چرا من انقدر زشتم و خوشگل نیستم و خواستگار ندارم، دماغمو عمل کردم ولی بازم زشتم! شاید این نشخوارهای ذهنی آزاردهنده سراغ شما هم آمده باشد. اگر واقعا در حال حاضر چنین احساساتی را تجربه می کنید، باید ادامه این مطلب را از مالتینا بلاگ دنبال نمایید. اغلب افراد در زندگی خود با چنین مسائلی روبرو می‌شوند، اما مهمتر از آن چیزیست که در ذهن و قلب شما می‌گذرد. در واقع به نگاهتان در مورد زندگی برمی‌گردد که چگونه ارزش های خودت را بپذیرید و دیدگاهتان به زندگی چه عمقی دارد. اگر شما هم این جملات بالا را تکرار می‌کنید همین حالا این صحبت‌های منفی را دور بریزید و ما را در ادامه مطلب همراهی نمایید.

“تو زشتی” شاید برای اولین بار این جمله لرزه‌ای در دل شما راه انداخته باشد و وقتی به آینه نگاه کردید، آن را تصدیق نمودید. درست در همین لحظه بذر یک حالت ناخوشایند در دلتان کاشته شده است. همیشه ظاهر تمان افراد مورد سلیقه ما نیست و اگر احساس زشتی می‌کنید یا مدام می‌گویید چرا خوشگل نیست یا نا زیبا هستم. به هر حال شما باید با واقعیت درونی خود کنار بیایید و کمی هم به درونتان توجه کنید تا بالاخره به زیبایی حقیقی دست پیدا کنید. همیشه راهی برای رضایت درونی وجود دارد از آنچه که واقعا هستید.

جمله من زشتم تا چه اندازه واقعیت دارد؟

من زشتم

صورت زشت

راستش اگر مرلین مونرو هم باشید شاید روزی چنین افکاری سراغتان بیاید و جمله چرا من زشتم در ذهنتان نقش ببندد. البته که زیبایی و زشتی امری نسبی بوده و سلایق مختلف چنین برچسبی را روی آدم‌ها قرار می‌دهد. اما و اگرهای زیادی برای افرادی وجود دارد که شاید از نظر دیگران نقصی ندارند اما پیش خودشان فکرهای ناخوشایند می‌کنند. چنین افرادی اگر به ظن خود ظاهر خوبی نداشته باشند، به تدریج اعتماد به نفس خود را نیز از دست داده و دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند. شاید بارها به شما گفته باشند که زشتید و عبارت چرا خوشگل نیستم در سرتان موجب آزارتان شود. شاید در روابط با دیگران دچار مشکل هستید و دیگران حداقل از نظر ظاهری جذب شما نمی‌شوند. بسیار خوب! ژنتیک روی این مسئله اثرگذار بوده و جایی برای سرزنش وجود ندارد، اما مسئله مهم اینکه هنوز زندگی جاریست و دنیا به آخر نرسیده است.

۱۰ توصیه لازم برای اینکه نگوییم چرا من خوشگل نیستم

اگر احساس خوبی نسبت به خود ندارید و این مسئله حسابی موجب ناراحتی شده، پیشنهاد می‌کنیم به توصیه‌های زیر گوش فرا دهید. شما باید کمی را هم به خودتان اختصاص دهید و از لحاظ روانی وضعیت خود ار بهبود دهید. نمونه‌های الهام بخش زیادی وجود داشته که افراد حتی با وجود ظاهر نه چندان جذاب، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

  1. روحیه صادقانه را فراموش نکنید!

حمایت بی اساس را کنار بگذارید- در حالی که زیبایی تا حدی ذهنی است اما در مورد آن نیز پارامترهای عینی وجود دارد. چرا خوشگل نیستم یا زشتم که در حال حاضر خیلی درگیر آنها هستید، به احتمال بالا آخرین سوالات شما نخواهند بود. هر یک از ما ظاهر خاصی داریم که ممکن است به مذاق همه خوش نیاید. در حقیقت این مورد تا حد زیادی به سلیقه افراد وابستگی دارد و مسئله نسبیت در تعیین آن اثرگذار است. اگر از ۱۰۰ نفر بخواهید که زیبایی هر فرد را با عددی بین ۰ تا ۱۰ مشخص کنند، به احتمال زیاد برخی از اعداد بیشتر تکرار شده‌اند و میانگین نمرات شاخص بهتری برای قضاوت خواهد بود. شاید فرد میانگینی بالای عدد ۷ کسب کند یا اینکه در بازه ۴ تا ۷ یا حتی پایین‌تر از ۴ قرار بگیرد. اگر صادقانه حقیقت را می‌پذیرید، ادامه مطلب را از مالتینا بلاگ دنبال کنید.

