اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به انیمیشن و کارتون علاقه ‌دارید، احتمالا نام والت دیزنی و به خصوص کارتون والت دیزنی را شنیده‌اید. اما والت دیزنی کیست؟ کارش را چگونه آغاز کرد و چرا امروزه تا این حد معروف است؟

والت دیزنی کیست؟

والتر الیاس والت دیزنی در ۵ دسامبر ۱۹۰۱ در بخش هرموسای شیکاگو در ایالت ایلینویز به دنیا آمده ‌است. او اغلب دوران کودکی خود را در بخش مارسلین میزوری گذراند و در همان جا بود که شروع به طراحی و نقاشی‌ نمود. او نقاشی‌های خود را به همسایگان و یا اقوامش می‌فروخت. در سال ۱۹۱۱ والت دیزنی به همراه والدینش به کانزاس سیتی نقل مکان می‌کنند. عموی او مهندس راه‌آهن بود و به واسطه او والت دیزنی به قطار و کارکردن در خط راه‌آهن علاقه پیدا کرد و به عنوان شغل تابستانه کنار عمویش در خط راه‌آهن کار می‌کرد.

کارتون والت دیزنی و انیمیشن‌های آن

والت دیزنی در سن ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرد تا به ارتش بپیوندد اما به خاطر اینکه به سن قانونی نرسیده ‌بود به او اجازه این کار داده نمی‌شد. به جای این کار، او به هلال احمر می‌پیوندد، به فرانسه می‌رود و حدودا یک سال راننده آمبولانس می‌شود و سپس در سال ۱۹۱۹ مجددا به آمریکا بازگشت.

در سال ۱۹۱۹ والت دیزنی به کانزاس سیتی می‌رود و برادرش روی، برای او در استودیوی هنری Pesmen-Rubin یک شغل فراهم می‌کند که در آنجا والت موفق می‌شود تا با کارتونیست مشهور آن زمان یعنی اوبه ارت ایورکس آشنا شود. پس از آن والت در شرکت Kansas City Film Ad Company مشغول به کار می‌شود و در آنجا به ساخت ویدئوهای تبلیغاتی کارتونی می‌پردازد.

در همین حین، او با استفاده از دوربینی که داشت اقدام به ساخت یک انیمیشن مجزا کرد. پس از این کار او تصمیم گرفت که کار انیمیشن‌سازی مخصوص خود را راه‌اندازی‌ کند. او فرد هارمان را که در همان شرکت Kansas City Film Ad Company کار می‌کرد را به عنوان اولین کارمند خود استخدام می‌کند.

کارتون والت دیزنی و زندگی این شخص

والت دیزنی و هارمان قراردادی را با تئاتر کانزاس سیتی امضا می‌کنند و اولین نمایش کارتون والت دیزنی را با عنوان Laugh-O-Grams به نمایش می‌گذارند. این اثر با استقبال زیادی مواجه می‌شود و سود زیادی را نصیب والت دیزنی می‌کند، والت پس از اجرای موفقیت‌آمیز اولین اثر خود، یک استودیوی مخصوص خود را خریداری می‌کند و نام Laugh-O-Grams  را روی آن می‌گذارد.

در این استودیو، والت و هارمان تعدادی از اطرافیان خود را استخدام می‌کنند و مشغول ساخت داستان‌های انیمیشنی ۷ دقیقه‌ای با عنوان آلیس در سرزمین کارتون می‌شوند.

در سال ۱۹۲۳ والت دیزنی با مشکلات مالی زیادی روبرو می‌شود و مجبور می‌شود که اعلام ورشکستگی ‌کند.

در سال ۱۹۲۳ روی و والت دیزنی به همراه ایورکز به هالیوود می‌روند و از آنجاست که استارت اصلی کار و کارتون والت دیزنی خورده می‌شود. آن‌ها یک استودیوی کارتون‌سازی ایجاد می‌کنند و با پیشنهاد روی، نام استودیو را والت دیزنی می‌گذارند.

پس از آن این دو برادر مشغول ساخت فیلم‌های کارتون والت دیزنی می‌شوند. آن‌ها با خلق شخصیت کارتونی میکی ماوس می‌توانند توجهات زیادی را به خود جلب‌کنند و از آنجا در کانون توجهات قرار می‌گیرند.

کارتون والت دیزنی چطور پیشرفت کرد؟

 اگر بخواهیم به تعدادی از آثار موفق شرکت و کارتون والت دیزنی اشاره‌ کنیم، می‌توانیم این موارد را بیان‌کنیم:

  • پینوکیو ۱۹۴۰
  • دامبو ۱۹۴۱
  • بامبی ۱۹۴۲
  • سیندرلا ۱۹۵۰
  • جزیره گنج ۱۹۵۰
  • آلیس در سرزمین عجایب ۱۹۵۱
  • پیترپن ۱۹۵۳
  • زیبای خفته ۱۹۵۹

شاید برای شما هم سوال باشد که این همه کاراکترهای خلاقانه و این داستان‌های هوشمندانه و کارتون والت دیزنی چگونه ساخته شده‌اند؟ آیا تمام این کاراکترها ساخته ذهن تهیه‌کنندگان این کارتون‌ها بوده ‌است و یا از جاهایی دیگر الهام گرفته شده ‌است؟ در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که ایده ساخت این کاراکترها و کارتون‌ والت دیزنی که توسط والت دیزنی انجام شده است دقیقا از کجا آمده‌ است.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد فیلم در ایام قرنطینه و کرونا

ایده‌های مربوط به کاراکترها و کارتون‌های والت دیزنی

زیبای خفته

 جالب است بدانید که در سال ۱۶۹۷ نویسنده فرانسوی شارل پرو که نویسنده آثاری چون شنل قرمزی، بندانگشتی و گربه چکمه پوش است، کتابی را تحت این عنوان منتشر می‌کند که الهام بخش والت دیزنی می‌شود و اثر زیبای خفته پدید می‌آید.

