نمی‌شود به کلان شهر تهران سفر کرد ولی به بام تهران نرفت. بام تهران در ارتفاعات کوه‌های توچال است و تجربهٔ خوبی را برای بازدیدکنندگان خود و کسانی که عاشق پیاده روی یا کوه‌پیمایی هستند رقم می‌زند. این مکان دیدنی در انتهای خیابان ولنجک واقع شده است. نخستین ایستگاه تلکابین توچال در این محل واقع شده که در ارتفاع ۱۹۱۰ متری از سطح دریا است. اینها گوشه‌ای از جذابیت‌های بام تهران است. اگر شما هم قصد سفر به تهران و دیدن از این مکان را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. زیرا قصد داریم بام تهران و جاذبه‌های گردشگری آن را به طور مفصل بررسی کنیم.

تهران‌گردی و گشت و گذار در پایتخت با رفتن به بام تهران برای هر کسی که اهل ورزش، تفریح و تنوع است قطعا ایده خوبی به شمار می‌رود. وبلاگ مالتینا در این مقاله از بام تهران برای‌تان خواهد گفت. با ما همراه باشید.

بام تهران دقیقا کجاست؟

بام تهران - bame tehran

بام تهران در مرتفع‌ترین و خوش آب و هواترین نقطه این شهر قرار دارد. این محل در ارتفاعات ولنجک است و نقطهٔ آغازین تله کابین توچال هم حساب می‌شود. حد فاصل پارکینگ تله کابین و ایستگاه اول این مجموعهٔ گردشگری جاده آسفالت است، بیش‌تر افراد از این مسیر برای پیاده‌روی و لذت بردن از مناظر طبیعی استفاده می‌کنند.

شهر تهران از این نقطه منظره‌ای بی‌نظیر دارد به طوری که حس می‌کنید تمام شهر زیر پای شما قرار گرفته است. اگر از علاقه‌مندان به ارتفاع هستید، علاوه بر فرار از آلودگی هوا و ترافیک تهران، می‌توانید از ارتفاع این منطقه هم لذت ببرید. زیرا قطعا لذت بردن از طبیعت زیبا و هوای پاک این نقطه با مناظر بی‌نظیری در ارتفاع بام تهران همراه خواهد بود.

نشانی دقیق

اگر قصد سفر به بام تهران با وسیله شخصی‌تان را دارید بهترین مسیر بزرگراه چمران شمال به خیابان ولنجک است. پس از وارد شدن به این بزرگراه می‌توانید از طریق تابلوهای راهنما به بام تهران برسید. در صورت تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی، می‌توانید از طریق خط چهار اتوبوس‌های BRT یا تاکسی‌هایی که از بزرگراه چمران عبور می‌کنند، خودتان را به ایستگاه تابناک (پمپ بنزین ولنجک) برسانید. از این مسیر به بعد با استفاده از تاکسی‌های موجود به بام تهران خواهید رسید. به علاوه می‌توانید، از طریق اتوبس‌های BRT یا خط متروی تجریش به میدان تجریش رفته و سپس با تاکسی‌های خط میدان تجریش – بام تهران به مقصد برسید.

امکانات تفریحی بام تهران را بشناسید

بام تهران

جذاب‌ترین بخش بام تهران، ارتفاع زیاد آن است. بیشتر مردم بخاطر این مسأله به آن جا می‌روند، زیرا منظرهٔ فوق‌العاده‌ای را می‌توان از بام تهران مشاهده کرد. چشم انداز زیبای این منطقه از دامنه‌های کوه آغاز شده و تا دشت‌های اطرف ادامه پیدا می‌کند. این چشم انداز در روزهایی که هوای تهران تمیز است، با جزئیات بیش‌تری مقابل چشمان‌تان نمایان می‌شود. در اینجا می‌توانید زمان زیادی را به تماشای تهران بپردازید و از آرامش و سکوت آن لذت ببرید.

