احتمالا شما نیز اولین بار هارپ را در ماجراهای پس از زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۱۳۹۶ که شهرستان ازگله‌ی کرمانشاه را لرزاند، شنیده‌اید.

دیدن نورهای رنگی عجیب در آسمان قبل از زلزله، شنیدن صداهای شیپور مانند از آسمان، شکاف‌های عجیب تخته سنگ‌ها با رگه‌های سفید، مرگ هزاران قطعه ماهی در رودخانه‌ها و پس‌لرزه‌های متعدد و یک‌اندازه و شبیه هم، یک جمله را به سرعت نور در شبکه‌های مجازی منتشر کرد: «برای آزمایش هارپ این زلزله را ایجاد کرده‌اند!»

آیا به راستی هارپ ، یک سلاح مخوف الکترونیکی است که قادر است با ارسال امواج به اعماق زمین، باعث حرکت گسل‌ها و ایجاد زلزله شود؟ یا آنقدر گرما تولید کند که دلفین‌ها را در دریا و کلاغ‌ها را در آسمان بسوزاند؟ و یا با نفوذ به مغز انسانها، کنترل ذهن آنان را در اختیار بگیرد؟ عده‌ای آن را شبه علم و غیر قابل اثبات دانسته و هر گونه رابطه بین این حوادث و هارپ را رد می‌کنند. اما عده‌ای دیگر به آن و قابلیت‌هایش یقین دارند.

در این مقاله درباره هارپ و حواشی جالب آن خواهید خوانید و با نظرات موافقان و مخالفان آشنا خواهید شد. در پایان مطلب، شما تصمیم خواهید گرفت که آیا هارپ یک اختراع مفید برای بشر و بهبود محیط زیست است یا باید از عواقب داشتن آن در دست جنگ‌افروزان ترسید.

هارپ چیست؟

برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا (High Frequency Active Auroral Reasearch Program) نام علمی این برنامه است که بر روی یونوسفر و ایجاد تغییر در مولکول‌های آن با استفاده از علم فیزیک، پژوهش می‌کند. تغییراتی که منجر به بروز تغییرات بزرگتری بر روی زمین می‌شود.

لایه یونوسفر یکی از لایه‌های اتمسفر احاطه کننده کره زمین است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود، توجه دانشمندان را از مدت‌ها قبل به خود جلب کرده است. این لایه تشعشعات خطرناک ماورای بنفش خورشید را جذب و مانند سقفی از ورود آنها به زمین جلوگیری می‌کند.

به طور رسمی در سال ۱۹۹۳ تأسیسات پروژه هارپ با همکاری نیروی هوایی و دریای آمریکا، با دانشگاه آلاسکا در فیربنکس، در منطقه گاکونا در آلاسکا، بزرگ‌ترین ایالت آمریکا که دارای معادن غنی و نفت فراوان است، تاسیس شد.

تاسیسات هارپ در آلاسکا

تاسیسات پروژه هارپ

در ۲۳ هزار متر مربع از اراضی کشور آلاسکا، ۱۸۰ برج آنتن با ارتفاع بیش از ۵۰ متر نصب شده است. این آنتن‌ها، امواج مافوق کوتاه تولید کرده و به لایه یونوسفر که دورتر از لایه‌های پنجگانه جو زمین، در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین است می‌فرستند.

این امواج پس از اصابت به یونوسفر، باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن ناحیه و گرم شدن یونوسفر می‌شود. این امواج پس از بازگشت به زمین دارای انرژی عظیمی هستند که تا اعماق زمین و دریا می‌توانند وارد شوند.

امروزه کنترل کامل هارپ در اختیار دانشگاه آلاسکا است اما درهای آن بر روی مردم باز شده است. همه ساله در تابستان، نمایشگاهی برگزار می‌شود و افراد عادی نیز می‌توانند از این تأسیسات دیدن کنند.

سابقه قبلی هارپ

پس از جنگ جهانی دوم و آغاز دوره جنگ سرد بین بلوک غرب و بلوک شرق، در حدود سال ۱۹۴۷ به بعد، پروژه هارپ به صورت غیررسمی، با هدف بهبود ارتباط رادیویی با زیردریایی‌ها توسط ارتش آمریکا به کار گرفته شد. این زیردریایی‌ها در صورت رفتن به اعماق اقیانوس از دسترس خارج می‌شدند و برای ارتباط به آنها، امواجی قوی‌تر و قابل نفوذتر مورد نیاز بود. البته شناسایی زیردریایی‌های مجهز به بمب‌های اتمی و مخرب روس‌ها هم انگیزه خوبی بود که ارتش آمریکا به دنبال فناوری باشد که هرگونه حرکت دشمن را در هر عمقی از اقیانوس، رصد کند.

