انبه از جمله میوه‌هایی است که می‌تواند انرژی زیادی به ما انسان‌ها برساند و نیازهای بدن ما را برآورده کند. خواص انبه و مزایای آن بسیار زیاد و سرشار از مواد مغذی متفاوت است. انبه یکی از میوه‌هایی است که بسیار زیاد خریداری می‌شود زیرا علاوه بر خواص فوق العاده‌اش طعم بی نظیری نیز دارد. انبه چیست؟ نام علمی ‌انبه مانگیفرا ایندیما (Mangifera indica) است.

این میوه جزء درختان گرمسیری محسوب می‌شود. انبه بومی ‌آسیای جنوبی است. این میوه، میوه ملی هند، پاکستان، فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش به شمار می‌رود. ما سعی کرده‌ایم در وبلاگ مالتینا و در این مقاله مزایا و خواص این میوه را برای شما توضیح دهیم تا شما را نیز علاقمند به خوردن آن کنیم. با ما همراه باشید تا شگفتی‌های این میوه را بیشتر کشف کنید.

توضیح مختصری درباره انبه

خواص انبه

انبه انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آن از نظر خواص، عطر، طعم و شیرینی در بین همه آلفونسو (Alphonso) است. این نوع از انبه جزء گران‌ترین‌ها است. آلفونسو به صورت عمده در قسمت غربی هند از جمله راتناجیری (Ratnagiri) و ریگاد (Raigad) و منطقه کنکان (Konkan) هند کشت می‌شود.میوه انبه رسیده در رنگ و اندازه‌های متفاوت است. انبه‌ها می‌توانند به رنگ زرد، نارنجی، سبز یا قرمز باشند. برگ‌های انبه از ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر طول دارند و همیشه سبز هستند.

برگ‌های جوان به رنگ صورتی مایل به نارنجی هستند. اما به مرور به قرمز تیره تبدیل می‌شوند و پس از مدتی به رنگ سبز تیره در می‌آیند. میوه انبه فقط یک دانه دارد که در وسط میوه قرار گرفته است. اگر می‌خواهید دانه این میوه را بکارید باید از انجماد آن جلوگیری کنید چرا که در این صورت دیگر قابل استفاده نیست. برای کاشت میوه باید بدانید که در شرایط انجماد یا آب و هوای خشک، نمی‌روید.

آیا خواص انبه برای شما مناسب است؟

خواص انبه

اگر بپرسید که آیا انبه میوه خوبی است یا نه؟ یعنی با خواص آن آشنایی ندارید و نمی‌دانید که چقدر مفید است. از زمان کودکی، ما در مورد خواص انبه، داستان‌هایی از مادربزرگ‌ها و مادران خود شنیده‌ایم. مطمئنا اگر شما نیز از خواص و مزایا و خواص انبه آگاهی داشته باشید از خوردن آن سیر نمی‌شوید. انبه برای همه افراد مناسب است. به هیچ وجه در این زمینه شک نکنید. در اینجا ما سعی کرده‌ایم اطلاعات بیشتری را درباره خواص این میوه در اختیارتان قرار دهیم. اما قبل از آن، بیایید چند مطالعه تحقیقاتی درباره انبه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه‌ای که در استرالیا انجام شده است، بیان می‌کند که انبه ارتباط مستقیمی ‌با سلامتی دارد زیرا این میوه حاوی ترکیبات فیتوشیمی (Bioactive) خاصی است. بر اساس گزارشی که از سوی وزارت بهداشت عمومی ‌آیووا منتشر شده، انبه‌ها حاوی بیشترین مقدار بتاکاروتن هستند، که برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌های بی‌شمار مفیدند. انبه حاوی حدود ۲۰ ماده معدنی و ویتامین‌ مختلف است. این میوه به عنوان یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها شناخته می‌شود.

مواد مغذی و خواص انبه

همه می‌دانیم که انبه‌ها حاوی مواد مغذی هستند. اما چه مواد مغذی در این میوه وجود دارد؟ میزان این مواد مغذی چقدر است؟ انبه‌ها به چه میزان کالری دارند؟ یک انبه با اندازه معمولی حدود ۱۰۷ کالری دارد. این ماده  حاوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین‌ها

ویتامین (A (1262 IU برجسته ترین ماده مغذی انبه است. ویتامین‌های دیگر شامل ویتامین C (به مقدار ۴۵.۷ میلی گرم)، ویتامین K (به مقدار ۶.۹ میلی گرم)، تیامین (۰.۱ میلی گرم)، ریبوفلاوین (۰.۱ میلی گرم)، نیاسین (۱ میلی گرم)، ویتامین B6 (به مقدار ۰.۲ میلی گرم)، فولات (۲۳.۱ میلی گرم)، اسید پانتوتنیک (۰.۳ میلی گرم) و کولین (۱۲.۵ میلی گرم) است.

