با اثبات ارزش فناوری، جستجو برای کسانی که آن را به خوبی درک می‌کنند و دانش لازم در این زمینه را دارند، همیشه وجود خواهد داشت. برنامه‌نویسی COBOL را در نظر بگیرید. در حال حاضر این برنامه‌نویسی به خاطر استفاده از آن برای سیستم‌های عدم اشتغال مبتنی بر پردازنده‌ی مرکزی که به دلیل پاندمی کووید-۱۹ باید مجددا‍ تجهیز شوند، جریان سریع و غیرعادی تقاضا را تجربه می‌کند. به همین دلیل، IBM آموزش منبع باز رایگانی را در زمینه‌ چنین مهارتی ارائه می‌دهد. برای مدت زمان طولانی، افراد سعی می‌کنند تا خود را با ترندهای کسب‌وکار و فناوری تطبیق دهند؛ اما این ترندها مدام در حال تغییر هستند. در نتیجه، شما باید ترندهایی را شناسایی کنید که به نظر پایدار و باثبات می‌رسند.

به خاطر داشته باشید که عناوین شغلی IT همواره آنچه افراد دقیقاً انجام می‌دهند را توصیف نمی‌کند. در ادامه، فهرستی از عناوین شغلی که هنگام مشاوره با مربیان شغلی به آن‌ها اشاره می‌شود، آورده شده است. لازم به ذکر است که در این فهرست سعی بر این بوده است تا عناوین شغلی مورد بررسی قرار گیرند که آنچه واقعاً مردم انجام می‌دهند را به درستی توصیف نمی‌کنند.

مارک بودر در رابطه با استخدام و جستجوی اجرایی می‌گوید که «عناوین شغلی دیگر معنای چندانی ندارند». به منظور داشتن یک گفتگوی سودمند با مدیر بخش استخدام، او متوجه شد که باید کشف کند آن‌ها دقیقاً چه می‌خواهند و به چه افرادی نیاز دارند.

5 شغل IT رو به افول

۵ شغل IT رو به افول

شغل IT رو به افول: مدیران سیستم، پایگاه داده و شبکه

در صورتی که شغل شما با مهارتی که در زمینه‌ مدیریت سرورها، پایگاه‌های داده و شبکه‌ها دارید، تعریف می‌شود؛ شاید بخواهید این عنوان شغلی را مجدداً تعریف نمایید. ارائه‌دهندگان خدمات مدیریت از راه دور به افرادی برای انجام این کار نیاز دارند؛ اگرچه آن‌ها سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در زمینه‌ اتوماسیون نیز انجام می‌دهند. چنین شغل‌های مدیریتی با انجام اتوماسیون، به شغل IT رو به افول تبدیل می‌شوند. یک پاسخ روشن به این موضوع می‌تواند درک چگونگی مدیریت سیستم‌ها، پایگاه‌های داده و شبکه‌ها در فضای ابری و اثبات کمک متخصصان در زمینه مدیریت سازمانی باشد.

در سال ۲۰۱۸ داستان مشابهی برای عنوان شغلی ادمین سیستم در مقاله‌ ۴ شغل IT در حال از بین رفتن رخ داد؛ اما این عنوان شغلی همچنان وجود دارد. کن هس، مدیر انجمن یکی دیگر از سایت‌ها که بیش از ۲۰ سال سابقه‌ کاری به عنوان ادمین سیستم دارد، برای سال‌هاست که روزهای درخشان گذشته را به یاد دارد. او می‌گوید: «درست است که بسیاری از سرویس‌ها به سمت فضای ابری حرکت می‌کنند اما این موضوع که شغل ادمین سیستم از بین خواهد رفت، حقیقت ندارد. هنوز هم به مدیران سیستم برای انجام کارهایی از قبیل نگهداری از نرم‌افزار و سخت‌افزار، به‌روزرسانی و ارتقای سیستم نیاز خواهد بود. هیچ‌گاه، اتوماسیون فضای ابری نمی‌تواند جایگزین مغز مدیران سیستم شود. به عنوان مثال، DigitalOcean همچنان به یک ادمین سیستم برای نصب نرم‌افزار، به ‌‌روزرسانی، ایجاد کار و به طور کلی حفاظت از سیستم نیاز دارد. این در حالی است که DigitalOcean یک سیستم ۱۰۰ درصد ابری است».

