«اجازه بده غذا دارویت باشد و دارویت غذای تو». این جمله مشهور از هیپوکرات پزشک یونان باستان است که اغلب موارد او را پدر پزشکی نوین غربی می‌نامند. او در واقع برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به بیمارانش خوردن سیر را تجویز می‌کرد. علم نوین اخیرا تایید کرده است که در این گیاه بسیاری از این خواص درمانی موجود است.

سیر گیاهی است که در سراسر جهان رشد می‌کند. این گیاه نسبت نزدیکی با تیره‌های پیاز و پیازچه دارد. در ابتدا تصور می‌شد که این گیاه بومی ‌سیبری باشد اما در طی ۵۰۰۰ سال قبل به سایر نقاط جهان پخش شده است. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با قلب و سیستم گردش خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیماری‌ها شامل فشار خون بالا، فشار خون پایین، کلسترول بالا، کلسترول بالای ارثی، بیماری‌های کرنری قلب، حمله قلبی، کاهش جریان خون به علت تنگ تر شدن عروق خونی و سفت شدن عروق خونی می‌شوند.

برخی افراد از سیر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان مقعد، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات، تورمورهای بدخیم مغزی و سرطان ریه استفاده می‌کنند. همچنین از این گیاه برای درمان سرطان پروستات و سرطان مثانه استفاده می‌شود. این گیاه برای درمان بزرگی پروستات یا ورم خوش خیم پروستات (BPH)، فیبروم کیستیک، انواع دیابت، آرتروز مفاصل، تب یونجه (حساسیت تنفسی)، حالت تهوع هنگام سفر، فشار خون بالای اواخر بارداری (پره‌اکلامپسی)، عفونت قارچی، آنفولانزا و آنفولانزای خوکی امتحان شده است. این گیاه همچنین برای پیشگیری از نیش حشرات مثلا دفع پشه و برای پیشگیری از سرماخوردگی معمول و درمان و پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی و قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیر همچنین برای درمان گوش درد، سندروم مزمن فتق، اختلال هورمون‌های جنسی، سطوح غیر عادی کلسترول خون که از مصرف داروهای ضد ایدز ناشی می‌شود، انواع هپاتیت، تنگی نفس مرتبط با بیماری‌های ریوی، زخم معده ناشی از باکتری‌های پلوری، عوارض ناشی از تمرینات ورزشی، دردناکی مفاصل ناشی از ورزش، شرایطی که سبب ایجاد غده‌های کیستیک در بافت‌های سینه می‌شود و بیماری فیبروکیستیک سینه نامیده می‌شود، بیماری پوستی با عنوان پینه بستگی و مسمومیت کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: از سرطان سینه نترسید | مواد غذایی مفید برای پیشگیری از آن

سایر موارد استفاده شامل درمان تب، سرفه، سردرد، درد معده، گرفتگی سینوس، نقرس، درد مفاصل، بواسیر، آسم، برونشیت‌ها، تنگی نفس، قند پایین خون، مار زدگی، اسهال و اسهال خونی، سل، ادرار خونی، عفونت حاد بینی و گلو که دیفتیری نامیده می‌شود، سیاه سرفه، حساسیت دمدانی، ورم معده (گاستریت)، عفونت قارچی پوست سر و بیماری‌های منتقل شده از راه تماس جنسی با عنوان عفونت رحمی ‌می‌شود. همچنین برای مبارزه با استرس و خستگی کاربرد دارد.

سیر برای سلامتی

برخی افراد روغن سیر را روی پوست یا ناخن‌های خود استعمال می‌کنند تا عفونت‌های قارچی، زگیل و میخچه  را درمان کنند. همچنین در موارد ریزش مو و برفک پوستی استعمال می‌شود.

این گیاه در موارد بروز عفونت‌های قارچی رحمی‌ مورد استعمال قرار می‌گیرد. این گیاه به منظور درمان درد سینه به بدن تزریق می‌شود. در غذاها و نوشیدنی‌ها از سیر تازه، پودر سیر و روغن سیر برای افزودن طعم استفاده می‌شود.