مواد معدنی

یک انبه معمولی حاوی آهن (۰.۲ میکروگرم)، پتاسیم (۲۵۷ میکروگرم)، کلسیم (۱۶/۵ میکروگرم)، فسفر (۱۸.۲ میکروگرم)، سدیم (۳.۳ میکروگرم)، روی (۰.۱ میکروگرم)، مس (۰.۲ میکروگرم)، سلنیوم ( ۱ میکروگرم) و مواد مغذی دیگر است.

مواد مغذی دیگر

این میوه همچنین حاوی پروتئین (۰.۸ گرم)، فیبر (۳ گرم) و کربوهیدرات (۲۸ گرم) است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی خواص شگفت انگیز بسیار زیادی دارند.

در مالتینا بیشتر بخوانید:

کپسول ویتامین K آمریکایی | کمک به انعقاد خون و پیشگیری از سرطان

مزایا و خواص انبه برای سلامتی

ما قبلا مختصرا توضیح داده‌ایم که چگونه انبه می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. اکنون، می‌خواهیم درباره ویژگی‌های خاص انبه توضیح دهیم. در زیر تمام مزایا و خواص انبه برای سلامتی، پوست و مو توضیح داده شده است.

از سرطان پیشگیری می‌کند

این میوه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپنوئیدها و پلی فنول‌ها است؛ همه اینها باعث پیشگیری از سرطان می‌شوند. همچنین گفته شده است که انبه حاوی آنتی اکسیدان‌های بی نظیری است که در سایر میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد. یک مطالعه در تگزاس که در سال ۲۰۱۰ انجام شد  از اثرات ضد سرطانی این میوه حمایت می‌کند. علاوه بر این مقادیری مانگریفرین در انبه وجود دارد که این ماده نیز خاصیت ضد سرطانی دارد.

در مالتینا بیشتر بخوانید:

علائم سرطان روده بزرگ؛ آشنایی با سطوح مختلف، انواع، دلایل و درمان آن

مطالعات دیگر در حوزه خواص انبه

چگونه از خواص انبه استفاده کنیم؟

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان داد که پلی فنول‌های انبه، سرطان پستان را سرکوب می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد که مانگیفرین رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ و کبد و سایر سلول‌های بدخیم را مهار می‌کند.

طبق گزارشی که توسط دانشگاه A&M تگزاس منتشر شده، ترکیبات پلی فنلی موجود در این میوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند (استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن مانند سرطان شود). به علاوه، این ترکیبات خاصیت ضد التهابی نیز دارند.

از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

انبه می‌تواند به کاهش چربی بدن و کنترل قند خون کمک کند. بر اساس گزارشی که توسط دانشگاه ایالتی اوکلاهما منتشر شده است، انبه حاوی مواد معدنی و فیتوشیمیایی‌ زیادی است که به نظر می‌رسد اثرات مثبتی بر چربی بدن و گلوکز دارند.

انبه منبع غنی بتاکاروتن و همچنین یک آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که باعث بیماری‌های قلبی می‌شوند، کمک می‌کند.

به کاهش کلسترول کمک می‌کند

این میوه حاوی پکتین است که به نظر می‌رسد میزان کلسترول را کاهش می‌دهد. در مطالعه دیگری که توسط دانشگاه مدرس (University of Madras) انجام شده است، مانگریفرین (یکی از ترکیبات اولیه انبه) میزان کلسترول موجود در موش‌های آزمایشگاهی را کاهش داده است. همچنین مشخص شد که سطح HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)، کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

خواص انبه می تواند به درمان دیابت کمک کند

ارتباط بین انبه و دیابت چیست؟ مطالعه‌ای که بر روی ۲۰ فرد بزرگسال چاق انجام شده است، نشان داد که مصرف انبه تازه به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش قند خون می‌شود. این تأثیر، به گفته محققان، به دلیل وجود فیبر و مانگریفرین و مواد فیتوشیمیایی در انبه است.

مطالعه دیگری که در میسور (Mysore) انجام شد، ثابت کرد که عصاره پوست انبه دارای خاصیت ضد دیابتی است. یک مطالعه ژاپنی نشان داد که مالوالیک اسید (mangiferin) ممکن است اثرات مفیدی بر بیماران دیابت نوع ۲ داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

۵ تا ازعلائم دیابت نوع ۱ و ۲، روش‌های تشخیص و پیشگیری آن

روابط جنسی را بهبود می‌دهد

انبه می‌تواند تقویت کننده میل جنسی باشد! این میوه سرشار از ویتامین E است که به عنوان تقویت کننده انگیزه جنسی شناخته می‌شود. در یک مطالعه استرالیایی، مشخص شد که ترکیب ویتامین E و بتاکاروتن منجر به بهبود سلامت اسپرم در مردان می‌شود. این ترکیب به عنوان بهترین درمان برای اسپرم آسیب دیده هم شناخته شده است.

