با پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در حوزه‌ی تکنولوژی، وارد عصری جدید در صنعت شده‌ایم که باعث تحقق رؤیاها و آرزوهای انسان در دنیای واقعی می‌شود. یکی از این پیشرفت‌های جالب، ورود ربات‌ها به زندگی انسان‌ است که منجر به تغییرات بنیادینی در زمینه‌های مختلف فناوری گردیده است. به خصوص در حوزه‌ی خودروی خودران (بدون سرنشین) که هوش مصنوعی، خودروها را به ربات‌هایی هوشمند تبدیل کرده است که بدون کمک انسان می‌توانند بین دو نقطه شهری حرکت کنند.

Smiley face

دنیای خودران‌ها در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های بزرگی را در زمینه‌ی خودروسازی رقم زده‌اند. با ورود کمپانی‌هایی همچون تسلا، آئودی، نیسان و کمپانی‌های نام‌آشنای دیگر به این حوزه، در کنار شرکت‌هایی مثل گوگل و آئورورا، این کمپانی‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد بستری مناسب هر چه سریع‌تر این صنعت پیشرفته را در زندگی روزمره‌ی انسان نهادینه کنند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی پدیده‌ی نوظهور خودروهای بدون راننده (خودران) در دنیای تکنولوژی و چگونگی عملکرد آن بپردازیم.

مفهوم خودروی خودران چیست؟

Smiley face

فناوری‌ای را که به واسطه‌ی آن خودرو بدون راننده یا سرنشین، قابلیت رانندگی به صورت خودکار را دارد، تکنولوژی خودروی خودران می‌نامند. یکی از ویژگی‌های بارز این فناوری، دسترسی و کنترل کاملاً اتوماتیک توسط سیستم‌های هوش مصنوعی است؛ یعنی در واقع عملاً کامپیوترها خودروی شما را خواهند راند.

خودران‌ها چطور عمل می‌کنند؟

در مورد نحوه‌ی عملکرد و چگونگی کارکرد سیستم‌های خودروی خودران باید گفت خودران‌ها شامل مجموعه‌ای بسیار پیچیده از سونارها، حسگرها، اسکنرها و نرم‌افزارهای خبره هستند که به وسیله‌ی این ابزارها، اطلاعات را بررسی و تحلیل می‌کنند و به یک سیستم مرکزی می‌فرستند. اطلاعات در آنجا تحلیل می‌شود و به خودرو برمی‌گردد. به این صورت وسیله‌ی نقلیه می‌تواند با استفاده از پردازش اطلاعات، کنترل و هدایت خود را به دست بگیرد.

در واقع می‌توان گفت خودران‌ها، دارای فاصله‌یاب‌های لیزری و صوتی هستند که به صورت ۳۶۰ درجه اطلاعات را بررسی، تحلیل و مخابره می‌کنند تا فاصله با تمامی اشیاء موجود در موقعیت جغرافیایی خود را به صورت سه بعدی برای پردازنده‌ی خود مشخص کنند.

Smiley face

البته یکی از مهم‌ترین عواملی که این سیستم‌ها را قادر به چنین کاری می‌کند، اسکنرهای فوق‌پیشرفته‌ای است که به وسیله‌ی رادارها و فاصله‌یاب‌ها وظیفه‌ی ورود اطلاعات را به طور کامل، عهده‌دار هستند. در نهایت، خودرو برای حرکت خود بعد از ورود اطلاعات و پردازش آن، و ذخیره و بارگزاری آن در سیستم محرکه و تطبیق آن با اطلاعات ماهواره‌ای و کنترل ترافیک، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب می‌کند.

ارزش خودران‌ها در چیست؟

به وجود آمدن تکنولوژی خودروی خودران با ایده‌های مختلف برای پیاده‌سازی یک جامعه‌ی هوشمند و امن شکل گرفت. یکی از فواید این سیستم به حداقل رساندن و کاهش چشمگیر حوادث و تصادفات رانندگی است، چون این سیستم‌ها از داده‌های کامپیوتری و مجموعه‌ای پیچیده از پردازنده‌های اطلاعات و حسگرها استفاده می‌کنند، درصد خطا در هنگام رانندگی را نسبت به انسان تا حد چشمگیری کاهش خواهند داد.