سفید برفی

 در سال ۱۸۱۲ برادران گرایم داستانی را با عنوان سفیدبرفی منتشر می‌کنند که بعدها و در سال ۱۹۳۷، والت دیزنی با الهام از این کتاب، اثر سفیدبرفی و هفت کوتوله را خلق می‌کند. البته داستانی که برادران گریم خلق کردند دارای صحنه‌هایی تلخ و ناراحت‌کننده بود که والت دیزنی در خلق اثر سفید برفی و هفت کوتوله این صحنه‌های تلخ را حذف می‌کند و فیلم را در یک فضای ملایم‌تر خلق می‌کند.

آریل

 این اثر که در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت والت دیزنی ساخته ‌شد را می‌توان از جهاتی شبیه به کتاب پری دریایی کوچک نوشته هانس کریستین اندرسون در سال ۱۸۳۷ دانست. در هر دو اثر نام شخصیت اصلی داستان، آریل است. البته در نسخه کتابی این اثر پایان آریل بسیار تلخ‌تر از پایان‌بندی اثر کارتون والت دیزنی است.

کارتون والت دیزنی و انواع آن

سیندرلا

 سیندرلا شخصیتی است که در افسانه‌های قدیمی ملل مختلف رد پایش قابل مشاهده ‌است. مطابق با افسانه‌های یونانی، یک عقاب کفش دختری مصری را می‌دزدد و آن را به قصر پادشاهی مصر می‌برد، پس از آن نیز پادشاه مصری به دنبال یافتن صاحب کفش می‌افتد و پس از جستجوی فراوان آن دختر را پیدا می‌کند و با او ازدواج می‌کند. البته مطابق گفته‌های والت دیزنی آن‌ها اثر سیندرلا را با الهام از کتابی که چارلز پرو در سال ۱۶۹۷ نوشته بوده ‌است، ساخته‌اند.

البته در کشور چین هم داستان مشابه‌ای وجود دارد که مطابق آن یک دختر فقیر چینی که با مادرش زندگی می‌کرده است، بعد از مدتی مادرش را از دست می‌دهد و به دست یک نامادری بزرگ می‌شود که با او بدرفتاری بسیار زیادی می کرده ‌است. همچنین این دختر دارای خواهر خوانده‌های بسیار نامهربانی بوده که همواره با او بدرفتاری می کردند. این دختر در یکی از جشنواره‌های سال نو شرکت می‌کند که در این جشن، لنگه کفشش را گم می‌کند و شاهزاده چینی با یافتن این لنگه کفش به دنبال یافتن صاحب کفش بر می‌آید و پس از یافتن دختر، او را از دست نامادری و دخترهای نامهربانش نجات می‌دهد و با او ازدواج می‌کند.

مولان

 مولان نیز یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب ساخته ‌شده توسط والت دیزنی در سال ۱۹۹۸ است. مولان نام یک شخصیت چینی است که داستان زندگی او در تاریخ باستان چین به شکل نوعی سرود آورده شده ‌است. مولان یک دختر چینی بوده‌ است که با پوشیدن لباس پسرانه تلاش می‌کرد تا به ارتش چین بپیوندد. گفته می‌شود که این دختر به عنوان نمادی برای برابری بین زن و مرد در چین تلقی می‌شود.

بِل- زشت و زیبا

 شخصیت بِل که در سال ۱۹۹۱ در انیمیشن زشت و زیبا توسط والت دیزنی به نمایش گذاشته می‌شود و شخصیتی است که عاشق کتاب‌ خواندن است، برای اولین بار و در سال ۱۷۴۰ در کتاب گابریل _ سوزان بابوت دو ویلنیو به همگان معرفی می‌شود.

در این کتاب، شخصیت بل دختری است که پدرش تمام ثروتش را از دست می‌دهد و سپس او را به ازدواج با یک حیوان مجبور می‌کند، اما پس از اینکه بل به قصر این حیوان می‌رود می‌بیند که تمام خدمتکاران این قصر با مهربانی با او رفتار می‌کنند و حیوانی که همسر او محسوب می‌شود نیز بسیار او را دوست ‌دارد. خواهران او که این وضعیت را می‌بینند، به او حسادت می‌کنند و از او می‌خواهند که قصر این حیوان را ترک‌کند، زیرا ممکن است این حیوان به او آسیب وارد کند. پس از ترک قصر، حیوان عاشق، از غصه بل، می‌میرد، اما زمانیکه بل باز می‌گردد، این حیوان تبدیل به یک جوان زیبا می‌شود.

کارتون والت دیزنی جذاب

زمان و علت مرگ والت دیزنی

والت دیزنی در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۶ و در سن ۶۵ سالگی بر اثر سرطان ریه فوت می‌کند. جسد او سوزانده می‌شود و خاکستر او نیز در قبرستان Forest Lawn در لس‌آنجلس دفن می‌شود.