در گزارشی دیگر که توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده منتشر شده است، مشخص گردیده که ویتامین E برای محافظت از غشای اسپرم در برابر آسیب اکسیدات (استرس اکسیداتیو یا Oxidative stress) مفید است. روی یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای باروری مردان است که در انبه به وفور یافت می‌شود.

خواص انبه برای کودکان

به بهبود هضم غذا کمک می‌کند

یکی از دلایل اصلی برای هضم غذا، وجود فیبر است که از یبوست جلوگیری می‌کند. فیبر ما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. روده بزرگ ما را تمیز نگه می‌دارد و به آن اجازه می‌دهد عملکردی بهینه داشته باشد. این میوه حاوی آنزیم‌های گوارشی خاصی است که پروتئین‌ها را تجزیه و به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین فیبر برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش بسیار مفید است و باعث بهبود هضم غذا می‌شود.

توجه؛  مصرف انبه در دوران بارداری چگونه است؟

انبه سرشار از آهن و ویتامین‌های C، A و B6 است، همه اینها برای زنان باردار مفید است. ویتامین A به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند و از بروز مشکلات بینایی در نوزادان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

به کاهش وزن کمک می‌کند

آیا خواص انبه برای کاهش وزن مفید است؟ بله. مطالعاتی خاصی که در این زمینه انجام شد نشان داده است که هم خود انبه هم پوستش برای کاهش وزن مفید است. این مورد به خاطر مواد فیتوشیمیایی است که به عنوان تجزیه کننده چربی (fat busters) طبیعی عمل می‌کند، که فقط در قسمت بیرونی میوه یافت می‌شوند. مطالعه دیگری که توسط دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland) انجام شده است، بر اهمیت پوست انبه (که بیشتر ما معمولا آن را دور می‌اندازیم) برای کاهش وزن تأکید می‌کند. انبه حاوی فیبر است که می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. در یک مطالعه دانشگاه مینسوتا، ثابت شد که فیبر، به ویژه فیبر میوه و سبزیجات، می‌تواند به کاهش وزن منجر شود. به طور کلی این مربوط به توانایی فیبر در کاهش مصرف مواد غذایی و در نتیجه کاهش وزن است.

بیشتر بخوانید:

گارسینیا کامبوجیا قوی ترین داروی گیاهی کاهش وزن و چربی سوزی در ۲۰۱۹

خواص انبه به جلوگیری از آسم کمک می‌کند

آسم، هر چند یک بیماری شایع است، اما می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.  با یک کاسه انبه روی پیشخوان آشپزخانه خود، دیگر به هیچ عنوان نگرانی نخواهید داشت. این میوه منبع عالی ویتامین C است. اگرچه بیشتر مطالعات تحقیقاتی ارتباط بین ویتامین C و درمان آسم را تایید کرده‌اند، اما آنها بیان می‌کنند که ویتامین C ممکن است در موارد خاص اثرات مفیدی داشته باشند.

سلامت چشم را بهبود می‌دهد

ظریف‌ترین، اما یکی از مهمترین اندام‌های بدن شما، چشم است. انبه نیز یکی از مفیدترین میوه‌ها برای سلامتی چشم شما به شمار می‌رود. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این میوه باعث تقویت سلامت چشم می‌شوند. کمبود شدید ویتامین A حتی می‌تواند منجر به کوری شود. گزارشی که توسط دانشگاه ایالتی اورگان (Oregon State University) منتشر شده این واقعیت را تایید می‌کند.

ویتامین A باعث بهبود سلامت چشم و بینایی می‌شود. به طور خاص، این ویتامین برای عملکرد بهینه شبکیه ضروری است. چشم انسان دو کاروتنوئید اصلی دارد: لوتئین و زاكزانتین. انبه منبع غنی از زاكزانتین است و همواره به بهبود سلامت چشم كمك می‌كند.

طبق یک مطالعه که در بوستون انجام گرفت، مشخص شد که این میوه حاوی یک کاروتنوئید به نام کریپتوزانتین (cryptoxanthin) است که مشخص شده خطر ابتلا به تخریب ماکولا را که به دلیل کهولت سن اتفاق میفتد، کاهش می‌دهد. طبق گفته دانشگاه بهداشت یوتا، زآگزانتین (Zeaxanthin) موجود در انبه‌ها همچنین به جلوگیری از تخریب ماكولا كمك می‌كند.

