اگر به این فکر می‌کنید که آیا در رابطه دوستی فعلی‌تان به حلقه طلایی ازدواج نزدیک هستید یا خیر؟ شاید نیاز باشد در مورد این موضوع بیشتر فکر کنید. متخصصان روابط اجتماعی، تحقیقات بسیاری انجام دادند و نتیجه مطالعات خود را در  ۸ علامت خلاصه کرده‌اند. شما با بررسی آن نشانه‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا رابطه شما به ازدواج منجر می‌شود یا خیر. طبق اظهارات مشاوران خانواده و ازدواج، زوج‌‌‌هایی که قبل از ازدواج در مورد برنامه ریزی‌‌‌ها و اهداف خود صحبتی نکردند، افرادی هستند که بسیار سریع‌تر دچار مشکل می‌شوند و معمولا به سرعت طلاق می‌گیرند.

Prarna + Praveen // NYC in home engagement session — Forever ...

با توجه به توضیحات بیان شده، گفتگو راجع به ازدواج و مطرح کردن درخواست ازدواج چندان آسان نخواهد بود اما ما در این مطلب نکاتی را آموزش می‌دهیم تا این گفتگو برای شما و شریکتان قابل تحمل‌تر و راحت‌تر شود. اما در ابتدا باید به نشانه‌ها توجه کنید و بدانید که آیا شریک عاطفی شما نیز به همانند شما به ازدواج با شما علاقه‌مند است یا خیر.

 ۸ علامت که نشان می‌دهد رابطه دوستی شما به ازدواج منجر می‌شود

۱- از اینکه شما را به چالش بکشد نمی‌ترسد

سر تکان دادن همیشگی به معنای تایید صحبت‌های شما و طفره رفتن شریک شما از ابراز نظر هنگام صحبت کردن نشانه‌هایی از اتمام یک رابطه است. اما به عقیده ریچارد اسمیث، روان درمانگر و کارشناس روابط، اگر شریک عاطفی شما علاقه دارد تا به راحتی عقاید و  نظرات خود را در راستای به چالش کشیدن شما بیان کند، شما می‌توانید به ازدواج‌تان با شریک عاطفی خود خوش‌بین باشید. اگر شریکتان می‌تواند با مهربانی از شما انتقاد کند و نظرات خودش را نیز در مورد اشتبا‌‌هات شما بیان کند، شانس یک رابطه درست را دارید.

۲- به حریم شخصی یکدیگر احترام می‌گذارید

هیچ حسی بدتر از احساس خستگی دائمی‌ از چک کردن اجباری شریکتان در یک رابطه عاشقانه و عاطفی وجود ندارد. با در نظر گرفتن حریم شخصی برای شریکتان جهت وقت گذراندن با دوستانش و یا پرداختن به سرگرمی‌های شخصیش می‌توانید خودتان را برای ازدواج با او نزدیک‌تر ببینید.

 اگر شما دو نفر به اندازه‌ای یه یکدیگر اعتماد دارید که به راحتی حریم شخصی یکدیگر را رعایت می‌کنید و می‌توانید بدون چک کردن همدیگر با دوستانتان وقت بگذرانید، در رابطه درستی قرار دارید.

حریم شخصی در رابطه دوستی

۳- خانواده شریکتان برایتان اهمیت دارد

لوری سالکین، مشاور ازدواج می‌گوید: وقتی شما با شخصی ازدواج می‌کنید در واقع با خانواده وی نیز ازدواج کرده‌اید. بنابراین زمانی که یک رابطه دوستی در حال جدی‌تر شدن است شما تمایل دارید که در خانواده شریکتان نیز جایی داشته باشید و آن‌‌ها نیز برای شما ارزش قائل شوند. بار‌‌ها و بار‌‌ها توجه کرده‌ام زمانی که زوج‌‌ها با یکدیگر نامزد می‌کنند، زمان بیشتری را با خانواده یکدیگر می‌گذرانند و می‌توانند صادقانه‌تر در مورد قطعیت و یا عدم قطعیت ازدواجشان تصمیم بگیرند.

۴- می‌دانید که شریکتان کامل نیست اما برای شما بهترین است

سالکین می‌گوید: داشتن انتظارات واقع بینانه در طول رابطه به احتمال زیاد در منجر شدن به ازدواج بسیار تاثیر گذار است. افرادی که به دنبال ازدواج موفق در رابطه خود هستند، به جای اینکه بگویند فرد بهتری نیز وجود دارد، تمام جوانب خوب شریکشان را در نظر می‌گیرند و به موارد منفی نیز به صورت واقع‌بینانه توجه می‌کنند و به این موضوع تمرکز می‌کنند که شریکشان صحیح‌ترین انتخاب برای آن‌‌هاست. توجه داشته باشید که همیشه یک مورد جذاب‌تر، موفق‌تر و بهتر وجود خواهد داشت اما باید بدانید که خود شما هم مانند شریکتان در همه چیز بهترین نیستید اما در کنار یکدیگر برای هم بهترین هستید و همدیگر را کامل می‌کنید.

