آیت الکرسی یکی از آیات گرانقدر و ارزشمند سوره بقره است که طبق روایات مختلف از ائمه اطهار، دارای خواص شفابخش و بسیاری از کرامات دیگر است. این آیه شریفه از ۵۰ کلمه تشکیل شده است و طبق روایات، هر یک از ۵۰ کلمه آن، کرامت خاص خود را دارند.

برای خواندن آیت الکرسی باید به سوره بقره و آیه ۲۵۵ آن، مراجعه نمایید. پیامبر عظیم الشأن اسلام درباره فضیلت آیت الکرسی فرموده‌اند: “هر کسی که چهار آیه از اول سوره بقره و آیت الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندی در خود و مال خویش نمی‌بیند و شیطان به او نزدیک نمی‌شود و نیز قرآن را فراموش نخواهد کرد.”

متن و ترجمه آیت الکرسی

**********

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ
خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛
نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران

لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
آن چه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست

مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ
کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟
آن چه در پیش روى آنان و آن چه در پشت سرشان است، مى‌‌داند.

وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء
و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌‌یابند.

وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا
کرسى او آسمان‌ها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آن‌ها بر او دشوار نیست.

وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
و اوست والاى بزرگ.

لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ
در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است.

فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللّهِ
پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد.

فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا
به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است.

وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
و خداوند شنواى داناست.

اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ
خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند.
آنان را از تاریکی‌ها به سوى روشنایى به در مى‌برد

وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ
و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند

یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ
که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی‌ها به در مى‌‌برند.

أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند.

صدق الله العلی العظیم

**********

آیت الکرسی و معجزات آن

اعجاز و کرامات آیت الکرسی

شفای بیمار

طبق روایات خواندن آیت الکرسی بر بالین بیمار، موجب شفا گرفتن وی خواهد شد. به این منظور توصیه شده است که آیت الکرسی خوانده شده و پس از آن گفته شود که؛ “اَللّهُمَ اَخرِجهُ الی رِضا مِنکَ وَ رِضوانٍ اَللّهُمَ اَغفِرلَهُ ذَنبُهُ جَلَّ ثَناء وَجهکَ”. سپس باید آیه‌های ۵۴ تا ۵۶ سوره اعراف تلاوت شده و بعد سه آیه آخر سوره بقره و پس از آن سوره احزاب را کامل قرائت کرده و برای بیمار طلب شفای عاجل نمود.

حاجت گرفتن با آیت الکرسی

اگر حاجت و مرادی در دل دارید، با خواندن آیت الکرسی به آن خواهید رسید. به نقل از کتاب بحارالانوار که در آن آورده شده است؛ ۳ بار آیت الکرسی را بر آب بخوانید. سپس صورت خود را با این آب غسل داده و به نماز بایستید. دو رکعت نماز بخوانید که در هر رکعت آن، یک بار سوره حمد و یک بار نیز آیت الکرسی جای داشته باشد.

تقویت حافظه با آیت الکرسی

آیا احساس می‌کنید که اخیرا حافظه شما ضعیف شده و موضوعات را به راحتی به فراموشی می‌سپارید؟ از رسول اکرم (ص) نقل شده است که برای تقویت حافظه و رفع آفت فراموشی، باید آیت الکرسی را با زعفران بر کف دست خود نوشته و هر روز آن را بمکید. پس از یک هفته، یعنی هفت روز، حافظه شما تقویت شده و دیگر چیزی را از خاطر نخواهید برد.

اسم اعظم در آیت الکرسی و اجابت دعا

همان طور که احتمالا شنیده‌اید، اسامی اعظم به عنوان کلیدهای رستگاری دنیا و آخرت هستند و هر آن کس که این اسامی را بداند، بر سرنوشت خویش تسلط خواهد یافت. همچنین اسم اعظم، موجب اجابت بی‌قید و شرط دعا خواهد شد. در صفحه ۲۱۲ کتاب تحفه الملوک می‌خوانیم که در سه سوره قرآن، اسامی اعظم جای دارند. این سه سوره عبارتند از:

سوره بقره، سوره آل عمران و سوره طه؛ که در سوره بقره آیه ۲۵۵ یعنی آیت الکرسی، در سوره آل عمران آیه ۲ و در سوره طه آیه ۱۱ باید خوانده شوند.