 با توجه به سری بودن تمام این عملیات، کسی از وجود این پروژه تا سال‌ها خبر نداشت. نام هارپ تقریبا نیم قرن بعد، پس از افشاگری‌های برخی از دولت‌مردان آمریکایی و زیاد شدن تعداد اتفاقات عجیب و غریب جوی، بر سر زبان‌ها افتاد.

هارپ بخشی از روياي مشترك ۲۰۲۰

عده‌ای از کارشناسان، هارپ را بخشی از پروژه بزرگتر به نام «رویای۲۰۲۰» می‌دانند. این پروژه، برنامه مطالعات نظامی و محرمانه آمریکا تا سال ۲۰۲۰ است که هدف اصلی آن، ساخت سلاح هايی برای در اختيار گرفتندانش دما ” و “كنترل انديشه ” انسان‌ها به وسيله امواج الكترومغناطيس است.

چگونه این تکنولوژی بدنام شد؟

بلایای طبیعی، همچون زلزله، سیل، طوفان و … از زمان پیدایش حیات بر روی کره زمین وجود داشته‌اند و بشر همواره با آنها روبرو بوده است. اما در سال‌های اخیر اتفاقات عجيب بسیاری روی داده است كه به باور دانشمندان غير از دخالت يك عامل الكترومغناطيسی هدايت شونده چيز ديگری نمي‌تواند مسبب آنها باشد.

زمین‌لرزه هائیتی و تئوری توطئه

سال ۲۰۱۰ وقتی برای کمک‌رسانی به مردم زلزله زده هائیتی، که بلای ۷ ریشتری بر آنها نازل شده بود، آمریکا، به طرز مشکوکی خیلی سریع، خود را به صحنه رساند، توجه جهان را به خود جلب کرد. ورود ده هزار سرباز آمریکایی به پورت‌دو‌پرنس؛ پایتخت هائیتی و تسلط امریکا بر منطقه کارائیب، بیشتر به اشغال محترمانه آن کشور شبیه بود تا کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان!

ادعای هوگو چاوز، رهبر وقت ونزوئلا، مبنی بر غیر طبیعی بودن زلزله و دخالت آمریکا و استفاده از هارپ برای ایجاد زلزله، که باعث کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر شد، باعث حساس‌تر شدن جوامع به اتفاقات پیرامونشان شد.

از آن پس، تغییرات جوی عجیب و متفاوت نسبت به گذشته، طوفان‌های گسترده در ایران، پاکستان، هائیتی، ترکیه، یونان و فیلیپین، انفجار غیرطبیعی هواپیمای پرواز TWA 800 آمریکا پس از ۱۲دقیقه از پرواز و در پی دیده شدن نوری با دنباله آتشین درست قبل از انفجار و سندرم جنگ خلیج فارس (خستگی، درد عضلانی و بی‌حسی کارگران غیرنظامی و سربازان شرکت کننده در حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۱) را نیز به هارپ نسبت دادند.

بلایای طبیعی که دیگر طبیعی نیستند

بلایای طبیعی که غیرطبیعی به نظر می‌رسند!

خشکسالی‌های بزرگ، زلزله‌ها و سونامی‌های ويرانگر سال‌های اخير، آتش‌فشان‌ها، وقوع سيل‌ها و توفان‌هايی نظير توفان کاترینا در نیواورلئان و توفان گانو در عمان، سقوط جنازه‌های سوخته کلاغ‌ها از آسمان سوئد، مرگ عجیب هزاران ماهی ساردین در سواحل شيلی، مرگ صدها هزار ماهی در آرکانزاس، بارش جسد هزاران پرنده سیاه بال قرمز مرده در لوئیزانا و کنتاکی، مرگ دسته جمعي میلیون‌ها ماهی در خلیج «چزاپیک» آمریکا، مرگ دسته جمعی نهنگ‌ها در استراليا، مرگ صدها هزار قطعه ماهی در سواحل برزیل و ده‌ها هزار خرچنگ در انگلیس، مرگ ماهی‌ها و دلفين‌های سوخته خليج فارس، هيچ‌كدام طبيعیي نبوده و احتمال میرود در اثر آزمايش‌ها و حمله‌هايی در اثر امواج هدايت شونده روی داده باشند.