باشگاه بگ جامپ توچال

بام تهران - bag jump

باشگاه بگ جامپ توچال به تازگی در بام تهران آغاز به کار کرده است. این باشگاه، تفریحات مهیجی را از قبیل بانجی‌جامپینگ، صخره‌نوردی، بگ جامپ و ترمپولین به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. این مجموعه شنبه تا پنج‌‌شنبه هر هفته از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۰۱:۰۰ بامداد و جمعه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۰۱:۰۰ بامداد فعالیت می‌کند.

پرش آزاد توچال – بام تهران

ارتفاع این دکل پرش آزاد ۲۸ متر است و با جایگاه‌هایی با ارتفاعات متفاوت تقسیم بندی شده است. کوتاه‌ترین جایگاه آن ارتفاعی حدود شش متر دارد. اگر بتوانید از این ارتفاع با موفقیت بپرید، مربی مخصوص این قسمت شما را تأیید خواهد کرد. بعد از گرفتن تأییدیهٔ مربی، می‌توانید از جایگاه‌های دیگر هم بپرید. ضمنا پریدن از ارتفاع بیش از ۱۲ متر همراه با آموزش‌های لازم خواهد بود. حداکثر وزن مجاز برای پریدن، ۱۱۰ کیلوگرم است.

شرایط جسمانی مورد نیاز

  • نداشتن بیماری‌های قلبی یا دیسک کمر، نداشتن پلاتین در قوزک پا، مشکل فشار خون، یا هر نوع بیماری دیگری که در اثر پرش از ارتفاع تشدید شود.

قوانین این تفریح مهیج

  • از پرش کودکان زیر ۱۴ سال در صورت نبود والدین جلوگیری خواهد شد. برای اولین بار فقط از روی جایگاه اول می‌توانید بپرید و برای دفعات بعد نیاز به تأیید مربی خواهید داشت. پرش بدون حضور مربی و انجام حرکات نمایشی ممنوع است.

بانجی جامپینگ

بام تهران - Bungee jumping

این مجموعه ارتفاعی در حدود ۳۲ متر دارد. قوانین آن هم با اندکی تفاوت مثل بگ جامپ است؛ حداکثر وزن فرد برای پرش ۸۰ کیلوگرم است. هر بلیط شامل دو پرش می‌شود.

در مالتینا بخوانید:

کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

سنگ نوردی بگ جامپ در بام تهران

بام تهران - bame tehran

دیواره‌های سنگ نوردی بگ جامپ در کنار دکل بانجی جامپینگ این مجموعه قرار دارد. برای استفاده از این ورزش تفریحی شما دو گزینه خواهید داشت؛ اول اینکه در کلاس‌های آموزشی آن شرکت کنید. روش دوم این است که به صورت تفریحی صعود از این دیوارهٔ پر هیجان را تجربه کنید. هزینه یک جلسه آموزش برای صعود ۳۰ هزارتومان و برای ۱۰ جلسه آموزش ۲۵۰ هزار تومان خواهید بود. هزینه صعود تفریحی برای هر دو مرتبه ۱۵ هزار تومان است (امکان تغییر قیمت‌ها وجود دارد!).

در مالتینا بخوانید:

ورزش‌های مناسب برای تقویت زانوها کدامند؟

طولانی ترین سورتمه ایران در بام تهران

بام تهران - sledge

سورتمه توچال با طولی در حدود ۱۴۲۰ متر، طولانی‌ترین سورتمه ایران به شمار می‌رود. این سورتمه از طرف شرکت آلمانی TUV  (معتبرترین شرکت بازرسی و استاندارد اروپایی)، تایید شده و یکی از مهیج‌ترین و خاطره‌انگیزترین تفریحات توچال است. در حال حاضر قیمت بلیط این سورتمه ۳۰ هزار تومان است.

غذا خوردن در بام تهران

بام تهران - food cort

اگر بخاطر طولانی بودن مسیر و ارتفاع زیادی که دارد نگران حمل ظروف غذا و بار اضافه هستید، باید بگوییم دیگر نگران نباشید! رستوران‌ها و فوت‌کورت موجود در این مجموعه تفریحی، انواع غذاها و دسرهای مختلف را به شما عرضه می‌کنند. همین مسأله باعث شده جذابیت این نقطه برای شکم دوستان بیش‌ از پیش شود.

