برای همه ما اتفاق افتاده است که از منتظر ماندن یا مواجه شدن با پدیده‌ای ناخوش‌آیند از کوره دربرویم. برخی مواقع رفتار کردن مانند فردی صبور و با حوصله بسیار دشوار به نظر می‌رسد. گاهی اوقات ساده‌ترین حوادث و مسائل پیش پا افتاده نیز خارج از حوصله جلوه کرده و موجب خشم می‌شوند. در این صورت ممکن است تسلیم خشم یا ناراحتی شده و رفتاری نادرست از خود بروز دهیم. در نتیجه بسیار مهم است که با وجود مشکلات و استرس‌های روزمره، قادر باشیم مغلوب خشم ناگهانی خود نشویم. صبور بودن یکی از بهترین خصوصیاتی است که یک فرد خوش اخلاق می‌تواند داشته باشد. کنترل رفتار و عکس‌العمل‌های ناگهانی در برابر مشکلات، قطعا کمک زیادی به حل مسائل به روش صحیح و منطقی‌ خواهد کرد.

همه ما در زندگی با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنیم. بنابراین قابل درک است که گاهی خسته و بی حوصله شویم. طبیعی است که وقتی اتفاقات طبق برنامه ریزی که داشتیم پیش نمی‌روند صبرمان را از دست دهیم. اما می‌دانیم که با وجود همه این‌ها، از کوره در رفتن‌های بی جا نیز ممکن است شرایط را برای ما بدتر کند. بنابراین، یکی از سوالاتی که مردم در پی مشغله‌ها و مشکلات روزمره تجربه می‌کنند می‌پرسند این است که چگونه همواره فردی صبور و خوش اخلاق بمانیم. جواب دادن به این سوال و یافتن راه حلی برای آن به همین سادگی نیست. اما مانند هر رفتار دیگری قطعا با تمرین و تمرکز دست یافتنی است.

فردی صبور

چگونه فردی صبور و خوش اخلاق باشیم؟

ما در این مقاله سعی کردیم ۲۰ راه حل و نکته‌ای که برای حفظ صبوری نیاز دارید را به شما معرفی کنیم. با توجه به نکات زیر و صرف کمی حوصله و اراده، قطعا می‌توانید به فردی صبور و خوش اخلاق در برابر مشکلات روزمره تبدیل شوید. فراموش نکنید که اگر شما خواهان تغییر باشید، قطعا به آن دست خواهید یافت. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

۱. تمرینات هوشیاری و مدیتیشن انجام دهید

فردی صبور

تمرینات هوشیاری و مدیتیشن به شما کمک می‌کنند تا بودن در زمان حال را بهتر درک کنید. شما با ین کار یاد می‌گیرید چگونه روی نفس‌تان متمرکز شوید. به این ترتیب به واکنش‌های جسمانی و ذهنی بهتر آگاه خواهید شد. هرچه بیشتر روی افکار و بدن‌تان تمرکز داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید به رفتارهایتان مسلط شوید. برای این که فردی صبور باشید، باید بتوانید کنترل ذهن و روان‌تان را در اختیار بگیرید. مدیتیشن یکی از موثرترین روش‌ها برای تمرین تمرکز و آرامش است.

در ابتدا حتی ۱۰ دقیقه تمرین روزانه نیز کافی خواهد بود. ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که دقایقی را در خلوت خود سپری کنید. روی زمین بنشینید، چشمان‌تان را ببندید و تمام حواس‌تان را روی تنفس و واکنش‌های بدنی متمرکز کنید. سکوت و آرامشی که به این شکل دریافت می‌کنید، به مرور زمان به هوشیاری و صبوری شما کمک فراوانی خواهید کرد.