۵- بزرگ‌ترین مشوق یکدیگر هستید

ماریسا تلسون، درمانگر خانواده می‌گوید: زمانی که شما در مسیر ازدواج باشید نسبت به ایجاد انگیزه برای بهتر بودن در شریکتان متعهد خواهید بود. شما یکدیگر را برای رسیدن به اهداف و رشد فردی تشویق می‌کنید و به تحقق رویای یکدیگر کمک می‌کنید. در واقع شما موفقیت و رشد شریکتان را موفقیت و رشد خودتان می‌بینید. اگر در رابطه دوستی، شما و شریکتان چنین تلاشی دارید بنابراین به ازدواج بسیار نزدیک هستید.

بیشتر بخوانید: علاقه مردها به خانم‌ها و ۱۰ نشانه‌ای که یک مرد عاشق شماست

۶- پشتیبان همدیگر هستید

اگر شما در رابطه حس می‌‌کنید که شریکتان همیشه پشتیبان شماست، پس مطمئن باشید که این رابطه منجر به ازدواج خواهد شد. اگر در یک رابطه افراد در فراز و نشیب‌های زندگی کنار یکدیگر باشند و برای هم بجنگند می‌توان با اطمینان گفت که بهترین انتخاب خود را برای ازدواج داشته‌اند.

۷- با یکدیگر راحتید و کنار هم لذت می‌برید

مشاور ازدواج، نلسون می‌گوید: زوج‌هایی که در کنار یکدیگر بسیار راحت هستند و مثلا نیازی نمی‌بیند که حتما آرایش داشته باشند، رابطه‌شان به ازدواج ختم می‌شود.

شریکتان شما را در بدترین و بهترین حالت دیده و بدون قید و شرط با تمام عیب و نقص‌هایتان شما را دوست‌ دارد. شما از یکدیگر مراقبت می‌کنید و با مهربانی و دلسوزی شرایط رفاه شریک زندگیتان را فراهم می‌کنید. این یکی از نشانه‌‌‌های مهم روابطی است که به ازدواج ختم می‌‌شود و نشان می‌‌دهد که شریک زندگی مناسبی انتخاب کرده‌اید.

پیشرفت در رابطه دوستی

۸- تصمیم‌گیری‌‌‌های زندگی را با هم انجام می‌‌دهید

تا زمانی که مجرد هستید می‌توانید به تنهایی برای خودتان تصمیم بگیرید، اما زمانی که اقدام به ازدواج می‌کنید باید با نظر یکدیگر تصمیم گیری‌‌های زندگیتان را انجام دهید و افرادی که در زمان رابطه‌شان این ویژگی را دارند قطعا ازدواج خواهند کرد.

نلسون می‌گوید: این مدل زوج ‌‌ها مانند یک روح در دو بدن و با همفکری تمام در مورد زندگی تصمیم گیری می‌کنند. ممکن است با یکدیگر به بازپرداخت وام‌‌‌های دانشجویی اقدام کنند، ممکن است خودرو ‌‌هایی به نام یکدیگر بخرند و برای مراحل بعدی زندگی خود برنامه ریزی داشته باشند. قطعا این رابطه‌ها برای همیشه ادامه خواهد داشت زیرا زوجین متعهد شده‌اند تا با یکدیگر آینده‌ای بسازند که در آن به وجود یکدیگر افتخار کنند.

راه‌هایی که باعث می‌شود رابطه دوستی شما به ازدواج ختم شود

مهم نیست چه مدت با هم آشنا بوده‌اید، یکسری قوانین ساده و اساسی در این راه وجود دارد که عملی کردن آن‌‌ها همیشه آسان نیست اما بسیار مهم است. رابطه دوستی خود را تقویت کنید تا همیشه رابطه، اعتماد، محبت و سرگرمی‌های بهتری داشته باشید. با این راهکار‌‌ها می‌توانید رابطه دوستی خود را تقویت کنید.

