رابطه هوش و زیبایی مساله ای است که سال ها توسط افراد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تا مدت ها پیش افراد بر این باور بودند که معمولا افراد زیباتر از ضریب هوشی کم تری نسبت به دیگران برخوردارند، اما یافته های جدید نشان می دهد که این رابطه کاملا برعکس است. در واقع تحقیقات امروزه نشان می دهد که معمولا افراد زیباتر باهوش تر نیز هستند! شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که علت این رابطه چیست؟ با ما همراه شوید تا راجع به این مساله جذاب اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

رابطه هوش و زیبایی

در سال ۱۹۵۸ انجمن ملی رشد کودک NCDS اقدام به طراحی و انجام یک آزمایش کرد که بیش از نیم قرن طول کشید. در این آزمایش اطلاعات تمامی کودکانی که در یک هفته در ولز، اسکاتلند و انگلستان متولد شده بودند، توسط انجمن ثبت شد. در ۷ و ۱۱ سالگی این کودکان از نظر میزان زیبایی و جذابیت مورد بررسی قرار گرفتند. کودکانی در این نظرسنجی جذاب و زیبا به شمار می رفتند، کودکانی بودند که در هر دو سن ۷ و ۱۱ سالگی فاکتورهای لازم برای جذابیت را داشتند و جذاب بودن تنها در یک سن ملاک قرار نگرفت.

۶۲ درصد این کودکان طبق فاکتورهای تعریف شده و از نظر معلم های آن ها جذاب و زیبا بودند. در گام بعدی آزمایش رابطه هوش و زیبایی، میزان هوش آن ها توسط ۱۱ تست روانشناختی مختلف در سنین ۷، ۱۱ و ۱۶ سالگی سنجیده شد. نتایج این آزمایش بسیار جالب بود. ضریب هوشی افراد جذاب به طور میانگین ۱۰۴.۲۳ و افراد عادی ۹۱.۸۱ اندازه گیری شد. این یعنی میان ضریب هوشی افراد زیبا و افراد معمولی ۱۲.۴۲ اختلاف وجود دارد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که بر خلاف باور قدیمی درباره رابطه هوش و زیبایی، افراد باهوش، جذاب تر نیز هستند.

چرا افراد باهوش زیباتر هستند؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که علت وجود این رابطه چیست؟ وجود این ارتباط می تواند علت های مختلف شناخته شده یا ناشناخته ای داشته باشد. در حال حاضر علت این رابطه چندان مشخص نیست اما به صورت کلی و عمومی می توان زیبایی و هوش در افراد را به ژنتیک آن ها ربط داد.

کیفیت ژن می تواند مساله تعیین کننده در میزان زیبایی و هوش افراد باشد. به طوری که  یک ژنتیک قوی می تواند کودک را به فردی زیبا، قوی و باهوش تبدیل کند.

نکته دوم آن که از زمان های گذشته معمولا مردان ثروتمند تر و باهوش تر زنان زیباتر  را برای ازدواج انتخاب می کردند. این مساله باعث می شود که زیبایی از مادر و هوش از پدر از طریق ژنتیک به کودک منتقل شود.

بیشتر بخوانید: چرا داشتن دماغ بزرگ شما را جذاب‌تر می‌کند؟

Ados : être surdoué, ce n'est pas toujours un cadeau !

رابطه هوش و زیبایی در میان مردان و زنان

با وجود  آن که در هر دو گروه جنسیتی رابطه زیبایی و هوش رابطه ای مستقیم است، میزان و درصد این ارتباط در میان آقایان از زنان بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که مردان جذاب دارای ضریب هوشی ۱۰۵ و مردان غیر جذاب دارای ضریب ۹۱.۳۹ هستند، در واقع اختلاف آی کیو آن ها ۱۳.۶۱ است. در حالی که اختلاف آی کیو در میان این دو گروه از زنان ۱۱.۳۹ است. به طوری که زنان زیباتر ضریب هوشی ۱۰۳.۶۴ و زنان معمولی ضریب هوشی متوسط ۹۲.۲۵ دارند.

افراد باهوش چه ویژگی های دیگری دارند؟

شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر به این نکته اشاره کنید که جذابیت و زیبایی یک فاکتور سلیقه ای است و ممکن است برای هر فرد به شکلی متفاوت تعریف شود. ممکن است یک فرد از نظر شما زیبا باشد در حالی که در نگاه یک شخص دیگر کاملا عادی و یا حتی زشت دیده شود. اگر شما به عنوان یک خانم دوست دارید بدانید، ویژگی های یک زن جذاب از نگاه مردان را بدانید، خواندن این مقاله به شما اطلاعات جالبی خواهد داد.

در مالتینا بخوانید : ویژگی های یک زن جذاب از نگاه مردان

رابطه هوش و زیبایی

ارتباط هوش و زیبایی

اما برخلاف تصور شما در حال حاضر فاکتورهای خاصی برای سنجش میزان زیبایی و جذابیت افراد وجود دارد که می توان به راحتی به کمک آن ها افراد را از نظر میزان جذابیت و زیبایی مورد بررسی قرار داد.

علاوه بر زیبایی، افراد باهوش چه ویژگی های دیگری دارند؟

  • اگر شما نمی توانید به راحتی روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و حواستان به راحتی پرت می شود، به احتمال زیاد شما فردی باهوش هستید.
  • اگر شما فردی اجتماعی و شوخ طبع هستید، به احتمال زیاد ضریب هوشی شما در مقایسه با افراد دیگر بالاتر است.
  • اگر بیش از دیگران به جزئیات توجه می کنید، می توانید خودتان را در گروه افراد باهوش بدانید.
  • اگر فردی کنجکاو هستید و دوست دارید از هر چیز ناشناخته ای سر درآورید، به خودتان افتخار کنید که یک فرد باهوش هستید.
  • اگر به جای کار و فعالیت در روز، شب را ترجیح می دهید، احتمالا این ویژگی به خاطر باهوش بودن شما است.
  • اگر به پیاده روی علاقه مند هستید و ساعات خاصی را به راه رفتن بیرون از منزل اختصاص می دهید، این ویژگی نشان از بالا بودن ضریب هوشی شما است.
  • اگر می توانید هیجانات و احساسات آنی و لحظه ای خود را به خوبی کنترل و مدیریت کنید، این مهارت نشان دهنده باهوش بودن شما نیز می باشد.

همچنین بخوانید : تعریف زیبایی در کشورهای مختلف جهان

سخن آخر

نکته پایانی آن که به گفته بزرگان موفقیت از آن افراد سخت کوش است و نه افراد باهوش! با وجود رابطه هوش و زیبایی، ضریب هوشی شما هر چقدر که باشد و هر ظاهری که داشته باشید، با برنامه ریزی و تلاش می توانید به همه اهداف و آرزوهایتان برسید و موفق شوید.

منبع : psychologytoday