بیایید فرض کنیم در بدترین حالت میانگین ۳ را بدست آورده باشید و اکثریت شما را فردی در بازه کمتر جذاب بدانند. احتمالا از این نتیجه دچار استرس و تشویش شود و مردم سعی بر دلداری دادن به شما داشته باشند. احتمالا با جملاتی مانند “تو در نوع خودت زیبایی” یا “تو منحصربفردی!” روبرو شوید. عدم صداقت تنها چیزیست که در این کلیشه‌ها می‌شنوید که لباسی از ادب آن را پوشانده است. آنها را ببخش، زیرا درک صحیحی از گفته‌های خود ندارند. ما را بخاطر صراحت کلام سرزنش نکنید، چراکه سعی کردیم در این مطلب عبارات چرا خوشگل نیستم و زشتم را از ذهن شما پاک نماییم. این را بپذیرید که گفتن اینکه جذاب نیستی، کار چندان آسانی نیست. مگر اینکه او را بشناسید و از خلقیات و واکنش احتمالیش آگاه باشید. در نهایت باید ما را معذور بدانید و روحیه صادقانه را در خود پرورش دهید.

۲. چرا من اینقدر زشتم

خوشگل نیستم

فرد زشت

به شخصه از اینکه عبارت من زشتم را به کار ببندید، متنفرم! اما خب همانطور که گفتیم راهی جز صادقانه رفتار کردن با خود ندارید. اگر در دسته نه چندان جذاب قرار گرفته‌اید، شاید در زمینه ژنتیک چندان خوش شانس نبوده‌اید. البته به صورت کامل درک خواهید شد که چنین چیزی به هیچ عنوان تحت اراده شما نبوده است. ظاهر شما به این بستگی دارد که والدین شما چه کسانی هستند. شاید برایتان جالب باشد اما والدین کمتر جذاب بیشتر مایل به داشتن فرزندان جذاب هستند. نوع فک، بینی، چشم‌ها، خطوط صورت و حتی وزن شما تحت تاثیر ژن‌هایی بوده که به شما از طریق والدین منتقل شده است. بیایید به جنبه مثبت این امر بنگرید، انتقال ژنتیک مسئولیت زیادی را از دوش شما بر می‌دارد. پس اگر ه ظاهر خود نگاه می‌کنید، بدانید که تقصیر شما نیست و باید دست از سرزنش خود بردارید.

البته عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، شیوه زندگی و رویدادهای شما تا کنون نیز می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. اما ظاهر نهفته شما بیشتر به ژن‌هایتان بستگی دارد، به همین سبب بخش جدایی ناپذیر برای جواب به سوال چرا من زشتم در پذیرش آن است.

۳. بپذیرید من زشتم و خوشگل نیستم

البته اینکه بپذیرید من زشتم به این معنا نیست که به طور منطقی شما هیچ جذابیتی ندارید. پذیرش این مسئله از آن جهت به شما کمک می‌کند که دیگر از نظر ظاهری دچار رنجش، عصبانیت یا ناامنی نشوید. در حقیقت شما باید با درک صحیحی ار خود در صلح با خود و سایر افراد باشید. اگرچه می‌دانیم چندان آسان نیست اما امکان پذیر است. مانند تمام شرایط پیچیده‌ای که اراده ما برای تغییر دادن آنها ناتوان بوده و باید پذیرفت که فارغ از عمل جراحی زیبایی که همیشه نتیجه مطلوب نداشته، قدرت چندانی برای ایجاد تغییرات ندارید. البته هنوز برخی موارد در اختیارتان خواهد بود و باید از موقعیت به وجود آمده نهایت بهره را برده و لباس، مدل مو و آرایش مناسبی را انتخاب نمایید. اما اینکه این ابزار تا چه حد شما را جذاب جلوه می‌دهد، دارای محدودیت می‌باشد.

اگر عدم جذابیت شما تا حدی به دلیل انتخاب شیوه زندگی است، باید به این موارد رسیدگی نمایید. اما به طور کلی باید در حال حاضر با هر کمبود و نقصی ظاهر خود را بپذیرید. شاید دانستن این مسئله به شما کمک خاصی نکند اما افراد جذاب هم می‌گویند چرا من زشتم و خوشگل نیستم.

