:Smartphone

گوشی‌های هوشمند از زمانی که پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند تحولات بسیار چشمگیری داشته‌اند. کمپانی‌های بسیاری در چند سال اخیر، باهم وارد جدال رقابت شده‌اند که تنها عده کمی از آن‌ها توانسته‌اند در صدر جدول فروش گوشی موبایل هوشمند باقی بمانند. برای مثال دو شرکت و برند مطرح اپل (Apple) و سامسونگ (Samsung) می‌توانند نمونه خوبی برای این ادعا باشند. تنها چیزی که باعث شده است این دو همیشه سر زبان‌ها باشند خلاقیت در طراحی و امکانات جدید بر پایه نیاز مشتریانشان بوده است. یعنی هر چیزی که شما روزی آرزو داشتید گوشی موبایل هوشمندتان داشته باشد، مهندسان و طراحان با تلاش‌های بی‌وقفه‌شان آن را تبدیل به واقعیت کرده‌اند.

شاید اگر ۱۵ سال پیش کسی به ما می‌گفت که روزی قادر خواهیم بود با تلفن همراهمان از طریق یک نقشه اینترنتی مقصدمان را پیدا کنیم، یا با بهترین کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری کنیم و در آن فیلم‌های به‌روز را به‌طور آنلاین و با کیفیت بالا تماشا کنیم به او می‌خندیدم ولی این چیزیست که امروزه بسیار پیش‌پاافتاده و رایج شده است و پیشرفت فناوری در ساخت گوشی‌ موبایل های هوشمند یک سیر صعودی با شیب بسیار تندی را به خود گرفته است. اما در چند سال اخیر شرکت‌های بسیاری سعی کرده‌اند خودشان را وارد رقابت با برندهای مطرح بکنند و در این میان آن‌ها هم با ارائه امکانات و طراحی جدیدی سعی کرده‌اند فروش خوبی در بازار رقابت داشته باشند.

ما در این مطلب قصد داریم ۱۰ تلفن برتر سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی کنیم که به دلیل داشتن خلاقانه‌ترین طراحی نظر بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه با مالتینا همراه باشید تا این ۱۰ گوشی موبایل هوشمند را باهم بررسی کنیم.

گلکسی ایکس (Galaxy X) سامسونگ:

 

گوشی هوشمند گلکسی ایکس

 

اولین چیزی که ما را در مورد این گوشی موبایل بی‌نظیر به وجد می‌آورد قابلیت تاشو بودن آن است. شاید برای اکثر ما این مورد پیش آمده است که هم دوست داشتیم گوشی هوشمندمان به‌راحتی در جیبمان جا بگیرد و هم اینکه صفحه نمایشگر بزرگی داشته باشد تا بتوانیم به‌راحتی عکس‌ها و ویدئوهایمان را در اندازه بزرگ‌تری تماشا کنیم.

تا قبل از ظهور گلکسی ایکس برای این کار هم نیاز به یک تبلت و هم یک گوشی موبایل هوشمند کوچک بود تا از هرکدام که می‌خواستیم استفاده کنیم، اما به لطف استفاده از تکنولوژِی OLED در گلکسی ایکس، این گوشی موبایل هوشمندِ تاشو به‌طور هم‌زمان پاسخگوی هر دو نیازمان خواهد بود. یعنی هر وقت که دوست داشتید می‌توانید آن را تا کنید و در جیبتان بگذارید و هر وقت که دلتان خواست عکس‌ها و ویدئوهایتان را در ابعادی بزرگ‌تری ببینید.

به‌طور کل، گلکسی ایکس توانایی تبدیل شدن یک گوشی موبایل کوچک به یک تبلت نسبتا قابل قبولی را دارد. جالب نیست؟ اندازه صفحه‌نمایش گلکسی ایکس ۴.۵ اینچ است که هنگام باز شدن به ۷.۳ اینچ نیز می‌رسد. این گوشی موبایل هوشمند مجهز به یک حسگر امنیتی در قسمت مجاور آن است که با اثرانگشت شست، قفل آن باز و بسته می‌شود و از عملکرد بسیار سریع و خیره‌کننده‌ای برخوردار است. گلکسی ایکس دارای دوربین دوگانه ۱۰ و ۸ مگا پیکسلی و همچنین یک دوربین سلفی ۱۰ مگا پیکسلی است که هر دو دوربین عقب و جلو، قادر به عکاسی در سه حالت واید، اولترا واید و تله فوتو و همچنین عکاسی در نور بسیار کم هستند.

