کارکردن برای ساعات ممتد و طولانی ممکن ‌است باعث ‌شود شما کاملا درگیر کار خود شوید و در نتیجه ازدواج و برقراری رابطه با عشقتان برای تان اولویت نباشد، اما لازم است بدانید که این امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما شود. اگر شما بیش از حد معقول به کار خود اهمیت ‌دهید ممکن است همسر شما خسته ‌شود، احساس دلسردی ‌کند و از ادامه زندگی با شما ناامید شود. در اینجا ما می‌خواهیم ۱۵ مورد از مضرات اعتیاد به کار را برای شما توضیح ‌دهیم.

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که در یک هفته بیش از ۸۰ ساعت کار می‌کنید. و یا حتی جزو آن دسته از افرادی باشید که هنگام برگشت از کار به منزل پیش همسر خود می‌نشینید و از مدیران و یا زیردستانتان شروع به گله و شکایت می‌کنید.

از آنجا که ما اکثر اوقات خود را سر کار می‌گذرانیم خیلی طبیعی است که کار ما روی روابط شخصی‌مان نیز تاثیرگذار باشد.

مضرات اعتیاد به کار و عواقب آن

بیشتر ما از شنبه تا چهارشنبه و حتی گاهی ۵ شنبه را مشغول کار کردن هستیم و به همین دلیل خواه ناخواه کار ما باعث تاثیراتی روی روابط شخصی ما می‌شود و به همین دلیل خیلی طبیعی است که ما زمانی که از سر کار به منزل بر می‌گردیم به دنبال راهی باشیم که این فشار کاری را تا حد ممکن از خود دور کنیم.

اما لازم است توجه کنید که اغلب اوقات این کار روی همسر شما تاثیر منفی به جای می‌گذارد و باعث نارضایتی او در زندگی زناشویی می‌شود. اینکه شما مسائل و مشکلات کاری خود را به منزل بیاورید برای هر دو شما می‌تواند تنش‌زا باشد، به همین دلیل نباید بگذارید شغل شما روی ازدواج و روابط عاطفی شما تاثیر منفی بگذارد.

باید شما از مضرات اعتیاد به کار بر روی رابطه عاطفی خود با همسرتان آگاه باشید و قبل از اینکه مضرات اعتیاد به کار تاثیرات نامناسب خود را روی رابطه شما بگذارند جلوی این اتفاق را بگیرید.

در اینجا می‌خواهیم ۱۵ مورد از مضرات اعتیاد به کار را به شما معرفی‌ کنیم:

قراردادن اولویت‌های کاری نسبت به ایجاد ارتباط صحیح با همسر

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که شما کارتان را ارجح‌تر بر رابطه‌ احساسی‌تان می‌دانید و برای مثال زمانی که با همسر به خود به سینما رفته‌اید، مشغول خرید هستید یا شام میل می‌کنید، به جای اینکه به همسرتان توجه کنید ذهنتان درگیر مسائل کاری است.

خستگی بیش از حد ناشی از کار

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که شما در زمان کار، تمام انرژی خود را صرف کار و شغل خود می‌کنید و زمان رسیدن به خانه مانند موبایلی هستید که شارژش رو به تمام است، باید بدانید این مسئله همسر شما را ناراحت و حتی عصبی می‌کند. به یاد داشته باشید همواره باید هنگام رسیدن به خانه، انرژی و شادابی خود را حفظ‌ کنید و این شور و نشاط را به همسر خود نیز منتقل ‌کنید.

مضرات اعتیاد به کار و خستگی زیاد

انتظار ارائه پیشنهاد در خصوص مشکلات کاری‌

 یکی از موضوعاتی که می‌تواند تاثیری منفی روی ازدواج شما بگذارد این است که شما همواره از همسر خود انتظار داشته ‌باشید که به شما در چالش‌های کاری کمک کند و ذهن او را همواره درگیر مشکلات کاری خود کنید.

اختصاص ندادن موضوعات متنوع به جز موضوعات کاری

یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که ممکن است شما در زمان برگشت به خانه هیچ موضوعی به جز مسائل کاری برای صحبت ‌کردن با همسرتان نداشته ‌باشید. اگر شما در منزل فقط راجع به مسائل کاری با همسر خود صحبت ‌کنید باید آگاه باشید که رفته رفته احساس خستگی و بی حوصلگی را به همسر خود القا می‌کنید و دیگر او علاقه‌ای به هم کلام‌ شدن با شما نخواهد داشت.

دیر رسیدن به قرارهای شخصی یا کنسل کردن آن‌ها 

 این موضوع باعث می‌شود تا همسر شما کم کم به این نتیجه برسد که شما بین کار و همسر خود، فقط کار خود را انتخاب می‌کنید و همسر شما در اولویت نیست. این تفکر قطعا باعث ناراحتی همسر شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۱۷ راهکار برای حفظ تعادل کار و زندگی شخصی

اختصاص ندادن فرصت کافی به همسر برای گفتگو

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که شما در منزل بیش از اندازه در مورد کار خود می‌کنید. ممکن است در چنین مواقعی مشاهده‌ کنید که همسر شما کاملا ساکت است و هیچ واکنشی از خود نشان می‌دهد. احتمالا در این موقع همسر شما فکر می‌کند که صحبت کردن او در خصوص روزی که گذرانده بی‌فایده خواهد بود چراکه تنها چیزی که برای شما مهم است فعالیت‌های کاری‌تان است.

