مرگ یا مردن اگرچه در نگاه اول پدیده ای ناراحت‌کننده‌ای به حساب می‌آید اما اگر کمی غمقی به آن نگاه کنیم، خیلی هم رمزآلود و عجیب به نظر می‌رسد. به قولی که از آن دنیا برگشته که برایمان خبری بیاورد؟! جدا از اینکه ادیان مختلف تئوری‌های زیادی را مطرح نموده‌اند، دانشمندان و محققان زیادی نیز در این زمینه پژوهش‌های جذابی را انجام داده‌اند. همچنین نتایج بسیار جالب و مرموزی تحت عنوان نکات جالب در مورد مرگ به دست آمده که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود. بد نیست که در مورد مرگ کمی هم به فکر فرو برویم و از اسرار آن کمی حقایق جذاب و البته عجیب بشنویم. براستی تا به حال چقدر به مردن فکر کرده‌اید یا چه درکی از آن پیدا کرده‌اید؟ ما در وبلاگ مالتینا سعی می‌کنیم تا این موضوع رازآلود را برایتان باز کنیم و روایات جالبی را نقل نماییم.

نکات جالب در مورد مرگ وجود دارد؟

اگرچه که مقوله مرگ کمی ترسناک به نظر می‌رسد اما ما در این مطلب قصد ترساندن شما را نداریم، بلکه تمرکزمان روی جنبه‌های ناشناخته و جالب این فرایند طبیعی می‌باشد. مرگ تنها واقعیتی است که راه گریزی از آن نیست! نظام طبیعت به گونه‌ای بوده که هر حیاتی روزی به زوال می‌رسد و نمی‌توان به هیچ طریقی جلوی آن را گرفت! از این رو نکات جالب در مورد مرگ را فراهم آوردیم تا کمی متفاوت به این مسئله بیاندیشید.

نکات جالب در مورد مرگ که از آن بی خبرید؟

یکی از ناشناخته ترین فرایندهای بشری که همواره موضوع جذابی برای ما بوده، مرگ یا همان مردن است. با اینکه فناپذیری در این دنیا چرخه حیات آدمی را متوقف نمی کند اما آگاهی از نکات جالب در مورد مرگ به درک بهتر ما از آن کمک می کند. در ادامه برخی از موارد جذاب را با شما مطرح خواهیم کرد.

مومیایی کردن مردگان

مومیایی کردن مردگان

مومیایی مصری

اولین بحث که معمولا در مورد زندگی بعد از مرگ مطرح می‌شود، مومیایی کردن اجساد است. بشر همیشه علاقمند به جاودانگی بوده و این حس او را به اقداماتی واداشته که راه‌های سالم نگاه داشتن بدنش را دنبال کند. سنتی که از هزاران سال پیش در مصر رواج پیدا کرد و هنوز هم در قسمت‌های مختلفی از این کره خاکی صورت می پذیرد. جسد فراعنه مصر در اهرام مخصوص مومیایی و نگهداری می‌گردید، از آنجایی که ثروت زیادی همراه با ین اجساد دفن می‌شد، افراد زیادی قصد دسترسی به این مومیایی‌ها داشتند اما طبق روایات مختلف سرنوشت خوبی پیدا نکرده‌اند. طبق عقاید مصریان باستان الهه‌ای به نام مرتسجر که شکلی شبیه به مار کبرا دارد، وظیفه محافظت از فراعنه مصر مومیایی را بر عهده داشته است.

جالب اینکه بدانید در طول مومیایی کردن مردگان تمام اندام‌های داخلی به جز قلب خارج را خارج می‌کردند. زیرا معتقد بودند که افراد با قلب خود قضاوت خواهند شد. در مصر باستان حدود ۴۰ روز برای مومیایی کردن بدن زمان صرف می‌گردید و در طی آن ۷۵ درصد از وزن خود را از طریق خارج شدن آب بدن از دست می‌داد.

از جمود نعشی یا مرگاخشکی چه می دانید؟

به سفت شدن بدن پس از مرگ جمود نعشی می‌گویند. این پدیده در اثر از دست دادن آدنوزین تری فسفات بوجود می‌آید، در چنین شرایطی عضلات بدن منقبض شده و سفت می‌شوند. جمود نعشی در ابتدا عضلات کوچک را سفت می‌کند و پس از دو ساعت کم کم تمام بدن را فرا می‌گیرد.