معرفی محصول

حتما برای مسافرت به این نقطه از تهران، حتی برای چند ساعت، احتمالا باید وسایل کوه‌پیمایی یا دیگر لوازم مورد نیازتان را تهیه کنید. اگر به دنبال یک فروشگاه اینترنتی مطمئن هستید، ما به شما فروشگاه مالتینا را معرفی می‌کنیم. این وبسایت واسط بین خریداران ایرانی و فروشگاه آمازون آمریکا است. تمامی لوازم و محصولات این فروشگاه با تضمین اصالت و کیفیت به شما عزیزان ارائه می‌شوند. در ادامه چند محصول مناسب برای کوه‌پیمایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

کتانی پیاده روی زنانه رایکا (Ryka Women Devotion Plus 2)

بام تهران - Ryka Women's Devotion Plus 2 Walking Shoe

بام تهران

ویژگی‌ها و مزایای این کفش ورزشی را در ادامه مشاهده می‌کنید. با خرید این کفش به راحتی می‌توانید به کوه‌نوردی و پیاده‌روی در بام تهران بپردازید.

  • ساخته شده از الیاف مصنوعی.
  • وزن: ۲۳۵ گرم.
  • پوشش رویی این کتانی از جنس الیاف مصنوعی و توری شکل است که تنفس پوست پای‌تان را راحت‌تر می‌کند.
  • حفظ آناتومی صحیح پا در مواقع پیاده روی در جاده یا کوهنوردی.

در مالتینا بخوانید:

 شما هم می توانید کوهنوردی را با کفش های کوهنوردی حرفه ای تجربه کنید

کتانی مخصوص پیاده روی مردانه نیوبالانس (New Balance Men’s MW877 Walking Shoe)

بام تهران - New Balance Men's MW877 Walking Shoe

بام تهران

خرید این کفش ورزشی هم برای ورزش و پیاده‌روی بسیار مفید خواهد بود. ویژگی‌های آن هم به شرح زیر است:

  • ساخت آمریکا.
  • جنس پلاستیکی.
  • یک کتانی فوق‌العاده راحت و سبک برای پیاده روی یا کوهنوردی و سفر به بام تهران.

کوله‌پشتی بولدرپک کوهنوردی (Boulder Pack)

بام تهران

بام تهران - کوله پشتی

اگر اهل کوهنوردی باشید حتما به یک کوله‌پشتی خوب هم نیاز پیدا می‌کنید. شرکت بولدرپک در زمینه تولید کوله‌های متناسب با خواست و نیازهای مشتریان بسیار موفق عمل می‌کند. از مزایا و ویژگی‌های این کوله‌پشتی باید به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • وجود زیپ و جیب‌های متعدد برای قرار دادن وسایل مختلف و دسترسی آسان‌تر به آنها.
  • جنس خوب بدنه و زیپ‌ها و مقاوم در برابر ضربات.
  • وجود جای لپ‌تاپ برای حمل رایانه شخصی با خود در کوه و صحرا.

در آخر

گشت و گذار در ایران زیبا را از پایتخت شروع کنید. ایران، نقاط دیدنی و شهرهای زیبای فراوانی دارد. از همین تهران شروع کنید و با گشتن در نقاط دیدنی مختلف آن مانند بام تهران، دین خود را نسبت به ایران دوست‌داشتنی ادا کنید. باور بفرمایید برای شروع سفر کردن و گشتن به دور دنیا، نخست باید با پیچ و خم‌های کشور خودتان به خوبی آشنا باشید. در این صورت است که می‌توانید با دیدگانی آگاه و تجربه‌های ارزشمند به کشف سرزمین‌های تازه بپردازید.

منابع: eligasht،samita و fa.wikipedia.org و  tripadvisor.com