چندش آورترین و عجیب ترین غذاهای جهان، نه فقط در چین!

گردشگری غذایی از سال 2001 به عنوان یکی از انواع گردشگری به ادبیات سفر اضافه شد. تجربه آداب و رسوم کشورها و مناطق دیگر، یکی از تجربیات لذت‌بخش هر توریستی است که با آشنایی با انواع غذاهای محلی و مخصوص آن مناطق کامل می‌شود. اما اینطور نیست که تنها غذاهای خوش‌ رنگ و لعاب توجه گردشگران را به خود جلب کند! مسافرانی هستند که برای چشیدن طعم غذای چندش آور و عجیب برخی از کشورها، بلیط رزرو می‌کنند!

اگر فهرست غذاهای عجیب جهان را زیر و رو کنیم، بیشترین آنها را در نیمکره شرقی، به خصوص در کشورهای آسیای شرقی می‌توانیم ببینیم. در یک تور مسافرتی به چنین کشورهایی، این شانس را خواهید داشت که عجیب ترین غذاها و تنقلات را در رستوران‌ها و یا غذاهای خیابانی آنها ببینید و تست کنید.

توجه داشته باشید که در گردآوری این مطلب هیچ ترتیب و درجه‌بندی به کار نبرده‌ایم؛ زیرا معتقدیم چنین غذاهایی را با یکدیگر نباید مقایسه نمود.

چند غذای چندش آور و عجیب چینی

کشور چین به تنهایی، رکورددار عجیب‌ترین غذاهای جهان است. شاید شما هم این جمله معروف را شنیده باشید که می‌گوید:

«چینی‌ها هر چیز چهارپایی را می‌خورند؛ به غیر از میز و صندلی، هر چیز پرنده‌ای را می‌خورند؛ به غیر از هواپیما و هر چیز آبزی را می‌خورند؛ به غیر از زیردریایی!»

شاید کمی غلو باشد اما این جمله برای کشوری که 1/5 میلیارد نفر جمعیت دارد و علاوه بر تنوع فرهنگی درون جامعه، تأمین غذا هم برای این جمعیت انبوه، مشکلات خاص خود را دارد، اصلا عجیب نیست. از سوپ خفاش که باعث اپیدمی ویروس کرونا شد تا انواع حشرات، خزندگان و حیواناتی مانند سگ و گربه را در تنوع غذایی مردم این کشور می‌توان دید.

تخم مرغ هزار ساله یا صدساله

غذای چندش آور چینی

البته که این غذای چندش آور نه هزارساله است و نه صدساله، اما بسیار کهنه است! تخم مرغ به مدت چند ماه در ترکیبی از خاک رس، خاکستر و آهک نگهداری می‌شود. سفیده تخم مرغ به صورت ژله‌ای به رنگ قهوه‌ای، سبز تیره یا سیاه در‌ می‌آید. اگر با بوی شدید گوگرد و آمونیاک مشکل دارید، موقع خوردن آن بهتر است نفس خود را حبس کنید.

ستاره دریایی

یک غذای عجیب در چین؛ ستاره دریایی

از آبزیان مورد علاقه چینی‌ها، ستاره دریایی است. این غذای عجیب با پوست سخت و خاردار و خشک خود چیزی نیست که بخواهید به عنوان پیش غذا یا میان وعده گاز بزنید، بلکه باید پوسته آن را بشکافید و به گوشت سبز رنگ میان آن برسید.

چند غذای عجیب دیگر در کشورهای آسیایی

داشتن غذاهای عجب فقط مختص فرهنگ چین نیست بلکه در سفر به دیگر کشورهای قاره کهن نیز می‌توان به چنین غذاهایی برخورد. اولینش را از کشور خودمان شروع کنیم.

