شرکت‌ها و کمپانی‌های بازی سازی با هدف تولید یک بازی پرطرفدار به روی کار می‌آیند. آن ها با خلق بازی‌های مهیج کاری می‌کنند که طرفداران زیادی جذب شود. اما کدام یک از هزاران شرکت توسعه دهنده بازی در سرتاسر جهان توانسته‌اند نامی برای خود در این صنعت پر رقابت دست و پا کنند؟ امروز در مالتینا بلاگ قصد داریم تا شما را با موفق‌ترین شرکت‌های بازی سازی آشنا کنیم.

Capcom

موفق ترین شرکت های بازی سازی

کپ کام (Capcom) یکی از شرکت های پیشرو ژاپنی در زمینه تولید بازی های کامپیوتری است که در سال ۱۹۷۹ با نام Japan Capsule Computers تاسیس شد و به تولید و پخش ماشین های بازی کامپیوتری اختصاص یافت.نام فعلی شرکت مخفف دو کلمه Capsule Computers است.شرکت کپ کام به عنوان ناشر بازی های غربی در کشورهای شرقی نیز فعالیت می کند.نمونه این همکاری بازی X2 ساخته گروه Team 17 Software و سری بازی های Grand Theft Auto است.

شرکت کپ کام در طول سال ها فعالیت خود توانسته تعدادی از بزرگ ترین و طولانی ترین سری های تاریخ بازی های کامپیوتری را عرضه کند.این شرکت اولین بازی سبک Arcade خود با نام Vulgus را در سال ۱۹۸۴ عرضه کرد.بازی های اولیه این شرکت بیشتر به سبک Arcade ساخته می شدند و نمونه آن بازی تیراندازی ۱۹۷۲ بود. در اواخر دهه ۸۰ میلادی یوشیکی اوکاموتو از گروه کونامی جدا شد و به گروه کپ کام ملحق شد.در سال ۱۹۸۷ این شرکت توانست بازی مشهور Street Fighter را بسازد.در همان سال بازی به شدت موفق Mega Man ( که در ژاپن با نام Rockman شناخته می شود ) در این شرکت برای Nintendo Entertainment System ساخته شد.Final Fight یک بازی توام با زد و خورد بود که درسال ۱۹۸۹ عرضه شد.در سال ۱۹۹۱ نیز IIStreet Fighter توسط اوکاموتو ساخته شد.

Resident Evil (در ژاپن Biohazard ) یک بازی ژانر وحشت بود که درسال ۱۹۹۶ برای کنسول پلی استیشن ساخته شد.در سال های بعدی دو استودیو Clover Studio و GFlagship توانستند بازی های موفقی را کار کنند.سری بازی های Vieutiful Joe و The Legend of Zelda : Oracle Series تحت نظارت شیگر و میاموتو از آن جمله هستند. در سال ۲۰۰۲ یک فیلم بر اساس سری بازی های مرسوم به Resident Evil ساخته شد و موفقیت آن در گیشه ، ساخت ادامه های این فیلم را تضمین کرد.در سال ۲۰۰۴ Resident Evil : Apocalyspse ساخته شد و بعد از آن نیز شماره بعدی با نام Resident Evil : Afterlife اکران شد.

 

Sega

موفق ترین شرکت های بازی سازی

شرکت ژاپنی سگا در سال ۱۹۴۰ میلادی با نام Standard Games شروع بکار کرد و در سال ۱۹۵۲ به نام Service Games تغییر نام داد. نام سگای کنونی نیز برگرفته از دو حرف اول یعنی SE از SErvice و GA از GAmes است که تا بحال حفظ شده است. لذا پس از شرکت نینتندو که در سال ۱۸۸۹ تاسیس شده، قدیمیترین شرکت فعال در زمینه تولید بازی های کامپیوتری ، شرکت SEGA است.