درباره مسائلی که دوست دارید صحبت کنید

کسالت، ناامیدی و روزمرگی می‌تواند جرقه‌ای برای فاصله و ناراحتی بین شما و شریکتان باشد و مطمئنا هرچه این موارد در زندگیتان بیشتر شود شعله عشق و علاقه بین شما را رو به افول می‌برد. ساختن چیز‌‌های خوب باید اولین اولویت شما باشد. اول از همه در نظر داشته باشید که وزن ۲۰جمله مثبت برابر است با ۱ جمله منفی! یعنی زمانی که شما ۱ جمله منفی به فردی می‌زنید نیاز است تا ۲۰ جمله مثبت به او بگویید تا تاثیر مخرب آن ۱ جمله منفی از بین برود. بنابراین انتقادات نامناسب از شریک عاطفی‌تان در مورد کفش جدید آبی رنگش و یا تی شرت آبی او کار درستی نیست.

از او به خاطر کمک در کارهای خانه تشکر کنید. وقتی سر کار است با او تماس بگیرید و باز هم از او به خاطر وجودش در زندگیتان تشکر کنید. تاثیر قدردانی در روابط غیر قابل وصف است. اطمینان حاصل کنید که این تعاریف و قدردانی‌‌‌ها، صمیمانه و خاص باشد و هنگام لبخند زدن حتما ارتباط چشمی‌ برقرار کنید. از لحظه‌ای که این رویکرد را استفاده کنید متوجه تغییرات زیاد در رابطه خود خواهید شد. بدین ترتیب در هر زمانی می‌توانید به راحتی به یکدیگر ابراز عشق کنید و قدردانی خود را نشان دهید.

صحبت کردن در رابطه دوستی

به نوازش یکدیگر بپردازید

لمس کردن در انسان باعث تشرح هورمون اندورفین شده و به هر دو طرف احساس آرامش و امنیت می‌دهد. بنابراین سعی کنید در هر حالتی با توجه به شرایط اطراف‌تان، یکدیگر را لمس کنید. برای مثال در زمان قدم زدن دست یکدیگر را بگیرید و یا وقتی می‌خواهید شریکتان را از خواب بیدار کنید گونه او را نوازش کنید. می‌توانید گوشش را ببوسید و مو‌‌هایش را نوازش کنید. به کار بردن این نوع نوازش‌‌‌ها و افزودن این رفتارها به روابط روز مره می‌تواند به شما کمک کند تا قلعه عشق خود را مستحکم بسازید.

این مسئله بسیار مهمی‌ است زیرا زوج ‌‌ها به عنوان یک تیم واحد هستند و می‌توانند جلوی هر طوفانی با همدیگر ایستادگی کنند به شرط آنکه پیوند محکمی‌ بین یکدیگر ایجاد کرده باشند. اما چطور باید این پیوند را ساخت و ازدواج موفقی داشت؟ شما باید تحت هر شرایطی در مشکلات کنار شریکتان باشید و از او در مقابل دنیای بیرون حمایت کنید. راز‌‌ها و درددل‌‌‌هایش را فقط پیش خودتان نگه دارید. به جز در مواقع اضطراری و خاص اجازه ندهید که وقت باهم بودنتان صرف چیز دیگری شود. خود را متعهد کنید تا حداقل روزی ۳۰ دقیقه با یکدیگر به گفتگو تلفنی و یا چت در مورد نقشه‌ها، اهداف و رویا‌‌هایتان داشته باشید (در صورتی که هر دو شاغل هستید و زمان زیادی دور از هم هستید).

بیشتر بخوانید: جملات عاشقانه الهام بخش و زیبا را یاد بگیرید و به عشق تان بگویید

این زمان مناسبی برای ساختن یک رفاقت عالی است. مطالعات نشان می‌دهد که روابط صمیمانه و دوستانه در طی روز باعث تقویت زندگی جنسی نیز می‌شود. بنابراین حتما برای تقویت صمیمیت بین خودتان زمان بگذارید و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

برای هر مسئله کوچکی یکدیگر را سرزنش نکنید

معمولا زمانی که در یک رابطه دوستی دچار ناامیدی و استرس می‌شوید ممکن است تمایل داشته باشید شریکتان را سرزنش کنید و پس از آن تصمیم بگیرید او را تغییر دهید. اگر شما دائما سرزنش کنید و دنبال تغییر وی باشید، حالت تدافعی بین شما ایجاد شده و باعث ایجاد فاصله می‌شود و مطمئن باشید هیچکس اینگونه تغییر نمی‌کند. اما راه حل درست چیست؟ شما باید خودتان را تغییر دهید. زمانی که شما ایرادات و خطا‌‌های خود را اصلاح می‌کنید به طور ناخودآگاه شریکتان نیز اقدام به این کار می‌کند و معجزه رخ می‌دهد. خوش بینی در شما افزایش می‌یابد و هر دو احساس شادی بیشتری می‌کنید.