۲. مثبت بیاندیشید و مکالمه مهربانانه با خودتان داشته باشید

سعی کنید به ندای درونی مثبت خود گوش دهید. وقتی احساس بی حوصلگی یا استرس داشتید به خودتان یادآوری کنید که هنوز وقت دارید. بگویید: «می‌دانم که همه چیز نباید یک باره اتفاق بیفتد. افراد دیگر همه تلاش می‌کنند و من هم تمام تلاش خود را می‌کنم.» این کار را حین کنترل نفس‌هایتان انجام دهید تا تاثیر آن را بهتر متوجه شوید. وقتی وارد چنین مکالمه مهربانانه با خود می‌شوید باید احساسات فعلی خود را بپذیرید. فراموش نکنید احساسی که در آن لحظه دارید موقتی است و دقایقی دیگر از بین خواهد رفت. با آن کنار بیایید و صبر کنید تا به حالت عادی برگردید.

۳. نسبت به خودتان صبر و حوصله به خرج دهید

فردی صبور

همه ما می‌دانیم که هیچ تغییر موفقیت آمیزی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر می‌خواهید فردی صبور در مواجه با مشکلات باشید، ابتدا باید یاد بگیرید نسبت به خودتان مهربان باشید. به بیان دیگر، هوای خودتان را داشته باشید و به خودتان سخت نگیرید. اگر در برابر چالشی که با خود دارید صبور باشید، قطعا موفق خواهید شد در برابر عوامل خارجی و مشکلات دیگر نیز مقاومت و صبر کافی از خود نشان دهید.

۴. به خودتان یادآوری کنید که زندگی کوتاه است

روانشناسان معتقدند داشتن درک درستی از زمان به شما کمک می‌کند تا اولویت‌ها را بهتر بشناسید. به این فکر کنید چیزی که موجب از کوره در رفتن شما می‌شود تا چه اندازه و تا چه زمانی روی زندگی شما تاثیر گذار خواهد بود. چنین طرز تفکری در بسیاری از موارد به شما خواهد آموخت که آنچه برای آن ناراحت یا عصبانی هستید در واقع ارزش چندانی ندارد. در حالی که می‌توانید روی کارهای مثبت، ارنباط با دوستان‌، عشق، اهداف بزرگ، تفریح و موارد دیگر تمرکز کنید، چرا خودتان را درگیر خشم‌های موقت می‌کنید؟

۵. صبر کردن و انتظار کشیدن را یاد بگیرید

فردی صبور

اگر می‌خواهید فردی صبور باشید، پیش از هر کاری باید صبر کردن و انتظار کشیدن را یاد بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند که انتظار کشیدن برای به دست آوردن چیزی، برای مدت طولانی‌تری موجب خوشحالی انسان می‌شود. با ساده‌ترین و کوچکترین کارها  صبر کردن را تمرین کنید. برای مثال، وقتی غذایی که سفارش دادید روی میزتان قرار گرفت، بلافاصله آن ر نخورید. کمی درنگ کنید و به آرامی آن را میل کنید. به مرور زمان با کارهای بزرگ‌تر تمرین کنید تا بتوانید صبر کردن را در کارهای چالش برانگیز یاد بگیرید.

۶. از انجام کارهای غیر ضروری بپرهیزید

همه ما گاهی کارهای غیر ضروری را در برنامه روزانه خود می‌گنجانیم که در واقع هیچ اولویتی ندارند. زمانی را برای فکر کردن به کارهایی که در طول هفته انجام می‌دهید اختصاص دهید. اگر متوجه شدید که برخی فعالیت‌ها ضرورتی ندارند و تنها وقت شما را می‌گیرند، آن‌ها را از برنامه حذف کنید. این قبیل کارها ممکن است علاوه بر اتلاف وقت، تنها به استرس شما بیافزایند و موجب از دست رفتن تمرکز شوند.