بهبود سلامت چشم با خواص انبه

سلامت مغز را افزایش می‌دهد

انبه، به عنوان منبع عالی آهن و ویتامین B6 شناخته می‌شود و یکی از غذاهای ایده آل برای سلامتی مغز است. آهن به عملکرد طبیعی مغز شما کمک می‌کند و ویتامین B6 از پیشرفت شناختی (Cognitive development) آن پشتیبانی می‌کند. یک مطالعه انجام شده در گریت نویدا (Great Noida) هند ثابت کرد که عصاره انبه حاوی مواد خاصی است که باعث تقویت حافظه می‌شود. یک مطالعه دیگر در تایلند بیان می‌کند که این میوه باعث محافظت از رشته‌های عصبی مغز می‌شود.

فشار خون را تنظیم می‌کند

انبه سرشار از پتاسیم، به عنوان یک ماده معدنی کلیدی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. طبق گزارشی که توسط بیمارستان و کلینیک‌های استنفورد (Stanford Hospital and Clinics) منتشر شده، این میوه منبع غنی پتاسیم است و می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند.

بیشتر بخوانید:

فشار خون بالا؛ تشخیص، روش های پیشگیری و درمان آن

خواص انبه سلامت پوست را تقویت می‌کند

پوست بزرگترین عضو بدن است و ما به ندرت از آن مراقبت می‌کنیم. با وجود انبه ما دیگر نباید نگرانی در این زمینه داشته باشیم. در یک مطالعه که در کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ انجام شد مشخص گردید که عصاره انبه در برابر تخریب و پیری ناشی از تابش اشعه فرابنفش به پوست از این عضو بدن مراقبت می‌کند. این ازمایش روی گروهی از موش‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود.

همانطور که قبلا بحث شد، انبه سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است و طبق یک مطالعه آلمانی، این کاروتنوئیدها می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند. بتاکاروتن نیز یک ماده محافظ است و واکنش‌های فتوشیمیایی موجود در اپیدرم (Epidermis) را خنثی می‌کند و از این طریق به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌پردازد.

نتایج مطالعات درباره خواص انبه

طبق یک مطالعه چینی، پلی فنول‌های موجود در انبه فعالیت ضد سرطانی دارند و از این رو می‌توانند از بروز سرطان پوست جلوگیری کنند. همچنین کشف شده است که ویتامین A باعث کاهش تولید چربی پوست می‌شود. بنابراین، اگر آکنه‌ها شما را آزار می‌دهند، این میوه باید حتما در برنامه غذایی شما گنجانده شود. علاوه بر این بیشتر ویتامین‌ها می‌تواند به رشد و ترمیم پوست کمک کند و خطوط ریز را نیز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

۶ برند جهانی بیوتین که باعث سلامت پوست مو و ناخن می شوند کدام اند؟

ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

انبه سرشار از ویتامین C است و نقش اصلی در تقویت ایمنی بدن دارد. جدا از ویتامین C، این میوه همچنین منبع خوبی از روی است که برای حفظ سلامت کلی سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. بر اساس مطالعه‌ای که در راجستان هند انجام شد، ویتامین C به دلیل کاهش شدت آلرژی‌ها به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. همچنین طبق مقاله‌ای که توسط دانشگاه ایالتی اورگان منتشر شده است، ویتامین C در درجه اول سلول‌های بدن را از گونه‌های اکسیژن فعال (که توسط سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن عوامل بیماری زا تولید می‌شود) محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کپسول AHCC ( پلاتینم و گلد ) برای تقویت سیستم ایمنی بدن

افزایش ایمنی بدن با خواص انبه

انبه می‌تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند

انبه سرشار از ویتامین B6 است و طبق یک مطالعه آمریکایی، این ویتامین ممکن است اگزالات ادرار (اگزالات، Oxalate یا اکسالات یک دی‌آنیون است) را کاهش دهد. همچنین پتاسیم موجود در این میوه باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌شود.

سلامت استخوان را تقویت می‌کند

وجود ویتامین A عاملی است که انبه را به عنوان یکی از غذاهای خوب برای سلامتی استخوان‌ها تبدیل می‌کند. مقاله‌ای که توسط کالج پومونا منتشر شده است همچنین از نقش ویتامین A در رشد استخوان پشتیبانی می‌کند. ویتامین C موجود در انبه به تشکیل کلاژن کمک می‌کند. کلاژن در ساخت استخوان‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کند. این میوه همچنین حاوی لوپول است که ترکیبی است که فعالیت مفیدی در برابر التهاب و ورم مفاصل دارد.

خواص انبه ممکن است کم خونی را درمان کند

با توجه به دارا بودن آهن، انبه برای افراد و زنان باردار مبتلا به کم خونی مفید است. این میوه با توجه به میزان ویتامین C که دارد حتی به جذب مناسب آهن در بدن نیز کمک می‌کند. و در رفع کم‌خوبی موثر خواهد بود.