آیت الکرسی و معجزات آن

رفع گرفتاری و اندوه

یکی دیگر از کرامات این آیه شریفه، رفع گرفتاری و اندوه است. پس اگر در غم و اندوه افتاده و یا گرفتاری و مشکلاتی سخت و صعب دارید، این آیه را خوانده و گره از کار خود باز کنید. چنان که امام علی (ع)، فرموده‌اند: “اگر می‌دانستید که آیت الکرسی تا چه اندازه با اهمیت و با ارزش است، در هیچ حالی آن را ترک نمی‌کردید. برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیت الکرسی پناه ببرید، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید، اگر بیمارید، اگر تمام درهای این عالم به روی شما بسته شده است، چرا از آیت الکرسی غافلید. با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید، کما این که دیگران خواندند و نتیجه گرفتند.”

توشه سفر

اگر سفری در پیش دارید، پیش از رهسپار شدن این آیه از سوره بقره را خوانده و خود را از بلایا دور کنید. امام موسی کاظم (ع) فرموده‌اند: “اگر فردی عازم سفری است، بر در خانه خود و رو به مسیری که به آن قصد سفر دارد، ایستاده و ابتدا سوره حمد و سپس آیت الکرسی را رو به مقابل، سپس چپ و بعد راست تلاوت کند.” همین طور امام صادق (ع)، فرموده‌اند که سفر را با صدقه دادن و تلاوت آیت الکرسی آغاز کنید.

تاثیر تلاوت آیت الکرسی پیش از خواب

پیش از این که به خواب روید، این آیه را بخوانید. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که هر کسی پیش از خواب این آیه را قرائت کند، خداوند او و خانواده‌اش و خانه و چند خانه در اطراف را در پناه امن خود، قرار خواهد داد.

قبولی نماز با آیت الکرسی

برای قبول شدن هر نماز، این آیه را بخوانید. پیامبر عظیم الشان اسلام فرموده‌اند: “هر کس آیت الکرسی را به دنبال هر نماز واجب خود بخواند، پس اطمینان داشته باشد که نمازش مورد قبول حق تعالی قرار گرفته و در امان خداوند خواهد بود.”

آیت الکرسی و معجزات آن

پس از وضو

اما پس از وضو گرفتن نیز خوب است که این آیه شریفه را بخوانید. امام پنجم، امام باقر (ع) فرموده‌اند که با خواندن این آیه پس از هر وضو، خداوند ثواب چهل سال عبادت عابدانه را به شخص خواهد بخشید.

ذکر آیه در وقت تنهایی

اگر شبی را در محلی باید به تنهایی به سر برید، این آیه را تلاوت کرده و از شر وسوسه‌ها و ترس‌های خود رها شوید.

ایمنی سفر با تلاوت آیت الکرسی

پیش از سفر، این آیه را خوانده و خود را برای سفری ایمن و بی‌حادثه آماده سازید. چنان که امام صادق علیه السلام فرمود؛ پیش از سفر صدقه داده و یا آیت الکرسی بخوانید.

فضیلت و ثواب آیت الکرسی برای مردگان

خواندن این آیه برای مردگان و اهل قبور نیز بسیار ثواب دارد. رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: “هر کس که آیت الکرسی را خوانده و ثواب آن را به اهل قبور نثار کند، پروردگار در قبر هر مرده‌ای از شرق تا غرب، چهل نور را داخل نموده و به تنگنای قبرها وسعت می‌بخشد و موجب علو درجات مردگان می‌شود و همچنین به خواننده آیه، به اندازه شصت هزار پیامبر ثواب اعطا می‌کند و از هر حرف آیه، فرشته‌ای به زمین فرود می‌آورد که تا روز قیامت به نیابت از آن شخص تسبیح می‌گویند.”

فضیلت خواندن آیت الکرسی پس از هر نماز

اگر پس از به جا آوردن هر نماز، این آیه را بخوانید؛ نعمات بسیاری نصیب شما خواهد شد. از آن جمله که پیامبر گرانقدر اسلام، فرموده‌اند: “هر کس آیت الکرسی را بعد از هر وعده نماز خود بخواند، هفت آسمان برای او شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیت الکرسی نظر رحمت خویش را افکند و فرشته‌ای را بر انگیزد که از آن همان لحظه تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و آثار کارهای بدش را از بین برده و محو کند.”

