جان گری نویسنده آمریکایی، خانواده درمان‌گر و مشاور ارتباط بین زوجین است که در ۲۸ دسامبر ۱۹۵۱ در شهر هیوستون ایالت تگزاس به دنیا آمد. کتاب مشهور «مردان مریخی، زنان ونوسی» را در سال ۱۹۹۲ روانه بازار کرد و برای مدت‌ها در صدر لیست پروفروش‌ترین کتاب‌های جهان قرار گرفت. جالب است بدانید جان گری این کتاب را پس از جدایی از همسرش؛ «باربارا دی آنجلیس» نوشت و راهنمایی برای بهبود ارتباط عاشقانه زوج‌ها شد. بد نیست بدانید که خانم باربارا نیز، نویسنده و سخنران معروفی در زمینه مشاوره روابط زناشویی و رشد شخصی هستند.

افکار و دیدگاه‌های جان گری اگرچه آکادمیک و دانشگاهی نیستند و از این نظر مورد انتقاد جامعه علمی قرار دارد، اما برای میلیونها خواننده عام، بسیار اثرگذار و تحسین‌برانگیز است. در این نوشته بهترین جملات و نقل قول‌های وی را که موجب تغییر زندگی بسیاری از انسان‌ها در سراسر جهان شده است، برای شما گردآورده‌ایم. شاید با خواندن این جملات، دیگر نیازی به مراجعه به فال و طالع‌بینی برای بررسی وضعیت ارتباطات عاطفی خود نداشته باشید!

۳۰ نقل قول‌ آموزنده از جان گری

بهترین جملات جان گری نویسنده کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی

جان گری ، نویسنده کتاب مشهور مردان مریخی، زنان ونوسی

۱- مردان و زنان نه تنها در ارتباط برقرار کردن متفاوتند، بلکه متفاوت فکر می‌کنند، احساس می‌کنند، درک می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند، پاسخ می‌دهند، عاشق می‌شوند، نیاز دارند و قدردانی می‌کنند.

۲- مردان به اشتباه انتظار دارند که زنان همانند آنها فکر کنند، ارتباط برقرار کنند و واکنش نشان دهند. زنان نیز به اشتباه انتظار دارند مردان به روش آنها احساس کنند، ارتباط برقرار کنند و پاسخ دهند.

۳- به خاطر داشته باشید اگر مردی نیاز به واپس رفتن در رابطه داشته باشد، مانند کش لاستیکی هنگام بازگشت با عشق بیشتری بازمی‌گردد. آن وقت قادر به گوش کردن است و این بهترین زمان برای شروع مکالمه است.

۴- مردان باید یاد بگیرند که زنان وقتی درباره مشکلات حرف می‌زنند، به دنبال حمایت و همدلی هستند نه راه حل!

۵- مردان وقتی احساس نیاز می‌کنند، برانگیخته و توانمند می‌شوند و زنان وقتی احترام می‌بینند.

این مطلب شاید لازمتان شود: اس ام اس عاشقانه دل‌انگیز و احساسی برای همسر و نامزدتان

دیدگاه جان گری به عشق

۶- عشق مورد علاقه خود را به‌دست بیاورید و به شریک عاطقی خود عشق و حمایتی را که شایسته آن است تقدیم کنید.

۷- اگر بخواهیم احساسات مثبت عشق، خوشبختی، اعتماد و قدردانی را احساس کنیم، به‌طور متناوب نیز باید احساس عصبانیت، غم، ترس و اندوه کنیم.

۸- عشق شما را برای همکاری، احترام، قدردانی و تحسین شخص مقابل برمی‌انگیزد.

۹- وقتی احساسات منفی سرکوب شوند، احساسات مثبت هم سرکوب می‌شوند و آنگاه مرگ عشق فرا می‌رسد.

۱۰- خوشبختانه کامل و بی‌نقص بودن، برای ایجاد یک رابطه موفق الزامی نیست.

۱۱- عشق جادویی است و می‌تواند دوام بیابد؛ اگر تفاوت‌های خود را به خاطر بسپاریم و بپذیریم.

یک پیشنهاد جذاب: جملات عاشقانه الهام بخش و زیبا را یاد بگیرید و به عشق‌تان بگویید

عشق از دیدگاه جان گری

عقاید گری درباره زندگی

۱۲- زندگی سرشار از ریتم است. روز و شب، گرما و سرما، تابستان و زمستان، بهار و پاییز، ابری و شفاف. به طور مشابه در رابطه بین زن و مرد هم ریتم و چرخه خاصی وجود دارد.

۱۳- وقتی دانش‌آموز آماده باشد، معلم برایش ظاهر می‌شود. وقتی سوالی پرسیده می‌شود، برای آن جوابی شنیده می‌شود.  هنگامی که ما واقعا آماده دریافت باشیم، هر چه نیاز داریم در دسترس قرار خواهد گرفت.

۱۴- سرنوشت حق در اواخر عصر مدرن، نابود کردن آنچه از گذشته باقی مانده در تلاشی بیهوده برای بازیابی آن است.

۱۵- یادگیری از اشتباهات به جلوگیری از تکرار الگوهای منفی کمک می‌کند.

۱۶- پس از یادگیری لطفا واقع‌بین باشید. به خود اجازه مرتکب اشتباه شدن بدهید. همچنین باید به خودمان این هدیه را بدهیم که نمی‌توانیم همه چیزهایی که در طول زمان یاد گرفته‌ایم به خاطر بیاوریم.