۷. چیزهایی که موجب بی تابی شما می‌شوند را شناسایی کنید

بسیاری از ما مجبوریم چند کار متفاوت را به طور همزمان انجام دهیم. به طور طبیعی، درگیر شدن با کارهای مختلف استرس بیشتری به ما وارد می‌کند. برای کنترل این استرس بهتر است ابتدا کارهایی که باید انجام دهید را طبقه بندی و سپس اولویت بندی کنید. توجه کنید چه کاری بیش از سایر موجب بی تابی و استرس شما می‌شود. به این طریق می‌توانید برنامه ریزی دقیق تری در کارهای خود داشته باشید و به استرس و بی تابی‌ خود غلبه کنید.

۸. آرامش‌تان را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید

نفس کشیدن آرام و عمیق می‌تواند به آرامش ذهن و بدن کمک کند. این ساده ترین راه برای کمک به کاهش بی حوصلگی است که تجربه می‌کنید. اگر تنفس به شما کمک نمی‌کند‌، پیاده روی در هوای آزاد را امتحان کنید. به این طریق می‌توانید به افکار پراکنده در ذهن‌تان نظم دهید. موضوع این است که باید هر روز زمانی را برای تمرین کاهش فشاری که روی خودتان احساس می‌کنید، اختصاص دهید.

فردی صبور

۹. به خودتان یادآوری کنید که فقط ناراحت هستید، نه بیشتر از این

زمانی که احساس می‌کنید کم کم طاقت‌ خود را از دست می‌دهید، به این فکر کنید که این حالت تنها نوعی از ناراحتی است. این کار ترفندی از روش‌های فریب دادن ذهن است. با این حال می‌تواند موثر واقع شود. یادگیری شناختن و پذیرش ناراحتی ممکن است کنار آمدن با آن را آسان کند. این ترفند شاید لذت بخش نباشد، اما حداقل شرایط را قابل تحمل می‌کند.

۱۰. وقتی کم تحمل شدید، حواس‌ خودتان را پرت کنید

بیشتر مواردی که نیاز به صبوری دارند شامل انتظار کشیدن می‌شوند. مانند زمانی که در فرودگاه منتظر پرواز هستید. یا وقتی مجبورید در صف طولانی قرار بگیرید تا کاری را انجام دهید. در چنین مواقعی بهترین روش برای غلبه بر کم طاقتی، حواس پرتی است. هرچیزی که بتواند حواس شما را از انتظار طاقت فرسا دور کند، می‌تواند موثر واقع شود. به یک پادکست گوش دهید. ایمیلی که قصد نوشتن آن را داشتید تکمیل کنید. از یک نرم افزار آموزش زبان استفاده کنید. همیشه روش هایی برای پر کردن وقت وجود دارد.

۱۱. احساس همدلی و درک متقابل را در خود تقویت کنید

در بسیاری از موارد عاملی که موجب ناراحتی یا خشم شما می‌شود، فرد دیگری است. در چنین شرایطی احساس همدلی و درک متقابل می‌تواند در حل مشکل تاثیرگذار باشد. برای مثال، تصور کنید در یک صف طولانی پشت سر یک فرد مسن قرار گرفته‌اید که به کندی حرکت می‌کند و موجب اتلاف وقت شما می‌شود. به جای این که طاقت‌تان را از دست دهید، سعی کنید شرایط او را درک کنید. او را به عنوان یکی از عزیزان خود تصور کنید تا احساس همدلی بیشتری در شما ایجاد شود.

فردی صبور

۱۲. مواردی را که موجب از دست دادن صبرتان می‌شوند یادداشت کنید

یادداشت برداری از جمله کارهایی است که در اغلب موارد جواب می‌دهد. گاهی اوقات تصدیق یک عادت بد می‌تواند به کاهش آن کمک کند. با نوشتن مواردی که طاقت شما را به سر می‌آورند، آگاهی بیشتری نسبت به آن‌ها خواهید داشت. در نتیجه وقتی دوباره در آن موقعیت قرار گرفتید به یاد خواهید آورد که تصمیم گرفته‌اید فردی صبور و خوش اخلاق باشید. همچنین، با چنین آگاهی قادر خواهید بود عوامل محرک و آزاردهنده را بهتر شناسایی کنید و دلیل کم طاقتی خود را درک کنید. وقتی آرام شدید با عینیت بیشتری مساله را خواهید دید. متوجه خواهید شد که عصبانیت و بی صبری‌تان بی دلیل بوده و بی جهت زمان شما را گرفته است.