افشاگران پروژه سری هارپ

در طول تاریخ، سیاست‌مداران، دانشمندان و مردم زیادی دست به افشاگری زده و گوشه‌هایی از پروژه سری هارپ را نمایان کرده‌اند. برخی منابع از ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که در سال ۲۰۱۳ اسناد طبقه‌بندی شده امنیتی آمریکا را افشا کرد، نام می‌برند اما برخی از مهم‌ترین افشاگرهای هارپ عبارتند از:

جسی وِنتورا؛ نظریه پرداز توطئه

 جسی ونتورا، فرماندار پیشین مینه‌سوتا می‌گوید: «دولت آمریکا از این تجهیزات برای کنترل آب و هوا و تسخیر ذهن افراد استفاده می‌کند تا روی آنها کنترل داشته باشد.»

هارپ و کنترل ذهن مردم

زبيگنيو برژينسکی؛ اعتراف به داشتن تکنولوژی کنترل آب و هوا

مشاور جيمی کارتر و باراک اوباما، روسای جمهور پیشین آمريكا معتقد است هارپ ، سلاحی برای بی‌ثبات کردن کشورهايی است كه با واشنگتن اتحاد و همسويی ندارند. 

برژينسکی می‌گوید: «با استفاده از تکنولوژی‌های جديد و روش‌هايی كه اين تكنولوژی‌ها در اختيار کشورهای بزرگ قرار می‌دهند، اين كشورها می‌توانند حتی بدون آنکه نيروهای امنيتی خود را در جريان قرار دهند، جنگ‌هايی سريع و غافلگيرکننده به راه بيندازند. اكنون تكنولوژی‌هايی در اختيار ماست که به کمک آنها می‌توانيم تغييراتی در آب وهوا ايجاد كرده و شرايطی مانند خشکسالی و طوفان به وجود آوريم كه اين امر می‌تواند توانايی‌های دشمنان احتمالی ما را تضعيف كرده و آنها را به پذيرش شرايط ما مجبور كند.»

نیک بِگیچ؛ فرشتگان این هارپ را نمی‌نوازند!

فرزند یکی از نمایندگان سابق آمریکا و همچنین برادر سناتور مارک بِگیچ، وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده است و می‌گوید هارپ یک وسیله برای کنترل اذهان است. وی همچنین کتابی جنجالی را با عنوان فرشتگان این چنگ (هارپ) را نمی‌نوازند: توسعه تکنولوژی تسلا Angels Don’t Play This Haarp: Advances in Tesla Technology با همکاری جین مانینگ، به چاپ رسانده و در آن بیان می‌کند که هارپ می‌تواند باعث به وجود آمدن زمین‌لرزه در نقاط مختلف جهان شود. او می‌گوید: «هارپ، آسمان را به یک عدسی بزرگ تبدیل کرده است و به نظر می‌رسد که آسمان در حال سوختن است.»

نیک بگیچ در کتاب خود ادعا می‌کند این پروژه آنقدر محرمانه است که حتی کنگره آمریکا از ابعاد و زوایای آن بی‌خبر است.

کتاب این چنگ را فرشته‌ها نمی‌نوازند اثر نیک بگیچ

کشف نیکلا تسلا و استفاده از آن برای مدیریت ذهن مردم در هارپ

شواهد و بررسی ها نشان می‌دهد فناوری هارپ توانایی تغییر بر رفتار و حالت انسان را دارد. منشاء این فناوری خارق‌العاده، از یک مهاجر صربستانی به نام «نیکلا تسلا» که در دهه ۱۹۸۰ به ایالات متحده رفته بود می‌باشد. اگر با شنیدن نام تسلا، خودروهای برقی و زیبای تسلا در ذهن‌تان تداعی می‌شود، باید بدانید او کاشف برق متناوب و هم‌دوره ادیسون بوده است.

تسلا تاثیر شار الکترومغناطیسی و نیروی جاذبه زمین را آزمایش می‌کرد. پس از انجام چهار مرحله آزمایش متوجه شد که یونیزاسیون اتمسفر زمین هنگامی که با امواج با فرکانس پایین در دامنه ۱۰ تا ۸۰ هرتز شار شوند سبب می‌شود یون‌های لایه یونوسفر به شدت منبسط شده و بر جو فشار قابل ملاحظه‌ای  وارد شود. در ادامه به این نتیجه رسید که با یونیزاسیون مثبت، انسانها و حیوانات، خسته و بی حال و سست می‌شوند و با یونیزاسیون منفی، این اثر بر‌عکس بوده و باعث فعال و با انرژی شدن آنها می‌شود.

