ماساژ تراپی یک روش درمانی محبوب است که تقاضا برای آن روز به روز بیش‌تر می‌شود. روزگاری از ماساژ به عنوان یک روش جایگزین یا کمکی استفاده می‌شد اما اکنون یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمانی به شمار می‌رود. فواید ماساژ درمانی به قدری زیاد است که باعث شده در بعضی از کشورها، به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان بیماران، از سوی شرکت‌های بیمه تحت پوشش قرار بگیرد. فواید ماساژ بی‌شمار است.

این شکل از درمان شامل تکنیک‌هایی برای افزایش گردش خون، کاهش تنش‌های عصبی، کاهش استرس، تسکین اضطراب، بهبود کیفیت خواب و تقویت آرامش کل بدن و بسیاری مزایای دیگر است.  اگر کسی را سراغ دارید که دچار کوفتگی، جراحت  یا آسیب‌های گستردهٔ عضلانی و عصبی شده باشد، انجام ماساژ درمانی برای او ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. در این مقاله قصد داریم فواید ماساژ را بر روی بدن بررسی کنیم.

فواید ماساژ در زمینه‌های مختلف را می‌شناسید؟

فواید ماساژ - Massage+banner

۱. فواید ماساژ در ایجاد  آرامش و کاهش استرس

هنگامی که بدن تحت فشار و تنش عصبی باشد، هورمون معروف استرس یا همان کورتیزول، در سطح بدن ترشح می‌شود. این هورمون باعث افزایش وزن، بی‌خوابی، مشکلات گوارشی و سردرد می‌شود.طبق یافته‌های جدید ماساژ به کاهش سطح کورتیزول خون کمک می‌کند. با این عمل بدن وارد حالت ریکاوری یا همان نقاهت می‌شود. علاوه بر این، می‌توان به فواید ماساژ در بهبود خلق و خو، کاهش سطح استرس و ایجاد آرامش طولانی مدت اشاره کرد.

نه تنها ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، بلکه جلسات منظم و تکرار آن در طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش انرژی، کاهش درد و همچنین افزایش تحریک‌پذیری جنسی و عاطفی افراد شود.

در مالتینا بخوانید:

۱۵ ماساژور صورت برتر دنیا برای ماساژ صورت و جوانسازی پوست

 

فواید ماساژ - man-massage-men

۳. کمک به کاهش فشار خون

 یکی دیگر از فواید ماساژ درمانی منظم، کمک به کاهش فشار خون است. در حقیقت برخی مطالعات نشان داده‌اند که، یک برنامه منظم ماساژ درمانی می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

علاوه بر کاهش سطح کورتیزول بدن، ماساژ درمانی باعث کاهش میزان افسردگی در افراد می‌شود. ضمنا این روش درمانی فوق‌العاده با کاهش فشار خون، می‌تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی و بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند.

۴. کمک به آرامش ماهیچه‌ ها

منظور از انجام ماساژ تراپی، هدف قرار دادن منبع اصلی درد در عضلات، افزایش انعطاف پذیری و آرام کردن عضلات آسیب‌دیده است. یکی دیگر از فواید ماساژ ، افزایش گردش خون در عضلات آسیب دیده است. این افزایش گردش خون باعث رسیدن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به بافت‌های آسیب دیده می‌شود. این افزایش سطح گردش خون باعث کاهش سفتی و تورم در نواحی مذکور خواهد شد.

هنگام ماساژ تراپی در بدن اندورفین (هورمون ضد درد) ترشح می‌شود. ترشح این هورمون باعث افزایش سطح دوپامین و سروتونین در بدن نیز می‌شود. این هورمون‌ها از جهات مختلف (جسمی و روحی) به ما کمک می‌کنند. در ضمن آن‌ها باعث سریع‌تر شدن روند بهبود بیماری‌ها و افزایش احساس سرخوشی نیز هستند.

۵. فواید ماساژ در بهبود گردش خون

فواید ماساژ در بلند مدت مثل یک گلوله برفی است که هرچه پیش می‌رود بزرگ‌تر و و بزرگ‌تر می‌شود، بنابراین نباید آثار ماساژ درمانی را در دراز مدت دست‌کم گرفت. دلیل این امر غنی شدن هرچه بیش‌تر خون از مواد مورد نیاز برای بهبودی عضلات آسیب دیده بدن است.

