در چند سال گذشته صنعت سریال سازی رونق فراوانی پیدا کرده. چه در آمریکا و چه  در اروپا ما هر سال با چندین سریال قوی و پر مخاطب رو به رو هستیم. تضمین فروش و موفقیت طولانی مدت یکی از دلیلهای اصلی توجه به سریال است. یک شبکه با یک سریال موفق، تا چند سال مخاطب و سود خود را تضمین میکند. در این مقاله، ما با توجه به گستردگی و رقابت نزدیک میان سریالها از «آی ام دی بی» به عنوان یک مرجع استفاده کردیم. این لیست نه فقط بر اساس امتیاز، که بر اساس میزان مخاطبی که به دنبال بهترین سریال خارجی بوده است و نقدهای مختلفی که ارائه شده به وجود آمده است. پس با ما همراه باشید تا ببینیم پنج سریال برتر تاریخ تلوزیون کدام سریال‌ها هستند.

۱. برکینگ بد “breaking bad”

Smiley face

یک معلم شیمی دبیرستان متوجه میشود سرطان ریه دارد. همین مسئله و آگاهی از نزدیک بودن مرگش، باعث میشود برای تامین هزینه خانوادهاش بعد از مرگش شروع کند به تولید شیشه. این سراغاز شروع شاهکار وینس گیلیان است. بسیاری برکینگ بد را بدون تردید بهترین سریال تاریخ میدانند. گفته میشود این سریال تا به حال نقدی منفی نداشته به همین خاطر در کتاب رکوردهای گینس نیز اسمش ثبت شده.

این سریال ترکیبی از فیلمنامهی درجه یک، بازیهای درجه یک و کارگردانی درجه یک است. در مورد بازیگری این فیلم نیز نقدهای مثبت بسیار زیادی نوشته شده. «برایان کرنستون» برای بازی در نقش والتر وایت سه سال پیاپی برنده جایزهی بهترین بازیگر از جشنوارهی امی شد و آرون پاول نیز در دو سال بعدی این جایزه را دریافت کرد. این سریال جوایز بسیار دیگری نیز تا به امروز دریافت کرده. کیفیت بالای این سریال باعث شد تا دنبالههای سینمایی و تلوزیونی نیز برایش ساخته شود.

این سریال با ۱۸۵ نقد مثبت و ۱۳۲۳ ری ویو، و همچنین امتیاز ۹.۵ از ده از بین ۱.۱۷۷.۸۸۲ رای بهترین سریال لیست «آی ام دی بی» را به خود اختصاص داده است.

۲. فرندز “friends”

Smiley face

این سریال نیازی به معرفی ندارد. بهترین سیدکام تاریخ و یکی از بهترین سریالهایی که تا به امروز در تلوزیون به نمایش در آمده رتبه دوم لیست ما را در اختیار دارد. فرندز به مانند اسمش برشی ده ساله زندگی شش دوست را در شهر نیویورک روایت میکند. نام این شش دوست ریچل، مونیکا، فیبی، جویی، چندلر و راس است.

هر کدام این افراد با ویژگیهای شخصیتی که دارند و روابطشان پیش برندهی درام قوی این سریال هستند. محبوبیت فرندز به قدری زیاد است که هنوز بعد از بیست سال مردم هنوز اخبار مربوط به جمع شدن بازیگران این سریال کنار هم را دنبال میکنند. مردم حتی هنوز در انتظار ساخت همکاری مجدد آنها هستند.

در طول ده سال جایزهای نماند که فرندز از آن خود نکند. این سریال از آغاز تا پایان با قدرت ادامه داد و در اوج تمام شد. کم میشود انتظار داشت سریالی  که یک دهه به نمایش در آمده بتواند چنین کیفیتی را همواره با خود داشته باشد. اما آنها نشان دادند این کار شدنیست. فرندز از میان ۸۸ نقد و ۱.۰۳۴ ریویو، و همچنین امتیاز ۸.۹ از ده، از میان ۶۶۱.۳۹۶ رای رتبه دوم این لیست را در اختیار دارد.

۳. وایر “the wire”

Smiley face

این سریال شاید در ایران کمتر شناخته شده باشد اما در کشورهای دیگر همواره جزو بهترین سریالهای تاریخ رده بندی میشود. این سریال توسط دیوید سیمون، نویسنده و خبرنگار سابق پلیس نوشته شده. شروع پخش این سریال سال ۲۰۰۲ بود و پخش آن در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. هر فصل از این سریال بررسی کننده جنبه های مختلف شهر بالتیمور مانند تجارت مواد، سیستم آموزشی و رسانههای خبری است.