پس از انقباض کامل بدن، جمود نعشی بین ۳۶ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد و پس از آن دوباره جسم حالت آرامش به خود گرفته و عضلات شل می‌شوند. همینطور اگر محیط گرم باشد، این فرایند با سرعت بیشتری رخ خواهد داد. همچنین اگر فرد متوفی در زمان مرگ فعالیت شدید فیزیکی داشته باشد، سرعت جمود هم بالاتر خواهد رفت. جالب اینکه پزشکی قانونی از جمود نعشی برای تعیین زمان مرگ استفاده می‌نمایند، به طور مثال اگر بدن سفت و سخت باشد، به احتمال زیاد جسد حدود ۴۸ ساعت گذشته فوت کرده است. این مسئله همواره از نکات جالب در مورد مرگ مطرح می‌شود و عموم افراد از آن بی‌خبرند.

تغییر رنگ جسد پس از مرگ

بعد از اینکه قلب از کار می‌ایستد، جریان خون متوقف شده و در بدن حالت کبودی پدید می‌آید. در واقع خون باقیمانده در بدن خشک شده و به صورت لخته در می‌آید و پوست را تیره می‌کند. اگر آن قسمت از بدن با سطح زمین در تماس باشد، این تغییر رنگ شدیدتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر جسدی به پشت باشد، کبودی و تیره شدن در همان نواحی بیشتر دیده می شود. کبودی معمولا ۳۰ دقیقه پس از ایست قلبی شروع می‌شود و تا ۱۲ ساعت ادامه پیدا خواهد کرد. این مسئله نیز از نکات جالب در مورد مرگ است که کمتر به آن پرداخته شده است. از آن جالب‌تر اینکه برخی از مواد می‌توانند سبب تغییر رنگ کبودی‌ها شوند، این مسئله به کمک پزشکی قانونی می‌آید. به طور مثال مونوکسید کربن کبودی را به رنگ صورتی گیلاسی در می‌آورد.

از نکات جالب در مورد مرگ اینکه باکتری معده، جسم را می‌خورند!

درون بدن شما پر از باکتری و میکروب‌های مفید و مضر است که در واقع آنها جسم شما را خواهند خورد. پس از فرایند مرگ، میکروب‌ها به سرعت در روده فعالیت کرده و خوردن بدن را از داخل آن آغاز می‌نمایند. پس از آن، باکتری‌های روی پوست و اطراف بدن عملیات تجزیه بدن را شروع می‌کنند. از نکات جالب در مورد مرگ به این مسئله می‌تولن اشاره کرد که این باکتری‌ها قبل از مرگ هیچ مشکلی با شما ندارند. اما فکر کرده‌اید چرا؟ سیستم ایمنی بدن! بله سیستم ایمنی بدن بعد از مرگ از کار می‌افتد. البته باکتری در دماهای بالا رشد زیادی دارند و بدن که راهی برای ایجاد حرارت ندارد، بلافاصله پس از مرگ کم کم حرارت خود را از دست می‌دهد. زمانی که زنده هستیم، بدنمان به صورت پیوسته در حال مبارزه با میکروب‌های مضر است و وقتی میمیریم، این مبارزه متوقف شده و تجزیه می‌شویم!

باد کردن بدن!

همه ما بعد از مرگ متورم می‌شویم! پس خیلی هم دلخوش به رژیم‌های دو روزه دنیا نباشید. این پدیده در اثر تجمع مایعات و گازهای منتشر شده تحت فرایند خود کافت به وسیله آنزیم‌های گوارشی رخ می‌دهد. البته توجه داشته باشید، این مرحله در صورتی اتفاق می‌افتد که فرایند مومیایی شدن انجام نشود. تورم از شکم آغاز می‌شود و به تدیج در تمام اعضای قسمت جلویی بدن گسترش پیدا می‌کند. سپس مایع درون ریه از طریق دهان و بینی خارج شده و بوی بسیار بدی به وجود می‌آورد.

مگس و دیگر حشرات به شدت جذب بوی تولید شده می‌شوند و تخم خود را در جسد می‌گذارند، از این روش پزشکی قانونی در تشخیص زمان تقریبی مرگ استفاده می‌کند. همچنین آب و هوای گرم میزان تورم جسم مرده را زیاد می‌کند، در حالی که هوای سرد این فرایند را کند می‌کند. باد کردن نیز از نکات جالب در مورد مرگ محسوب می‌شود.

فلانی تا سر حد مرگ ترسید!