تلاوت آیت الکرسی برای به دست آوردن قلب شخصی دیگر

اگر می‌خواهید قلب و احساسات شخصی را به دست بیاورید و خود را در این کار ناموفق و ناکام می‌بینید، دست در زنجیر این آیه کریم انداخته و از کرامات این آیه، برای جلب محبت طرف مقابل خود استفاده کنید.

برای این منظور باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • صبر کنید تا به نخستین روز یکی از ماه‌های قمری به جز ماه‌های حرام برسید.
  • در روز نخست ماه قمری، یک صلوات تلاوت کرده و پس از آن آیت الکرسی را یک بار کامل و با حضور قلب بخوانید.
  • فردای آن روز، دو صلوات تلاوت کرده و این بار آیت الکرسی را برای دو بار بخوانید.
  • روز سوم را با سه صلوات آغاز کرده و برای سه بار آیه را تا انتها بخوانید.
  • روز چهارم، چهار صلوات و چهار بار آیه را تلاوت کنید.
  • همین طور ادامه دهید تا روز سی‌ام ماه از راه رسیده و سی صلوات و سی بار آیت الکرسی بخوانید.

آیت الکرسی و معجزات آن

آیت الکرسی؛ ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف

همان طور که گفتیم این آیه از سوره بقره، دارای ۵۰ کلمه است. این ۵۰ کلمه، ۱۷۵حرف را تشکیل می‌دهند. گفتنی است که هر ۵۰ کلمه و هر ۱۷۵ حرف آن، طبق روایات دارای ارج و قرب در بارگاه پروردگاری هستند و با ادای آن‌ها، یک پله به عرش الهی نزدیک خواهید شد. روایتی در این باب از عبدالله بن عوف، خواندنی است:

“عبدالله بن عوف شبی خوابی عجیب می‌بیند و آن را برای معبر معروف ابن سیرین تعریف می‌کند. او خواب می‌بیند که روز قیامت از راه رسیده و کارزار حساب و کتاب به راه افتاده است. عوف خود را می‌بیند که سربلند از حساب و کتاب الهی بیرون آمده و به بهشت رهسپار می‌شود. او در بهشت کاخ‌هایی مجلل دیده و با شمردن درب‌های آن‌ها، به ۵۰ درب می‌رسد. سپس خانه‌ها را شمرده و آن ها را ۱۷۵ عدد می‌یابد. این کاخ‌ها و آن خانه‌ها را در بهشت رویایی عبدالله بن عوف، به وی می‌بخشند. وی شادمان از خوابی که دیده به نزد ابن سیرین می‌رود و تعبیر خواب خود را می‌خواهد . ابن سیرین از او می‌پرسد که آیا به خواندن آیت الکرسی ممارست داری؟ ابن عوف پاسخ می‌دهد که آری. ابن سیرین می گوید آن ۵۰ کاخ، کلمات این آیه و نیز ۱۷۵ خانه، حروف آن هستند.”

دانلود نسخه پی دی اف آیت الکرسی

برای دانلود نسخه پی دی اف این آیه روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود پی دی اف آیت الکرسی

دانلود آیت الکرسی با صدای عبدالباسط

برای دانلود این آیه با صدای عبدالباسط، روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود آیت الکرسی با صدای عبدالباسط

آیت الکرسی و معجزات آن

سخن پایانی

شما چه کراماتی از آیه شریفه سوره بقره یا همان آیت الکرسی می‌شناسید و چه معجزاتی از آن را در زندگی خود یا نزدیکانتان مشاهده کرده‌اید؟ ما در وبلاگ مالتینا، مشتاق دنبال کردن تجربیات شما در این زمینه هستیم.

پیشنهاد مطالعه:

متن و تفسیر فارسی زیارت عاشورا

تاسوعا و عاشورا با نگاهی نزدیک‌تر

زندگی شگفت انگیز ابن سینا و ۳۰ حقیقت جذاب و خواندنی که درباره او نمی‌دانید