۱۱ خاصیت ثابت شده سیر برای سلامتی

۱. سیر دارای ترکیباتی با خواص بالقوه درمانی است

سیر گیاهی از تیره آلیوم یا همان خانواده پیاز است. این گیاه نسبت نزدیکی با پیاز، موسیر و پیازچه دارد. هر بخش از حبه سیر گل آن نامیده می‌شود. حدود ۱۰ الی ۲۰ حبه در یک سیر وجود دارد. این گیاه در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند و یکی از ترکیبات پرطرفدار در پخت غذا است که این مساله ناشی از بوی تند و طعم دلپذیر آن است. هر چند در سراسر تاریخ باستان عمده استفاده از این گیاه به خاطر خواص درمانی و دارویی آن بوده است.

استفاده از این گیاه توسط بسیاری از جوامع مدنی مستند شده است از جمله این جوامع می‌توان به مصری‌ها، بابلی‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها اشاره کرد. دانشمندان اکنون می‌دانند که بسیاری از خواص درمانی این گیاه به علت وجود ترکیبات سولفوری است که هنگام کوبیدن، شکافتن یا جویدن حبه سیر آزاد می‌شود. شاید معروف ترین این ترکیبات با عنوان آلیسین شناخته می‌شود. هرچند آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که تنها به مقدار مختصر در سیر تازه موجود است آن هم بعد از اینکه سیر بریده شده یا شکافته می‌شود خود را نشان می‌دهد.

سایر ترکیبات که ممکن است در خواص درمانی این گیاه نقش ایفا کنند شامل دی‌آلیل دی‌سولفید و سی آلیل سیستین می‌شود. ترکیبات سولفور موجود در پیاز از طریق سیستم گوارش وارد بدن شده و در سراسر بدن گردش می‌کنند و در همین قسمت‌ها است که تاثیرات بیولوژیک این گیاه خود را نشان می‌دهد.

۲. این گیاه دارای مواد مغذی بالایی است اما کالری‌ اندکی دارد

کالری این گیاه خیلی کم است اما در مقابل به طرز شگفت انگیزی مغذی است.

یک اونس یا ۲۸ گرم سیر حاوی مواد زیر است:

  • منگنز: ۲۳ درصد دوز مجاز روزانه
  • ویتامین ب ۶: ۱۷ درصد دوز مجاز روزانه
  • ویتامین سی: ۱۵ درصد دوز مجاز روزانه
  • سلنیوم: ۶ درصد دوز مجاز روزانه
  • فیبر: ۰/۶ گرم
  • مقادیری کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین ب ۱

این گیاه همچنین حاوی مقادیری از انواع مواد مغذی دیگر است. در حقیقت این گیاه از هر ماده مغذی که بدن شما نیاز دارد در خود جای داده است. این گیاه دارای ۲۴ کالری، ۱/۸ گرم پروتئین و ۹ گرم کربوهیدرات است.

بیشتر بخوانید: معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان که ۱۰۰% در رشد آن ها موثر است

۳. سیر می‌تواند با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی معمول مبارزه کند

مکمل‌های حاوی سیر به سرعت دهی به عملکرد سیستم ایمنی بدن معروف هستند. یک مطالعه بزرگ ۱۲ هفتگی دریافت که مصرف روزانه مکمل‌های حاوی سیر تعداد دفعات سرماخوردگی را تا ۶۳ درصد در مقایسه با داروهای معمول کاهش داد. طول مدت علائم سرماخوردگی نیز به طور متوسط تا ۷۰ درصد از ۵ روز در گروه درمان با دارو به تنها ۱/۵ روز در گروه درمان با این گیاه کاهش پیدا کرد.

اثر سیر بر سرماخوردگی

یک مطالعه دیگر دریافت که دوز بالای عصاره سیر کهنه (۲/۵۶ گرم روزانه) تعداد روزهای ابتلا به بیماری سرما خوردگی یا آنفولانزا را تا ۶۱ درصد کاهش داد. هرچند مرور کلی به یافته‌ها به این نتیجه دست یافت که شواهد به دست آمده ناکافی بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری در این رابطه است. با وجود فقدان شواهد قوی افزودن این گیاه به رژیم غذایی ممکن است در مواقع سرماخوردگی، ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