خواص انبه به مبارزه با گرمازدگی کمک می‌کند

انبه‌های رسیده برای این مورد مفید هستند. میوه مذکور می‌تواند به عنوان داروی مفید برای مقابله با گرمازدگی استفاده شود. به نظر می‌رسد که انبه‌های خام نیز انرژی‌زا هستند و به فرد کمک می‌کند با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد. این میوه همچنین آب رسانی به بدن را به خوبی انجام می‌دهد؛ این مورد یکی دیگر از دلایلی است که مصرف این میوه را در فصل تابستان افزایش می‌دهد.

انبه و پتاسیم

همچنین از آنجا که انبه منبع غنی پتاسیم است، به حفظ سطح سدیم در بدن کمک می‌کند. این باعث تنظیم سطح مایعات در بدن می‌شود و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند و سلامت مو را بهبود می‌بخشد. انبه منابع غنی از ویتامین C است و از این رو تولید کلاژن برای موهای سالم را افزایش می‌دهد. اگر موهای شکننده‌ای دارید و نمی‌دانید چگونه آنها را درمان کنید، مصرف ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این ویتامین به تقویت پوست سر کمک می‌کند. میوه‌های نارنجی مانند این میوه نیز برای تغذیه موها و درمان شوره سر بسیار مفید هستند. این مورد را می‌توان به وجود بتاکاروتن نسبت داد.

خواص انبه ممکن است به درمان اسهال کمک کند

برگ‌های انبه سرشار از تانن هستند و می‌توانند برای درمان اسهال مصرف شوند. در برخی از قسمت‌های جزایر کارائیب، از جوشانده برگ این میوه برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

سایر مزایا و خواص انبه

درمان اسهال با خواص انبه

  • با توجه به وجود تانن‌ها، فلاونوئیدها و ساپونین‌ها انبه‌ها به بهبود زخم‌های معده نیز کمک می‌کنند.
  • پوست میوه انبه همچنین می‌تواند به خماری نشئگی کمک کند.
  • این میوه می‌تواند سلامت کبد را نیز بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید:

پاکسازی کبد به روش طبیعی چه اصولی دارد و چطور انجام می‌شود؟

  • این میوه عملکرد غده تیروئید شما را بهینه نگه می‌دارد.
  • انبه در سراسر جهان به عنوان پادشاه میوه‌ها شناخته می‌شود.

منشا اصلی این میوه در هند شرقی، جزایر آندامان و برمه است ولی امروزه در سراسر جهان یافت می‌شود. اعتقاد بر این است که در قرن ۵ قبل از میلاد راهبان بودایی میوه را به مالزی و آسیای شرقی معرفی کردند.

هند پیشرو تولید انبه است. اما صادرات بسیار کمی ‌دارد زیرا بیشتر تولیدات در داخل کشور مصرف می‌شود. شما به راحتی با فشار دادن انبه می‌توانید تشخیص دهید که این میوه رسیده است یا نه. برای خوردن این میوه می‌توانید به سادگی یک انبه روی تخته برش قرار دهید. یک برش ۵ اینچی روی آن ایجاد نمایید. انبه را چرخانده و طرف دیگر را برش دهید. حالا شما انبه را دو قسمت کرده‌اید. یک قسمت را برداشته و گوشت را برش دهید. سپس قسمت دیگر را برداشته و همین کار را تکرار نمایید.

درختان انبه می‌توانند بسیار بلند شوند، بعضی از آنها به اندازه ۳۰ متر نیز می‌رسند. جالب تر اینکه، درختان انبه تا ۳۰۰ سال می‌توانند میوه دهند. امروزه حدود ۴۰۰ نوع انبه در جهان وجود دارد.

نحوه استفاده برای بهره مندی از خواص انبه

روش‌های مختلفی برای خوردن این میوه وجود دارد. در زیر چند روش برای مصرف انبه وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

روش نخست

  • در مرحله اول، شما باید اطمینان حاصل کنید که انبه رسیده است. انگشتان خود را روی میوه فشار دهید و اگر نرم بود بدان معنی است که میوه رسیده است. اگر چنین نیست، آن را برای چند روز کنار بگذارید تا زمانی که برسد.
  • سپس باید میوه را خوب و تمیز بشویید. درست است که شما پوست میوه را می‌کنید ولی به هر حال باید آن را بشویید تا کاملا تمیز شود.
  • بعد از آن باید وسایل مورد نیازتان را آماده کنید: یک چاقو، یک تخته برش و یک کاسه. به سادگی می‌توانید انبه را برش دهید و میل نمایید.

