اصطلاح ترنس به افرادی اطلاق می‌شود که یک هویت جنسی متفاوت با جنسیت خود در زمان تولد دارند. برای مثال کودکان ترنس یا نوجوانی پسر را در نظر بگیرید که رفتارهایی که از خود نشان می‌دهد و یا تمایلات  جنسی  او مخصوص دختران است. یا بالعکس دختری نوجوان را تصور کنید که رفتارها و حرکات و تمایلاتش کاملا پسرانه است، به چنین افرادی ترنسجندر یا به اختصار ترنس گفته می‌شود.

در بسیاری از جوامع به خاطر دیدگاه‌های غلط و برخی باورهای اشتباه مذهبی با این دسته از افراد رفتار مناسبی صورت نمی‌گیرد. بسیاری از جوامع سنتی چنین افرادی را نمی پذیرند و اگر کودک یا نوجوان آن‌ها چنین شرایطی داشته باشد، او را به صورت کامل از خانواده طرد می‌کنند.

خصوصیات کودکان ترنس

در وهله اول باید به این نکته توجه کنیم که کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس همجنس گرا نیستند و صرفا از جنسیتی که دارند راضی نیستند و تمایلات درونی آن‌ها باعث می‌شود خودشان را در کالبد جنسیتی جنس مخالف ببینند. در مقابله با کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس باید با علائم این شرایط به خوبی آشنا شویم تا قادر به شناسایی آن‌ها باشیم و آن‌ها را درک کنیم. همچنین با یک روش برخورد مناسب به آن‌ها کمک کنیم تا بتوانند با خیالی آسوده زندگی کنند. در این متن می‌خواهیم نحوه شناسایی و همچنین رفتارهای مناسب پس از شناسایی چنین کودکانی را مورد بررسی قرار دهیم.

نشانه‌های ترنس بودن چیست و چگونه یک کودک یا نوجوان ترنس را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص ترنس بودن کودک شیوه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال زمانی که کودک شما با ظاهری متفاوت نسبت به جنسیتش از خانه بیرون می‌رود، این کار یکی از نشانه‌های ترنس بودن است. شما می‌توانید به صحبت‌های کودک خود گوش کنید و متوجه دیدگاه او نسبت به جنسیت واقعی‌اش بشوید. اگر از جنسیت خود احساس نارضایتی کند، یکی دیگر از نشانه‌های ترنس بودن است. البته باید دقت زیادی کنید زیرا انجام برخی کارهای مخصوص دختران توسط یک پسر بچه را نمی‌توان نشانه ترنس بودن قلمداد کرد. برای مثال، پسر بچه‌ای که دوست دارد با عروسک بازی کند صرفا به معنای ترنس بودن او نیست. در تمامی شرایط، تلاش شما به عنوان پدر و مادر باید درک احساسات و شناخت هویت کودک باشد. حتی زمانی که متوجه شدید کودک یا نوجوان شما ترنس است نباید دست از محبت، حمایت و عشق نسبت به فرزند خود بردارید.

نوجوانان ترنس

رفتارهای کودک خود را زیر نظر قرار دهید

شاید متوجه شوید که دختر شما متمایل به بازی با اسباب بازی‌های پسرانه است. البته به یاد داشته باشید این موضوع که دختر بچه شما دوست دارد با کامیون و تفنگ بازی کند به معنای ترنس بودن او نیست. با این وجود، اگر متوجه شدید که فرزند شما کارهای غیر متناسب با جنسیتش انجام می‌دهد، باید مراقبت و نظارت بیشتری روی او داشته باشید.

به صورت کلی اگر تنها در چند مورد، کودک رفتارهایی مغایر با جنسیت خود انجام‌ دهد، نباید او را ترنس خطاب کرد اما اگر در تمامی کارها رفتارهایی مغایر با جنسیتی خود انجام می‌دهد و یا زمانی که از او درخواست رفتاری مناسب با جنسیتش دارید، مخالفت می‌کند و یا از خود مقاومت نشان می‌دهد، به احتمال زیاد کودک شما یک ترنسجندر است.

