خیلی از ما زمانی که میخواهیم برای کنسول خود یک بازی فوتبالی تهیه کنیم به این فکر میکنیم که کدام بهتر است, PES یا FIFA ؟ از دیرباز این دو غول صنعت بازی سازی یعنی Konami  و EA Games  در حال رقابت بوده‌اند و در برخی از سال‌ها یکی از دیگری سبقت گرفته و بازار را در دست می‌گرفت. ولی خب با پیشرفت خیره کننده‌ای که امروز در زمینه بازی سازی در حال مشاهده هستیم قطعا رقابت بین شرکت‌های مطرح به اوج خود رسیده مخصوصا برای این دو رقیب دیرینه.

فوتبال، ورزشی است که در آن رقابت بین دو نام، دو رقیب یا حتی دو کشور، امری طبیعی به حساب می‌آید. رنجرز در مقابل سلتیک، انگلستان در مقابل آلمان و رونالدو در رویارویی با مسی، همگی آتش رقابت را به خوبی شعله‌ور نگه می‌دارند. در دنیای بازی‌‌های ویدئویی، آتش رقابت بین FIFA و PES داغ است. هر ساله عناوین جدیدی در دسته بازی‌های شبیه‌سازی ورزشی با تمرکز روی بازی فوتبال توسط نام‌های مطرح دنیای بازی های ویدئویی یعنی الکترونیک آرتز و کونامی پیش روی مشتاقان قرار می‌گیرد.

اگرچه در ابعاد جهانی، فیفا موفق شده محبوبیت‌ بیشتری را بدست آورد اما PES نیز در چند سال اخیر موفق شده مشتاقان زیادی بدست آورده و در کشورمان نیز تا حد زیادی از محبوبیت بالاتری در مقایسه با سری فیفا برخوردار شود. با این مقدمه، این پرسش مطرح می‌شود که در سال جاری، کدام عنوان عملکرد بهتری داشته است و به بیان دقیق‌تر، گزینه مناسب‌تری برای کاربران خواهد بود؟ در ادامه همراه وبلاگ مالتینا باشید تا به بررسی این دو بازی محبوب بپردازیم.

کیفیت ارائه محتویات

PES یا FIFA

مهم نیست شما از نظر سلیقه‌ای کدام یک از این دو بازی فوتبالی را بپسندید زیرا در هر صورت، شکی نیست که ارائه بازی در FIFA 19 به مراتب در سطح بالاتری در مقایسه با PES 2019 قرار می‌گیرد. نبود لایسنس‌های کافی در PES به ویژه برای اجرای این عنوان روی ایکس باکس، همچنان معضلی جدی برای مشتاقان است. به این ترتیب، تنها مالکان نسخه‌های سازگار با پلی‌استیشن ۴ و کامپیوترهای شخصی می‌توانند کیت‌های ویژه‌ شخصی‌سازی را نصب کرده و تیم‌ها را به آنچه در واقعیت شاهد هستیم نزدیک‌تر کنند.

در طرف مقابل، فیفا تقریباً تمامی لایسنس‌هایی را که در اختیار داشتن آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای مشتاقان برخوردار است فراهم کرده و نکته مهم‌تر اینکه با استفاده از سازوکارهایی نظیر اعمال لایه‌های گرافیکی، اعلام رسمی نفرات حاضر در زمین توسط گزارش‌گر و گزینه‌های تکمیلی، تجربه بی‌نظیری را پیش روی مشتاقان قرار داده است.

در سال جاری میلادی، الکترونیک آرتز تنوع اتمسفری را که در بازی تجربه می‌کنید نیز گسترش داده است. به عنوان نمونه، نورپردازی و حتی صدایی که از تماشاگران به گوش می‌رسد و نحوه تشویق‌ها را هم متناسب با سبک و سیاقی که در دنیای واقعی شاهد هستیم تغییر یافته است. به این مجموعه، ترکیب چشم‌نوازی از منوهای کاربردی، مدل‌سازی هرچه بهتر چهره بازیکنان و انیمیشن‌های جذاب در بخش FUT را اضافه کنید تا بیش از پیش به چشم‌نواز بودن ارائه محتویات در فیفا ۱۹ پی ببرید.

در طرف مقابل، PES همواره با چالشی به نام ارائه محتویات چشم‌نواز روبرو بوده است. مدل‌سازی کاراکترها همواره روند رو به رشدی را به ویژه در برخی لیگ‌ها پشت‌سر گذاشته است اما به‌طور کلی، سطح کیفی ارائه بازی در PES با آنچه در FIFA شاهد هستیم قابل مقایسه نیست. منوهای بازی نیز در طول چندسال اخیر تغییر چشمگیری نداشته و صدای جمعیت حاضر در ورزشگاه نیز همچنان به صورت هم‌همه‌ای گنگ به گوش می‌رسد.