۴. افراد جذاب هم فکر می کنند چرا من زشتم

پذیرش ظاهر فقط برای افراد زشت یا نا زیبا سخت نیست و حس چرا من زشتم در مورد ظاهر به یک امر رایج تبدیل شده است. در حالتی که اگر به کسی بگویید شما میانگین نمره ۵ یا ۶ را بدست آورده‌اید، اگرچه هیچ فردی این عدد را دلیل بر زشتی نمی‌داند اما این حس را از بین نمی‌برد. راستش همیشه تصور شخصی پیچیده‌تر بوده و با واقعیت مطابقت ندارد. بنابراین غیر معمول نیست فردی که نمره ۶ گرفته، خود را در حد نمره ۲ هم نداند. در واقع بسیاری از مردم در مورد زیبایی خود تردید دارند و آن را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورند. بنابراین افرادی که جذابیت بیشتری دارند در بخش روانی قضییه بیشتر دچار مشکل می‌شوند. شاید آنها خود را نسبت به شما زیباتر بدانند اما رنج بیشتری را در درون متحمل می‌شوند.

در حقیقت اگر دیدگاه خودشان با دیدگاه دیگران تفاوت زیادی داشته باشد، همانقدر هم پذیرش این امر دشوارتر خواهد بود. اگر از لحاظ عینی جذابیت چندانی ندارید، احتمالا کار آسانی برای کنترل حالات خود در برابر واقعیت دارید.

۵. به افراد خوشگل تر از خودتان حسادت نکنید.

به راحتی می‌توان فقط به زیبایی دیگران چشم دوخت و تحت تاثیر آن دچار حسادت و بخل شد. انگار آنها تمام شانس را به تنهایی تصاحب کرده‌اند، اینجور فکر می‌کنید؟ با توجه به اینکه ما به محض ملاقات با افراد در مورد ظاهر آنها قضاوت می‌کنیم؛ منطقی به نظر می‌رسد که هر چه جذابیت شما بیشتر باشد، نظرات مثبت دیگران نسبت به شما بیشتر خواهد بود. شاید بگویید اما من زشتم و محبوبیت آنچنانی ندارم، اما بدانید که زیبایی هم تا حد محدودی نظرات مثبت را به خود جذب می‌کند. زیبایی شاید تا جایی شما را جلو ببرد اما برای رسیدن به هدف یا مقصد کافی نیست. شخصیت تنها فاکتور ارزشمندی است که مردم به آن توجه زیادی دارند و در نهایت عامل دوستداشتنی بودن یا نبودن شماست. از این نظر شما از هیچ کسی، چیزی کم ندارید!

شاید افراد جذاب زیادی را بشناسید که رفتار وحشتناکی از خود بروز می‌دهند یا افراد زشتی که بسیار جذاب و با شخصیت به حساب می‌آیند. اگر برای همیشه به افراد با جذابیت ظاهری حسادت بورزید، هرگز قادر به نمایش زیبایی شخصیت و رفتارتان نخواهید بود. همینطور در پذیرش رفتارهای اشتباه خودتان دچار مشکل شده و انسان بهتری نمی‌شوید. در این صورت خودتان را دوست ندارید و آرزو دارید تا جای شخص دیگری باشید. در حالی که باید به خودتان احترام بگذارید!

۶. روابط برای افراد زشت

روابط برای افراد زشت

زوج معمولی

فکر می‌کنید ملاقات برای افراد زشت سخت‌تر است؟ به احتمال زیاد، اگرچه بسیاری از افراد از همه سطوح جذابیت با دوستیابی و روابط دست و پنجه نرم می‌کنند. در هر صورت سعی کنید که ظاهرتان مانعی برای داشتن یک رابطه شاد و سالم نباشد. انتظارات خود را مدیریت کرده و یادآوری نمایید که ظاهر همه چیز در یافتن شریک نیست. در حالت واقع بینانه افراد تمایل دارند تا رابطه‌ای را با شخص مشابه خود تشکیل دهند و این شکستی برایتان محسوب نمی‌شود. همینطور شاید توانستید شخصی با جذابیت بالا را تحت تاثیر خود قرار دهید. به طور معمول اگر میانگین ۶ هستید، احتمالا به دنبال افرادی با اعداد ۵ یا ۷ بگردید. از کسی که سالها در یک رابطه پایدار و متعهد قرار داشته بپرسید که در یافتن شریک زندگی و ادامه یافتن رابطه چه چیزی اهمیت زیادی دارد؟ ۱۰۰ درصد پاسخش ظاهر نیست!