مضرات اعتیاد به کار و عدم ارتباط با همسر

بحث ‌کردن بیش از اندازه با همسر

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که شما تنش‌ها و استرس‌های کاری خود را به خانه می‌آورید، این کار باعث می‌شود تا شما حساس‌تر شوید و در نتیجه در مورد موضوعات عادی و بی اهمیت با همسر خود بحث و مشاجره ‌کنید.

بحث ‌کردن درباره چیزهای جدید

 گاهی اوقات ممکن است تغییراتی در کار شما ایجاد شود، برای مثال، یک نقش جدید برای شما تعریف ‌شود و یا تغییراتی در حقوق شما اعمال ‌شود که شما آن را دوست نداشته ‌باشید، یکی از مشکلات این موضوع این است که ممکن است شما با همسرتان در مورد مسائلی که در گذشته وجود نداشته‌اند و امری تازه و جدید به شمار می‌روند، به بحث و جدل بپردازید.

کم طاقت ‌شدن همسر

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که ممکن است همسرتان برخی مواقع از کاری که انجام می‌دهید احساس انزجار کند. البته برخی مواقع ممکن است همسر شما این حس تنفر را مستقیما نشان ‌ندهد و این احساس تنفر را به صورت‌های دیگری به شما بفهماند. برای مثال ممکن است در مورد مسائل مختلف صبر و طاقتش کمتر شود و یا اینکه در مورد موضوعات مختلف حساسیت بیشتری از خود نشان ‌دهد.

نداشتن انرژی کافی برای برقراری روابط اجتماعی

 گاهی اوقات ممکن است از نظر فیزیکی در یک مکان باشید ولی از نظر ذهنی فرسنگ‌ها دورتر از جمعی که در آن حضور دارید باشید. اگر زمانی که به خانه بر می‌گردید یا در تعطیلات آخر هفته ذهن شما درگیر مسائل کاری باشد ممکن است با احساس نیاز به تنهایی کنید. ممکن است نتوانید در چنین شرایطی با همسر خود و یا دیگر نزدیکانتان یک ارتباط اجتماعی معمولی و معقول برقرار کنید.

اعتیاد به کار و لطمه به روابط اجتماعی

اختصاص زمان کم برای وقت گذرانی با همسر

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که شما تا آخر شب مشغول کار کردن باشید و یا بخشی از کارهای خود را به خانه بیاورید و بخواهید زمانی که در خانه هستید و یا در آخر هفته این کارها را انجام ‌دهید. این امر سبب می‌شود تا شما زمان کمتری را با همسر خود بگذرانید. هرچه شما زمان کمتری را با همسر خود بگذرانید احتمال ایجاد تنش و مشکل در رابطه شما بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۸ نکته برای دورکاری در خانه در ایام قرنطینه

عدم توجه به صحبت‌های همسر و درک او

 یکی از مضرات اعتیاد به کار این است که شما در زمان صحبت ‌کردن همسرتان نمی‌توانید تمرکز کافی را به صحبت‌های او اختصاص دهید و به صحبت‌های او به دقت گوش‌کنید و یا در زمان صحبت ‌کردن همسرتان مشغول انجام کاری دیگر شوید. اگر همسرتان متوجه این موضوع ‌شود، قطعا ناراحت خواهد شد و با خود تصور می‌کند که شما ارزشی برای صحبت‌های او قائل نیستید.

مضرات اعتیاد به کار و درک نکردن همسر

تلاش برای راضی نگه ‌داشتن افراد گوناگون

 آیا شما هر روز صبح دو ساعت زودتر بیدار می‌شوید تا بتوانید شب زودتر به خانه برگردید؟ آیا شما سرگرمی‌ها و ورزش‌کردن را فدا می‌کنید تا بتوانید به اهداف کاری خود و همچنین روابط شخصی خود برسید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوالات بله است باید بگوییم این مورد نیز یکی از مضرات اعتیاد به کار به شمار می‌رود و شما باید یک برنامه استراحت و تفریح برای خود در نظر بگیرید.

روابط بهتر با همکاران نسبت به همسر

 یکی دیگر از مضرات اعتیاد به کار این است که شما دوست دارید هرچه زودتر تعطیلات آخر هفته به انتها برسد و به سر کار خود برگردید و یا حاضرید یک روز اضافه کاری انجام ‌دهید صرفا به این خاطر که در منزل حضور نداشته ‌باشید.

مضرات اعتیاد به کار و بودن با همکاران

بهره‌گیری از زبان کنایه برای بیان احساساتش

 اگر زمانی همسرتان جملاتی از این قبیل : اگر موقعی که از این سفر کاری برگردی و بچه‌ها بشناسنت جای شکرش باقیه؛ را بیان کرد مطمئن ‌باشید که همسرتان از فعالیت‌های کاری شما به شدت ناراضی است و می‌خواهد پیامش را به این شکل به شما انتقال ‌دهد پس لازم است هوشیار باشید و توجه کافی به او اختصاص دهید.

منبع:

businessinsider