۴. ترکیبات فعال در این گیاه می‌توانند سبب کاهش فشار خون شوند

بیماری‌های قلبی عروقی، مانند حملات قلبی و سکته‌ها، از بزرگ ترین عوامل کشنده در دنیا هستند. فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل ایجاد این بیماری‌ها است. مطالعات علمی ‌نشان داده‌اند که مکمل‌های حاوی این گیاه تاثیر شگرفی روی کاهش فشار خون در افرادی با فشار خون بالا دارند. در یک مطالعه مقدار ۶۰۰ الی ۱۵۰۰ میلی گرم از عصاره سیر کهنه، درست به‌اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون در طی یک دوره ۲۴ هفتگی موثر بود. دوز مکمل‌ها باید به حدی بالا باشد که تاثیرات مطلوب را بگذارد. مقادیر مورد نیاز معادل با روزانه حدود ۴ حبه سیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا؛ تشخیص، روش های پیشگیری و درمان آن

۵. سیر به بهبود سطح کلسترول خون کمک می‌کند

این گیاه می‌تواند سطح کلی کلسترول خون و میزان کلسترول بد یا همان LDL را کاهش دهد. برای افرادی که کلسترول خون‌شان بالا است مکمل‌های حاوی سیر به نظر حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سبب کاهش سطح کلی کلسترول و یا میزان کلسترول بد در آن‌ها می‌شود.

بهبود سطح کلسترول با سیر

با بررسی میزان کلسترول بد یا LDL و میزان کلسترول خوب یا HDL به طور خاص می‌توان نتیجه گرفت که این گیاه می‌تواند سبب کاهش سطح کلسترول بد شود اما به نظر تاثیر چشم گیری روی میزان کلسترول خوب خون ندارد. بالا بودن میزان تری گیلیسیرید یا چربی خون یک خطر شناخته شده دیگر برای ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی است، اما به نظر می‌رسد که سیر تاثیر چشم گیری روی سطوح تری گیلیسیرید نداشته باشد.

۶. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان‌ها است

این گیاه می‌تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر یا فراموشی و جنون کمک کند. لطمات اکسیده شدن ناشی از رادیکال‌های آزاد در فرآیند پیری سلول‌های بدن نقش دارند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از سازوکار محافظتی بدن در مقابل لطمات اکسیده شدن رادیکال‌های آزاد، پشتیبانی می‌کند. دوز بالایی از مکمل‌های حاوی این گیاه ثابت کرده‌اند که آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را در بدن انسان افزایش می‌دهند و همینطور شدت اکسیده شدن در افرادی با فشار خون بالا را به طرز چشم گیری کاهش می‌دهند. تاثیرات ترکیبی سیر روی کاهش کلسترول و فشار خون و همینطور خواص آنتی اکسیدانی آن ممکن است خطر بیماری‌های معمول مغزی مانند بیماری آلزایمر و جنون را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

۷. سیر ممکن است به طول عمر شما کمک کند

تاثیرات بالقوه سیر روی طول عمر انسان‌ها را اساسا نمی‌توان به طور قطع ثابت کرد اما با توجه به خواص این گیاه در کاهش فاکتورهای مهم خطر مرگ مانند فشار خون منطقی است که بگوییم این گیاه می‌تواند به طولانی تر شدن عمر شما کمک کند. این حقیقت که این گیاه می‌تواند با بیماری‌های عفونی مبارزه کند نیز یک فاکتور مهم دیگر است زیرا این بیماری‌ها جزء شایع ترین عوامل مرگ و میر در انسان‌ها به ویژه در افراد مسن یا افرادی با نقص سیستم ایمنی هستند.

۸. قدرت بدنی ممکن است با مصرف مکمل‌های این گیاه بهبود پیدا کند

این گیاه جزء یکی از اولین موادی است که سبب بهبود قدرت بدنی افراد می‌شود. این ماده به طور سنتی در فرهنگ‌های باستانی برای کاهش خستگی و بهبود توان کاری کارگران استفاده می‌شده است. این گیاه به طور قابل توجهی به ورزشکاران المپیک در یونان باستان داده می‌شد. مطالعات انجام گرفته روی موش‌ها نشان داده‌اند که این گیاه به افزایش توان بدنی کمک می‌کند اما در مورد انسان مطالعات ‌اندکی صورت گرفته است. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که به مدت ۶ هفته روغن سیر مصرف کرده بودند تا ۱۲ درصد کاهش در شدت ضربان قلب و بهبود در قدرت بدنی خود را تجربه کردند.