نحوه استفاده و بهره مندی از خواص انبه

روش دوم

  • شما می‌توانید انبه را مربعی شکل برش دهید. برای این کار انبه را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید. سپس برش‌هایی افقی و عمودی روی آن ایجاد کنید (شطرنجی شکل). سپس پوست را فشار دهید تا تکه‌های برش داده شده به سمت بیرون بیایند. آنگاه این تکه‌ها را روی یک بشقاب یا داخل یک کاسه بریزید و یکی یکی آنها را میل کنید.
  • همچنین می‌توانید این مکعب‌های انبه را به سالاد میوه یا دسر اضافه کنید. بستنی، پودینگ و ماست گزینه‌های عالی هستند که می‌توانید این میوه را به آنها اضافه نمایید.
  • روش دیگر به این صورت است که همانطور که یک سیب را خرد می‌کنید، انبه را برش دهید. سعی کنید با ضخامت بسیار کم پوست انبه را بکنید و گوشت داخلش را میل کنید و لذت ببرید.

فقط باید حواستان به هسته انبه باشد که دور بیاندازید. می‌توانید انبه خرد شده را به غذاهای بیشمار اضافه کنید و لذت ببرید.

شاید بیشتر شما فقط انبه را به یک روش بخورید و این موضوع برایتان کمی ‌یکنواخت باشد. ما در اینجا دستورالعمل‌های هیجان انگیزی را به شما معرفی می‌کنیم. سعی کنید این غذاها و دسرها را درست کنید و از خوردنشان لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

چگونه رژیم غذایی متعادل و اصولی داشته باشیم؟

سالسا لوبیای سیاه و انبه (Mango Tango Black Bean Salsa)

مواد مورد نیاز:

۱ انبه یک عدد انبه

۱ قوطی لوبیای سیاه

۱ قوطی ذرت

½ فنجان پیاز ریز خرد شده

½ فنجان گشنیز تازه و خرد شده

۲ قاشق غذاخوری آب لیمو

۱ قاشق چایخوری نمک و پودر سیر

¼ قاشق چایخوری زیره

دستورالعمل

  • انبه را بشویید و پوست بگیرید. سپس برششان دهید. هسته را جدا کرده و میوه را به مکعب‌های ¾ اینچی تقسیم کنید.
  • تمام مواد را در یک کاسه متوسط ​​ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید.
  • سپس مواد را در یخچال قرار دهید و پس از اینکه خنک شد، سرو نمایید.

میلک‌شیک جو و انبه (Mango-Oat Milkshake)

موارد مورد نیاز:

  • ۱ عدد انبه
  • ۲ قاشق غذاخوری جودوسر
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲۰۰ میلی لیتر شیر

دستورالعمل

  • مواد را در مخلوط کن بریزید و سپس در یخچال قرار دهید.

ما فواید بسیاری از این میوه و نحوه استفاده از آنها را دیده‌ایم. اما چگونه موارد مناسب مصرف را انتخاب کرده و به کار گیریم؟

خواص انبه خوب را چگونه تشخیص دهیم

چگونه یک انبه خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین گزینه از بین همه گزینه‌های وسوسه انگیز می‌تواند واقعا کار دشواری باشد. در بعضی از فصل‌ها انبه به وفور یافت می‌شود و به دلیل اینکه قیمت مناسبی دارد شاید شما وسوسه شوید که به صورت جعبه‌ای این میوه را خریداری کنید. اما، اگر ما فقط بهترین‌ها را می‌خواهیم، باید کمی ‌صبر داشته باشیم. اجازه دهید نشانه‌های یک انبه سالم و رسیده را بررسی کنیم.

باید بدانید که انبه‌ها برساس رایحه انتخاب می‌شوند نه از نظر رنگ. چرا که از نظر رنگ بسیار متفاوت و متنوع هستند. عطر آنها مشخص می‌کند که رسیده و تازه هستند.

پیشنهاد می‌کنم مواردی را که لکه یا شکاف ندارند را انتخاب نمایید.

انبه تازه به طور متوسط ​​حدود ۱۰ سانتی متر طول دارد و هر یک از آنها حدود نه اونس تا ۲ کیلو وزن دارند.

همچنین آیا شما می‌دانید که میوه‌های بزرگتر هسته‌های بزرگتری را نیز دارند؟ بگذارید با شما نظریه‌های علمی‌که در این زمینه وجود دارد را در میان بگذاریم.

اگرچه انبه‌های نارس سبز و انبه‌های رسیده زرد یا نارنجی هستند، اما رنگ همیشه نشانه رسیدگی و تازگی نیست. انبه‌های سبز رنگ بسیاری هستند که تازه و رسیده هستند. بنابراین از انبه‌هایی که عطر خوبی ندارند استفاده نکنید.