 از دیگر مواردی که در مورد کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس باید به آن‌ها دقت ‌کرد، نشانه‌های ترنسجندری یک کودک است. کودکان و نوجوانان ترنس به صورت معمول رفتارهایی انجام می‌دهند که نشانه هویت جنسی آن‌ها است. کودکان ترنس در ذهن خود همواره جنسیت واقعی خود را تصور می‌کنند. برای مثال یک دختر ترنس همواره درون ذهنش، خود را در لباس دامادی تصور می‌کند. اگر کودک یا نوجوان شما نشانه‌های زیر را از خود بروز دهد ممکن است یک ترنسجندر باشد:

  • پا فشاری روی خرید از یک مغازه مردانه یا زنانه
  • انتخاب یک نام پسرانه یا دخترانه (بر خلاف جنسیت خود) برای خود
  • ترجیح می‌دهد دوستانی از جنس مخالف داشته باشد و با هم جنس‌های خود نمی‌تواند رابطه دوستانه برقرار کند
  • انتخاب مدل موهای خلاف عرف جنسیت خود
  • به صورت مکرر خود را در قالب یک شخصیت هنری و بازیگری تصور می‌کند که نشان دهنده تمایلات جنسی واقعی او است
  • از اندام جنسی خود ناراضی است
  • به دختران یا پسران بزرگتر از خود نگاه می‌کند و آرزو دارد که جای آن‌ها باشد
  • از شما (والدین) تقاضای خرید کتاب‌های دخترانه یا پسرانه دارد
  • به خاطر جنسیتی که در زمان تولد داشته، به صورت مکرر گریه می‌کند

معمولا کودکان یا نوجوانان ترنسجندر زمانی که به او اجازه می‌دهید رفتاری متناسب با جنس مختلف داشته باشد، احساس خوشحالی زیادی می‌کند.

هنگامی که او  را وادار به انجام یک کار متناسب با جنسیتش می‌کنید، احساس ناراحتی و نارضایتی می‌کند

 برای مثال پس از رفتن به پیرایشگاه، فرزندتان دائما جیغ می‌کشد و اجازه کوتاه کردن موهایش را نمی‌دهد. یا اینکه از شما برای رفتن به یک مغازه مردانه اجازه می‌گیرد و اگر شما اجازه این کار را به او ندهید، ناراحت  می‌شود و خشم خود را با گریه کردن ابراز می‌کند. این‌ها همگی از نشانه‌های ترنس بودن کودکان است.

زمانی که شما از کودک خود تقاضای رفتاری متناسب با جنسیتش دارید و او احساس نارضایتی می‌کند یعنی که او نسبت به جنسیتش احساس خوشایندی ندارد.

هنگامی که با کودک خود جر و بحث می‌کنید، به صحبت‌های او دقت کنید. برای مثال زمانی که به او می‌گویید تو یک پسر هستی و اجازه پوشیدن لباس دخترانه نداری و کودک در پاسخ به شما می‌گوید بله پسران حق پوشیدن لباس دخترانه ندارند اما من دختر هستم. این صحبت نشان‌دهنده این است که فرزند شما ترنسجندر است.

به شرایط رفتاری کودک خود توجه کنید، نشانه‌هایی مانند افسردگی و سلامت ذهنی ضعیف می‌تواند از نشانه‌های کودکان یا نوجوانان ترنس باشد. هنگامی که فرزند خود را برای انجام برخی رفتارهای مناسب با جنسیتش اجبار می‌کنید، ناراحت می‌شود و واکنشی تند از خود بروز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چرا کودکان بزرگتر نباید از خواهر برادر کوچکشان مراقبت کنند

به اصرار و پا فشاری‌های کودک خود توجه کنید

 اگر کودک شما برای یک دوره کوتاه یک نام مغایر با جنسیتی که دارد روی خودش می‌گذارد، نمی‌توان آن را نشانه ترنس بودن محسوب ‌کرد. ممکن است فرزند شما تحت تاثیر یک فیلم، داستان و یا شرایطی دیگر، تحت تاثیر یک شخصیت خاص قرار بگیرد و برای چند روز نام آن شخصیت را روی خود بگذارد. اما اگر متوجه شدید که فرزند شما روی چنین رفتارهایی پافشاری و برای مدت زیادی است که چنین رفتاری از خود نشان می‌دهد، یکی از نشانه‌های ترنس بودن کودک شما است.

به رفتارهای دوران بلوغ توجه کنید

 کودک شما ممکن است تا دوران بلوغ هیچ احساسی نسبت به جنسیت خودش نداشته باشد. دوران بلوغ زمانی است که بسیاری از نوجوانان در مورد شرایط جنسی خود کنجکاو و سوالاتی درون ذهنشان ایجاد می‌شود. هورمون‌هایی که در این دوران ترشح  و همچنین تغییراتی که در ظاهر آن‌ها ایجاد می‌شود، موجب افزایش میزان آگاهی و همچنین احساس نوجوان نسبت به جنسیتش خواهد شد. دوران بلوغ و سال‌های پس از آن دورانی است که کودکان از نظر درونی خود را جستجو می‌کنند. اگر در این دوران، فرزندتان به شما بگوید که احساس یک جنسیت متفاوت دارد باید به او توجه‌کنید زیرا  نشانه‌ای از ترنس بودن است.