مصرف مکمل‌های سیر

هرچند یک مطالعه روی ۹ دوچرخه سوار بهبودی در قدرت بدنی آن‌ها نشان نداد. سایر مطالعات پیشنهاد می‌کنند که خستگی ناشی از تمرینات بدنی ممکن است با مصرف سیر کاهش یابد. خلاصه مطلب اینکه این گیاه ممکن است، سبب بهبود قدرت بدنی حیوانات آزمایشگاهی و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی شود. خواص آن روی افراد سالم هنوز به قطعیت اثبات نشده است.

۹. خوردن سیر ممکن است به سم زدایی فلزات سنگین در بدن کمک کند

وجود دوز بالای ترکیبات سولفور در این گیاه نشان داده‌اند که اعضای بدن را در مقابل لطمات ناشی از مسمومیت فلزات سنگین محافظت می‌کنند. یک مطالعه ۴ هفتگی روی کارکنان فروشگاه باتری ماشین (که شدیدا در معرض سرب قرار داشتند) دریافت که این گیاه، سطوح سرب خون افراد را تا میزان ۱۹ درصد کاهش داد. همچنین بسیاری از علائم بالینی مسمومیت شامل سردرد و فشار خون را کاهش داده بود. مصرف روزانه ۳ دوز سیر در کاهش علائم مسمومیت ناشی از فلزات سنگین حتی از داروی دی پنیسیلامین هم سبقت گرفت.

۱۰. این گیاه ممکن است به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کند

هیچ مطالعه‌ای تا به حال به بررسی تاثیرات سیر روی کاهش تراکم استخوان انسان نپرداخته است. هرچند مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که این گیاه می‌تواند کاهش تراکم استخوان را از طریق افزایش سطح هورمون استروژن در زنان به حداقل برساند. یک مطالعه روی زنان یائسه دریافت که مصرف روزانه یک دوز از عصاره سیر خشک (معادل با ۲ گرم سیر خام) به طور چشم گیری علائم مربوط به کاهش استروژن را در این زنان کاسته است. این یعنی که مصرف این مکمل‌ها ممکن است دارای خواص درمانی روی سلامت استخوان در زنان داشته باشد. مواد غذایی مانند سیر و پیاز همچنین ممکن است دارای خواص درمانی برای بیماری آرتروز مفاصل باشند.

۱۱. گنجاندن سیر در رژیم غذایی روزانه آسان است و طعم دلپذیری هم دارد

آخرین مورد جزء خواص درمانی سیر نیست ولی هنوز هم مهم است. گنجاندن این گیاه در رژیم غذایی روزانه آسان بوده و همینطور طعم دلپذیری دارد. سیر به کامل شدن اکثر غذاهای مطبوع کمک می‌کند به ویژه انواع سوپ و سس‌ها با این گیاه طعم مطبوعی پیدا می‌کنند. طعم تند این گیاه می‌تواند به غذاهای بی طعم مزه ای دیگر ببخشد.

سیر در رژیم غذایی روزانه

این گیاه شکل‌های مختلفی دارد از حبه‌های سیر و خمیر نرم گرفته تا پودر و مکمل‌هایی مانند عصاره سیر و روغن سیر. هرچند به خاطر داشته باشید که سیر معایبی نظیر، ایجاد بوی بد در دهان هم دارد. همچنین برخی به سیر حساسیت دارند. اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنید قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک‌تان مشورت کنید.

روش متداول استفاده از این گیاه له کردن تعدادی حبه سیر با سیر له کن و سپس مخلوط کردن آن با روغن زیتون تازه و کمی‌نمک است. این یک ترکیب سالم و فوق لذیذ برای تزئین غذاهای شما است.

بیشتر بخوانید: کپسول ویتامین K آمریکایی | کمک به انعقاد خون و پیشگیری از سرطان

عوارض جانبی و موارد احتیاطی

سیر به احتمال زیاد برای اکثریت افرادی که دوز مناسبی از آن را مصرف می‌کنند، بی خطر است. این گیاه به مدت بیشتر از ۷ سال از لحاظ بی خطر بودن مصرفش تحت تحقیقات علمی ‌قرار گرفته است. مصرف دهانی سیر سبب ایجاد بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان یا معده، سوزش قلب، تولید گاز، تهوع، استفراغ، بوی بدن و اسهال می‌شود. این عوارض جانبی اغلب با مصرف سیر خام، شدیدتر بروز می‌کنند. این گیاه همچنین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. گزارشاتی مبنی بر خونریزی در مورد افراد جراحی شده وجود داشته است که سیر مصرف کرده بودند. آسم در افرادی که با این گیاه سروکار داشته‌اند گزارش شده است و سایر واکنش‌های حساسیت زا نیز محتمل است.

