اگر می‌خواهید پوستی زیبا داشته باشید و شرایط پوستی شما نسبت به سن و شرایطی که در آن زندگی می‌کنید، به مراتب جوان‌تر به نظر برسد؛ باید کمی رسیدگی را به برنامه روزانه‌ای که برای پوست خود ترتیب داده‌اید، اضافه کنید. این رسیدگی‌ها چیز چندان سختی نیست و از آن‌ها با عنوان روتین‌های پوستی یاد می‌کنیم. به واقع اگر روتین‌های پوستی را به درستی رعایت کنید، پوست شما زیبایی، روشنی و شفافیت و یکدستی خود را حفظ خواهد کرد. حتی اگر این فاکتورها را در خصوص پوست خود از دست داده باشید، با رعایت روتین‌های پوستی صبح و شب، می‌توانید دوباره آن‌ها را به دست بیاورید.

در ادامه با ما همراه باشید.

روتین‌های پوستی

اجازه دهید روتین‌های پوستی را به دو نوع روتین پوستی صبح و شب تقسیم‌بندی کنیم.

روتین‌های پوستی صبح

روتین پوستی صبح شامل مراحل زیر می‌شود:

  • پاکسازی کردن پوست: پس از بیدار شدن از خواب شبانه، پوست خود را به کمک یک محلول یا پن شستشو، به خوبی پاکسازی کرده و چربی‌هایی که در طول شب روی آن تجمع پیدا کرده‌اند را برطرف سازید. در صورتی که پوست شما دچار کهنگی شده است، توصیه می‌شود در هفته حداقل یک روز از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید. شما می‌توانید از شوینده‌های اسکراب یا اسکراب خانگی دست‌ساز خود استفاده کرده و لایه‌های مرده پوست را از بین ببرید.

در این باره بیشتر بخوانید : پاکسازی پوست چیست و چگونه پوست خود را اسکراپ کنیم؟

روتین‌های پوستی

در برنامه روتین پوستی روزانه، حتما باید پوست خود را پاکسازی کنید.

  • مرطوب سازی: پس از پاکسازی پوست، حتما از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی استفاده کنید تا رطوبت لازم پوست شما حفظ شود. انتخاب بهترین کرم مرطوب‌کننده در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • استفاده از کرم دور چشم: برای افراد بالای ۳۵ سال، استفاده از کرم دور چشم پیشگیری‌کننده از چین و چروک و برای افراد بالای ۴۵ سال، استفاده از کرم دور چشم ضدچروک توصیه می‌شود. لازم است که روش صحیح استفاده از کرم‌های ضدچروک دور چشم را دانسته و با ضربات صحیح و حرکت دایره‌ای، کرم را به خوبی دور چشم پخش کنید. به یاد داشته باشید که روش صحیح استفاده از کرم دور چشم اهمیت زیادی دارد و در صورتی که روش کاربرد صحیح آن را ندانید، بدتر به وضعیت چین و چروک‌ها دامن خواهید زد.
روتین‌های پوستی

استفاده از کرم دور چشم را از قلم نیندازید.

  • استفاده از ضدآفتاب: در نهایت در صورتی که قصد خروج از منزل را دارید، فارغ از این که هوا آفتابی یا ابری باشد، حتما از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید. هرگز فریب این موضوع که هوا ابری است را نخورده و استفاده از ضدآفتاب را از قلم نیندازید.

همین طور بخوانید: درمان ۱۰۰% خشکی پوست با جدیدترین متد درمان زیر نظر متخصصان پوست

روتین‌های پوستی شب

  • پاک کردن آرایش: پیش از آن که برای خواب آماده شوید، باید پوست خود را به خوبی از آرایش روزانه پاک کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید با آرایش به تختخواب رفته و اجازه دهید تا صبح آرایش روی پوست شما باقی بماند. برای پاک کردن آرایش می‌توانید از میسلار واتر یا شیر پاک‌کن استفاده کرده و به هر ترتیب تمام آرایش را به طور کامل از پوست، چشم‌ها و لب‌های خود برطرف نمایید.
  • اسکراب پوست: پس از پاک کردن آرایش، نوبت به اسکراب پوست می‌رسد. برای اسکراب پوست خود در روتین‌های پوست شبانه، بهتر است از اسکراب‌های سبک و ملایم استفاده کرده و اجازه دهید که پوست استراحت مناسبی داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید از اسکراب قوی استفاده کنید، انجام آن را به یک بار در هفته محدود سازید.
روتین‌های پوستی

از اسکراب پوست به صورت هفتگی استفاده کرده و لایه‌های مرده پوست خود را جدا سازید.