با این تفاسیر، باید اعتراف کرد فیفا ۱۹ در این بخش، پیروز بلامنازع رقابت است.PES یا FIFA

گیم‌پلی

PES یا FIFA

وقتی صحبت از گیم‌پلی فیفا و پی‌ای‌اس می‌شود باید نگاه ریزبینانه‌تری را به‌کار ببندیم. در این بخش، هر کاربری نظر و سلیقه خاص خود را دارد. با وجود این، PES 2019 با توجه به ترکیب روان و جذابی که در این بخش ارائه می‌دهد، از وب‌سایت‌هایی نظیر گیم‌اسپات، امتیاز ۸ از ۱۰ را بدست آورده است.

در این بازی، پاس‌دادن توپ کاملاً روان و بدون وقفه انجام می‌شود، دریبل بازیکنان در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد و شوت به سمت دروازه نیز کاملاً لذت‌بخش است. نکته قابل توجه اینکه دروازه‌بان‌ها همچنان رفتار عجیب و غریبی در برخی صحنه‌ها دارند و مدافعان نیز عملکرد پیچیده‌ای را در مقابل شما قرار می‌دهند. با وجود این، روی هم رفته معتقدیم PES 2019 جذاب‌ترین عنوان فوتبالی از حیث گیم‌پلی است که در دنیای بازی‌های ویدئویی توسعه یافته است.

فیفا هم در مقایسه با سال گذشته، به روزرسانی ویژه‌ای را شاهد بوده است. به این ترتیب، چه در شوت زدن به سمت دروازه و چه در زمینه دریبل زدن بازیکن‌های حریف، وقفه کم‌تر و پاسخگویی هرچه سریع‌تر به ورودی‌های کاربران را شاهد خواهید بود. پاس‌های بریده بیشترین بهبود عملکرد را در گیم پلی فیفا ۱۹ داشته‌اند تا بتوانید در قالب سه سطح متفاوت، توپ را به صورت زمینی و هوایی برای هم‌تیمی‌های خود ارسال کنید. نکته قابل توجه دیگر آنکه، گل زدن از گوشه‌ها و با استفاده از شوت‌های از راه دور نیز آسان‌تر شده تا در مجموع بتوانید گل‌های جذاب‌تر و شگفت‌انگیزتری را به ثبت برسانید.

با وجود این، همچنان مشابه با ترکیبی که در فیفا ۱۸ شاهد بودیم، مشکلاتی هم وجود دارند. به عنوان مثال، در بخش دریبلینگ، علی‌رغم تمام بهبودها، همچنان در مقایسه با تجربه‌ای که در PESشاهد هستیم وقفه را در پاسخگویی به ورودی‌های کاربر شاهد خواهید بود. تمایز و تفاوت میان بازیکنان نیز در FIFA 19 به خوبی مشهود نیست. به بیان دیگر، به جز چند بازیکن شاخص، دیگر بازیکن‌ها در داخل زمین بازی، عملکرد تقریباً مشابهی را ارائه می دهند. در میان بازیکنان سطح پایین نیز عملکرد به مراتب ضعیف‌تری را در مقایسه با ستاره‌های مطرح شاهد هستیم.

با این تفاسیر، در بخش گیم‌پلی باید PES 2019 را هرچند با اختلاف جزئی، پیروز رقابت معرفی کرد.PES یا FIFA

مدهای بازی

PES یا FIFA

یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌ها در بازی‌های ویدئویی فوتبالی، مدهای در دسترس این عناوین است. به‌طور سنتی، فیفا در این بخش عملکرد به مراتب بهتری را در مقایسه با PES ارائه داده و نسخه‌های امسالی نیز حکایت مشابهی دارند. الکس هانتر برای دومین بار در قالب مد The Journey ظاهر شده تا روایت داستانی منحصر به فرد فیفا را در سری بازی‌های الکترونیک آرتز به نمایش بگذارد. اگرچه این مد، کاملاً بی عیب و نقص نیست اما راهکاری جذاب و منحصر به فرد را برای تجربه فوتبال در قاب دیجیتالی به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این، بخش FUT نیز همچنان مسیر توسعه را در دستورکار قرار داده و حالا تقریباً بازی جدیدی را در فیفا ۱۹ پیش روی مشتاقان قرار می‌دهد. در سال جاری میلادی، Squad Battles را شاهد هستیم که امکان مسابقه با دیگر عناوین Ultimate Team را که توسط هوش مصنوعی مدیریت می‌شوند فراهم می‌کند.Squad Battles سبک و سیاق جدیدی را در خصوص جمع‌آوری امتیازات و پاداش‌ها در بازی فیفا ۱۹ ارائه کرده است تا در کنار اهداف روزانه یا همان Daily Objects بتوانید پیشرفت هر چه بیشتر را شاهد باشید.