گلکسی اس ۱۰ (Galaxy S10) سامسونگ:

گوشی هوشمند گلکسی s10

بدون شک برای طرفداران سری S سامسونگ رونمایی از مدل S10 یک سورپرایز بزرگ بوده است. مدلی که نسبت به امکانات S9، حرف زیادی برای گفتن دارد. چنین به نظر می‌رسد شرکت سامسونگ سعی کرده است در رابطه با دوربین S10 سنگ تمام بگذارد. دوربین سه‌گانه‌ای که یکی از آن‌ها ۱۶ و مابقی ۱۲ مگا پیکسل هستند و دوربین سلفی ۱۰ مگا پیکسلی نیز به لطف تشخیص هوشمند چهره و فوکوس سریع و خودکار دوال پیکسل، قادر به گرفتن عکس‌های بی‌نظیرِ سلفی است. گشودگی دریچه دیافراگم دوگانه F/1.5 و F/2.4 تلفن همراهتان را تبدیل به یک دوربین حرفه‌ای DSLR می‌کند که قادر است در فضاهای کم‌نور عکس‌های باورنکردنی بگیرد.

اما خلاقیت جالبی که در مدل S10 به کار رفته شده است، قابلیت به اشتراک گذاشتن شارژ تلفن‌ همراهتان با گوشی موبایل هوشمند دیگر است. یعنی گوشی موبایل هوشمند شما تبدیل به یک شارژ یا پاور بانک همراه می‌شود. برای مثال اگر یکی از دوستانتان گوشی موبایل سامسونگ مدل S9 داشته باشد که شارژ آن در حال اتمام است، شما قادر خواهید بود با قرار دادن گوشی S9 روی S10 آن را به‌راحتی شارژ کنید. سیستم‌عامل این تلفن همراه هوشمند اندروید ۹.۱ (پای) هست و همچنین از رابط کاربری UI One نیز بهره می‌برد که فضای کاربری را بسیار آسان‌تر و محبوب‌تر از مدل‌های قبلی‌اش کرده است. سنسور اثرانگشتی S10 به شکل لمسی و برعکس مدل S9 که در پشت گوشی قرار داشت این بار در جلوی گوشی موبایل و داخل صفحه نمایشگر و به‌صورت پنهان قرار دارد.

گلکسی نوت ۱۰ (Galaxy Note 10) سامسونگ:

گوشی هوشمند گلکسی نوت 10

 

گوشی موبایل هوشمند دیگری که هنوز رونمایی نشده است و شایعات حاکی از آن است که قرار است در اوایل ماه اوت رونمایی شود گلکسی نوت ۱۰ است. گفته می‌شود در این مدل ما شاهد دوربین ۴ گانه خواهیم بود که به لطف این تکنولوژی و بهره بردن از لنزهای واید و تله واید قادر خواهیم بود محدودیت کمتری در ابعاد عکس‌هایمان داشته باشیم و بخش عظیمی از سوژه‌هایمان را در عکس‌هایمان ثبت کنیم. بدون شک انتظار می‌رود قلم S Pen نسبت به مدل نوت ۹ به‌روز‌تر شده و به امکانات آن افزوده شود و همچنین احتمال دارد سنسور اثرانگشتی نوت ۱۰ نیز همانند مدل S10 در زیر صفحه نمایشگر تعبیه شود.