نوجوان ترنس

پس از تشخیص ترنس بودن کودک یا نوجوان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگرچه تشخیص ترنس بودن یک کودک یا نوجوان امر مهمی است، اما رفتار پدر و مادر در برابر او امری مهم‌تر است. هنگامی که متوجه وجود چنین شرایطی در فرزند خود شدید بسیار مهم است که رفتار مناسبی با او داشته‌ باشید، شرایط وی را بپذیرید و هیچ گاه او را از خانواده طرد نکنید. در مواجهه با کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس والدین باید رفتارهای مناسبی را از خود نشان دهند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چگونه می‌توانیم به کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس کمک کنیم؟

کودکان ترنس و درک تفاوت ترنس و دوجنسه

 بسیاری از افراد، تصور می‌کنند یک فرد دوجنسه و ترنس هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما در حقیقت دوجنسه یعنی فردی که  برخی اندام او مغایر با جنسیت وی است. برای مثال خانمی که به جای واژن، آلت تناسلی مردانه دارد یک فرد دو جنسه است. افراد دوجنسه از نظر احساسی و درونی هیچ مشکلی ندارند بلکه آن‌ها به خاطر شرایطی که دارند قادر به بیان جنسیت دقیق خود نیستند. افراد دو جنسه نه کاملا مرد و نه کاملا زن هستند. در طرف مقابل افراد ترنس از نظر ساختار بدنی کاملا به یک جنسیت تعلق دارند و از نظر ژنتیکی دقیقا مشابه با هم جنس‌های خود هستند. پزشکان معتقدند، ترنس بودن نوعی اختلال روانی و رفتاری است و ریشه آن در ذهن فرد است. یک فرد ترنس از جنسیتش ناراضی است و او تمایل دارد اندامی مشابه با جنس مخالف خود داشته باشد.

آن چیزی که باعث ترنس ‌شدن کودک می‌شود را درک کنید

 والدین در مواجهه با کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس خود باید به این نکته توجه کنند که تبدیل‌ شدن به یک فرد ترنس انتخاب فرزند آن‌ها نبوده و به دلخواه این شرایط را انتخاب نکرده‌اند. ترنس ‌شدن یک کودک هیچ ارتباطی با سبک و شیوه بزرگ و تربیت کردن کودک ندارد. بسیاری از والدین هنگامی که متوجه می‌شوند فرزندشان ترنس است، از خود می‌پرسند: مگر من چه کاری انجام داده‌ام که فرزندم ترنس شده ‌است؟ پاسخ ساده است، هیچ کاری. ترنس بودن از بدو تولد همراه نوزاد است و در سنین مختلف خود را نشان می‌دهد.

توجه کنید که ترنسجندر بودن کودک به معنای غیر عادی بودن او نیست. اگر چنین موردی برای کودک شما پیش آمد، باید او را حمایت کنید.

ویژگی افراد ترنس

آمادگی این موضوع را داشته باشید که در هر سنی ممکن است کودک اعلام کند ترنس است

 برخی از کودکان در سن پایین و حتی در ۳ سالگی رفتارهای جنسی نامتناسب با جنسیت خود نشان می‌دهند و از شرایط بدنی خود احساس رضایت ندارند در حالی‌که برخی دیگر در سنین بالاتر این موضوع را درک می‌کنند. البته ممکن است بسیاری از کودکان هم در سنین پایین این شرایط ترنس بودن خود را به والدین اعلام نکنند. به صورت کلی دلایل اینکه ترنس بودن کودک در سنین پایین مشخص نمی‌شود، یکی از موارد زیر است:

  • نداشتن اطلاعات کافی
  • ترس از عدم پذیرش توسط والدین

حتی ممکن است این افراد چندین بار برای بیان موضوع تلاش کرده، اما هر دفعه مورد تمسخر یا تحقیر قرار گرفته‌ باشند.

مطالعه منابع و دستورالعمل‌های موثق و معتبر

 در مورد افراد ترنس، هیچگاه به شایعات و افسانه‌ها توجه نکنید. لازم است درباره ماهیت واقعی افراد ترنس، اطلاعات کافی کسب کنید. وبسایت‌های معتبر مانند PFLAG  را مورد بررسی قرار دهید یا به صورت مستقیم با خانواده‌هایی که فرزند ترنس دارند، رابطه برقرار کنید.