۱۳. به خودتان فرصت دهید

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که حس می‌کنید هر لحظه ممکن است ناراحتی یا کم طاقتی بر شما غلبه کند، از آن موقعیت دور شوید. چند دقیقه به خودتان فرصت دهید تا فکر کنید. یا می‌توانید محل را برای چند دقیقه ترک کنید. به هوای آزاد بروید و کمی قدم بزنید. پس از این که افکار منفی و پراکنده را از خود دور کردید، با منطق به موضوع نگاه کنید و تصمیم بگیرید.

۱۴. قبول کنید که برخی چیزها را نمیتوانید تغییر دهید یا کنترل کنید

یکی از دلایل کم طاقتی افراد میل به کنترل کردن و تغییر شرایط است. بسیاری از موقعیت‌های زندگی به صبر و شکیبایی نیاز دارند و اغلب کاری از دست شما بر نمی‌آید. واقعیت‌ها را بپذیرید و تلاش کنید با آن‌ها کنار بیایید. تجزیه و تحلیل بیش از حد برخی مسائل چیزی به جز استرس برای شما در پی نخواهد داشت. بپذیرید که زندگی همیشه بر وفق مراد شما نخواهد بود. ذهن‌تان را افکار پوچ آزاد کنید و آن را به سمت تفکرات مثبت و امید بخش سوق دهید.

استفاده از تکنیک مانترا در این مورد پیشنهاد می‌شود. به خودتان بگویید: “این از کنترل من خارج است. بنابراین من تمام تلاش خود را می‌کنم تا اجازه ندهم استرس بر من وارد شود.” گاهی اوقات به زبان آوردن کلمات با صدای بلند می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌ها را به طور عمیق‌تر بپذیرید.

فردی صبور

۱۵. روی هدفی که دارید تمرکز کنید

طبیعی است که در مسیر دستیابی به هدفی بزرگ با انواع چالش‌ها و مشکلات رو به رو شوید. در این راه زیانی که بی صبری به شما وارد می‌کند ممکن است بزرگتر از دشواری رسیدن به هدف باشد. هرگاه دیدید خستگی، استرس، خشم و کم طاقتی می‌خواهد بر شما غلبه کند، به هدف اصلی که دارید فکر کنید. به یاد بیاورید چرا قدم در این مسیر نهاده‌اید. به جای تمرکز روی مشکلات و دشواری‌ها به لذت دست یافتن به آن هدف فکر کنید. این کار کمک می‌کند تا راحت‌تر با سختی‌ها کنار بیایید و با صبر بیشتر به تلاش ادامه دهید.

۱۶. از رفتارهای افراد صبوری که می‌شناسید الگوبرداری کنید

از دیگران بیاموزید. به اطراف خود نگاه کنید و ببینید افراد دیگر چگونه با همان شرایط دشوار کنار می‌آیند. نحوه برخورد آن‌ها را مشاهده کنید. از پاسخ آرام آن‌ها برای بهبود صبر و حوصله الگوبرداری کنید. گاهی خودتان را در قالب افرادی که حتی شرایط بدتری نسبت به شما دارند تصور کنید. مقایسه رفتار و عملکردها با سایر افراد صبوری که قبول دارید، می‌تواند به شما کمک کند.