شما نباید هیچگاه انبه‌های سفت را انتخاب کنید زیرا هنگام خوردن طعم ناخوشایندی را احساس می‌کنید (مگر اینکه طعم عجیب و غریب را دوست داشته باشید). که انبه رسیده معمولا دارای عطر خوشایندی است که از انتهای ساقه ساطع می‌شود. معمولا انبه‌های تازه نرم هستند.

بیشتر بخوانید:

[۱۰ آب طعم داری] که که گرمای داغ تابستان را از بدن شما می گیرد!

نحوه نگهداری صحیح برای حفظ خواص انبه

ناگفته پیداست که خرید میوه‌های تازه و آبدار تمام کار نیست. بعد از اطمینان از تازه بودن میوه نحوه نگهداری آن نیز بسیار اهمیت دارد. همان طور که همه شما می‌دانید نگهداری یک میوه خاص کاملا به نوع و شرایط میوه (آب و هوا) بستگی دارد. اگر یک جعبه چوبی پر از انبه‌های تازه و رسیده را خریداری کنید، مجبور خواهید شد ظرف سه روز كل جعبه را مصرف كنید زیرا بعد از سه روز شروع به پوسیدگی خواهند کرد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که در مورد کمیت خرید نیز نهایت دقت را داشته باشید. البته نباید نگرانی در این زمینه داشته باشید چرا که راهنمایی‌های لازم در این مقاله، به شما ارائه می‌کنم.

ماندگاری انبه

به طور کلی انبه یک یا دو هفته ماندگاری دارد و تا سه روز در یخچال می‌ماند. اگر انبه سفت و سبز است، باید آنها را برای چند روز در یک کیسه کاغذی قرار دهید. آنها را  در دمای اتاق و به دور از خورشید نگهداری کنید تا زمانی که برسند. سپس آنها را می‌توان در یخچال نگهداری کرد. انبه‌ها را نیز می‌توانید منجمد کنید. انجماد باعث می‌شود پوستشان سیاه گردد ولی گوشت داخلشان سالم باقی خواهند ماند.

آنها را می‌توان به صورت کامل یا به صورت قطعات خرد شده منجمد کرد. اگر می‌خواهید این میوه را به صورت پوست کنده منجمد کنید کمی‌ شکر روی میوه خرد شده بپاشید و با یک قاشق چوبی به آرامی ‌هم بزنید تا قند موجود در آب میوه حل شود. سپس این قطعات را در یک ظرف قرار دهید به صورتی که اکسیژن به آنها نرسد. یا می‌توانید آنها را در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری نمایید. بله، انبه پادشاه میوه‌ها است و مزایای بسیاری دارد. اما مانند بیشتر مواد دیگر عوارض جانبی نیز دارد.

عوارض جانبی انبه

نحوه نگهداری برای حفظ خواص انبه

حساسیت

مشخص شده است که برخی افراد به انبه حساسیت دارند. این آلرژی‌ها شامل درماتیت، حساسیت به مواد غذایی و غیره است. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه دهلی انجام شده مشخص کرد که این حساسیت می‌تواند به شکل‌های مختلف این میوه یعنی کنسرو شده یا مربا نیز باشد.

خارش

به این مورد آلرژی لاتکس انبه گفته می‌شود که باعث تحریک شدید دهان، لب‌ها و نوک زبان می‌شود. موارد شدید می‌تواند شامل استفراغ،  مشکلات تنفسی و حتی اسهال باشد.

اگرچه میوه‌ها با عوارض جانبی خاصی همراه هستند، اما به هر حال مزایای آنها بسیار بیشتر است. با این وجود شما هرگز نمی‌توانید از خوردن این میوه خوشمزه و آبدار صرف نظر نمایید. اما اگر فردی با مشکلات خاص هستید، همیشه بهتر است قبل از مصرف میوه با پزشک خود مشورت کنید. بگذارید اکنون به چند سؤال متداول و پاسخ‌های کارشناسان به آنها نگاهی بیندازیم.

انواع مختلف انبه

  • در سراسر جهان نزدیک به ۴۰۰ نوع انبه وجود دارد.
  • چند مورد از محبوب ترین آنها در هند که بزرگترین تولید کننده انبه است پرورش داده می‌شود.
  • بنگاناپالی (Banganapalli): این نوع انبه از ماه مه تا ژوئن موجود است و منشاء آن در ماهاراشترا است.
  • پایری (Pairi): از ماه مه تا ژوئن موجود است و منشاء آن در گجرات است.
  • آلفونسو (Alphonso): از ماه مه تا ژوئن موجود است و منشاء آن در ماهاراشترا است.
  • هیمساگار (Himsagar): در ماه مه و بیشتر در غرب بنگال کشت می‌شود.
  • نیلم (Neelam): از مه تا جولای موجود است و محل پرورش بیشتر حیدرآباد است.
  • کِسار (Kesar): از ژوئن تا اوایل ژوئیه موجود است و منشاء آن در گجرات است.
  • توتپوری (Totapuri): از ژوئن تا ژوئیه و بومی ‌Andhra Pradesh، Telangana، Tamil Nadu و Karnataka است.