البته شرکت نینتندو (Nintendo) در دهه ۵۰ میلادی و پس از جنگ جهانی دوم، شروع به فعالیت در زمینه بازی های رایانه ای کرده و تا قبل از سال ۱۹۵۶ میلادی در زمینه کارت بازی (شبیه کارت بازی های ماشین، فوتبال که خودمان در ایران مشابه آنرا داشتیم) فعالیت میکرد. نکته ای جالب که قابل ذکر است، شخصیت های معروف نینتندو یعنی ماریو، Bowser و دانکی کنگ در ابتدا در همین کارتهای بازی دیده شدند( همین موضوع یعنی آشنایی مردم ژاپن با شخصیت های نینتندو، دلیل محبوبیت ویژه این شرکت و بازی های آن در ژاپن است).موفق ترین شرکت های بازی سازی

سگا توسط سه فرد یعنی Marty Bromely, Irving Bromberg و  James Humpert در هاوایی تاسیس شد و سپس در سال ۱۹۵۱ دفتر شرکت به توکیو منتقل شد. شرکت سگا از ابتدا در شاخه خدمات بازی (Service Games) فعال بود و به همین دلیل نام سگا را برگزید. در سال ۱۹۵۲ میلادی  David Rosen که یک تاجر موفق آمریکایی بود، مدیریت سگا را به عهده گرفت و تا سال ۱۹۹۶ در سگا فعالیت گسترده داشت.

 

Electronic Arts

موفق ترین شرکت های بازی سازی

الکترونیک آرتس یا به طور مختصر EA (به انگلیسی: Electronic Arts) شرکتی آمریکایی است که از بزرگترین شرکت‌های تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌آید.

تریپ هاوکینگز این شرکت را در سال ۱۹۸۲ تأسیس کرد و هدف اولیهٔ او تولید انواعی از بازی‌های کامپیوتری بود که در خانه می‌توان با آن‌ها بازی کرد. ای‌اِی در اواخر دههٔ ۸۰ به بهبود و توسعهٔ حوزهٔ کاری خود در زمینهٔ بازی‌های کامپیوتری پرداخت و با جذب چندین چهرهٔ مبتکر، موفق به رشد و توسعهٔ بسیار در این زمینه شد. شرکت EA در سال ۲۰۰۷ رتبهٔ هشتم در فهرست بزرگترین شرکت‌های طراحی نرم‌افزار را به خود اختصاص داد. درآمد سالانهٔ شرکت ای‌اِی در مه ۲۰۰۸ به بیش از ۴٫۰۲ میلیارد دلار رسید و این مقدار، رو به افزایش است.

موفق‌ترین بازی‌های EA، بازی‌های ورزشی (که توسط بخش EaSports، وابسته به این شرکت تولید می‌شود)، بازی‌های برگرفته از فیلم‌های محبوب و البته بازی‌های معروفی است که این شرکت همواره به ساختن آنها مشغول بوده است؛ از جملهٔ این بازی‌ها می‌توان به بازی‌هایی مانند رُود راش، نید فور اسپید، مدال افتخار، سیمز، بَتِل فیلد و برن اَوت اشاره کرد. همچنین در سال ۲۰۰۷ شرکت ای‌اِی اعلام کرد که از این پس در کنار هر نسخه از بازی‌های خود، نسخهٔ مکینتاش آن بازی را هم تولید می‌کند تا استفاده کنندگان این سیستم‌عامل هم بتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند.

Nintendo

موفق ترین شرکت های بازی سازی

شاید بسیاری تصور کنند که شرکت Nintendo کارش را با ساخت کنسول های خانگی ۶۴ و بازی های ماریو شروع کرد ولی بسیاری قبل تر از این ما جرا ها شرکت نینتندو وجود داشت و به ساخت اسباب بازی مشغول بود. شرکت نینتندو در سال ۱۸۸۹ شروع به کار کرد، آنها ابتدا کارت بازی میفروختند و از این راه کسب در آمد میکردند.در سال ۱۹۵۶ دومین رئیس شرکت نینتندو (هیروشی یامائوچی) به آمریکا سفر کرد تا از دفتر بزرگترین شرکت کارت بازی دیدن کند ولی پس از این که فهمید آن ها فقط یک دفتر اداری کوچک دارند با خود فکر کرد که این صنعت به این شکل نمیتواند زیاد موفق باشد پس آن ها دست به حرکتی متفاوت زدند و با شرکت دیزنی همکاری کردند و با چاپ عکس شخصیت های آن ها روی کارت بازی ها کمی فروش خود را بیشتر کردند.