نکات جالب در مورد مرگ

ترسیدن

حتما در گفتگوهای خود متوجه این اصطلاح شده باشید، جالب اینکه بدانید چنین حالتی رخ می‌دهد و حقایق زیادی در این مورد وجود دارد. هنگامی که فرد در حالت استرس یا ترسناک قرار می‌گیرد، وضعیت بدن به صورت غریزی درحالت جنگ و گریز قرار گرفته و هورمون آدرنالین به شدت در بدن ترشح می‌شود. این هورمون موجب تسریع ضربان قلب، گشادی مردمک و افزایش جریان خون در اندام‌های بدن می‌شود. آدرنالین کانال‌های قلب را باز کرده و آن را منقبض می‌کند. چنین شرایطی قلب را با کژ آهنگی روبرو می‌سازد و دچار آریتمی قلبی و ضربان نامنظم می‌شوید. همچنین باعث افت فشار خون و از دست دادن هوشیاری و در نهایت سبب بروز انواع مشکلات سلامتی و حتی مرگ می‌شود.

نکات جالب در مورد مرگ و زنده ماندن پس از آن

حتی اگر قلب شما از کار بیوفتد یا سرتان را ازدست بدهید، مغز برای چند ثانیه کوتاه هوشیاری خود را حفظ می‌کند. اگرچه بعید به نظر می‌رسد اما دانشمندان آن را با حیوانات مورد بررسی قرار دادند و متوجه شده‌اند که مغز بلافاصله به کما نمی‌رود. در سال ۲۰۱۱ محققان هلندی آزمایشی را روی موش‌ها انجام دادند و امواج مغزی آنها را بعد از قطع سرشان سنجیدند. در کمال تعجب به عنوان یکی از نکات جالب در مورد مرگ فرضیه فعالیت آگاهانه مغز بعد از مردن را مطرح نمودند.

همچنین مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۲ صورت گرفت و نشان دادند که سلول‌های مغز حتی به مدت چند هفته پس از مرگ در آزمایشگاه زنده می‌ماندند. هرچند که این زنده ماندن با فعالیت آگاهانه در دنیای واقعی تفاوت زیادی دارد. گاهی حرکاتی از جسد بعد از مرگ سر می‌زند که بخاطر اسپاسم عضلانی بوده و ربطی به فعالیت‌های مغز پس از مرگ ندارد.

مرگ چگونه است؟

مرگ چگونه است؟

مرگ

تابحال حتما در تلویزیون صحنه مرگ بازیگران را مشاهده نمودید؛ در چنین مواردی معمولا شخصیت فیلم از طریق گلوله یا جراحت بر اثر سلاح سرد کشته می‌شود. البته صحنه های دیگری نیز به تصویر کشیده شده که ما اینجا قصد نقد سینمایی نداریم. به نقل از ویکی پدیا “مَرگ یا وفات یا درگذشت در زیست‌شناسی پایان چرخه زندگی موجودات زنده و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی است.” عوامل مختلفی مانند بیماری، تخریب زیستگاه، پیری، سوتغذیه، استرس و تصادفات می تواند سبب مرگ شود. اگرچه در کشورهای پیشرفته بیشتر به سبب کهولت سن اتفاق می افتد اما در کشورهای جهان سوم عوامل بیشتری منجر به مرگ می شوند.

علائم حیاتی و قلب متوقف می شود و هوشیاری تمام حواس به کلی از دست می رود. پس از مرگ در حدود یک دقیقه پس از قطع شدن جریان اکسیژن، واکنش شیمیایی در مغز رخ داده که باعث از بین رفتن سلول های مغزی می شود. از نکات جالب در مورد مرگ همین را بدانیم که تکنولوژی و پیشرفت های علمی باعث شده تا زندگی طولانی تری داشته باشیم.

آیا می توان زمان مرگ را حدس زد؟

حدس زمان و مکان دقیق مرگ واقعا کار سختی است شاید هم نشدنی! اما نکات جالب در مورد مرگ ما را سوق داد تا برخی از مسائل را بررسی کنیم. خیلی از افراد از مرگ و اطلاع از زمان آن می‌ترسند و از فکر کردن به آن اجتناب می‌کنند. علیرغم وجود این ترس، اطلاع از زمان مردن موضوع بسیار جذابی به نظر می‌رسد. برای بسیاری از افراد آگاهی از این زمان موضوع جالبی به حساب آید! این روزها در اوج کرونا قرار داریم و شاید مرگ فاصله نزدیکی با همه ما داشته باشد، ربطی هم به سن ما ندارد پس در خانه بمانیم!