روابط خود را با آرامش بهبود بخشید

مشاوران متخصص پیشنهاد می‌کنند تا خودتان را به سمت کامل بودن سوق و پروش دهید تا شریکتان نیز کامل شود. هرچقدر که شما شادتر باشید، رابطه‌ شما نیز شادتر خواهد بود و درگیری‌‌های طبیعی موجود، راحت‌تر مدیریت خواهد شد. ۱۵ دقیقه یوگا و یا مراقبه در ابتدای صبح می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت روحتان داشته باشد و متقابلا رابطه شما را نیز قوی‌تر و بهتر می‌کند. سعی کنید با همدیگر این کار را انجام دهید. لباس راحت بپوشید. دندان‌‌هایتان را مسواک بزنید. مو‌‌هایتان را شانه کنید. عطر بزنید و سرگرمی‌ جدید را با یکدیگر آغاز کنید.

عادلانه مبارزه کنید

مشاجره و بحث در زندگی، عادی و حتی لازم است و جزء جدایی ناپذیر هر رابطه‌ای است. چیزی که مهم است این است که چگونه آن را مدیریت کنید. در یک تحقیق بر روی زوج‌های موفق که در مدت طولانی با یکدیگر زندگی کرده‌اند، توانایی حل مسئله به صورت مشترک، کلید حل ۷۰درصد ازمشکلات زوج‌ها بوده است. با ابزار و نگرش مناسب، مشاجره‌ها راهی برای ورود به صمیمت عمیق‌تر است و شانس این را به شما می‌دهد تا خود واقعیتان را دوست داشته باشید و شخصیت یکدیگر را مورد ستایش قرار دهید. اول از همه از انتقاد زیاد و خصومت خودداری کنید. این کار مانند نفت روی آتش است.

بر اساس تحقیقات مشخص شده است زوج ‌‌هایی که در کمتر از ۱۰ سال طلاق گرفته اند، در دعوا و مشاجره با یکدیگر با صدای بلند دعوا می‌کردند و به نوعی می‌جنگیدند. از طرف دیگر زوج‌‌های خوشحال و موفق از تشدید گفتگو و استفاده از الفاظ نامناسب جلوگیری می‌کنند و از کلمات “هرگز” و”همیشه” خودداری می‌کنند. زمانی که دعوا آغاز می‌شود سعی کنید موضوع را تغییر دهید، به شوخ طبعی روی بیاورید حتی اگر خیلی درگیر شدید آتش بس اعلام کنید تا آرام شوید و مجدد صحبت کنید و مشکل را مدیریت کنید.

دعوا در رابطه دوستی

زمان مناسب را برای بحث انتخاب کنید.

زمانی که خسته هستید و به اندازه کافی نخوابیدید و یا گرسنه هستید هرگز شروع به بحث نکنید چون این حالات خود باعث پرخاشگری می‌شود. بحث کردن راجع به مشکلات را برای زمانی نگه دارید که آشتی کرده‌اید و در شرایط بهتری قرار دارید. هرگز زمانی که به شدت خسته هستید سعی نکنید مشکلی را حل کنید و بر سر موردی خاص با یکدیگر بحث کنید.

گوش دادن را یاد بگیرید

تنها و قدرتمندین قدمی‌ که در جهت حفظ رابطه دوستی و موفقیت در ازدواج می‌توانید بردارید، این است که کمتر صحبت کنید و  بیشتر گوش دهید. سرزنش، توهین، انتقاد و  خشونت پایان بدی را برای شما رقم می‌زند. هنگامی‌ که صحبت، تبدیل به مبارزه می‌شود، سریع شروع به دفاع کردن از خود و  یا پریدن میان کلام شریکتان نکنید و خوب گوش دهید تا او نیز متوجه درک متقابل شما بشود و کم کم آرام شود. وقتی حرف از احساسات به میان می‌آید باید شنونده خوبی باشید و واقعا به کلام شریکتان دقت کنید و سعی کنید او  را درک کنید.

در ادامه نکاتی جهت گفتگو با شریک عاطفی در مورد ازدواج بیان شده است. رعایت این موارد می‌تواند شما را در موقعیتی بهتر نسبت به موقعیت فعلی قرار دهد. پس رعایت این موارد را در الویت روابط خود قرار دهید و به آن‌ها توجه داشته باشید.