  • استفاده از تونر: پس از اسکراب پوست، حتما از یک تونر مناسب و بدون رایحه استفاده کرده و پوست را به وسیله آن قوام و التیام بخشید. تونرها دارای مواد مغذی مناسب پوست بوده و به وسیله آن‌ها می‌توان این مواد را به پوست رساند.
  • استفاده از مرطوب کننده: در نهایت نوبت به مرطوب‌کننده فاقد چربی می‌رسد. بهترین کرم‌های آبرسان، دارای ضریب رطوبت‌رسانی بالا به پوست بوده و پس از استفاده براقی یا چربی روی پوست باقی نمی‌گذارند. حجم خوبی از کرم آبرسان را روی پوست خود قرار داده و به کمک حرکات دورانی روی پوست ماساژ دهید. با یادگیری روش صحیح ماساژ پوست و حرکات به سمت بالا (دو طرف گوش)، به لیفتینگ پوست خود نیز کمک کرده و از افتادگی آن جلوگیری موثری به عمل خواهید آورد.
روتین‌های پوستی

در هر دو روتین پوستی صبح و شب، از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

  • استفاده از دور چشم: پس از استفاده از کرم مرطوب‌کننده، به سراغ کرم دور چشم رفته و از آن برای پوست اطراف چشم‌ها بهره مند شوید. در صورتی که پوست اطراف چشم‌های شما، دارای چین و چروک شده است، از کرم دور چشم حرفه‌ای‌تری استفاده کرده و حتما این کار را هر شب انجام دهید تا صبح روز بعد، پوست اطراف چشم‌هایتان صاف و بدون چروک به چشم آید.

این مطلب را نیز پیشنهاد می‌کنیم: بلیچینگ پوست چیست و چه تاثیرات مثبت و منفی ای دارد؟

نکات مهم در روتین‌های پوست

اما فارغ از مراحلی که در بالا در خصوص مراحل کاربردی در روتین‌های پوستی ذکر کردیم، نکات مهمی وجود دارد که باید پیش از این اقدامات مورد توجه قرار دهید:

  1. نوع پوست خود را شناسایی کنید: لازم است که حتما از نوع پوست خود آگاهی یابید. آیا پوست شما خشک، چرب یا مختلط است؟ بدیهی است که نوع کرم مرطوب‌کننده، نوع شوینده و به طور کلی نوع محصولات مراقبتی و آرایشی در تناسب با نوع پوست شما متفاوت خواهد بود. شما نمی‌توانید برای پوست خشک از همان کرم مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که برای پوست چرب به کار می‌برید. این موضوع در خصوص انتخاب محلول پاک‌کننده، کرم مرطوب‌کننده، کرم ضدچروک، ضدآفتاب و … نیز صدق خواهد کرد. با دانستن روش مراقبت از پوست خشک و رسیدگی به پوست چرب، سلامت پوست خود را به شکلی موثرتر تامین خواهید کرد.
  2. سن پوست خود را محاسبه نمایید: لازم است که حتما سن پوست خود را به درستی محاسبه کنید. این به شما کمک می‌کند تا کرم ضدچروک مناسبی را انتخاب نمایید. برای افراد با سن پوست زیر ۳۵ سال، کرم‌های ضدچروک قوی توصیه نشده و باید تنها از کرم‌های پیشگیری‌کننده چروک استفاده شود. اما در افراد با سن پوست بالاتر که چین و چروک‌های عمیق روی پوست خود دارند، نیاز به استفاده از کرم‌های ضدچروک حرفه‌ای خواهد بود.
  3. حساسیت های پوست خود را بشناسید: برخی افراد دارای پوست‌های حساسی بوده و در مقابل محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف، عکس العمل‌های آلرژیک دارند. لازم است که از پیش این حساسیت‌ها را شناخته و متناسب با آن‌ها، روتین پوستی خود را تعیین کنید. در غیر این صورت امکان آن وجود دارد که علی رغم چیدن یک روتین پوستی مناسب، به پوست خود صدمه بزنید.
  4. الگوی آرایشی خود را اصلاح کنید: در عین حال که روتین پوستی خوبی را دنبال می‌کنید، لازم است که الگوی آرایشی خود را اصلاح نمایید. هر آن قدر که رسیدگی درستی برای پوست خود داشته باشید، به کار بردن لوازم آرایشی بی‌کیفیت و نامرغوب، از سمت دیگر به پوست شما صدمه خواهد زد.
روتین‌های پوستی

برای داشتن پوستی سالم و درخشان، از روتین‌های پوستی روزانه و شبانه با دقت پیروی نمایید.

کلام آخر

در بالا در خصوص روتین های پوستی روزانه و شبانه توضیحاتی ارائه دادیم که می توانند به عنوان پایه چیدمان رسیدگی به پوست و ارتقا سطح کیفی آن، تاثیرگذار باشند. شما چه نکات و اصول دیگری در این زمینه می شناسید و تجربه دارید که در بالا به آن ها اشاره نشده باشد؟ این موارد را با ما و دیگر کاربران وبلاگ در میان بگذارید.

 

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید :

۱۵ ماساژور صورت برتر دنیا برای ماساژ صورت و جوانسازی پوست

۱۰ ماسک صورت که متخصصان پوست آن ها را توصیه می کنند 

جوش در نقاط مختلف بدن چرا اتفاق می‌افتد؟ + راه درمان