البته محققان در این مورد مطالعات زیادی را انجام داده اند و بر اساس پارامترهای مختلف، معیارهای متنوعی را مشخص نمودند. استفاده از مدل‌های ریاضی، طرحی بود که گروهی از پژوهشگران دانشگاه آمستردام برای تخمین زمان مرگ استفاده کردند. سایت های زیادی برنامه‌های تحت وب در پیش گرفته‌اند که زمان مرگ را به شما اعلام می‌کند. سایت Findyourfade یکی از همین سایت‌هایی بود که ما به شخصه از آن استفاده نمودیم و بر اساس معیاری مختلف مانند مصرف الکل، سیگار، مدت زمان ورزش و غیره عمل می‌کرد. البته استفاده از این ابزار نیاز به کمی دانش زبان انگلیسی داشت تا بتوان سوالات را به صورت دقیق پاسخ داد.

دختر استرالیایی زمان مرگ را حدس می زند!

آری کالا نام دختری استرالیایی است که از بوی آدم‌ها حدود ۲۴ ساعت قبل از مرگ، زمان فوت آنها را تشخیص می‌دهد. او در این باره اعلام کرده که برای اولین بار در سن ۱۲ سالگی و هنگام فوت عمویش متوجه وجود چنین توانایی فوق العاده‌ای شده است. او درست یک شب قبل از فوت عمویش بوی بسیار بدی منتسب بوی جسد را متوجه شده که هیچ فرد دیگری آن را استشمام نمی‌کرده است. او در این باره گفته است:

“یک سال قبل از اینکه دبیرستان را شروع کنم عمویم را دیدم که در بستر بیماری بود. شب قبل از مرگ او درخانه بوی شیرینی فاسد شده را استشمام کردم. من فکر کردم که بوی جسد است چون قبلا هیچ وقت آن بو را استشمام نکرده بودم و هیچ کسی هم به جز من نمی‌توانست متوجه آن بوی عجیب شود و بعدها متوجه شدم که بویی که من استشمام کردم فرکانس مرگ است و از آن پس، من از این دست تجارب را درمورد افراد بیمار یا سالمند به تعداد بیشماری داشتم. این تجارب نه فقط ترسناک، بلکه تقریبا بی فایده است.”

نکات جالب در مورد مرگ و تعبیر خواب مردن

تعبیر خواب مردن به عنوان یکی از نکات جالب در مورد مرگ تلقی می‌شود و تفاسیر زیادی در این مورد وجود دارد. مردن فردی در خواب می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد، با این حال بسیاری از مردم معتقدند که دیدن خواب مردن نشانه بدی بوده و شاید نشان دهنده مرگ آن فرد در زندگی واقعی باشد. البته که خواب مرگ معنی پایان یافتن می‌دهد اما لزوما ختم به مردن نمی‌شود؛ شاید به معنی پایان یافتن یک رابطه باشد یا از دست دادن یک شغل خوب. اگر خواب دیده‌اید که والدینتان مرده‌اند و می‌ترسید که آنها را از دست بدهید باید یک عامل سومی هم دلالت داشته باشد. خیلی از وقت‌ها دیدن خواب مردن نشان تحول و حرکت از یک مسیر نابالغ به یک راه پخته و زندگی پایدار است. این نیز از نکات جالب در مورد مرگ به حساب می‌آید.

خیلی وقت‌ها اینگونه خواب‌ها نشانه دلتنگی شما از یک عزیز دور افتاده‌ای بوده که فاصله زیادی میانتان وجود دارد. شاید تعبیر خواب مردن به معنای پایان یافتن و تولد مجدد چیزی باشد که شما هنوز از آن خبر ندارید!

زندگی پس از زندگی یا تجربه نزدیک به مرگ چیست؟

تجربه نزدیک به مرگ

زندگی پس از زندگی

شاید شنیده باشید که طرف مرگ را تجربه کرده و دوباره به زندگی بازگشته است. تجارب رمزآلودی که از نکات جالب در مورد مرگ به حساب می‌آید و واقعیات زیادی در این مورد مطرح شده است. همین رمضان سال ۱۳۹۸ بود که شبکه چهار برنامه‌ای تحت عنوان زندگی پس از زندگی را نمایش داد و بسیاری از افراد در داخل کشور، صحبت‌های مهمی را در این مورد به زبان آوردند. اغلب آنها کل تجربه خود در مورد جدا شدن از جسم تا رسیدن به نوری عجیب را به زبان آوردند. در صورتی که علاقه بیشتری به اطلاعات در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این برنامه را حتما ببینید.