نکات مهم برای گفتگو در مورد ازدواج

شکی نیست که مکالمه در خصوص ازدواج قبل از اقدام برای نامزدی برای هر دو طرف بسیار مهم و ضروری است. لزلی دوارز ، مشاور ازدواج می‌گوید”ازدواج قدم بزرگی است و باید جدی نیز قلمداد شود.” این مسئله بسیار مهم است که هر دوی شما بدانید هدفتان از ازدواج چیست و چه بهتر که قبل از اقدام به کاری، این مکالمه را داشته باشید و در مورد این موضوع با یکدیگر صحبت کنید. اگر شما قبلا از ازدواج در مورد آن بحث نکنید نمی‌توانید مطمئن شوید که هر دو یک چیز را می‌خواهید و  یا برای آن سطح از تعهد آماده هستید یا خیر.

هر زمان که احساس راحتی داشتید در مورد این موضوع گفتگو کنید

این مکالمه از مواردی نیست که بخواهید آن را با اجبار انجام دهید و باید کاملا به صورت طبیعی آن را انجام دهید و  تحت هیچ فشار و استرسی نباشید دقت کنید که در این مکالمه و گفتگو راجع به ازدواج نباید به هیچ چیز تظاهر نکنید. این کار تابعی از وضعیت پیشرفت رابطه شما است. اینکه چقدر یکدیگر را  می‌شناسید و در چه مرحله‌ای از  زندگیتان قرار دارید. اصلا نباید تحت شرایط بیرونی و خارجی اقدام به این مکالمه بکنید.

رابطه منجر به ازدواج

بیشتر بخوانید: بهترین همسر چه خصوصیاتی دارد؟ | چگونه به بهترین همسر تبدیل شویم؟

به صورت خصوصی در مورد ازدواج صحبت کنید

نه تنها این مکالمه، بلکه هر بحثی که مربوط به موضوع ازدواج است باید در شرایطی انجام شود که تحت محدودیت زمانی و یا مکانی نباشید و حواس پرتی در آن به حداقل ممکن برسد. به عبارتی دیگر باید  فضایی آرام و خصوصی برای گفتگو در مورد ازدواج ایجاد کنید.

زمانی که احساس آرامش دارید مکالمه کنید

دقت داشته باشید که اگر روز سختی را در محل کارتان داشته‌اید و یا درگیر مشکلات خانوادگی هستید اصلا زمان مناسبی برای  این کار نیست. باید از زمان‌‌‌هایی که برای شما استرس زا هستند برای این مکالمه دوری کنید زیرا به شدت دچار اختلاف و جدال خواهید شد. حتی زمانی که در مورد رابطه خود با شریکتان نیز احساس منفی دارید، در مورد ازدواج صحبتی نکنید و اجازه دهید این گفتگو در شرایط احساسی بهتر انجام شود.

برای شروع صحبت در مورد ازدواج خوش صحبت باشید

پس از  شروع مکالمه سریعا نگویید “خب! چه زمانی قرار است ازدواج کنیم؟” پیشنهاد می‌کنم این مبحث را نیز مانند دیگر مکالمات در مورد رابطه آغاز کنید. خوشبختانه در طول یک رابطه دوستی مواقعی پیش می‌آید که متوجه شویم آیا شریکمان اصلا قصد ازدواج از این رابطه دارد یا خیر برای مثال زمانی که دوستی ازدواج می‌کند و یا طلاق می‌گیرد ممکن است در این مورد صحبت کنید. بنابراین در این مکالمه نباید نحوه مکالمه به گونه‌ای باشد که طرف مقابل تحت فشار قرار بگیرد و یا پرسش به شکلی صریح بیان شود.

ابراز احساسات

داوطلب باشید

خیلی مهم است که هر دو طرف بخواهند در مورد موضوع ازدواج صحبت کنند. اگر یکی از افراد از صحبت کردن راجع به ازدواج طفره برود نشانه خوبی نیست و در واقع عدم تمایل و آمادگی خود را نشان می‌دهد. اما زمانی که دو نفر اهداف مشترک و خواسته‌های مشابهی در ازدواج دارند قطعا هر دو نفر تمایل به صحبت کردن در مورد ازدواج را نیز دارند.

این گفتگو را به عنوان اتمام حجت تلقی نکنید

نباید این مکالمه را طوری در نظر بگیرید که اتمام حجت نهایی تلقی ‌شود و اگر ازدواج نکنید از یکدیگر جدا می‌شوید. در واقع این مکالمه برای این است که اگر تمایل دارید تا باقی عمر خود را با یکدیگر زندگی کنید، بدانید چه اهداف مشترک و  برنامه‌هایی دارید و آیا می‌توانید با هم ازدواج کنید یا خیر.

منبع:

brides

brides

readersdigest