نینتندو پس از این موفقیت وارد عرصه بازی سازی شد و با منتشر کردن چند بازی برای مدتی موفقیت خود را ادامه داد تا این که در سال ۱۹۸۱ بازی Donkey Kong را منتشر کرد که میتوان گفت شروع فعالیت حرفه ای نینتندو در عرصه بازی سازی بود. پس از ساختن این بازی شرکت آتاری به آنها در خواست همکاری داد تا بازی را برای کنسول های آن ها هم منتشر کنند. در واقع اولین حضور ماریو در عرضه بازی Donkeykong بود ولی در این بازی به خاطر این که از روی سکو ها و موانع میپرید نام Jumpman را به او دادند.

در سال ۱۹۷۹ نینتندو اولین کنسول دستی خود با نام Game and Watch را ساخت، این کنسول قابلیت تعویض کارتریج یا بازی را نداشت و هر کنسول یک بازی مخصوص بر روی خودش داشت. این کنسول دستی توانست جایزه تکنولوژی امی را هم دریافت کند. در سال ۱۹۸۳ نینتندو اولین کنسول خانوادگی خود با نام Famicom را عرضه کرد در همین هنگام یک نسخه با نام NES هم برای بازار های آمریکایی عرضه شد و همراه با آن هم بازی ماریو ساخته شد که نتیجه اش معروف ترین کنسول و بازی جهان شد.

 

Ubisoft

موفق ترین شرکت های بازی سازی

يوبي سافت (Ubisoft) توسعه‌دهنده و ناشر دوست‌داشتني بسياري از گيمرهاي دنياست كه در سال ۱۹۸۶ مانند كودكي نوپا در فرانسه متولد شد. بهتر است از ۵ برادر خانواده گيلموت (Guillemot) شروع كنيم كه مؤسسان اين شركت پيشرو بودند. اين پنج برادر موفق شدند نخستين ساختمان يوبي سافت را در فرانسه تأسيس كنند. Zombi از اولين بازي‌هايي بود كه شركت در سال ۱۹۸۹ در رزومه كاري خود ثبت كرد. اين بازي از فيلم‌هايي چون:  Dawn Of The Dead و Night Of the Living Dead الهام گرفته بود و داستان بازي در يك مركز فروش بزرگ اتفاق مي‌افتاد و تمام حوادث تا انتها مربوط به همين فروشگاه بود. 

يوبي سافت در سال ۲۰۰۸ استوديوي  Massive Entertainment را از Activision Blizzard گرفت و از آن خود كرد و دفتر ديگري در برزيل تأسيس نمود. سال  ۲۰۰۹ بود كه يوبي سافت از اولين بازي آنلاين خود يعني track mania رونمايي كرد كه حــدود ۱۰ ميــليون طرفــدار پــيــدا كــرد! در همين سال شركت يوبي سافت شبكه اجتماعي  uplay را مخصوص بازي‌هاي شركت خودش ساخــت كه نه تنها امــكان multiplayer را براي بازيكنان فراهم مي‌كرد، بلكه راهكاري براي جلوگيري از كپي‌برداري از بازي‌هاي شركت بود. شركت استوديوهاي Southlogic Studios، Action Pants Inc و Nadeo را در اين سال از آن خود كرد.

در سال ۲۰۱۱ يوبي سافت شروع بـه ساخت انيميشن‌ها و فيلم‌هاي كوتاه كرد كه البته در اين زمينه بسيار هم موفـق شد،از جمله آثار اين بــخش از شــركــت يـــوبــي ســافــت انيميشن كوتــاهي است با نام  Assassin’s creed embers كه داستان مرگ شخصيــت مـحبــوب ezio را بــه تــصــويــر مي‌كشد. يوبي سافت در سال ۲۰۱۲ به اوج خودش رسيد و با عرضه عناوين فوق‌العاده‌اي مثل اساسين كريد ۳ و فاركراي ۳ سال را به نام خودش كرد. اين شركت در اوايل سـال ۲۰۱۳ امتياز بـازي Stick Of Truth South Park:The را از THQ خريداري كـرد و بازي Assassin’s Creed IV:Black Flag روانه‌ي بازار كرد. 