۱۷- زندگی در رویای پیشرفت یافت نمی‌شود، بلکه در کنار آمدن با شرایط سخت و غم‌انگیز شکل می‌گیرد.

بد نیست این را هم بخوانید: بهترین همسر چه خصوصیاتی دارد؟ چگونه به بهترین همسر تبدیل شویم؟

دوستی و دوستیابی از نگاه جان گری

۱۸- کافی نیست که صرفاً در شریک شدن با طرف مقابل قابل اعتماد باشید؛ برای موفقیت در دوستیابی باید این را هم در نظر بگیرید که چگونه شخصیتتان مورد تفسیر قرار خواهد گرفت.

۱۹- اگر من به دنبال تأمین نیازهای خود به هزینه شریک زندگی یا دوستم باشم، مطمئناً احساس ناراحتی، نارضایتی و درگیری را تجربه خواهیم کرد؛ راز شکل دادن یک رابطه موفق، برد برای هر دو طرف است.

۲۰- در یک رابطه دوستی، ما افراد منحصر به فرد، با تجربه‌های منحصر به فرد هستیم.

۲۱- با او چنان رفتار کن که در آغاز ارتباط دوستی رفتار می‌کردی.

۲۲- اگر چه احساس جذابیت، ذاتی و اتوماتیک است، اما برای حفظ جذابیت در یک رابطه شخصی، باید مهارت‌هایی داشته باشیم که خود را به روش‌هایی معرفی نمائیم که نه تنها برای جنس مخالف جذاب باشد، بلکه حمایت‌کننده خودمان هم باشد.

۲۳- یکی از دشوارترین چالش‌های روابط دوستانه ما، رسیدگی به اختلافات و اختلاف نظرهاست. اغلب زوج‌ها وقتی با هم اختلاف عقیده دارند، بحث و گفتگویشان بدون هشدار قبلی به نبرد تبدیل می‌شود. حرف‌های عاشقانه جای خود را به سرزنش، شکایت، متهم کردن و شک کردن می‌دهد و همدیگر را به شدت آزار می‌دهند.

یک مطلب خواندنی و کاربردی دیگر: رابطه دوستی و چگونگی هدایت آن به سمت ازدواج

جملات آموزنده از جان گری

دیگر جملات آموزنده‌ی نویسنده مردان مریخی، زنان ونوسی

۲۴- ونوسی‌ها دارای ارزش‌های متفاوتی هستند. آنها برای عشق، ارتباط، زیبایی و روابط ارزش قائل هستند. آنها زمان زیادی را صرف حمایت، کمک و پرورش دیگران می‌کنند. احساس آنها نسبت به خودشان از طریق احساسات و کیفیت روابط‌شان تعریف می‌شود. آنها رضایتمندی و تحقق خوشبختی را از طریق به اشتراک گذاشتن و ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند.

۲۵- وقتی سوء تفاهم ایجاد می‌شود، به یاد بیاورید که ما به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنیم. زمان لازم را برای ترجمه آنچه شریک زندگی شما می‌گوید یا واقعا می‌خواهد بگوید صرف کنید. این نیاز به تمرین دارد، اما قطعا ارزش آن را دارد.

۲۶- مردان درباره حق آزادی بحث می‌کنند، در حالی‌که زنان از حق ناراحت شدن صحبت می‌کنند. مردان فضا می‌خواهند در حالی‌که زنان درک شدن می‌خواهند.

۲۷- عشق غالبا به این دلیل شکست می‌خورد که مردم به طور غریزی آنچه را که  خود می‌خواهند؛ می‌دهند. نیازهای اولیه زنان؛ عشق، مورد مراقبت قرار گرفتن و درک شدن است. برای همین زنان به طور خودکار از مرد خود مراقبت بیش از حدی می‌کنند. این حمایت و مراقبت باعث می‌شود که مرد احساس کند همسرش به او اعتماد ندارد.

۲۸- اشتباه مردان این است که تصور می‌کنند اگر یک‌بار همه نیازهای احساسی زنان را برآورده کنند و او احساس رضایت و خوشبختی کند، زن دیگر می‌داند که او عاشقش است. در حالی‌که اینطور نیست، برای تداوم احساس خوشبختی، باید دوباره و دوباره به همسر خود اطمینان دهد که عاشق او هستید.

۲۹- هرچه به کسی نزدیک‌تر باشیم، آزرده شدن و آزار دادن راحت‌تر است.

۳۰- امروز یک هدف برای خود انتخاب کنید؛ دنیا به شما ایمان می‌آورد وقتی خودتان کاملا به خود ایمان داشته باشید.

اینجا را هم ببینید: مجموعه جدیدترین اشعار و پیام صبح بخیر عاشقانه

سخن پایانی

ارتباط دوستی و زناشویی، همچون نهالی است که در برابر طوفان‌های زندگی، نیاز به مراقبت ویژه و گاهی از خودگذشتگی دارد. برای حفظ سلامت ارتباطاتمان همواره نیاز به یادگیری مهارت‌هایی داریم که جان گری به عنوان یک مشاور خانواده، در کتاب‌های متعدد خود به آنها اشاره کرده و راه و روش درک نفر مقابل را آموزش داده است.

شما به چه روش‌هایی از عشق خود مراقبت می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات پایین این صفحه، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: quotes.thefamouspeople  و  goodreads