این دیگر به شخصیت شما برمی‌گردد؛ با طرفتان چه اوقاتی را رقم می‌زنید، حمایتی که دارید یا مهر و محبتی که از خود بروز می‌دهید. اگر نگرانید که از نظر جسمی یا جنسی به اندازه کافی جذاب به نظر نمی‌رسید، این موارد با آشنایی فردی بیشتر مرتفع خواهد شد. بنابراین در حالی که امکان دارد در اولین ملاقات به فردی نگاه کرده و یک آه از سر تاسف بکشید و آرزوی ظاهر بهتری برای طرف مقابلتان داشته باشید، فورا او را رد نکنید. آیا چنین انتظاری را از دیگران ندارید که اگر ظاهر بهتری داشتند، به شما نیز فرصت داده شود. با اینکه در ظاهر چنین چیزی امکان ندارد اما جذابیت قادر به رشد کردن است و این جذابیت در آشنایی بیشتر به وجود می‌آید. چنین موردی باعث می‌شود تا کمتر به اینکه پرا زشتم فکر کنید و این فکر سمی را خاتمه دهید.

۷. تمرکز روی ظاهر را متوقف کنید.

مطمئنا گفتن آن بسیار آسان‌تر از انجام دادن آن است، به خصوص اگر فکر می‌کنید واقعا جذابیت کمتری نسبت به اکثر افراد دارید. اما فکر اینکه چقدر من زشتم یا خوشگل نیستم بر میزان رضایت شما از زندگی اثر منفی خواهد گذاشت. این بخاطر نقصی آزاردهنده به نام توهم تمرکز Focusing Illusion صورت می‌پذیرد. فرضیه جالبی از سوی روانشناسان مطرح شده است؛ با فکر کردن در مورد قسمتی از زندگیه خود که احساس ناخوشایندی نسبت به آن دارید، باور کلی شما در مورد خوب یا بد بودن زندگی مخدوش خواهد شد. این مسئله به وضوح در مطالعه‌ای منحصربفرد نشان داده شده و بر پایه پرسشنامه‌هایی در مورد رضایت از زندگی و ظاهر نتیجه‌گیری شده است. کسانی که رضایت از ظاهر خود نداشتند، در مورد زندگی نیز دارای یاس و نا امیدی بالایی بودند. این بدان معناسا=ت که شرکت کننده‌های جذاب از لحاظ ظاهر، از زندگی خود رضایت داشتند.

به بیان ساده اگر از ظاهرتان دل خوشی ندارید، فکر کردن به اینکه زشتم یا خوشگل نیستم بر کیفیت احساستان به زندگی تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اگرچه سخت باشد و همیشه به فکر ظاعرتان باشید، انقلاب درونی را دنبال کرده و افکار و ذهنتان را به سمت و سویی دیگر هدایت نمایید. هرچه کمتر به عبارت من زشتم فکر کنید، دیدگاه بهتری نسبت به زندگی دارید. هروز شکرگزاری را تمرین کنید و به مواردی بیاندیشید که بابت آنها واقعا باید شکرگزار باشید. باید فکر کنید که چگونه چشم انداز مثبتی برای خودتان ایجاد نمایید.

۸. شاید زشتی شما بخشی از یک تغییر فاز باشد.

این بخش بیشتر مختص خوانندگانی است که هنوز در دوران نوجوانی قرار دارند و بدن و صورت آنها هنوز با سرعت زیادی در حال تغییر است. به وضوح می‌توان تغییرات گسترده را در دوران نوجوانی و جوانی تجربه کرد. ترشح پرفشار هورمون‌های مختلف در بدن یک آغاز جدید را نوید می‌دهد؛ در این مسیر شاید تغییرات پوستی بدی مانند آکنه را تجربه کنید یا دچار جهش رشد، تغییرات وزن، رشد زود هنگام و سایر موراد شوید. ناگفته نماند که برخی از تغییرات تا پایان عمر در حال رخ دادن بوده و اجتناب ناپذیر است. پس همین هورمون‌ها قادر به تغییرات خلق و خو آنی خواهند شد و این حس را به وجود آورد که من چثدر زشتم و خوشگل نیستم. در این شرایط آینه اهمیتی ندارد، پس خونسردی خود را حفظ کرده و به این فکر کنید که دنیا به آخر نرسیده و هنوز جریان دارد!