شغل IT رو به افول: مدیران پروژه

نیاز به مدیریت پروژه‌ها همچنان وجود دارد اما agile و DevOps این عنوان شغلی را به یک فعالیت گروهی تبدیل کرده‌اند و دیگر نیازی به یک فرد با عنوان شغلی مدیریت پروژه که برای دفتر مدیریت پروژه کار می‌کند، نیست. بودر می‌گوید: «در سه سال گذشته، با نگاه کردن به تعداد افراد استخدام شده برای شغل مدیریت پروژه، به نظر می‌رسد که نیاز به مدیران پروژه کمتر شده است»؛ اما اگر به بررسی حقوق Dice نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که عنوان شغلی مدیریت پروژه همچنان یکی از ۱۰ شغل برتر در زمینه‌ی IT است و میانگین حقوق برای این شغل IT روبه افول، ۱۱۶۰۱۲ دلار می‌باشد. با این وجود، طبق گفته‌ بوردر، افراد باهوش‌تر سعی می‌کنند تا تصویر دیگران نسبت به این عنوان شغلی را به فراتر از بررسی الزامات و اجرای یک پروژه بر آن اساس، تغییر دهند. چنین جایگاهی به صاحب کسب‌وکار محول شده است، یعنی کسی که هم نیاز کسب‌وکار تعریف می‌کند و هم پروژه IT را مدیریت می‌نماید. تقسیم کار بین تحلیل‌گر کسب‌وکار و مدیران پروژه که در گذشته وجود داشته، هیچ‌گاه برای بودر معنایی نداشته است.

شغل IT رو به افول: مهندسان تضمین کیفیت

شغل IT رو به افول: مهندسان تضمین کیفیت

همانند مدیریت پروژه، فرآیند تضمین کیفیت سنتی برای تست نرم‌افزار با ارتقا و پیشرفت چرخه ادغام شده‌ تست و برنامه‌نویسی، یک شغل IT رو به افول است. تست نرم ‌افزار توسط کاربر، در حالی که امکان تست توسط هر یک از افراد تیم وجود داشته باشد، منطقی‌تر و بهتر است. بوردر نیز با این موضوع موافق است. «در صورتی که عملکرد یک شرکت خوب باشد، دیگر نیازی به تعداد زیادی افراد برای این شغل IT رو به افول وجود نخواهد داشت». برخی از سازمان‌ها همچنان به استخدام تیم‌های تضمین کیفیت ادامه خواهند داد اما واقعاً نیازی به وجود چنین شغل‌هایی نیست.

شغل IT رو به افول: مهندس بک‌-اند و مهندس فرانت-اند

تمرکز کردن تنها بر بک-اند یا فرانت-اند بودن، روش خوبی برای حفظ شغل خود نیست. مدیران بخش استخدام به دنبال مهندسان کامل می‌گردند. برخی از برنامه‌نویسان ممکن است در زمینه‌ بک-اند یا فرانت-اند ماهرتر باشند اما آن‌ها باید متوجه شوند که کل زنجیره نرم‌ افزار باید کاربردهای جذابی را ایجاد نماید. کارفرمایان به دنبال افرادی با مجموعه‌ کاملی از مهارت‌ها هستند. بیشترین تقاضا برای توسعه ‌دهندگانی است که آماده‌ کار با استک MERN منبع باز- MongoDB، Express، React و Node هستند. نقطه‌ مشترک تمام این فناوری‌ها، استفاده از JavaScript است که بدین وسیله امکان نوشتن رابط کاربری، میان ‌افزار و منطق پایگاه داده با یک زبان مشترک را فراهم می‌سازد.

بوردر می‌گوید که بسیاری از افرادی که دارای شغل IT رو به افول هستند، اگر خودشان بخواهند، مهارت و دانش ریاضی مورد نیاز برای تبدیل به برنامه‌نویسان JavaScript را دارند. چارچوب توسعه‌یافته در فیسبوک برای ایجاد کد JavaScript بهینه شده، به نظر می‌رسد که از نظر پیچیدگی و یادگیری با دیگر JavaScript معمول‌تر کاملاً متفاوت است. در کل، توسعه‌دهندگان مراقب گیر کردن در مجموعه‌ای از مهارت‌های مناسب باشند و درک خود از زمینه‌ کسب‌وکار خود را افزایش دهند. شما باید خود را از کلیشه‌ توسعه‌دهنده‌ای که برنامه‌نویسی رده پایین انجام می‌دهد، رها کنید.