طبق گزارش‌های دریافتی از منابع متنوع، امکان این وجود دارد که صفحه نمایشگر نوت ۱۰ کمی بزرگ‌تر از نوت ۹ یعنی حدود ۶.۷ اینچ باشد و رزولوشن صفحه نمایشگر نیز به کیفیت ۴K افزایش پیدا کند. اگر قرار باشد نوت ۱۰ یک مدل تکامل‌یافته‌تر از نوت ۹ باشد (که رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی دارد)، پس از گوشی موبایل هوشمند نوت ۱۰ انتظار می‌رود که با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی وارد بازار شود.

سونی Xperia XZ4:

گوشی هوشمند سونی XZ4

به نظر می‌رسد فقط شرکت سامسونگ در پی ارائه بهترین دوربین عکاسی در گوشی‌های هوشمندش نیست و شرکت سونی هم سعی دارد در این رقابت خودی نشان بدهد. چراکه وجود یک دوربین ۵۲ مگا پیکسلی و همچنین یک لنز مجزا برای عکس‌های سه‌بعدی می‌تواند همه را شکه کند. سونی Xperia XZ4 دارای دوربین سه‌گانه‌ایست که دوربین اول آن ۱۶مگا پیکسل با حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم F/2.6، دوربین دوم همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم ۵۲ مگا پیکسل با حداکثر گشودی دریچه دیافراگم F/1.6 و دوربین سومش نیز یک لنز سه‌بعدی ۰.۳ مگا پیکسلی است که مخصوص گرفتن عکس‌های ۳D یا سه‌بعدی است.

انتظار می‌رود این نسخه اعجاب‌آور سونی دارای چیپست اسنپ‌دراگون ۸۵۵ برای پردازش بالا و همچنین یک باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت برای ذخیره انرژی درازمدت باشد که با اندازه و قطر کوچک این گوشی موبایل  هوشمند یک پدیده باور نکردی خواهد بود. زمانی که برای رونمایی سونی Xperia XZ4 در نظر گرفته شد است، ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

بلک بری (BlackBerry Key3):

گوشی هوشمند بلک بری KEY3

بلک ‌بری تنها گوشی هوشمندی است که سنت قدیمی یا همان کیبورد دکمه‌ای همیشگی‌اش را حفظ کرده است و تمایلی به تغییر آن ندارد. شاید دلیل اصلی این کار احترام به سلیقه مشتریانیست که از این کیبورد خاطره دارند و برایشان تبدیل به‌نوعی نوستالژی شده است و شاید هم بلک بری می‌خواهد با چنین کاری متفاوت‌تر از دیگران باشد و همه او را با کیبورد مخصوصش بشناسند. اما واقعیت این است که کار کردن با آن همه دکمه کار بسیار آسانی هم نیست و شاید فقط تنها طرفداران واقعی بلک بری بتوانند با این مدل ارتباط برقرار کنند.

حالا بیایید بدون قضاوت در مورد خوب یا بد بودن آن به امکاناتی که قرار است در نسخه جدید Key3 رونمایی شود صحبت کنیم. گفته می‌شود اندازه صفحه نمایشگری که برای این مدل در نظر گرفته شده است ۵.۵ اینچی خواهد بود و رزولوشن ۱۴۴۰×۲۱۶۰ خواهد داشت. از دیگر امکانات آن می‌توان به صفحه محافظ گوریلا گلس ۵، سیستم‌عامل اندروید ۹.۱ (پای)، پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون ۷۱۰، حافظه داخلی ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایتی و همچنین بهره بردن از دوربین دوگانه و بسیاری از امکانات دیگر اشاره کرد. زمان تخمینی رونمایی از این گوشی هوشمند نیز ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

گوشی‌ هوشمندی نوکیا ۹:

گوشی هوشمند نوکیا 9

حالا که جدال و تمرکز اصلی روی دوبین‌ گوشی‌های هوشمند است، شرکت نوکیا با همکاری زایس (Zeiss) آلمانی با قرار دادن ۶ دوربین به حالت دایره‌ای شکل در کنار هم همه را غافلگیر کرده است. یعنی ۵ لنز ۱۲ مگا پیکسلی با حداکثر گشودگی دهانه دیافراگم F/1.8 و یک سنسور Tof که می‌توان با آن عکس‌های پرتره زیبایی گرفت. چراکه این سنسور با محاسبه سوژه و با فوکوس هوشمند روی آن، پس‌زمینه را تار کرده و قادر است بوکه‌های زیبایی را خلق ‌کند. در مورد دوربین سلفی همین‌قدر می‌توان گفت که غیرممکن است یک دوربین ۲۰ مگا پیکسلی با کیفیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه نتواند شما را راضی کند!