عوارض جانبی سیر

محصولات حاوی سیر احتمالا جهت استعمال روی پوست بی خطر هستند. انواع ژل، پماد و دهانشویه‌های حاوی سیر، تا ۳ ماه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هرچند هنگام استعمال آن روی پوست ممکن است شاهد لطمات پوستی نظیر حالت سوختن روی پوست باشید. سیر خام هنگام استعمال روی پوست ممکن است خالی از خطر نباشد. ممکن است موقع استفاده روی پوست سبب ایجاد ناراحتی‌های پوستی شود.

احتیاط‌های ویژه و هشدارها

بارداری و شیردهی: استفاده از این گیاه هنگام بارداری اگر به مقدار مناسب در غذای روزانه مصرف شود، احتمالا بی خطر است. مصرف سیر ممکن است به صورت مصارف دارویی در طی بارداری و موقع شیردهی به نوزاد خالی از خطر نباشد. اطلاعات قابل اطمینانی در مورد بی خطر بودن استعمال این گیاه روی پوست در هنگام بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و در این موارد از سیر استفاده نکنید.

کودکان: مصرف این گیاه از راه خوردن به مقدار مناسب و به مدت کوتاه برای کودکان احتمالا بی خطر است. هرچند خوردن دوز بالای سیر ممکن است خالی از خطر نباشد. برخی منابع حکایت از این دارند که مصرف دوز بالای این گیاه می‌تواند برای کودکان خطرناک و حتی کشنده باشد.

دلیل این هشدار شناخته شده نیست. گزارشی مبنی بر تاثیرات مخرب و چشم گیر یا مرگ و میر بر اثر خوردن سیر در کودکان وجود ندارد. این گیاه هنگام استعمال روی پوست ممکن است لطمات پوستی نظیر حالت سوختگی ایجاد کند.

اختلال خونریزی: سیر و به ویژه سیر تازه ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

دیابت: این گیاه می‌تواند قند خون را کاهش دهد. در حالت نظری خوردن سیر ممکن است سبب کاهش شدید قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

بیشتر بخوانید: ۵ تا ازعلائم دیابت نوع ۱ و ۲، روش‌های تشخیص و پیشگیری آن

مشکلات معده یا گوارش: این گیاه می‌تواند سبب بروز ناراحتی گوارشی شود. در صورت داشتن مشکلات مربوط به معده یا گوارش با احتیاط مصرف شود.

فشار خون پایین: سیر سبب کاهش فشار خون می‌شود. در حالت نظری خوردن این گیاه ممکن است سبب شود که فشار خون در افرادی با فشار خون پایین شدیدا کاهش پیدا کند.

عمل جراحی: این گیاه ممکن است سبب طولانی تر شدن خونریزی شود و با فشار خون تداخل پیدا کند. همچنین امکان دارد قند خون را پایین بیاورد. حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی زمان بندی شده، مصرف سیر را متوقف کنید.

نحوه مصرف این گیاه برای سلامتی بیشتر

این گیاه ممکن است یک روش عالی برای دفع خون آشام‌ها باشد اما همین کار را برای بیماری‌ها هم انجام می‌دهد. این گیاه ترکیباتی دارد که می‌توانند با محدود کردن میزان چربی خون‌تان، سلامتی قلبتان را بهبود بخشد، سبب آرامش ماهیچه‌های شما شود و حتی کمی ‌فشار خون شما را پایین بیاورد. این گیاه همچنین عملکرد سیستم ایمنی را افزایش داده و به کنترل کلسترول بالا کمک می‌کند. خواص درمانی این گیاه به طور علمی ‌اثبات نشده‌اند و شما باید همیشه قبل از استفاده از مکمل‌ها یا درمان‌های جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است بتوانید با گنجاندن سیر در رژیم غذایی خود و با استفاده از محصولات ساخته شده از این گیاه، سلامتی‌تان را تقویت کنید.