شغل IT رو به افول: CIO شرکت-کوچک

برای سال‌ها، سازمان‌های بزرگ، CIOهایی که قدرت فناوری را درک می‌کنند ولی بیش از آنکه فنی باشند، تاجر هستند را تحسین کرده‌اند. با این وجود، اسمیت می‌گوید که شرکت‌ها و استارتاپ‌های کوچک تا متوسطی که در آن‌ها کار کرده است، در پی چیز متفاوتی هستند. «من از فردی که تمام عمرش CIO بوده است، تماسی دریافت کردم. سپس، با او مصاحبه کردند اما به او گفته شد که از آنجایی که سابقه مهندسی نرم‌افزار ندارد، پس از نظر فنی برای این شغل مناسب نیست. آن‌ها به کسی که برنامه‌نویسی بلد باشد، نیاز دارند». شرکت‌های کوچک تا متوسط به فرد عنوان شغلی CIO می‌دهند اما چیزی که می‌خواهند بیشتر CTO یا مهندس نرم‌افزار است، کسی که کسب‌وکار را درک کند و در عین حال دانش فنی لازم را دارد. به دست آوردن عنوان شغلی IT روبه افول CIO در یک سازمان کوچک ارزش چندانی ندارد. تا وقتی که تعداد افراد زیردست شما قابل توجه نباشند، هیچ کس شغل شما به عنوان CIO را جدی نخواهد گرفت.

5 شغل در حال رشد

۵ شغل IT در حال رشد

مدیر محصول یا صاحب محصول

رویای تحول دیجیتالی، ایجاد محصولات پیشرفته‌ دیجیتالی و جریان درآمد دیجیتالی است. تحقق این رویا بیشتر از آنکه به جهت‌گیری پروژه نیاز داشته باشد، متکی به جهت‌گیری محصول است. بسته به سازمان، CTO ممکن است صاحب نهایی محصول در یک سازمان باشد، کسی که توانایی خلق یک استراتژی، گردآوری افراد بااستعداد برای اجرای این استراتژی و تمرکز بر ذهنیت محصول را داشته باشد.

مدیران محصول همچنین کارهای بسیاری در ارتباط با تحلیل کسب‌وکار انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که سوالات درست پرسیده و پاسخ درست به آن داده شود و در نتیجه، نرم‌افزار تولید شده، الزامات کسب‌وکار را برآورده سازد.

 متخصصان امنیت سایبری

تقاضا برای افراد بااستعداد در زمینه‌ امنیت سایبری در سال‌های اخیر افزایش یافته است، به خصوص اکنون که امنیت تنظیمات از راه دور برای هر شرکت در اولویت قرار دارد. کلی دویل، مدیر Search Associates، شرکت جستجو اجرایی که در زمینه‌ CIOها و دیگر رهبران IT تخصص دارند، می‌گوید: «در این دوران و با وجود افراد بسیاری که دورکاری می‌کنند، به افراد با استعداد در زمینه‌ امنیت اطلاعات نیاز فراوانی وجود دارد». در سطح بالا، CIO باید هم کسب‌وکار و هم جزئیات فنی امنیتی را درک کند. آن‌ها باید امنیت سیستم را بدون فلج کردن کسب‌وکار تضمین نمایند و این درک را به رهبری تبدیل نمایند. افرادی که مسئولیت اجرایی در زمینه امنیت دارند، به خوبی از احتمال این که سو استفاده از مسائل امنیتی می‌تواند موجب از بین رفتن شغل‌ها شود، آگاه باشند.