نوکیا ۹ دارای چیپست اسنپ‌دراگون ۸۴۵ و همچنین رم ۶ گیگابایتی است و ظرفیت باتری آن نیز ۳۳۲۰ میلی‌آمپرساعت است. علاوه بر تمامی امکاناتی که در مورد این گوشی هوشمند گفته شد، نوکیا ۹ مقاوم در برابر آب و گردوخاک و رطوبت است و شما به‌راحتی قادر خواهید بود آن در ماجراجویی‌های تابستانی‌تان، داخل استخر و دریا، با استفاده از آن عکس‌ها و فیلم‌های بی‌نظیری بگیرید.

گوشی هوشمند موتو زد ۴ پلی (Moto Z4) موتورولا:

گوشی هوشمند موتور زد 4 پلی

گوشی موتورولا همه ما را یاد مدل نوستالژی تاشو و نازک قدیمی می‌اندازد که زمانی استفاده از آن بین اکثر مردم باب شده بود. اما امروزه شرکت موتورولا در تلاش است تا با طراحی متفاوت و افزودن امکانات شگفت‌انگیز به محصولاتش عرض‌اندام کند و حرفی برای گفتن داشته باشد که به نظر می‌رسد با رونمایی Moto Z4 به هدف نهایی خودش خواهد رسید. چراکه شایعاتی که در مورد این مدل شنیده شده است، از امکانات بسیار گسترده و حیرت‌انگیزی سخن می‌گوید که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

قبل از هر چیزی بهتر است به دوربین دوگانه Moto Z4 اشاره کنیم که طوری طراحی شده است که شبیه به وال‌ای (WALL-E) یا یکی از ربات‌های انیمیشنی است. چراکه قرار گرفتن دو دوربین داخل یک قاب دایره‌ای شکل و فلاش آن در زیر این دو لنز حالتی را به ما القا می‌کند که انگار این دو لنز چشم‌های این ربات هستند و فلاش آن نیز دهانش! این خلاقیت در طراحی Moto Z4 آن را جذاب‌تر از قبل کرده است. اما بدون در نظر گرفتن طراحی خلاقانه دوربین Z4 تنها پی بردن به اینکه این دو دوربین ۴۸ مگا پیکسل خواهند بود و دوربین سلفی آن نیز ۱۶ مگا پیکسل است، بدون شک شگفت‌زده خواهیم شد.

شایعات از این حاکیست که این گوشی هوشمند قادر است به ماژول‌های متعدد و جالبی نظیر ماژول دوربین عکاسی، اسپیکر و یا حتی دسته بازی متصل شود. انتظار می‌رود که حسگر امنیتی آن نیز داخل صفحه نمایشگر تعبیه شود و به‌راحتی با اثرانگشت کار کند. همچنین گفته می‌شود که چیپست معروف اسنپ‌دراگون ۸۵۵ کار پردازش آن را انجام خواهد داد. اما در مورد زمان معرفی آن باید گفت که احتمال داده می‌شود این گوشی در ماه اوت امسال رونمایی شود.

گوشی هوشمند آیفون (iPhone XI):

گوشی هوشمند آیفون XI

هنگامی‌که حرف از طراحی خلاقانه در میان باشد، امکان ندارد که آیفون از غافله عقب بماند. برند بسیار معروفی که طرفداران زیادی در کل دنیا دارد و همه آن را به‌عنوان یک گوشی هوشمند لوکس می‌شناسند. اما برخلاف گوشی بلک بری که تمام سعی خودش را برای حفظ کردن ظاهرش می‌کند و شاید امکانات چنان خیره‌کننده‌ای در مقابل آیفون نداشته باشد که بتواند همه را راضی کند، برعکس شرکت اپل همیشه با ارائه نسخه جدیدی از محصولاتش همه طرفدارانش را با امکاناتی جدید و شکل و ظاهری متفاوت‌تر از قبل غافلگیر می‌کند.

