعاً دوست‌داشتنی ارتباط برقرار کرده‌اید، کی بوده است؟ چه رفتاری باعث شد فوراً به وی علاقه‌مند شوید.

lifehack ، inc.com