نحوه مصرف سیر

گنجاندن سیر در رژیم غذایی

خوردن سیر خام

 روزانه حداقل یک حبه یا نیم حبه سیر در وعده غذایی خود بگنجانید. بسیاری از افراد دوست دارند این گیاه را در غذای خود طبخ کنند اما سیر خام نیز به همان ‌اندازه خوش طعم است. داشتن مخلوطی از سیر خام و پخته بهترین روش برای دریافت خواص درمانی این گیاه است. سیر له شده، کوبیده شده یا قطعه قطعه شده می‌تواند به بهترین حالت ترکیبات موثر در سلامتی شما را آزاد کند. خوردن سیر خام همچنین نسبت به سیر پخته، خواص بیشتری برای سلامتی شما دارد. این خواص شامل تسکین و نرم کردن ماهیچه‌های عروق خونی شما است که در مقابل آنها را گشاد کرده و فشار خون را پایین می‌آورد. برخی روش‌ها برای لذت بردن از طعم سیر خام، شامل موارد زیر است:

  • مخلوط کردن سیر کوبیده شده یا تکه تکه شده با گوجه فرنگی تازه و نعنا. از این مخلوط خوش طعم برای تزئین روی ماکارونی، نان یا سالاد استفاده کنید.
  • اضافه کردن این گیاه به سالسا یا خوراک پیاز و گوجه فرنگی.
  • درست کردن سس پستو.
  • خرد کردن سیر به درون ظرف سالاد.
  • پاشیدن سیر قطعه قطعه شده یا کوبیده شده روی نان تست و تزئین روی آن با قطعه‌ای گوجه فرنگی.
  • مخلوط کردن عصاره این گیاه با گوجه فرنگی و لیمو.

آشپزی با این گیاه

استفاده از این گیاه به شکل خام بهینه ترین روش برای دریافت خواص آن است. هرچند شما هنوز هم می‌توانید سلامتی خود را با پختن سیر تقویت کنید. اگر از این گیاه در یک وعده غذایی استفاده می‌کنید حداقل به ازای هر وعده ۱ الی ۲ حبه سیر اضافه کنید. در مورد سیر خام ابتدا آن را له کرده کوبیده یا تکه تکه کنید تا ترکیبات موثر موجود در آن برای سلامتی آزاد شود. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، تا خواص این گیاه به حداکثر برسد. برخی روش‌های پخت سیر در هنگام تهیه غذا شامل موارد زیر است:

  • خواباندن گوشت یا توفو در سیر سابیده شده
  • جوشاندن این گیاه در سوپ سیر
  • تهیه ماکارونی پیچی با سبزیجات و سیر
  • انداختن چند تکه سیر در خوراک سبزیجات
  • خمیری کردن این گیاه و ریختن آن روی سیب زمینی

روغن سیر را امتحان کنید

این گیاه یک طعم دهنده عالی برای هر نوع غذایی است. شما می‌توانید با استفاده از روغن گرفته شده از این گیاه در تهیه غذا، خود سیر و طعم آن را هرچه بیشتر به غذای خود بیفزایید. روغن سیر همچنین می‌تواند خواص بیشتری در کاهش جوش یا تسکین پسوریازیس (نوعی بیماری التهابی پوستی شبیه اگزما)، وقتی که روی موضع مبتلا شده مالیده می‌شود، داشته باشد.

روغن سیر

روغن سیر را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروهای گیاهی تهیه کنید. خودتان هم می‌توانید از سیر روغن بگیرید که این اطمینان را به شما می‌دهد که روغن‌تان بالاترین دوز سیر را دارد. یک عدد سیر کامل را برداشته و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت بپزید (۱۷۵ درجه سلسیوس). سپس به مدت ۵ دقیقه در روغن بپزیدش، قبل از اینکه روغن به دست آمده را با قیف به درون ظرف بریزید. برای دریافت بیشترین خواص از آن، دمای پخت را به ۲۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۲۱ درجه سلسیوس کاهش دهید.

دم کردن چای سیر

یک چای گرم، روش راحت و تسکین دهنده‌ای برای عبور از سرماخوردگی است. دم کردن چای سیر می‌تواند شما را تسکین دهد و همینطور به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند. یک حبه سیر کوبیده شده یا تکه تکه شده را چند دقیقه به درون آب داغ بیندازید. سپس تفاله باقی مانده این گیاه در ته ظرف را بیرون آورده و چای را بنوشید. همچنین می‌توانید مقداری عسل یا زنجبیل به آن بیفزایید تا طعم بهتری دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۲۵ نوشیدنی طبیعی برای حفظ سلامتی و روش تهیه هرکدام

اضافه کردن پودر سیر به غذا

در برخی موارد استفاده از پودر سیر ممکن است راه آسان تری برای برخورداری از خواص آن باشد. پودر سیر هم درست مانند سایر محصولات برگرفته از این گیاه ممکن است به‌اندازه سیر تازه دارای خواص سلامتی نباشد. از پودر سیر برای افزودن به خواص درمانی سیر خام می‌توان استفاده کرد.