Career Mode نیز تقریباً بدون تغییر در نسخه جدید فیفا ۱۹ ظاهر شده و تنها در پنجره نقل و انتقالات شاهد بهبودهای جزئی هستیم. به این ترتیب، می‌توانید از طریق کات‌سنس‌هایی تعاملی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مذاکره و رایزنی را با بازیکنان محبوب خود در دستور کار قراردهید. در طرف مقابل، Master League در PES نیز به روزرسانی‌های ویژه‌ای را شاهد بوده است. استفاده از طرح جدید برای منوها، حالا پیمایش در قسمت‌های مختلف را ساده‌تر کرده است تا مذاکره در خصوص نقل و انتقالات، به مراتب بهبود پیدا کند. Challenge Mode تازه‌وارد به دنیای PES نیز شما را با سناریوهای تعریف نشده نظیر تمایل بازیکنان به ترک تیم با توجه به دریافت پیشنهادهای بهتر روبرو می‌کند.

با وجود این، همچنان مشکلاتی را در این بخش شاهد هستیم. به عنوان مثال، می‌توان به بودجه کم در بحث نقل و انتقالات یا استفاده از اسامی نامشخص و عجیب و غریب برای بازیکنان جوان اشاره کرد. با تمام تفاسیر، این بخش را می‌توان رقیبی مناسب برای Career Mode فیفا ۱۹ به حساب آورد. این تساوی، برای MyClub که قصد دارد خود را با استفاده از قابلیت‌هایی نظیر Scout Cards از FUT متمایز سازد، برقرار نیست اما همچنان می‌توان از آن به عنوان رقیبی قدرتمند برای بخش Ultimate Team یاد کرد.

خوشبختانه PES راهکارهای جذابی برای اجرای این بازی فوتبالی دارد. مد Random Selection حالا از Pro Evo 6 بازگشته تا جذابیت بیشتری را برای گیمرها به همراه داشته باشد. به این ترتیب، شما و دوستتان می‌توانید مجموعه‌ای از بازیکنان را به صورت تصادفی از مجموعه‌ منتخبی از لیگ‌ها و کشورهایی که مشخص کرده‌اید در اختیار داشته باشید تا با تیم هیبریدی متشکل از بازیکنانی با استانداردهای مختلف، به مصاف رقیب بروید. در این بخش، گزینه‌های متفاوتی برای جذاب‌ کردن هرچه بیشتر بازی در اختیار شما قرار گرفته است.

PES امسال حالت تعاملی آنلاین ۳v3 را هم به‌منظور به چالش کشیدن Pro Club در فیفا، پیش روی مشتاقان قرار داده است. اگرچه این حالت به جذابیت مد Random Selection نیست اما نشان می‌دهد کونامی در تلاش است تا هر سال، مدهای جدیدی را پیش روی مشتاقان قراردهد.PES یا FIFA

به‌طور کلی در این بخش، فیفا همچنان راهکارهای بیشتری را برای بازی در اختیار مشتاقان قرار می‌دهد اما PES نیز عملکرد مناسبی داشته است.

جمع‌بندی نهایی؛ FIFA یا PES؟

روی هم رفته، اینکه شما کدام عنوان را بر دیگری ترجیح می‌دهید تا حد زیادی به اولویت‌های شما بستگی دارد. PES 2019 بدون شک در زمین بازی، تجربه جذاب‌تری را ارائه می‌دهد اما نحوه ارائه محتویات در فیفا ۱۹ منحصر به فرد است. جلوه‌های بصری فیفا نیز در مقایسه با ظاهر تقریباً مسطح در دنیای PES قرار می‌گیرد. انتخاب یک عنوان، تا حدی هم به تصمیم دوستانتان و اولویت بازی آنلاین برای شما، بستگی دارد. تجربه آنلاین فیفا در قالب FUT و Pro Club، مثال‌زدنی است اما حالت تعاملی آنلاین ۳ به ۳ در PES نیز گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد.PES یا FIFA

نظر شما کدام است؟ آیا گیم‌پلی جذاب PES 2019 شما را به انتخاب این گزینه مشتاق می‌کند یا ترجیح می‌دهید از مدهای متنوع فیفا ۱۹ و گرافیک سطح بالای آن لذت ببرید؟ در صورتی که به حوزه بازی و سرگرمی علاقه دارید حتما به مقالات این بخش مراجعه کنید. همچنین مقاله معرفی بازی‌های فوتبالی مخصوص گوشی‌های موبایل را از دست ندهید.

منبع : Medium