با استناد به این کشف تسلا، نیک بگیچ نتیجه‌گیری می‌کند هدف نهایی هارپ ، استفاده از آن برای کنترل بر ذهن بشر است.

هارپ در ایران

در یک دهه اخیر آوازه هارپ به ایران رسیده است. شایعات دهان به دهان، منجر به ایجاد واکنش در مسئولان شده و در این خصوص اظهار‌نظر کرده‌اند.

سرتیپ محمد حسن نامی، وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی‌نژاد

وی در سال ۱۳۹۳ مقاله‌ای را تحت عنوان « هارپ ، ابزاری مرگبار در خدمت اهداف سلطه‌طلبانه استکبار» منتشر نمود که در آن ضمن تشریح عملکرد و کاربرد نظامی هارپ، لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و توجه به پدافند غیرعامل را مطرح نمود.

دکتر محمد یزدی و آغاز پروژه هارپ در ایران

به نقل از سایت ایران توانا معاون سابق آموزش و پژوهش محیط زیست در سال ۱۳۹۲، از آغاز اجرای پروژه تحقیقاتی هارپ ، به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا توسط محققان کشور خبر داد و گفت: «با این فناوری با استفاده از امواج فوق کوتاه رادیویی امکان جا‌به‌جایی ابرها، بارورسازی ابرها، کاهش خشکسالی و از بین بردن سکون هوا فراهم می‌‌شود. این پروژه، انقلاب عظیمی در عرصه تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌کند.

عده‌ای اساس این فناوری را رد می‌کنند و آن را نوعی فضاسازی رسانه‌ای قلمداد می‌کنند که کشورهای استکباری برای ترساندن کشورهای دیگر مطرح کرده‌اند، اما تاثیرات این فناوری به لحاظ علمی کاملا اثبات شده و نمونه‌های تحقق‌یافته تاثیرات این فناوری در کشورهای روسیه و آمریکا گزارش شده است و هم اینک این فناوری با هزینه بسیار بالایی در این کشورها، آن هم در مراکزی خاص و بعضا با اهداف نظامی در حال انجام است.

نکته مهم آن است که ایران نیز اجرای این پروژه بسیار مهم و کارآمد را آغاز کرده است و در آینده می‌توانیم از نتایج سودمند آن بهره‌مند شویم. معتقدیم که اگرچه هارپ فناوری است که از تاثیرات دوجانبه‌ای برخوردار است، برای کشور ما که آب و هوای خشکی دارد یک ضرورت است و از آن می‌توان برای بارور کردن ابرها یا به جریان انداختن هوا و از بین بردن سکون هوا استفاده کرد و در کلان شهرهایی مانند تهران که باعث تمرکز آلودگی می‌شود، از این فناوری استفاده کرد.»

بعدها، پس از زلزله شدید کرمانشاه، دکتر یزدی، متخصص علوم زمین‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، هر گونه ارتباط این زمین‌لرزه را با هارپ رد کرد و عوامل کاملا طبیعی را علت بروز این حادثه دانست.

زلزله کرمانشاه ایران به هارپ ارتباط دارد؟

مخالفان ارتباط هارپ با زمین‌لرزه‌های اخیر

دکتر ابراهیم حق شناس – صداهای عجیب شنیده شده از زمین

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و سرپرست تیم تحقیقاتی مطالعات “ناپایداری‌های زمین شناختی- ژئوتکنیکی زمین‌لرزه ۲۱ آبان سرپل ذهاب” درباره شنیدن صدای مهیب از زمین در ایلام پس از زلزله گفت:

«در همه پدپده‌های لرزه‌ای صداهایی شنیده می‌شود که دلیل آن ایجاد شکستی در سنگ‌ها است. شکسته‌شدن سنگ‌ها و انتشار آن شکست، غرشی را در زمان وقوع ایجاد می‌کند.»