یک دوم تا یک قاشق چایخوری پودر سیر را به سس پاستا، سوپ و سایر مواد غذایی بیفزایید که ممکن است با گرفتن طعم این گیاه خواص درمانی پیدا کنند.

کم کردن بوی بد دهان

این گیاه برای سلامتی شما عالی است اما می‌تواند به همان‌ اندازه که خون آشام‌ها را دفع می‌کند، سبب دور شدن دوستان، خانواده و همکاران‌تان از شما نیز بشود. بوی سیر دهان پس از مصرف آن، ممکن است یک دلنگرانی برای شما باشد، اگر که روزانه به منظور سالم ماندن سیر می‌خورید. شما می‌توانید تاثیر این گیاه روی بوی دهان‌تان را با روش‌های زیر به حداقل برسانید:

  • خوردن این گیاه با سیب.
  • مخلوط کردن سیر با آب سیب و سرکه.
  • مخلوط کردن این گیاه با آب و عسل.
  • خوردن یک عدد لیمو با سیر.

امتحان کردن مکمل‌های سیر

کپسول‌های محتوی سیر خشک را ببلعید. بهترین روش برای تقویت سلامتی خوردن سیر خام است. هرچند شما می‌توانید با استفاده از کپسول‌های حاوی سیر خشک نیز سلامتی خود را تقویت کنید. این کپسول‌ها را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و دارویی و خرده فروشی‌های محصولات ویتامین و سلامت پیدا کنید. برچسب روی محصول را بخوانید تا مطمئن شوید که کپسول انتخابی‌تان دارای آلیوم باشد که برای آزاد شدن خواص درمانی این گیاه فاکتور مهمی ‌است. نحوه مصرف محصول را به دقت دنبال کنید تا بیشترین خواص مربوط به سلامتی را از آن دریافت کنید.

امتحان کردن مکمل‌های سیر

از خریداری قرص‌های سیر خشک شده اجتناب کنید. فرآیند مورد استفاده برای ساخت این قرص‌ها سبب نابودی ترکیبات مهم این گیاه می‌شود.

مکمل سیر بخورید

 استفاده از مکمل روش خوبی برای بهبود میزان مصرف این گیاه در شما است.

قبل از مصرف مکمل‌های سیر با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شرایط ویژه ای داشته باشید و یا از سایر داروها استفاده کنید که نبایستی با این گیاه ترکیب شوند. اگر قصد استفاده از مکمل را دارید، از پزشک بخواهید یک مکمل با کیفیت بالا به شما پیشنهاد دهد.

مشورت با یک متخصص طب سنتی در رابطه با انتخاب بهترین نوع مکمل برای سلامتی خود را لحاظ کنید.

دستورات روی بطری مکمل و هر دستوری که پزشک‌تان به شما داده است را به دقت دنبال کنید.

مکمل سیر بخورید

دنبال محصولی باشید که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده باشد. در حین اینکه مکمل‌ها تحت قوانین سازمان غذا و دارو قرار ندارند اما شما می‌توانید محصولی انتخاب کنید که دارای برچسب USP باشد تا مطمئن شوید که محتوای داخل بطری با آنچه روی آن نوشته شده تطابق دارد. این برچسب همچنین به شما کمک می‌کند تا بی خطرترین محصول مکملی را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب کاملا راجع به سیر، خواص آن، عوارض جانبی و نحوه مصرف آن صحبت کردیم. حتما اگر می‌خواهید از این گیاه استفاده کنید، این مقاله را دوباره بخوانید و راهنمایی‌های آن را به کار بگیرید. همچنین اگر تا به حال تجربه‌ای در رابطه با این گیاه داشته‌اید، آن را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برای خواندن مطالب بیشتر، به وبلاگ مالتینا مراجعه کنید.

منابع:

GARLIC

How to Consume Garlic for Health

Proven Health Benefits of Garlic