کله پاچه (Khash) – ایران، ترکیه

کله پاچه غذای عجیب یا محبوب ایرانیان؟

آماری در دست نیست که این غذای تهیه‌شده از سر و پای گوسفند در کشورهایی مانند ایران و ترکیه، یک غذای چندش آور است یا محبوب و خوشمزه!؟ آنچه مسلم است خیلی از مردم کشورهای خاورمیانه به خصوص ایرانیان، این غذای لذیذ را برای صبحانه دوست دارند هر چند که از نظر توریست‌های خارجی ممکن است عجیب و غریب باشد.

بالوت (Balut) تخم اردک بارور شده – فیلیپین

بالوت غذای چندش آور مردم فیلیپین

در کشور فیلیپین و بخشی از آسیای شرقی، اعتقاد دارند جنین همه حیوانات دارای پروتئین فراوان بوده و تقویت‌کننده قوای جنسی است. مردم این ناحیه، تخم 17 تا 21 روزه اردک را که تقریبا جنین آن رسیده، کامل شده و زنده است، می‌جوشانند و مصرف می‌کند. اصلا منظره خوبی ندارد!

رطیل سرخ شده (Fried tarantulas) – کامبوج

غذای عجیب و چندش آور مردم کامبوج

رطیل و عنکبوت سرخ‌شده غذای چندش آور از نظر ما، ولی محبوب برای مردم کامبوج است. آنهایی که این غذا را امتحان کرده‌اند می‌گویند، بافت ترد و نرمی دارد و سر آن لذیذترین قسمت این جانور بدشکل است. این رطیل‌ها را که با سیر و ادویه مزه‌دار، و در روغن سرخ شده‌اند، از دستفروش‌های کنار خیابان نیز می‌توانید تهیه کنید.

فوگو ماهی سمی – ژاپن

فوگو غذای عجیب از ماهی سمی

سرآشپزهای تعلیم دیده و خیلی ماهر ژاپنی، از فوگو که یک نوع ماهی بادکنکی سمی بسیار خطرناک است، یکی از غذاهای محبوب و عجیب جهان را طبخ می‌کنند. اگر در رستوران‌های درجه یک ژاپن این غذا را سفارش دادید می‌تواند خیالتان راحت باشد که مسموم نخواهید شد.

سوپ لانه پرنده – تایلند، مالزی

سوپ لانه پرنده؛ غذای عجیب مردم شرق آسیا

این غذای عجیب اما خوشمزه در کشورهای آسیای شرقی مثل چین، تایلند و مالزی علاقمندان زیادی دارد. در این کشورها پرنده‌ای به نام swiftlet به جای شاخ و برگ، از بزاق خود لانه درست می‌کند. این بزاق چسبناک در معرض هوا خشک و سفت می‌شود. سالانه افراد زیادی برای جمع‌آوری این لانه‌ها از کوه‌ها و صخره‌ها بالا می‌روند و برخی از آنها جان خود را در راه این غذا فدا می‌کنند!

ناکجی و ساناکجی – کره جنوبی

ساناکجی غذای چندش آور کره جنوبی

اختاپوسی که در بشقاب غذایتان مدام تکان می‌خورد واقعا غذای چندش آور و دوست‌نداشتنی است. اما مردم کشور کره طرفدار ناکجی هستند. اگر به این کشور سفر کردید و هوس خوردن هشت‌پای زنده کردید خیلی مراقب باشید تا دست و پای لزج آن به گلویتان نچسبد و موجب خفگیتان نشود!

ساناکجی نوع دیگری از این غذاست که قبل از سرو آن، هشت‌پا را قطعه قطعه می‌کنند و روی آن کنجد و روغن کنجد می‌ریزند.

چشم تن ماهی – ژاپن

یک غذای عجیب در ژاپن

ژاپنی‌های علاقمند به آبزیان، کاسه چشم گونه‌ای ماهی تن را با سیر، سرکه و سس سویا پخته و میل می‌کنند. شاید برای بیشتر مردم دنیا این یک غذای عجیب باشد اما برای علاقمندان کله پاچه که چشم گوسفند را هم در آن دوست دارند خیلی عجیب نیست.