این بار بعد از تجربه دوربین‌های دوگانه در مدل آیفون X، این شرکت قصد استفاده از دوربین‌های سه‌گانه در آیفون XI را دارد. دوربین‌هایی که قرار است در یک حالت مثلثی شکل کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما قضیه این که آیا قرار است هر سه لنز دوربین مشخص باشند و یا حالت پنهان داشته باشند هنوز برای بسیاری جای سوال است و همه منتظر هستند تا با رونمایی آن (که گفته می‌شود شاید اواخر سال ۲۰۱۹ اتفاق بیفتد) ظاهر دقیق این دوربین‌ها را ببینند.

علاوه بر دوربین سه‌گانه که برای این مدل خیره‌کننده یک ویژگی نوین و خلاقانه به شمار می‌آید، شرکت اپل همچنین از نسخه جدید هدفون‌های بی‌سیمش یعنی ایرپاد ۳ (AirPods 3) خبر داده است. برای تمام طرفداران آیفون این یک انقلاب جدید محسوب می‌شود. چراکه شکل ظاهری آن نسبت به هر ۲ مدل قبلی‌اش کاملا متفاوت است. البته ممکن است بسیاری از آن خوششان نیاید. اما تا قبل از رونمایی کامل آیفون XI نمی‌شود قضاوت خاصی در مورد ایرپادهای جدید کرد.

گوشی هوشمند ال جی (LG V50 ThinQ):

گوشی هوشمند LG V50 ThinQ

شرکت ال‌جی ازجمله برندهایست که اغلب سعی داشته است با تولید محصولات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه همیشه در صدر جدول رقابت گوشی‌های هوشمند بماند. این بار در سال ۲۰۱۹ با عرضه گوشی هوشمند V50 ThinQ همه را غافلگیر کرده است. همان‌طور که در مورد گوشی گلکسی ایکس سامسونگ توضیح دادیم اگر یک گوشی هم نقش تبلت با نمایشگر بزرگ و هم یک تلفن همراه کوچک را برایمان ایفا کند، استفاده از آن برایمان بسیار دل‌چسب خواهد بود.

شرکت ال‌جی نیز سعی کرده است در مدل جدیدی که در سال جاری عرضه کرده است همین کار را انجام بدهد، منتها کمی متفاوت‌تر از گلکسی ایکس سامسونگ! بدین معنا که به‌جای اینکه از یک OLED واحد و تاشو برای این کار استفاده بکند، خلاقیتی که در V50 ThinQ به خرج داده، استفاده از یک صفحه نمایشگر مجازی دوم بوده است. صفحه نمایشگری که داخل یک قاب تاشو در سمت چپ گوشی‌تان قرار می‌گیرد و نقش یک رابط چند کاربری را برایتان ایفا می‌کند.

این صفحه نمایشگر به‌راحتی با صفحه نمایشگر اصلی گوشی‌تان سینک شده و شما قادر خواهید بود کارهای دیگرتان را هم‌زمان باهم در ۲ صفحه نمایشگر جدا از هم انجام بدهید. برای مثال، هم می‌توانید چت کنید و هم‌زمان از گوگل مپ (Google Map) استفاده کنید. و یا می‌توانید در صفحه دوم نمایشگرتان فیلم موردعلاقه‌تان را تماشا کنید و هم‌زمان در صفحه اصلی گوشی‌تان کار دیگری انجام بدهید. نکته جالب‌تر این است که این صفحه نمایشگر دوم جدا از گوشی موبایل اصلی‌تان است و این دو چسبیده به هم نیستند و شما می‌توانید هر وقت که خواستید آن را به صفحه نمایشگر اصلی‌تان وصل کنید و یا در صورت عدم نیازتان به آن، فقط گوشی خودتان را به‌صورت مجزا با خودتان هر جا که خواستید ببرید.