او با اشاره به دلایل شنیده شدن صداهای شبه انفجار در سرابله، گفت: «نتایج برداشت‌های اولیه لرزه‌نگاری ما در این زمینه این است که احتمال در حال وقوع بودن دو پدیده همزمان “فروچاله” و “لغزش” است. در جاهایی که غارهای آهکی وجود دارد و یا منطقه با برداشت بی‌رویه آب‌های زیر‌زمینی مواجه است، پدیده فروچاله رخ می‌دهد در چنین وضعیتی زمین به درون خود فرو می‌ریزد، همانند پدیده‌ای که در فرونشست تهران رخ می‌دهد.»

وی با اشاره به مطرح شدن پدیده “هارپ” در زلزله بزرگ کرمانشاه، اظهار کرد: «در اثر این زلزله سنگ‌های آهکی در هنگام ریزش، در بسیاری از جاها رگه‌ها و خط‌های سفیدی از خود بر جای گذاشت که به همین دلیل تصور مردم بر این است که از بالا انرژی به کوه‌ها تابانده شده است و این انرژی پدیده “هارپ” است. ولی دلیل این امر پدیده هارپ نیست بلکه بر اثر زلزله، ریزش سنگ‌های آهکی رخ داده و بلوک‌های آهکی که از بالا به پایین سقوط کرده‌اند منجر به خراشیده شدن کوه شده است.»

پروفسور علی نیری- شبه علم

دانشمند و فیزیکدان ایرانی مقیم آمریکا و استادیار فیزیک در دانشگاه چپمن کالیفرنیا، اساس بحث اثرگذاری “هارپ” بر زلزله را زیر سوال می برد. او که با هر چه در قالب علم نگنجد و شبه علم باشد، مخالف است، می‌گوید:

 «این یک جنگ الکترونیکی برای منحرف کردن موشک‌هایی خواهد بود که از کشوری متخاصم به آمریکا فرستاده شود یا هر کشور دیگری که قصد استفاده از این تکنولوژی را داشته باشد. کنترل جنگ‌های الکترونیکی یک مسئله واقعی‌ست، اما اینکه بخواهد زلزله مصنوعی ایجاد کند و شرایط اقلیمی را تغییر دهد یا افکار و اذهان را کنترل کند، اساسا غیرعلمی و شبه‌علمی‌ است.»

دکتر مهدی زارع-هارپ نمی‌تواند زلزله ایجاد کند

 استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه می‌گوید:

 «لرزه‌های ناشی از انفجار با زلزله‌های ناشی از جنبش در گسل‌های فعال، قابل تفکیک هستند. از این رو در کل کره زمین امکان پنهان‌کاری برای هیچ کشوری وجود ندارد. اینکه بتوان با این فناوری هارپ یا انفجار یا تحریک، زلزله‌های مهمی مانند زلزله بم ۵ دی ماه ۱۳۸۲ یا زلزله سراوان در ۲۷ فروردین ۹۲ ایجاد کرد، جواب منفی است. چون مثلا ژرفای زلزله بم در ۸ کیلومتری بوده و زلزله سراوان در ژرفای ۶۳ کیلومتری رخ داده است. هیچ بشری در هیچ جا، حتی با فناوری هارپ نتوانسته پدیده‌ای طبیعی در این ژرفا را تحریک کند یا بر آن اثر بگذارد. اثر بشر از طریق هارپ یا فناوری‌های دیگر معمولا بر پدیده‌هایی است که در سطح زمین یا نزدیک آن رخ می‌دهند، بنابراین اغراق در این مساله به شبه علم و طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد.»

کاربرد هارپ در باروری ابرها و مقابله با خشکسالی

کاربردهای صلح آمیز فناوری هارپ

آلفرد نوبل وقتی دینامیت را کشف کرد، هرگز نمی‌خواست از آن برای کشتار مردم استفاده شود و سوداگر مرگ باشد. برای همین وصیت کرد همه ساله از ثروتش به کسانی که بیشترین خدمت را به بشریت، در زمینه علوم مختلف کرده‌اند جایزه نوبل اهدا شود.