اما علم هم بیکار نبوده و دانمشندان زیادی فرضیه‌های مختلفی را اعلام نمودند. برخی از این افراد که چنین مسئله‌ای را واهی می‌پنداشتند، حسابی شگفت‌زده شدند. به طور مثال دکتر ایبن الکساندر که یکی از جراحان مشهور مغز و اعصاب در دنیا محسوب می‌شود، اینگونه داستان‌ها را خیال پردازی می‌دانست. تا اینکه به طور معجزه‌آسایی یک بیمار نادر پس از ۷ روز کمای متوالی، ناگهان پشم گشود و داستانی را تعریف کرد ک بعدها کتابی تحت عنوان “بهشت برین حقیقت دارد” را از روی آن نوشت. یکی از مهمترین پیام‌های تجربه کنندگان این مسئله این بوده که زندگی و جهان حساب و کتابی دارد و همه‌ی ما در مسیر تکامل قرار داریم و مرگ از آن جدا نیست!

یکی از این افراد به نام جین اسمیت چنین گفته است:

“آنچه درک کردم این بود که من هرگز فانی نیستم و از ازل وجود داشته‌ام و تا ابد وجود خواهم داشت و محال است که نابود شوم… و من برای همیشه در امنیت و محافظت کامل بوده و خواهم بود.”

تیترهای نکات جالب در مورد مرگ

۱-تقریبا هروز حدود ۱۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا میمیرند.

۲- در شهر نیویورک افرادی که خودکشی می‌کنند بیشتر از افرادی هستند که به قتل می‌رسند.

۳- در مقایسه با راست دست‌ها، چپ دست‌ها حداقل ۳ سال زودتر می‌میرند.

۴- حس شنوایی آخرین حسی است که بعد از مرگ از دست می‌دهید.

۵- کوسه‌ها در هر سال تقریبا ۱۱ نفر را می‌کشند اما آدم‌ها سالانه ۱۱۴۱۷ کوسه را از بین می‌برند.

۶- بی توجهی به ورزش یکی از مهمترین دلایل مرگ‌های قابل پیشگیری در سراسر جهان است.

۷- آلودگی هوا سالانه بیش از ۷ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشد.

۸- تخمین زده می‌شود که تعداد کشته‌های جنگ‌ها در طول تاریخ بین ۱۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد نفر باشد.

۹- در طی جنگ جهانی دوم، حدود ۸۰ درصد از کل مردهای شوری مردند که در سال ۱۹۲۳ متولد شده بودند.

۱۰- در هر دقیقه ۳۰۰ میلیون سلول در بدن انسان می‌میرند.

۱۱- مو و ناخن پس از مرگ رشد نمی‌کنند. درواقع به خاطر خشک شدن پوست چنین حسی پیش می‌آیند که مو و ناخن در حال رشد هستند.

۱۲- بیش از ۲۰۰ جسد در کوه اورست وجود دارد. بدن آنها به قدری خوب حفظ شده که از آنها به عنوان نشانگر راه استفاده می‌شود.

۱۳- در اعتقادات متمپسیکوزیس، هنگام مرگ روح به بدن دیگری منتقل می‌شود.

۱۴- آخرین سخنان توماس ادیسون این بود: آنجا بسیار زیباست.

۱۵- تحقیقات نشان می‌دهد که کسانی که کالری کمتری مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که غذای بیشتری می‌خورند، عمر بیشتری دارند.

۱۶- مالاریا مسئول نیمی از مرگ تمام کسانی است که تاکنون زندگی کرده‌اند.

۱۷- در سال ۱۹۱۸ میلادی ویروس آنفلوآنزا حدود ۲۱ تا ۵۰ میلیون نفر را به کام مرگ کشاند. الان که اپیدمی کرونا آمده شاید این مسئله از مهمترین نکات جالب در مورد مرگ به حساب آید.

در پایان

امیدواریم که مطلب شیوه کسب درآمد دلاری مورد توجه شما قرار گرفته باشد، مالتینا بلاگ موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی:

آیت الکرسی و برترین کرامات و اعجازهای آن + نسخه پی دی اف و فایل صوتی