گوشی هوشمند V50 ThinQ دارای دوربین سه‌گانه ۱۲+۱۲+۱۶ مگا پیکسلی و دوربین دوگانه ۸+۵ مگا پیکسلی است که قادر است تصاویر بسیار زیبایی را ثبت و ضبط کند. یکی از توانایی‌های دوربین منحصربه‌فرد این گوشی امکان تشخیص هوشمند پرتره و تار کردن پس‌زمینه تصویر و گرفته بوکه‌های بسیار زیبا است. شما حتی قادر خواهید بود توسط تنظیمات خود گوشی میزان تار شدن تصویر پس‌زمینه‌تان را به‌صورت دستی کم و یا زیاد کنید.

گوشی هوشمند هوآوی (Huawei Mate 30 Pro و Mate 30):

گوشی هوشمند هوآوی mate30

و اما آخرین گوشی موبایل هوشمندی که قصد داریم آن را باهم بررسی کنیم، گوشی موبایل هوآوی Mate 30 و Mate 30 Pro است که گفته می‌شود در ماه اکتبر امسال عرضه خواهد شد. تکنولوژی جدیدی که شرکت هوآوی سعی کرده است در این گوشی‌های جدید استفاده کند استفاده از چیپست کایرین ۹۹۰ (Kirin 990 SoC) است. یک تراشه بسیار کوچک ۷ نانومتری که از شبکه ارتباطی ۵G پشتیبانی می‌کند. با بهره بردن از این فناوری گوشی‌های جدید نسبت به نسل‌های قدیمی خود ۱۰% کمتر انرژی مصرف می‌کنند. از شایعاتی که در مورد این گوشی درز پیدا کرده است می‌توان دریافت که این دو گوشی هوشمند دارای دوربین ۳ گانه خواهند بود که در حالت مربعی شکل در کنار هم قرار خواهند گرفت و دایره کوچک چهارم نیز فلاش خواهد بود که این مربع چهارتایی را تکمیل خواهد کرد.

اگر چه شاید به دلیل قیمت بالای احتمالی گوشی‌های معرفی شده نتوان آن‌ها را در لیست گوشی‌های پیشنهادی سال ۲۰۱۹ برای خرید قرار داد اما مسلما دانستن اینکه دنیای گوشی‌های هوشمند به کدام سمت حرکت می کند جذاب است. ضمن اینکه گاهی اوقات داشتن یک گوشی موبایل هوشمند همه چیز تمام برای ما از هر چیزی مهمتر می‌شود و اینکه چه مقدار هزینه برای آن می‌کنیم درجه اهمیت کمتری پیدا می‌کند.

همان‌طور که در این مطلب خواندیم، بسیاری از گوشی‌ موبایل های هوشمندی که آن‌ها را نقد و بررسی کردیم هنوز رونمایی یا عرضه نشده‌اند، اما درعین‌حال سعی شده است تمام اطلاعاتی که در مورد آن‌ها به دستمان رسیده است را با شما هم به اشتراک بگذاریم. از طرفی دیگر تلفن‌های همراهی نظیر گلکسی اس ۱۰، گلکسی ایکس تاشو و یا گوشی هوشمند ال‌جی V50 ThinQ نیز رونمایی شده‌اند و ما توانستیم با خیال راحت و با اطمینان در مورد تمام امکانات اعجاب‌آورشان صحبت کنیم. اما اگر با مالتینا همراه باشید، به‌محض رونمایی از هرکدام از تلفن‌های فوق‌الذکر تمامی امکانات و جزئیات دقیق آن‌ها را با شما در میان خواهیم گذاشت و در موردشان مفصل توضیح خواهیم داد. امیدواریم از خواندن این مطلب نیز لذت برده باشید و اگر سوال یا نظر خاصی در مورد این گوشی‌های هوشمند داشتید می‌توانید آن‌ها را با ما نیز در میان بگذارید.

منابع: samsung ،youtube، gsmarena