اگر هدف دانشمندان و محققانی که از دانشگاه‌های مختلف در پروژه هارپ همکاری می‌کنند، استفاده صلح‌آمیز در جهت بهبود محیط زیست بشر باشد، نباید به خاطر اقدامات غیرانسانی دولت‌ها در استفاده نظامی از این تکنولوژی، از اساس آن را انکار کرد. برخی از کاربردهای صلح‌آمیز و مفید هارپ عبارت است از:

  • کشف منابع معدنی نفت و گاز در اعماق زمین
  • مطالعه لایه‌های زیرزمینی کره زمین
  • باروری ابرها و ایجاد باران مصنوعی و کاهش خشکسالی
  • حرکت دادن ابرها و ایجاد باد برای رفع مشکل سکون هوا در زمستان و کمک به حل بحران آلودگی هوا
  • جلوگیری از اختلال در مسیریابی GPS در شرایط مختلف آب و هوایی و مغناطیسی
  • تقویت امواج رادیویی مورد نیاز زیردریایی‌ها

آیا هارپ فقط در اختیار آمریکاست؟

هیچ کشور قدرتمندی نمی‌خواهد از قافله عقب بماند و اجازه دهد منافع هر اختراع و اکتشافی در انحصار دیگری باشد. کشورهای زیادی با صرف میلیون‌ها دلار، در حال تحقیق و پژوهش درباره هارپ هستند. تجهیزات مشابه هارپ در جهان عبارتند از:

  • رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو
  • تجهیزات ایسکات در ترومسو، نروژ
  • تأسیسات یونوسفری سورا در نیژنی نووگورود، روسیه
  • تأسیسات HIPAS در آلاسکا
  • رادارهای دوگا (وودزپِکر)، اتحاد جماهیر شوروی

چین و روسیه در پروژه‌ای مشترک، در حال رقابت با هارپ هستند. درباره این همکاری ویدیوی زیر را مشاهده فرمائید.

 

سلاح ویران‌گر با وجدان یا تکنولوژی جدید علمی

نور شدیدی ساطع می‌شود، در یک لحظه همه چیز در خاموشی فرو می‌رود، بوی سوختن وسایل الکتریکی در فضا می‌پیچد، پوشش سیمها سوخته و خطوط نازک تلفن قطع می‌شود و مهم‌تر از همه درون هیچ رایانه‌ای حتی يك بیت اطلاعات باقی نمانده و در عین حال هیچ کس کوچکترین آسیبی ندیده است.

اين خصوصيات انفجار بمبی است كه از آن با عنوان ” ويرانگر‌ترين سلاح و در عين حال با وجدان‌ترين آن ” نام می‌برند.

شاید امروز این داستان، همانقدر تخیلی به نظر می‌رسد که داستان‌های ژول ورن در قرن ۱۹ غیرقابل باور بود! کمتر از نیم قرن پس از پیش‌بینی‌های علمی ژول ورن در داستان‌های تخیلی‌اش، زیردریایی‌ها فرسنگ‌ها زیر اقیانوس را کاویدند و فضاپیماها راه به کره ماه یافتند.

امروز از هر کودک دبستانی درباره زمین و خورشید بپرسید، به راحتی این حقیقت را که زمین و سیارات دیگر، به دور خورشید می‌گردند را شرح می‌دهد. اما این حقیقت در سال ۱۶۱۰، کم مانده بود منجر به اعدام دانشمند معروف، گالیله شود!

هارپ  و جنگ ستارگان هالیوود!

علم سرشار از داستان‌های واقعی است که همواره در برابر هر کشف جدید، عده‌ای در صف مخالف و ناباور صف‌آرایی می‌کردند. اکنون هارپ فناوری نسبتا جدیدی است که تا عده‌ای مشغول انکار قابلیت‌های آن هستند و آن را در حد جنگ ستارگان تخیلی هالیوود پائین می‌آورند، عده‌ای دیگر آزمایشات خود را بر روی آن تکمیل می‌کنند.

چه ما باور کنیم یا نکنیم، علم راه خود را می‌رود و دانشمندان این فناوری را روز‌به‌روز کامل‌تر کرده و کارکردهای متنوعی برای آن می‌یابند.

بیایید دعا کنیم انسان، انسان بماند و روی خوب و بشردوستانه هارپ را ببیند و از آن در جهت حفظ صلح و آرامش استفاده کند.

به نظر شما در سال ۲۰۲۰ که به زودی از راه می‌رسد، چه چیزهای عجیبی درباره هارپ خواهیم دید و شنید؟ فکر می‌کنید بشر به تمام توانمندی‌های تئوری این پروژه دست پیدا خواهد کرد؟

 

مطالب پیشنهادی:

سیاه‌ چاله چیست؟ و هر آنچه درباره سیاه‌ چاله باید بدانید

فناوری خودروهای خودران، انقلابی در صنعت خودروسازی

میزان دوندگی بازیکنان فوتبال با فناوری GPS چگونه تعیین می‌شود؟