با یک پزشک متخصص در مورد کودکان ترنس مشورت کنید

 اگر در مورد منشا و ماهیت ترنس بودن سوالاتی دارید یا می‌خواهید نسبت به تاثیرات روانی آن اطلاعات کسب کنید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. ترنس بودن همانقدر که باعث سخت‌تر شدن شرایط کودک می‌شود، باعث ایجاد سردرگمی در والدین نیز می‌شود. زمانی که کودک شما درمورد هویت جنسی خود صحبت‌هایی غیر منتظره را مطرح می‌کند، با یک مشاور مشورت کنید تا شیوه صحیح برخورد با کودک را به شما آموزش دهد.

بیشتر بخوانید: آیا فقط خانم‌ها در تعیین جنسیت جنین نقش دارند؟

مراجعه ب پزشک و دریافت راهنما

به کودکان ترنس خود توجه کنید

 اگر شما به خوبی به فرزندتان توجه ‌کنید، آن‌ها به شما می‌گویند که دقیقا چه چیزی می‌خواهند. با این کار متوجه می‌شوید تفاوت بین پسری که می‌گوید من یک دختر هستم با پسری که صرفا تمایل به پوشیدن لباس دخترانه در چیست. در حقیقت زمانی که به صحبت‌های فرزند خود گوش کنید متوجه شرایط وی خواهید شد.

نوع تغییراتی که درون کودک ایجاد می‌شود باید بر مبنای نیاز، خواسته و شادی کودک باشد و نباید هیچ‌گاه کودک را وادار به انجام کاری به دلخواه خودتان کنید. به خاطر نامناسب بودن رفتار کودک نباید به او فشار بیاورید، کودک باید خود واقعی‌اش را آزادانه نشان دهد.

حمایت شما تاثیر مهمی در آینده آن‌ها دارد

 بسیاری از خانواده‌ها کودکان ترنس خود را طرد می‌کنند و همین امر سبب افزایش آسیب‌هایی همچون خودکشی، بی خانمان‌شدن یا ایجاد مشکلات روحی می‌شود. به عنوان خانواده با حمایت از کودک خود ، او قادر خواهد بود در برابر توهین‌هایی مانند زورگویی و بی احترامی در جامعه، رفتار مناسبی از خود نشان دهد. با پذیرش و حمایت از کودکان ترنس از آن‌ها در برابر بسیاری از آسیب‌های فیزیکی و روحی محافظت خواهید کرد.

از کودک خود در برابر دیگران دفاع کنید

 یکی از اصلی‌ترین مشکلات کودکان ترنس یا نوجوانان ترنس عدم پذیرش در جامعه است. در محیطی مانند مدرسه ممکن است فرزند ترنس شما توسط دیگر دانش‌آموزان مسخره شود یا مورد زورگویی قرار بگیرد. به کودک خود اطمینان بدهید که شما در چنین شرایطی همواره از او دفاع خواهید کرد. اگر در مدرسه چنین مواردی برای او پیش آمد، حتما به مدرسه مراجعه کنید و این موارد را با مدیر و معلم کودک در میان بگذارید.

به شیوه‌ای رفتار کنید که کودک نسبت به شما احساس امنیت داشته باشد و هرگاه مورد اذیت و آزار قرار گرفت، به جای مخفی کردن، مستقیما آن را به شما اطلاع دهد.

مراقب علائم افسردگی و اضطراب باشید

 کودکان ترنس هنگام حضور در اجتماع تحت فشار زیاد و رفتارهای نامناسبی قرار می‌گیرند، بسیاری از کودکان از بازگو کردن این موارد نزد والدین، خودداری می‌کنند. به همین دلیل رفته رفته از نظر روحی و روانی دچار مشکل می‌شوند. اگر علائم زیر را در کودک ترنس خود مشاهده کردید باید او را نزد یک روانشناس یا روانپزشک ببرید:

  • خوابیدن بیش از اندازه
  • افزایش یا کاهش وزن ناگهانی
  • عدم علاقه به انجام کارهایی که پیشتر از آن‌ها لذت می‌برد

سخن پایانی

ما در این مطلب از مالتینا بلاگ به طور کامل در مورد کودکان ترنس توضیحاتی را ارائه دادیم. این کودکان بیش از هر چیزی به حمایت و توجه خانواده‌های خود نیاز دارند. همچنین به طور کامل تفاوت کودکان ترنس و دو جنسه را شرح دادیم تا با مطالعه کامل این مطلب بتوانید ترنس بودن یا دو جنسه بودن یک کودک یا نوجوان را از هم تشخیص دهید. آیا در نزدیکان و افراد خانواده خود کودک یا نوجوان ترنس دارید؟ آن‌ها چه خصوصیاتی دارند؟

منابع:

wikihow

vox