کوپی لواک (Kopi Luwak) و مدفوع معروفش- اندونزی

قهوه چندش آور اندونزی

حیوان چهارپایی به نام لواک در اندونزی، دانه‌های قهوه را خورده، هضم و دفع می‌کند، مردم اندونزی مدفوع این جانور را جمع‌آوری کرده و به عنوان قهوه خالص مصرف می‌کنند. شاید برای ما چندش آور باشد، اما برای آنها قهوه گران قیمت و محبوبی است!

قلب مار کبرا – ویتنام

قلب مار کبرا غذای چندش آور ویتنام

در ویتنام  جلوی چشم خودتان قلب تپنده مار کبرا را خارج کرده و در لیوانی که خون این جانور چندش آور در آن است می‌اندازند و تقدیم شما می‌کنند تا نوش جان کنید. هیجان‌انگیز نیست؟!

غذاهای عجیب در سایر نقاط جهان

خوردن جانوران بومی هر کشوری هر چقدر هم که عجیب و چندش آور به نظر برسند به عنوان بخشی از فرهنگ غذایی آن مناطق محسوب می‌شود. از گوشت کانگورو در استرالیا تا کروکودیل در آفریقا را می‌توان در منوی رستوران‌ها دید. در ادامه این مطلب مالتینابلاگ به چند غذای عجیب و جالب از بقیه نقاط جهان اشاره می‌کنیم.

حلزون‌های بورگاندی (Escargots à la Bourguignonne) – فرانسه

غذای عجیب در جهان

این غذای عجیب و چندش آور، در فرانسه طرفداران زیادی دارد. این حلزون‌ها در سس شراب سفید، سیر، کره و جعفری پخته شده و مخلفات آن در داخل پوسته حلزون سرو می‌شود.

ساگو (Sago Delight) – آفریقای جنوبی

غذای چندش آور در آفریقای جنوبی

لاروهای خوراکی ساگو در حالت خام مزه‌ای خامه‌ای دارد اما وقتی پخته می‌شوند طعمی شبیه گوشت خوک پیدا می‌کنند. برای امتحان این غذای چندش آور، علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، می‌توانید سفری به آفریقای جنوبی داشته باشید.

مارمیت (Marmite یا Vegemite) – استرالیا، نیوزلند و انگلستان

غذای عجیب مردم انگلستان

خوشبختانه این غذای عجیب از حشرات چندش آور درست نمی‌شود! مارمیت که در استرالیا به آن وِجِمیت می‌گویند از عصاره مخمر به دست می‌آید. مایع غلیظ و چسبناک به رنگ قهوه‌ای و طعم شور که ته بشکه‌های آبجوسازی جمع می‌شود که در بسیاری از کارخانه‌ها دور ریخته می‌شود اما بعضی از مردم انگلستان، نیوزلند و استرالیا آن را دوست دارند و روی نان تست مالیده و با پنیر می‌خورند.

استیک تارتار (Steak Tartare) – فرانسه

غذای عجیب مردم فرانسه

اگر با دیدن نام باکلاس این غذا در منوی یک رستوران فرانسوی، وسوسه شدید و آن را سفارش دادید، بدانید که حتما سورپرایز خواهید شد؛ به شرطی که علاقه‌ای به خوردن گوشت گاو خام و تخم مرغ خام نداشته باشید! اگر با دیدن غذا توی ذوقتان خورد، می‌توانید خودتان را با مخلفات دورچین آن سیر کنید. دیگر سیب‌زمینی سرخ‌شده را که حتما دوست خواهید داشت!