 

Sony

موفق ترین شرکت های بازی سازی

استودیوی سونی سانتا مونیکا یکی از مهم ترین و بزرگترین استودیو های بازیسازی Sony computer Entertainment می باشد. این استودیو در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت سونی در ایالت کالیفرنیای آمریکا تأسیس شدو چون مقر آن واقع در خیابان سانتامونیکای لس آنجلس می باشد به این نام نامگذاری شده است. مهمترین عنوان این استودیو ی بازیساز سری خدای جنگ است که شماره ی سوم این بازی به طور انحصاری برای پلی استیشن۳ منتشر شد و تنوانست یکی از بهترین گرافیک ها و روان ترین و عالی ترین گیم پلی ها را به نمایش بگذارد و یکی از عناوین بزرگ انحصاری پلی استیشن ۳ را شامل شود.از دیگر عناوین این استودیو میتوان به بازی Warhawk  و kinetica اشاره کرد.

استودیوی بازیسازی NAUGHTY DOG سازنده ی سری Uncharted از قدیمی ترین و مجرب ترین و همچنین بهترین استودیوهای زیر مجموعه Sony Computer Entertinment است. ناتی داگ در سال ۱۹۸۶ توسط اندی گیوین و جیسون روبین تأسیس شد.مرکز این استودیوی بزرگ در نزدیکی های استودیو ی سانتامونیکا در شهر لس آنجلس قرار دارد.این استودیو تا سال ۲۰۰۱ مستقل بود اما سونی در این سال ناتی داگ را به طور کامل خرید و این استودیو به استودیو های بازیسازی زیر مجموعه ی سونی پیوست. از دیگر عناوین مهم naughty dog می توان به بازی کراش از بازی های به یاد ماندنی و انحصاریPS1، بازیJack and Daxter و سری Jak  اشاره کرد.این استودیو بازی Uncharted 3: Drakes Deception را در دست ساخت دارد که پاییز امسال به صورت انحصاری برای PS3 منتشر میشود.موفق ترین شرکت های بازی سازی

سری آنچارتد یکی از بهترین بازی های انحصاری PS3 است و عنوان دوم این بازی بهترین گرافیک ، نورپردازی و طراحی چهره و محیط را دارا میباشد و بهترین بازی سال ۲۰۰۹ شناخته شد و جوایز زیادی کسب کرد و به فروش عالی دست یافت و Uncharted 1 هم جزء بهترین های سال ۲۰۰۸ بود و در آن زمان که کنسول پلی استیشن ۳ فروش خیلی خوبی نداشت و بازی های انحصاری در خور هم نداشت با انتشار این بازی موفقیت بسیار خوبی کسب کرد و هم بازی و هم کنسول فروش خوبی داشتند و این بازی PS3 را از خطر سقوط نجات داد.

Konami

شرکت های بازی سازی

کونامی یکی از شرکت‌های بازی‌ سازی صاحب سبک است که برای چندین سال در حوزه تولید بازی فعالیت داشته است. این شرکت ژاپنی در حال حاضر یکی از پردرآمدترین و سودآورترین شرکت‌های فعال جهان در زمینه ساخت سرگرمی‌های الکترونیکی است که نه تنها یک تولیدکننده و ناشر بازی‌های کامپیوتری، بلکه یک شرکت سازنده انیمه (انیمیشن‌های سبک ژاپنی)، اسباب‌بازی‌های گوناگون، دستگاه‌های بازی آرکید (Arcade) و کارت‌های بازی فانتزی کودکان نیز به شمار می‌رود.

کونامی در طول ۲۵ سال گذشته، عناوین زیادی از تولید کرده که جزو بازی‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در جهان به شمار می‌روند در حالی که نه‌تنها در ژانرها و سبک‌های گوناگون تولید می‌شوند، بلکه هرکدام در ژانر خود به نوعی پایه‌گذار استانداردهای مهمی هم بوده‌اند. در طول ۳۰ سال گذشته، شرکت کونامی عناوین زیادی از بازی‌ها را تولید کرده است که در جهان جزء بازی‌های بسیار محبوب و پرطرفدار به شمار می‌روند. شرکت کونامی از ابتدا در عرصه بازی‌های آرکید فعالیت خود را آغاز کرد. ژانری که این شرکت با ارائه بازی‌هایی مانند Life Force، Time Pilot، Axelay،TwinBee و Gradius در آن، به خوبی توانست مخاطبان را راضی نگه دارد.موفق ترین شرکت های بازی سازی

 جدیدترین کارهای کونامی، حالت سینماتیک و هنری بیشتری به خود گرفته‌اند و کماکان تولید آن‌ها ادامه دارد. بازی‌های Silent Hill و Metal Gear، جزء این گروه هستند.  جالب اینجا است که این شرکت در کنار تجربه این ژانرها، یک ژانر کاملاً متفاوت را نیز آزمود و در آن نیز بسیار موفق بود. این ژانر بازی‌های ورزشی و به‌طور خاص بازی‌های مبتنی بر ورزش فوتبال بود.  مجموعه بازی‌های Pro Evolution Soccer که به اختصار با نام PES نیز شناخته می‌شود، شاید به نوعی معروف‌ترین و مهم‌ترین ساخته این شرکت در عصر حاضر به شمار رود.