شما امکان دارد در حال گذار از مرحله‌ای باشید که بقیه از آن با عنوان جوجه اردک زشت نام می‌برند و عبور از نوجوانی زیباتر شوید. فقط کافیست به چند نمونه از افرادی توجه نمایید که این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند. البته این مطلب روی روحیه صداقت طلبی شما تمرکز کرده و باید در هر شرایطی ظاهر خود را بپذیرید و شاید هنگام رسیدن به بلوغ هم آنچنان جذاب نباشید. اگر نسبت به همسالان خود از جذابیت کمتری برخوردار هستید باید مواردی را در نظر داشته باشید.

۹. زشت بودن فایده دارد!

از عنوان بالا شگفت‌زده شده‌اید! شاید در ذهنتان افکاری دارید که چون زشت هستید، اقبال خوبی در زندگی ندارید. اما برخی از نکات مثبت وجود دارد که ما در مالتینا بلاگ به آن اشاره خواهیم کرد تا کمتر خود را تحت تاثیر جملاتی مانند من زشتم قرار دهید:

  • افزایش سن شما را دچار اضطراب نمی کند. با گذشت زمان زیبایی محو می‌شود و دیگر ظاهر شما در مقایسه با دیگران جذابیت کمتری نخواهد داشت. چه بسا که شما تغییرات کمتری را تجربه کرده و در این زمینه زیباتر به نظر برسید.
  • هیچ کس از ظاهر خود راضی نیست! پس شما با پذیرفتن زودتر این قضییه می توانید انرژی خود را روی مسائل مهمتر دیگر بگذارید و رشد کنید.
  • مردم شما را به این دلیل دوست دارند که خودتان هستید، نه صرفا ظاهرتان. این مورد چیزهای زیادی را در مورد شخصیت شما نشان می‌دهد.
  • نیازی نیست که به دنبال آخرین مدهای لباس و ظاهر بگردید. دنبال کردن مارک‌های بزرگ و استفاده از مدل‌های روز که جنبه مصرفی هم دارد، ارزش بالایی نخواهد داشت. پس لباسی را انتخاب کنید که با آن راحت هستید.
  • دیگر دنبال سلفی گرفتن در هر موقعیتی و اشتراک گذاری آنها در شبکه‌های مختلف اجتماعی نیستید.
  • اگر زن هستید، زنان دیگر شما را تهدیدی برای خود نمی‌دانند و رفتار بهتری با شما خواهند داشت.
  • افراد زشت اغلب دست کم گرفته می‌شوند. بنابراین بدون استرس قادر به نمایش استعداد خود هستید و از به وجد آمدن دیگران بخاطر تواناییتان لذت ببرید.
  • شما سطحی نیستید. در واقعا دیدتان عمق پیدا می‌کند و افراد را فراتر از ظاهرشان می‌بینید. برایتان اهمیت ندارد که فرد زشت است، شما همان فرصت را به دیگران می‌دهید.
  • اگر فردی درونگرایی هستید، کمتر در برابر تعاملات بی‌معنی و صحبت‌های بی‌ارزش قرار می‌گیرد.

۱۰. ذهنتان قدرتمندترین ابزار شماست.

اثر قدرت ذهنی بر زشت بودن

ذهن پیچیده

واقعیت این است که زشت بودن تا حد زیادی می‌تواند بر کیفیت زندگی شما موثر باشد، همینطور نحوه آن را تغییر دهد یا رفتار دیگران را با شما تحت تاثیر قرار دهد. اما بهترین راه برای مقابله با چنین حالتی، ایجاد تغییر در نگرش شما در آن مورد است. همانطور که اشاره کردیم، تفکر منفی در مورد ظاهر می‌تواند دیدگاه شما در مورد کلیت زندگی تغییر داده و دچار یاس شوید. با این حال اگر به جای تکرار مداوم من زشتم یا خوشگل نیستم، ظاهر خود را صادقانه بپذیرید و به نکات مثبت بنگرید، به زودی چشم انداز شما وسعت پیدا خواهد کرد.

امیدواریم که مطلب ۱۰ جمله صادقانه به کسانی که زشت هستند مورد توجه شما قرار گرفته باشد، مالتینا بلاگ موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.

منبع:

aconsciousrethink

مطالب پیشنهادی:

رابطه هوش و زیبایی چیست؟