متخصصان تجزیه و تحلیل

علاوه بر حفاظت از داده، کارفرمایان به دنبال عملی کردن آن‌ها هستند. دویل می‌گوید: «نقش داده و تجزیه و تحلیل به شدت حیاتی است و هر ساله ما به دنبال افراد بیشتری در این زمینه هستیم. تقاضا برای این شغل در حال افزایش است زیرا کمیته‌های اجرایی متوجه شده‌اند که با جمع‌آوری اطلاعات مختلف از زمینه‌های متفاوت، می‌توانند تصمیمات مهمی را با اطمینان بیشتر بگیرند».

اسمیت می‌گوید: «همه به تحلیل‌گر نیاز دارند». مهارت‌های تحلیل در محدوده مختلف از مهارت‌های پایه‌ای مانند توانایی کار با جداول Excel و نوشتن دستورات SQL گرفته تا Python و R برای تحلیل داده، وجود دارند.

حتی اگر برای شغل تحلیل درخواست داده‌اید، بر مهارت‌هایی که دارید تمرکز کنید و اگر چنین مهارت‌هایی ندارید، به دنبال توسعه آن‌ها باشید.

مهندسان داده

 دانشمندان داده و مهندسان داده

کاربردهای جاه‌طلبانه‌ی داده بزرگ و داده اینترنت اشیا به درک هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تکنیک‌های یادگیری عمیق نیاز دارند. این شامل مهارت‌های بسیار خاص است. به عنوان مثال، اسمیت می‌گوید، مهندسان داده‌ای که دانش دید ماشینی دارند، می‌توانند به حقوقی ۵۰۰۰۰ دلار دست یابند. عنوان شغلی “دانشمند داده” بیانگر نیاز به دانش تئوری است که اغلب به صورت دانشگاهی به دست می‌آید، در حالی که مهندسان داده در پیاده‌سازی عملی این نوع نرم‌افزارها مهارت دارند. شرکت‌ها تا حد امکان به دنبال افرادی هستند که هر دو وجه را با هم دارند. این شرکت‌ها واقعاً به فردی نیاز دارند که هم تئوری و هم بخش عملی را درک کند. در حالی که علم داده واقعاً یک علم به حساب می‌آید، شرکت‌ها فردی را می‌خواهند که نه تنها توانایی انجام آزمایش‌ها جالب را داشته باشد بلکه بتواند دانش خود را در رشد کسب‌وکار بکار گیرد.

مهره حیاتی

شما شاهد عنوان شغلی زیادی به نام “مهره حیاتی” نیستید اما بودر می‌گوید که این شغلی است که شرکت‌ها هنگام استخدام یک رهبر فناوری واقعاً بدان نیاز دارند. آن‌ها به دنبال کسی هستند که بتواند محصولات، فرآیندها و فناوری‌ها را مدیریت کند و به منظور دستیابی به نتایج تجاری خوب، آن‌ها را یکپارچه سازد. مهره‌های حیاتی هم می‌توانند فن‌شناس باشند و هم می‌توانند نباشند، اگرچه در بسیاری موارد، فن‌شناس هستند. این‌ها افرادی هستند که استراتژی را می‌بینند و همچنین فرآیندها و تاکتیک‌ها را توسعه داده و آن‌ها را به اجرا درمی‌آورند. این افراد ممکن است زمینه فناوری داشته باشند اما باید نحوه تولید محصول و خدمات را بدانند. آن‌ها باید تا حدی دانش لازم در زمینه‌ی بازاریابی، فروش، توسعه محصول و مدیریت پروژه را داشته باشند.

شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که می‌توانند با فرآیندهای مختلف کار کنند. اسمیت توضیح می‌دهد، “آن‌ها باید در زمینه درک آخرین ابزارها، حتی ابزارهای بسیار فنی، به‌روز باشند تا بتوانند شرکت خود را به صورت خودکار درآورند. از آنجایی که تمام شرکت‌ها امروزه یک شرکت فناوری به حساب می‌آیند، پس این تحولی است که ما شاهد آن هستیم”.

چنین افرادی وجود دارند اما یافتن این افراد کار ساده‌ای نیست. آن‌ها نسبت به انجام کارهای جالب، تمایل چندانی به اجرا ندارند. اغلب افراد متکبر و گستاخی هستند که مطمئناً که می‌توان کارهای غیرممکنی که دیگران قادر به انجام آن نیستند را انجام دهند.

منبع: enterprisersproject.com