بازی‌ای که در واقع تنها رقیب جدی و سرسخت بازی‌های Fifa ساخته شده توسط EA است و در بسیاری از مواقع، موفقیت به مراتب بیشتری نیز کسب کرده است. جدا از این بازی،‌ دیگر بازی فوتبالی محبوب این شرکت یعنی Winning Eleven نیز جزء پرطرفدارترین نمونه‌های سبک ورزشی به شمار می‌رود. کونامی نشان داده است که بدون آینده‌نگری و فراهم کردن ملزومات، وارد یک پروژه جدید نمی‌شود و همان نظم مثال‌زدنی ژاپنی‌ها، می‌تواند نقطه قوتی برای هواداران بازی‌های کامپیوتری باشد که همواره به آینده این شرکت امیدوارند.

Activision

موفق ترین شرکت های بازی سازی

این شرکت یکی از معروف‌ترین شرکت های حامی بازی سازی و سرمایه گذاری در این امر است که برای بیشتر کنسول های بازی و کامپیوتر بازی می سازد. در سال ۱۹۷۹ این شرکت کار خود را شروع کرد.در سال ۱۹۸۱ سری بازی های موفق خود را با تیتر Atari 2600 مثل Kaboom و The Pitfall را به بازار عرضه کرد.در سال ۱۹۸۲ هم سری بازی های River Raid را ساخت.در سال ۱۹۸۳ این شرکت کار های ساخت بازی خود را به صورت جدی شروع کردو به کار حمایت شرکت های دیگر پرداخت.

در سال ۱۹۸۷ این شرکت توانست InfoCom را که تیم ساخت بازی های ماجراجویی بود خریداری کند.در سال ۱۹۹۲ این شرکت دفتری در استرالیا باز کرد.سپس در همان سال از شمال کالیفرنیا به لس آنجلس نقل مکان کرد. این شرکت تا سال ۱۹۹۸ بازی هایی از جمله Zork و Quake و … را تهیه کردو در جاهایی مانند فرانسه دفاتری باز کرد و به مرور در حال پیشرفت بود و توانست در سال ۱۹۹۸ بازی هایی مثل X-Men و Spider-Man را برای PlayStation بسازد.همچنین با شرکت هایی چون Lucas Arts و Disney هم قرار داد هایی برای مشارکت امضا کرد.

همچنین این شرکت توانست با Marvel هم قرار داد هایی تنظیم کند که نتیجه اش هم ساخت بازی هایی مثل X-Man بود.این شرکت بازی های محبوبی هم مثل Return to The Castle WolfenStein را ساخت که بسیار طرفدار پیدا کرد و حتی هم اکنون نسخه ای از این بازی برای Xbox 360 در حال ساخت است.در سال ۲۰۰۰ این شرکت با Nokia نیز همکاری هایی داشت. سپس در سال ۲۰۰۱ این شرکت توانست رتبه پر فروش ترین بازی کنسول Play Station را با ساخت بازی Tony Hawk Pro Skater 2 را کسب کند.در همین سال توانست جوایزی را بخاطر Spider-Man (بهترین بازی آن سال) و Tony Hawk Pro Skater 2 (یکی از بهترین بازی های ورزشی) و Toy Story Racer (بهترین عنوان رده سنی کودکان) که همه برای کنسول PlayStation بود کسب کند.در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ در این شرکت در مجلات به طور جدی مطرح شد و دست به ساخت بازی هایی چون Doom III و Call of Duty زد.

همچنین در آن سال این شرکت بازی Lemony Snickets A Series of Unfortunate Events را از روی کتاب پرطرفدار و پر فروش آن در پرونده ساخت بازی های خود قرار داد که این بازی و Doom III در سال ۲۰۰۴ عرضه شدند. در سال ۲۰۰۳ با شرکت Dream Works نیز قرار دادی بسته شد.این شرکت به همراه Dream Works و TDK با امضا یک قرار داد دست به ساخت Shrek 2 را زدند.