نکته‌ی بسیار مهم این است که این خودروها به دلیل برخورد منطقی (به دور از احساسات) و محاسباتی با مسائل، امکان عکس‌العمل دقیق‌تری نسبت انسان خواهند داشت، که این فاکتور یکی از عوامل مهم برای ایجاد این فناوری است.

ایجاد شبکه‌ی ارتباطی بین خودران‌ها

از بهترین ویژگی‌هایی که خودروی خودران را از رقبای خود متمایز می‌کند، امکان ارتباط و ارسال اطلاعات بر روی یک شبکه‌ی واحد است.

Smiley face

با استفاده از این ویژگی، احتمال ایجاد ترافیک به حداقل ممکن خواهد رسید و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود. همچنین این قابلیت می‌تواند در قالب امدادرسانی ماهواره‌ای برای خودروهای نزدیک به خودران‌ها عمل کند.

شخصی‌سازی زمانی و مکانی خودران‌ها

این قابلیت را می‌توان نجات‌دهنده‌ی زمان در قرن حاضر نامید؛ چرا که این امکان را خواهید داشت تا به وسیله‌ی اپلیکیشن موجود در تلفن هوشمند خودتان و بسته به نیاز شخصی‌تان، در مکانی که مشخص کرده‌اید به دنبال‌تان بیاید و بدون دردسر یا احتیاج به نفر دیگری، به صورت راننده‌ی هوشمند شما عمل کند.

حتی می‌توانید از طریق همین اپلیکیشن، برای تک تک اعضای خانواده، این زمان‌بندی را بگذارید؛ مثلاً رساندن فرزندان به مدارس‌شان طبق زمان‌بندی، که خودران به صورت یک دستیار هوشمند شخصی با برنامه‌ریزی شما عمل خواهد کرد.

آیا این فناوری مشکلاتی هم دارد؟

تکنولوژی خودروی خودران، مانند تمام فناوری‌های دیگر در کنار مزیت‌های بسیارش، نگرانی‌هایی را برای برخی صاحب‌نظران این صنعت، به همراه داشته است. مثلاً حرکت در سرعت بالا در موارد اورژانسی، امکان پردازش و کنترل خودرو را کاهش می‌دهد و ممکن است با خطای محاسباتی دچار سانحه شود.

خودروی خودران - اتوموبیل بدون سرنشین

مشکل بعدی این است که اگر نقص فنی در خودرو به وجود بیاید، امکان پردازش خود را هنگام رانندگی از دست می‌دهد و شاید از کنترل خارج شود.

ضمناً برای کسانی که عاشق هیجان و سرعت‌های بالا هستند، این امکان فراهم نخواهد بود؛ زیرا این خودروها بر مبنای برقراری امنیت و ایمنی ساخته شده‌اند، نه تمایلات شخصی برای سرعت‌های بالا.

چشم‌انداز فناوری خودروهای خودران در صنایع خودروسازی

طبق زمان‌بندی که کمپانی‌های مختلف در مورد طرح‌های خود در این زمینه ارائه کرده‌اند، چشم‌انداز این فناوری به صورت زیر خواهد بود:

  • سطح ۱ (کمک به راننده): رونمایی از خودروهای مجهز به سیستم‌های کمکی
  • سطح ۲ (اتوماسیون جزئی): تکنولوژی خودران مرحله‌ی حذف عمل دست‌ها
  • سطح ۳ (اتوماسیون بالا): رانندگی اتوماتیک
  • سطح ۴ (اتوماسیون کامل): خودروهای تمام خودران

Smiley face

نتیجه‌گیری

خودروهای ۱۰۰درصد خودران، دیر یا زود به صورت تجاری وارد بازار جهانی می‌شوند و شما آن‌ها را در خیابان خواهید دید. اما باید صیر کنیم و به چشم خود ببینیم که این خودروهای هوشمند، با تمام مزایا و معایب‌شان تا چه حد بر زندگی جوامع بشری تأثیر مثبت خواهند گذاشت و تا چه میزان می‌توانند خود را با استانداردهای امنیت و سلامت شهری انطباق دهند.

نظر شما چیست؟ خودروهای خودران واقعا مفید هستند یا ممکن است خطر آفرین باشند؟