آیا خواص انبه برای رژیم غذایی مناسب است؟

انواع مختلف خواص انبه

نصف فنجان انبه خرد شده حاوی تقریباً ۵۰ کالری است. می‌توانید هر یک از میان وعده‌های پر کالری خود را با این میوه جایگزین کنید. این میوه معده شما را پر کرده و گرسنگی را مهار می‌کند.

مهمتر از همه، انبه منبع غنی از فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود تا زمان طولانی‌تری احساس سیری نمایید. از این رو، اگر رژیم دارید، انبه می‌تواند برای رژیم غذایی شما بسیار مناسب باشد.

چگونه انبه را نگهداری کنیم؟

می‌توانید انبه را درون یک کیسه کاغذی قرار دهید و یک شب آن را روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید. این میوه گاز اتیلن آزاد می‌کند که بی بو است و باعث رسیده شدن میوه‌ها می‌شود. اما اطمینان حاصل کنید که کیسه را به طور کامل نمی‌بندید، باید راهی برای ورود هوا وجود داشته باشد تا از کپک‌زدگی آن جلوگیری نمایید.

همچنین می‌توانید انبه را در یک کاسه برنج پخته نشده غوطه‌ور کنید. دلیل آن همان آزاد سازی گاز اتیلن است که منجر به رسیده شدن میوه می‌شود.

آیا نوزادان می‌توانند از خواص انبه استفاده کنند؟

بله، انبه برای نوزادان بی خطر است. این میوه به هضم غذای آنها کمک می‌کند و حتی ایمنی بدن کودک را افزایش می‌دهد. همچنین رشد مغز را تقویت می‌کند، چیزی که برای نوزادان بسیار حیاتی است.

با این وجود نگرانی‌های خاصی در مورد حساسیت به این میوه وجود دارد. لمس پوست انبه می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در اطراف دهان کودک شود. این حساسیت، به گفته برخی از متخصصان به صورت آزار پوست کودک در ناحیه پوشک هم  خود را نشان می‌دهد. بهترین روش برای جلوگیری از این موضوع این است که این میوه را کامل پوست بگیرید.

آیا انبه قند زیادی دارد؟

خواص انبه برای مادران

نصف فنجان انبه حاوی حدود ۷۰ کالری است که بیشتر آنها شامل قند است. بنابراین، بله، انبه‌ها قند زیادی دارند (تقریباً در هر انبه حدود ۳۱ گرم). اما خبر خوب این است که انبه‌ها به اندازه سایر میوه‌ها باعث افزایش قند خون نمی‌شوند. این میوه همچنین از نظر کالری مناسب است (۱۱۰ کالری در هر میوه).

چه میوه‌هایی را می‌شود با انبه مصرف کرد؟

میوه موز با انبه بسیار طعم خوبی پیدا می‌کند. به خصوص اگر شما در حال تهیه اسموتی هستید، این ترکیب باعث شگفتی‌تان می‌شود. این میوه با نارگیل، نارنگی و آناناس نیز متناسب است.

آیا می‌توانید پوست انبه را بخورید؟

همانطور که قبلا بحث کردیم، پوست انبه مواد مغذی بسیار زیادی دارد. البته پوست انبه، طعم تلخی دارد، اما حاوی ترکیبات سالمی مانند مانگریفرین است. بنابراین بله، می‌توانید پوست انبه را میل کنید. با این حال، اگر به پوست انبه واکنشی نشان دادید، بهتر است آن را نخورید. افراد خاصی هنگام مصرف پوست، در اطراف دهانشان حساسیت ایجاد می‌شود.

چگونه انبه را پوست بکنیم؟

به راحتی می‌توانید انبه را با چاقو پوست بکنید. یک برش کم عمق زیر پوست ایجاد کرده و یک نوار نازک را برش دهید. این روند را روی کل انبه تکرار کنید. همچنین می‌توانید انبه را روی تخته برش بگذارید و پوست آن را پوست بگیرید. حتی می‌توانید از دستان خود برای پوست کندن این میوه استفاده نمایید. بدون شک این میوه یکی از مواد بسیار مغذی است که می‌تواند در سبد غذایی شما قرار بگیرد. پس بهتر است مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین می‌توانید مکمل‌های غذایی که از انبه گرفته شده‌اند را در فروشگاه مالتینا خریداری کنید.

منبع: stylecraze.com