هر جامعه‌ای دارای زبان مخصوص به خود است. زمانیکه شما از زبان مخصوص استفاده می‌کنید به دیگران نشان می‌دهید به آن جامعه تعلق دارید. اما زمانیکه به زبان و اصطلاحات آن جامعه مسلط نباشید به عنوان یک فرد غریبه به شما نگریسته می‌شود و قطعا این موضوع برای بسیاری از افراد از جمله شما ناخوشایند است. در دنیای ارزهای رمزنگاری امروز اصطلاحات فراوانی برای ارز دیجیتال وجود دارد که برای برخی از افراد نامفهوم است و آن‌ها از درک معنی این کلمات و اصطلاحات عاجز هستند.

همان طور که می‌دانید امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، فضای ارز دیجیتال بسیار گسترده شده است. با این روش می‌توانید بسیار راحت و حتی در خانه درآمد داشته باشید. از این رو، هر روز افراد زیادی جذب این فضا خواهند شد. ولی برای موفقیت در این زمینه، ابتدا لازم است تا به خوبی با اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال و معنی آن‌ها آشنا شوید. ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال و معانی آن‌ها را برای شما فراهم آوریم. پس با ما همراه باشید.

ارزهای دیجیتال

معرفی اصطلاحات ارز دیجیتال

ما اصطلاحات رایج ارز دیجیتال را در این لیست بر اساس حروف الفبا برای شما مرتب کرده‌ایم.

Address

یک آدرس بیت کوین است که برای ارسال و نقل و انتقال در شبکه‌ی بیت کوین کاربرد دارد.

Altcoin

 تمامی ارزهای دیجیتال به استثنای بیت کوین.

ATH

ATH مخفف عبارت All time high  است. معنی این کلمه بالاترین قیمت سهام یا ارز پایه در چندین ماه گذشته در بازار است.

Bagholder

 به شخصی که ارزهای دیجیتال خود را نگه می‌دارد تا زمانی که ارزش اصلی خود را از دست بدهند، گفته می‌شود.

Bearish

 این اصطلاح که به شکل Bear نیز استفاده می‌شود، به معنای روند نزولی و کاهش قیمت‌های ارزهای دیجیتال است.

بیت کوین

Bear Trap

 این اصطلاح به تله‌ای گفته می‌شود که ابتدا سیر صعودی قیمت‌ها را به طور لحظه‌ای، به سیر نزولی تبدیل می‌کند تا عده‌ای را به دام بیاندازد و در ادامه نیز سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد.

Block

 به ساختاری گفته می‌شود که به منظور ذخیره‌سازی و پنهان‌سازی اطلاعات کاربرد دارد و در صورت استخراج آن می‎‌توان به سود قابل توجهی دست یافت.

Blockchain

 فهرستی از تمامی بلاک‌هایی که پس از آغاز بیت کوین به وجود آمده‌اند.

BTD

 این اصطلاح ارز دیجیتال زمانی به کار می‌رود که شما بیت کوینی را با نازل‌ترین قیمت بخرید. به عبارت دیگر، در این زمان قیمت بیت کوین در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و از این پایین‌تر نخواهد آمد.

Bullish

 این اصطلاح که به شکل  Bull نیز شناخته می‌شود، دقیقاً برعکس Bearish است و به معنای احساس مثبت و روند صعودی قیمت‌ها است.

Bull Trap

 این تله نیز به این شکل عمل خواهد کرد که ابتدا سیر نزولی قیمت‌ها، به طور لحظه‌ای صعودی می‌شود و در ادامه دوباره سیر نزولی خود را طی خواهد کرد.

Cryptocurrency

 به ارزی گفته می‌شود که به صورت دیجیتالی و مبنی بر ریاضیات است و با حل مسائل ریاضی می‌توان آن را تولید کرد. جالب است بدانید که به این واژه، اصطلاحاً “پول رمزنگاری شده” نیز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : راه های بدست آوردن و خرید بیت کوین در ایران

بیت کوین و ارز دیجیتال

Cryptography

 این اصطلاح زمانی کاربرد دارد که شما با استفاده از ریاضیات، کدهایی تولید کنید که به منظور پنهان کردن اطلاعات استفاده شوند.