این  سریال پنج فصلی شاید کمی زود تر از آنچه باید پخش شد. شاید اگر یک دهه دیرتر «اچ.بی.او» این سریال را ساخته بود موفقیتی باور نکردنی را برایشان به ارمغان میآورد. این سریال کیفیتی خیره کننده دارد.

با وجود اینکه این سریال شاید جوایز زیادی نگرفت، اما مردم  جایزه اصلی این سریال را دادهاند. با وجود اینهمه رقیب قدرتمند، قرار گیری این سریال در میان پنج سریال برتر «آی ام دی بی» گواهی بر این مدعاست. این سریال با ۷۱ نقد مثبت و ۳۳۹ ری ویو، و همچنین امتیاز ۹.۳ از ۱۰ از میان ۲۴۱.۹۷۹ رتبهی سوم برترین سریالهای تاریخ را به خود اختصاص داده است.

۴. لوتر “luther”

Smiley face

در میان پنج فیلم برتر این لیست شاید ناآشنا ترین سریال همین لوتر باشد. این سریال محصول کشور انگلستان است و موضوعی جنایی دارد. قصه روایت‌گر کارگاهی باهوش به نام جان لوتر است که درگیر پروندهای پیچیده میشود. با این حال نباید از کیفیت بالای این سریال به هیچ عنوان غافل شد. انگلیسیها همیشه سریالسازهای خوبی بودهاند و در طی سالهای زیاد این موضوع را به خوبی ثابت کردهاند. لوتر هم از این قائده خارج نیست.

در این سریال که هنوز هم بعد از شش فصل پخشش ادامه دارد، ما با یک موقعیت قوی و درامی خوب سر و کار داریم. بازیها به مانند دیگر سریالهای انگیلیسی قدرتمندهستند و شما با قصه همراه میشوید.

جدول ها و لیستهای «آی ام دی بی» همواره در حال تغییرند و شاید این سریال همیشه در این رتبه باقی نماند. اما تا به امروز این مجموعه از میان ۶۳ نقد مثبت و ۱۹۴ ری ویو، همچنین امتیاز ۸.۵ از ده از بین ۱۰۴.۰۱۵ رتبه چهارم بهترین سریال تاریخ را تا امروز ازآن خود کرده.

۵: گیم آف ترونز “game of thrones”

پوستر شخصیت های سریال بازی تاج و تخت

جرج.آر.آر مارتین نابغه است. اگر بخواهیم حق مطلب را در مورد این سریال و کتابی که این سریال بر اساسش ساخته شده را ادا کنیم، باید به تنهایی یک پرونده مفصل برایش در نظر بگیریم. گیم آف ترونز یا بازی تاج و تخت بر اساس شاهکار جرج.آر.آر.مارتین به نام «نغمهی آتش و یخ» ساخته شده. بازی تاج و تخت نام اولین جلد کتاب است که برای کل سریال در نظر گرفته شده. این سریال تا به امروز به تنهایی بسیاری از رکورد ها جا به جا کرده و قطعا همچنان این کار را خواهد کرد.

قصهی فیلم در بر گیرندهی اتفاقات دو قاره به نامهای «وستروس» و «ایسوس» است. البته فیلم بیشتر به وستروس و درگیریهای هفت پادشاهی در این قاره میپردازد. در گیم آف ترونز نیز به مانند ارباب حلقهها ما با خلق جغرافیا، زبان، فرهنگ و حتی دین رو به رو هستیم. کیفیت فیلم و هزینهای که برای ساختنش شده قابل قیاس با سریال دیگری نیست. بازیها در این فیلم عالیاند و سریال در عین گستردگی حتی از ساده ترین جزییات نیز عبور نمیکند. به مانند برایان کرانستون، پیتر دینکلیج بازیگر نقش تیریون تا به امروز سه جایزهی امی برده. به جز این سریال تا به حال جوایز معتبر بسیار زیادی را از آن خود کردهاست

این سریال تا به حال ۳۰۴ نقد گرفته و ۱.۵۹۶ ری ویو. و امتیازش در سایت بالا تر ار برکینگ بد است یعنی ۹.۵ از ده. این امتیاز از ۱.۴۴۸.۴۱۷ رای به دست آمده که برای خودش در میان سریال ها رکوردی محسوب میشود. پس بی دلیل نیست که این سریال جزو پنج سریال برتر تاریخ است.

مطالب زیر را نیز در مالتینا بخوانید :

سریال های تلویزیونی که در سال ۲۰۲۰ به پایان رسیدند

معرفی پنج سریال ماندگار تلویزیون بعد از انقلاب

دانلود ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما جهان

۲۵ سریال موفق تلویزیونی آمریکایی از سال ۲۰۰۰ تاکنون

بهترین و پرمخاطب‌ترین سریال های خارجی ۲۰۲۰ – به همراه تریلر