در سال ۲۰۰۴ هم دست به ساخت بازی برای Marvel و Colombia Pictures زد. هم اکنون هم در حال ساخت بازی Spider-Man 3 می باشد.در سال ۲۰۰۵ این شرکت قدرت خود را با خرید تیم های بازی سازی مختلف افزایش می داد و بازی هایی مثل Madagascar را به بازار عرضه کرد.هم اکنون هم این شرکت با امکانات بسیار زیاد در رده بهترین ها قرار دارد و توانست با ساخت زیاد بازی که مخصوصا از سال ۲۰۰۱ به بعد شروع شد شهرت زیادی کسب کند.

Bandai Namco

موفق ترین شرکت های بازی سازی

نامکو باندای یکی از شرکت‌های مرتبط با سرگرمی واقع در ژاپن، که در زمینهٔ ساخت بازی‌های رایانه‌ای شهرت دارد. این کمپانی زیر شاخه‌ای از شرکتی بزرگتر به نام شرکت دارایی باندای نمکو است که علاوه بر فعالیت در حوزه‌ بازی‌های ویدئویی، در زمینه ساخت انیمه، اسباب بازی و پارک‌های تفریحی نیز جزو تأثیر گذارترین مهره‌های ژاپن محسوب می‌شود.

نمکو باندای با داشتن بیش از ۱۰۰۰ کارمند فقط در مقر ژاپن و صدها کارمند دیگر در کشورهای فرانسه، رومانی، بریتانیا، آلمان، پرتقال و حتی ناحیه‌ آمریکای شمالی، حوزه‌ی فعالیت‌ خود را به صورت جهانی دنبال می‌کند. شعبه‌ اروپای باندای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر بازی‌های بسیار خوبی را هم در دست تولید و عرضه دارد که از مهم‌ترین ‌آنها می‌توان به Project CARS اشاره کرد.

در ژانویه ۲۰۰۶، NAMCO BANDAI Holdings (USA) Inc در ایالات متحده تأسیس شد و کمپانی‌های وابسته مجدداً سازماندهی شدند. در مارس همان سال Namco Bandai Games , Inc ، شرکت تولید کننده بزرگ بازی‌های ویدئویی از ادغام  Bandai’s Video Game و Namco Ltd’s Video Game شکل گرفت. این شرکت به‌ عنوان یکی از شرکت‌های تابعه Namco Bandai Holdings با هدف تولید و فروش بازی‌های ویدئویی ، موبایل و همینطور بازی‌های arcade مشغول بکار شد. در ماه ژوئن، نامکو باندای کمپانی Banpresto را به‌ عنوان یکی از شرکت‌های فرعی وابسته بنیان نهاد. در این ماه همچنین شرکت Anime Channel را در نتیجه یک سرمایه‌گذاری مشترک با Bandai Visual و Bandai Channel تأسیس کرد.

در ماه سپتامبر باندای کمپانی فرعی CCP Co., Ltd را راه‌اندازی کرد؛ این در حالی بود که نامکو نیز مجموعه عظیم تفریحی/ تجاری Namco Wonder Park Hero’s Base را در کاواسکی باز کرد.  در ماه نوامبر کمپانی‌های NAMCO BANDAI Games و Banpresto، بازی آرکید obile Suit Gundam: Senjo no Kizuna را توسعه داده و معرفی کردند.  همچنین از اویل سال ۲۰۱۵ تاکنون باندای نامکو نام بخش بازی خود، BANDAI NAMCO Games Inc را به BANDAI NAMCO Entertainment Inc تغییر داد. شرکت در این سال BANDAI NAMCO Pictures Inc تأسیس نمود و شعب دیگری در شانگهای و … افتتاح کرد.موفق ترین شرکت های بازی سازی

 

 قطعا جای خیلی از شرکت‌های بازی سازی در این لیست خالیست اما باید به این نکته توجه کرد که این ۹ شرکت در سال ۲۰۱۹ توانسته اند بیشترین آمار فروش و محبوبیت را کسب کنند. به نظر شما نام چه شرکتی از قلم افتاده؟ برای مشاهده سایر مقالات می‌توانید به بخش بازی و سرگرمی مراجعه کنید.

 

منبع : metacritic