Dead Can Bounce

 در این موقعیت، قیمت‌ها بعد از یک دوره کاهش شدید، به طور موقتی افزایش خواهد یافت.

Dumping

 یا Dump، به این معنا است که قیمت یک ارز پس از یک فروش ناگهانی، افت کرده و از بازار خارج خواهد شد.

DYOR

این واژه که مخففی بر اصطلاح “Do Your Own Research” است، به شکل “خودت تحقیق کن” ترجمه می‌شود.

ELI5

 این اصطلاح که بیشتر به شکل طنز کاربرد دارد و از طریق شبکه اجتماعی Reddit معروف شد، به این معنا است که “برای من به نحوی شرح بده که انگار به یک بچه‌ی ۵ ساله شرح می‌دهی”. یعنی یک مسئله‌ی خاص، به شکلی واضح‌تر و ساده‌تر توضیح داده شود.

Exchange

اکسچنج یا مبادله کردن از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال به شمار می‌رود. اکسچنج پلت فرم‌هایی است که از طریق آن می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی با یکدیگر و ارزهای فیات پرداخت. جالب است بدانید که مبادله می‌تواند نقشی گسترده در تبدیل ارز و ساختار هزینه‌ی آن داشته باشد.

کسب درآمد یا ارز دیجیتال

Faucet

 وبسایتی است که به شما در ازای انجام کاری اختصاصی، ارز دیجیتال پرداخت خواهد کرد.

FA

 این اصطلاح به این معنی است که شما به شکلی اصولی بتوانید تجزیه و تحلیل کنید.

بیشتر بخوانید:بیت کوین چیست ؟ چرا و چگونه اختراع شد؟

FIAT 

فیات ارزی است که توسط دولت‌های مختلف پشتیبانی و به صورت قانونی به رسمیت شناخته می‌شود.

FOMO

 این اصطلاح به اشتباهی اشاره دارد که بیشتر افراد تازه‌کار مرتکب می‌شوند. این واژه که معنی آن “ترس از دست دادن فرصت” است، زمانی به کار می‌رود که یک فرد هنگام روند افزایشی قیمت که مصنوعی است، خرید بیشتری انجام می‌دهد.

FORK

 تقسیم بلاک‌چین ناشی از ارتقای پروتکل‌ها.

FUD

 این اصطلاح، به شرایطی اشاره دارد که طی آن، ترس، تردید و احساسات منفی بسیار گسترده شده است.

اصطلاحات ارز دیجیتال

hardware wallet

کیف پول سخت افزاری، یک نوع دستگاه است که ارزهای دیجیتالی را به صورت امن ذخیره می‌کند. کیف پول سخت افزاری به عنوان امن‌‌ترین راه برای نگه داشتن ارزهای دیجیتالی به شمار می‌آیند.

HODL

 این اصطلاح به این معنی است که شما ارز خود را تحت هر شرایطی نگه دارید و حتی زمانی که شرایط بازار بسیار مناسب است، اقدام به فروش آن نکنید.

JOMO

 این اصطلاح نیز برخلاف اصطلاح FOMO است و به این معنی است که شما به جای ترسیدن از اینکه فرصت را از دست دهید، از آن لذت ببرید و هنگام رشد قیمت به صورت مصنوعی، اقدام به خرید نکنید.

Long

 به این موضوع اشاره دارد که شما با دیدگاه و نظری مثبت بر روی بازار ارزهای دیجیتال، قصد دارید یک سرمایه‌گذاری اصولی انجام دهید.

MCAP

 به بازار سرمایه‌گذاری ارز اشاره دارد که عدد آن، از حاصل ضرب قیمت لحظه‌ای یک ارز در مقدار کل موجود آن در بازار حساب می‌شود.