پای قورباغه (Frog Legs) – فرانسه و دیگر کشورها

پای قورباغه سرخ شده یک غذای عجیب و خوشمزه

اگر فکر می‌کنید پای قورباغه را هم فقط در چین می‌توانید پیدا کنید باید بگویم سخت در اشتباهید! این هم جزو عجیب ترین غذاهایی محسوب می‌شود که در فرانسه، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر پیدا می‌شود. قسمتی از پشت و پاهای قورباغه که کباب شده یا به خوبی سرخ شده و یا به صورت خورش پخته شده با بافتی شبیه گوشت مرغ و ته مزه ضعیفی از ماهی، وقتی کنارش سس سیر باشد به امتحان کردنش می‌ارزد مگر نه؟

کازو مارزو (Casu Marzu) – ایتالیا

پنیر مارگوت غذای چندش آور ایتالیا

این غذای سنتی ایتالیایی که به «پنیر مارگوت» هم معروف است، در اصل پنیر تهیه شده از شیر گوسفند است که داخل آن لارو حشرات زنده وجود دارد. ایتالیایی‌ها معتقدند این حشرات باعث بهتر شدن طعم و مزه پنیر می‌شوند. معمولا پس از عمل‌آوری، این پنیر را در یخچال نگهداری می‌کنند تا حشرات داخل آن قبل از مصرف بمیرند، اما اگر موقع خوردن، از دهانتان حشره‌ای پروازکنان خارج شد اصلا تعجب نکنید!

خوکچه هندی (Guinea Pig) – آمریکای جنوبی

غذای چندش آور آمریکای جنوبی

اگر تا به حال تصور می‌کردید از خوکچه هندی در آزمایشات پزشکی دانشمندان استفاده می‌شود، سری به آمریکای جنوبی بزنید و این غذای عجیب را بر روی میز ببینید! گوشت این حیوان طعمی نزدیک به گوشت خرگوش دارد و به صورت سرخ شده، کبابی یا غوطه‌ور در سس مخصوص سرو می‌شود.

صدف کوه‌های راکی (Rocky Mountain Oysters) – آمریکا

صدف کوههای راکی؛ غذای عجیب آمریکایی

این غذای عجیب آمریکایی ربطی به صدف و کوه راکی ندارد و در اصل از بیضه گاو تهیه می‌شود که در پودر سوخاری و ادویه مخصوص غلطانده و سرخ شده است. ظاهرش که بد نیست؛ مگر نه؟

هاگیس (Haggis) – اسکاتلند

غذای عجیب و خوشمزه اسکاتلندی

در اسکاتلند یک نوع غذای عجیب و خوشمزه وجود دارد که با قلب، کبد و ریه گوسفند، مخلوط با نمک، بلغور جودوسر، پیاز و ادویه‌جات مخصوص طبخ می‌شود. شبیه همان خوراک دل و جگر خودمان! به نظر که خوشمزه می‌رسد.

اسکامول (Escamol) – مکزیک

اسکامول غذای چندش آور و عجیب مکزیک

این غذای چندش آور به «خاویار حشرات» هم معروف است که از لارو خوراکی و شفیره مورچه‌ها که بر روی گیاهانی مانند تکیلا و مسکال قرار دارند، درست می‌شود. طعم آن کره‌ای و از نظر مردم مکزیک بسیار خوشمزه است.

حرف آخر

غذاهای عجیب و غریب مردم یک کشور، از نظر خودشان حتما خوشمزه و لذیذ است و بهتر است تا وقتی به آن کشور سفر نکرده و آن غذای چندش آور که وصفش را شنیدیم امتحان نکرده‌ایم، درباره‌اش قضاوت نکنیم.

این فهرست انتها ندارد و می‌توان غذاهای عجیب دیگری را از سراسر جهان به آن اضافه کرد، اما ما به همین تعداد بسنده می‌کنیم.

در مناطق مختلف کشور خودمان هم غذاهای عجیب و شاید چندش آوری یافت می‌شود که می‌توان آنها را در یک مطلب دیگر فهرست کرد. در شهر یا روستای شما چه غذاهای جالب توجه و منحصر به فردی وجود دارد؟

منبع: hostelworld

بیشتر بخوانید:

غذاهایی که چربی شکم را به سرعت از بین می‌برند

22 ماده غذایی سرشار از فیبر که باید مصرف کنید

جلوگیری از ریزش مو با اصلاح تغذیه و استفاده از ۱۰ ماده غذایی سالم و مفید