۱۷. سخت گیری نکنید و به خودتان حق دهید که گاهی ممکن است صبرتان را از دست دهید

گاهی اوقات تمرکز بیش از اندازه روی یک عادت بد می‌تواند نتیجه عکس داشته و موجب تشدید آن شود. نسبت به خودتان مهربان باشید و دست از سرزنش کردن خود بردارید. طبیعی است که همه ما گاهی تحت شرایط دشوار و طاقت فرسا صبر خود را از دست دهیم. هرچه بهتر خودتان را درک کنید می‌توانید هوشیارانه و با آگاهی نسبت به حل مشکل اقدام کنید.

فردی صبور

۱۸. گاهی به خودتان اجازه دهید خشمگین شوید

هیچ تغییری در یک شب اتفاق نمی‌افتد. هیچ فرد کم طاقتی هم نمی‌تواند در یک شب به فردی صبور و با حوصله تبدیل شود. سرکوب خشم‌های ناگهانی به طور مداوم برای فردی که عادت به صبوری ندارد، بسیار آزاردهنده خواهد بود. این کار حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. از خودتان انتظار نداشته باشید که همه عادت‌های بد را یک باره کنار بگذارید. گاهی به خودتان اجازه دهید خشمگین شوید، ناراحت شوید و احساس‌تان را بروز دهید. عادت‌های بد را باید کم کم و به مرور زمان با تمرین‌های کوچک ترک کنید.

۱۹. به موفقیت‌های کوچک‌تان در این مسیر پاداش دهید

همانطور که گفتیم برای ایجاد تغییرات بزرگ باید از تمرینات کوچک شروع کنید. اگر می‌خواهید فردی صبور و خوش اخلاق باشید، باید این کار را در موقعیت‌های مختلف تمرین کنید. هرگاه موفق شدید حتی در موارد ناچیز صبور باشید و مانند سابق رفتار نکنید، این موفقیت را نادیده نگیرید. حتی می‌توانید به ازای هر موفقیت یک جایزه یا پاداش کوچک برای خود در نظر بگیرید.

۲۰. از دیگران کمک بخواهید

فردی صبور

در بیشتر مواقع رفتارهای ما وابسته به دیگران است. در نتیجه هم کم طاقتی و هم صبوری ما روی دیگران اثر متقابل دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید تغییر کنید و فردی صبور و خوش اخلاق باشید، بهتر است از نزدیکان خود کمک بگیرید. از کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید بپرسید کجا اشتباه می‌کنید و بخواهید شما را برای بهبود رفتارتان راهنمایی کنند. آن‌ها را از تصمیمی که گرفته‌اید مطلع بسازید و بخواهید که در این مدت با شما همراهی کرده و حال‌تان را ملاحظه کنند. همدلی و پشتیبانی خانواده و دوستان قابل اعتماد علاوه بر این که انگیزه بیشتری برای تغییر ایجاد می‌کند، می‌تواند تاثیر بهتری برای دست یافتن به نتیجه‌ دلخواه داشته باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب از مالتینا بلاگ سعی کردیم موثرترین روش‌های غلبه بر کم طاقتی و تمرینات تبدیل شدن به فردی صبور و خوش اخلاق را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم. فراموش نکنید که دست یافتن به بهترین نتیجه و ایجاد تغییر، تماما وابسته به خواست و اراده شماست. اگر شما هم روش‌هایی را امتحان کرده‌اید که در افزایش صبوری و حوصله تاثیر مطلوبی داشته‌اند، آن‌ها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع: inc.com، consulting.com، nbcnews.com

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

آیا درباره کسی که دوستش دارید خواب می بینید؟ تعبیر خواب عاشقانه شما اینجاست

چگونه نشانه های ترنس بودن کودک یا نوجوان خود را تشخیص دهیم و سپس چکار کنیم؟

آیا سرنوشت واقعا وجود دارد؟ چه چیزی را باید سرنوشت و تقدیر خود بدانیم؟

چرا روابط شخصیت خودشیفته منجر به جدایی و خیانت میشود؟

افراد درون گرا و برون گرا را بهتر بشناسید

تاثیرات روان‌شناسی مثبت و منفی رقصیدن بر روحیه