Mining

 این عمل که به آن استخراج نیز گفته می‌شود، به این شکل است شما بتوانید با حل مسائل رمزنگاری شده و به کمک سخت‌افزارهای محاسبه‌گر، بیت کوین تولید کنید.

Moon

 پیش‌بینی روند صعودی و پیوسته‌ی قیمت ارز تا زمانی که به ماه برسد.

ارز دیجیتالی

 

بیشتر بخوانید: بیت کوین| روش های خرید اینترنتی با بیت کوین

Public Key

کلید عمومی یک آدرس منحصر به فرد برای کیف پول شما است. این آدرس به عنوان یک رشته طولانی از اعداد و حروف ظاهر می‌شود.

Pool

 به دسته‌ای از افراد گفته می‌شود که به طور اشتراکی یک بلاک را استخراج می‌کنند و در نهایت سود کسب شده را میان خود تقسیم می‌کنند.

Pump

معنی این اصطلاح افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و وجود سیر صعودی آن است.

Pump and Dump

 این اصطلاح به دست‌کاری و پایین و بالا شدن قیمت ارز توسط سرمایه‌داران اشاره دارد.

Shitcoin

 به کوینی گفته می‌شود که هیچ‌گونه ارزشی ندارد و کاملاً بی‌مصرف است.

Short

 به زمانی گفته می‌شود که با دیدی منفی به بازار ارز نگاه می‌کنید و انتظار دارید که قیمت‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یابند.

Stable coin

نوسان بسیار کم ارز دیجیتالی که در بازارهای بزرگ مبادله می‌شود.

اصطلاحات مهم ارز دیجیتال

software wallet

کیف پول نرم افزاری یک منبع مناسب برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتالی روی فایل‌های کامپیوتری است. لازم است بدانید که کیف پول نرم افزاری را می‌توان به صورت رایگان از منابع مختلف تولید کرد.  مثلا یکی از معتبرترین کیف پول‌های نرم افزاری موجود MyEtherWallet (MEW) است.

TA

 به این موضوع اشاره دارد که شما با توجه به تاریخچه‌ی بازار و نمودارهای مختلف، بتوانید وضعیت بازار را به شکلی فنی تجزیه و تحلیل کنید.

Tokens

اشاره توکن به کلمه­‌ی ‘currency’ در پروژه­‌ها است. در حقیقت این کد دیجیتالی به عنوان خرید و فروش هر بخش تعریف می­‌شود.

Rekt

 این اصطلاح که از واژه‌ی Wrecked گرفته شده است و به زمانی اشاره دارد که شما مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ی خود را از دست بدهید و دچار کساد شوید.

Reverse Indicator

 به کسی گفته می‌شود که همیشه در امر پیش‌بینی تغییر قیمت‌های بازار ناموفق است و نمی‌تواند این تغییرها را به درستی پیش‌بینی کند.

RSI

 این اصطلاح که به شاخص استقامت نصبی اشاره دارد، به مقیاس بازرگانی محبوبی گفته می‌شود که در تجزیه و تحلیل‌های فنی مورد استفاده‌ی کارشناسان قرار می‌گیرد.

Vapourware

این اصطلاح هم‌معنی همان Shitcoin است و به پروژه‌ای اشاره دارد که هیچ‌وقت عملی و اجرایی نمی‌شود.

پول و ارز دیجیتالی

White Paper

این اصطلاح نیز مانند اصلاحات ذکر شده در این مطلب جز اصطلاحات رایج ارز دیجیتال به شمار می‌رود. این اصطلاح به گزارش دقیق و جامع ارز دیجیتالی برای ارائه اطلاعات فنی و فروش و بازاریابی برای جلب و ترغیب مشتریان اشاره می‌کند.

Whale

 به فردی گفته می‌شود که از سرمایه‌ی ارزی بالای برخوردار است و از این رو می‌تواند بر روی بازار آن ارز تاثیر قابل توجهی را بگذارد.