در ضمن ماساژ دادن باعث می‌شود در قسمت‌هایی از بدن که به دلیل جراحت، خون انباشته شده، (با کمک فشار دست) گردش خون بهبود یابد. افزایش این‌ فشارها باعث افزایش جریان خون در بافت می‌شود. علاوه بر این فشردن، پیچاندن و حرکات کششی در تکنیک‌های ماساژ تراپی اسید لاکتیک را از عضلات خارج می‌کند.

یکی دیگر از فواید ماساژ بدن، بهبود گردش مایع لنفاوی است که مواد زائد متابولیکی را از اندام‌های داخلی و عضلات خارج می‌کند. این عملکرد هم به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می‌شود.

در مالتینا بخوانید:

آموزش کامل ماساژ لاغری به همراه معرفی روغن های مخصوص ماساژ

فواید ماساژ - massage-wellness-men

۶. بهبود کلی وضعیت بدن

بسیاری از مردم  مشکل کمر درد، گردن درد و درد عضلانی را تجربه کرده‌اند. با اینکه علل چنین دردهایی بسیار متنوع است، اما دلیل اصلی آن وضعیت نامناسب بدن در شرایط کلی است. در حقیقت، کمردرد مزمن که دلیل عمده مرخصی‌های استعلاجی است و دومین علت شایع ناتوانی حرکتی به شمار می‌رود، غالبا نتیجهٔ ایستادن یا نشستن نادرست است.

 اضافه وزن، ضعف بدنی و انجام حرکات یکنواخت و تکراری بیش از حد نیز می‌تواند باعث افزایش فشار به وضع کلی بدن شود. نتیجهٔ این افزایش فشارها ایجاد اسپاسم عضلانی، درد و گرفتگی عضلات باسن، ناحیه پشت بدن، گردن و پاهاست. در حقیقت، بهبود وضعیت بدن می‌تواند یکی از مفیدترین و آرام‌بخش‌ترین بخش‌های ماساژ درمانی باشد.

ماساژ دادن به بدن کمک می‌کند عضلاتی را که تحت فشارهای مختلف آسیب دیده‌اند بهبود ببخشد. به طور کلی، این روش درمانی به بدن اجازه می‌دهد خودش را در حالت طبیعی قرار داده و دردهایش را تسکین دهد. به علاوه، مفاصل آزادی عمل بیشتری پیدا می‌کنند و دامنه حرکتی و فشار وارد بر آن‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه بدن می‌تواند خودش را در وضعیتی طبیعی و سالم قرار دهد. به طور خلاصه ماساژ درمانی به تصحیح شکل قرار گیری مفاصل و عکس‌العمل درست آن‌ها نسبت به درد کمک می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، فواید ماساژ بی‌شمار است.

۷. فواید ماساژ و تقویت سیستم ایمنی بدن

فواید ماساژ

فواید ماساژ درمانی در صورت انجام منظم آن بیشتر می‌شود. این حقیقت برای ما روشن است که افرادِ در معرض استرس زیاد، به بیماری‌‌ها و آسیب دیدگی‌های بیش‌تری هم دچار می‌شوند. وقتی استرس با اختلال در خواب و تغذیه نامناسب همراه شود، تأثیر آن به سیستم ایمنی بدن منتقل خواهد شد. در این صورت توانایی طبیعی بدن در محافظت از خود در برابر عفونت‌ها، عوامل بیماری‌زا و باکتری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

شاید تعجب کنید و با خودتان بگویید چطور ماساژ درمانی به نفع سیستم ایمنی بدن است؟ مطالعات نشان داده‌اند که انجام منظم ماساژ درمانی نه تنها به کاهش استرس کمک می‌کند، بلکه می‌تواند ظرفیت سیتوتوکسیک(Cytotoxic) بدن را افزایش می‌دهد. منظور از ظرفیت سیتوتوکسیک چیست؟ فعالیتی که سطح سلول‌های ایمنی بدن را افزایش می‌دهد . ماساژ درمانی منظم برای ریکاوری در انواع ورزش‌ها مفید است. ماساژ درمانی منظم مانند یک فعالیت ورزشی است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزار و وسایلی پا به عرصه بازارهای جهانی گذاشته‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانیم بدون نیاز به حضور شخصی متخصص بدنمان را ماساژ دهیم. در ادامه این مقاله چند ماساژور با کیفیت را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که برای تهیه آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت مالتینا (واسط خریداران ایرانی و آمازون آمریکا) مراجعه کنید.

در مالتینا بخوانید:

کپسول AHCC ( پلاتینم و گلد ) برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماساژور کمر و گردن زیلیون شیاتسو (Zyllion Shiatsu ZMA-13-BK)

فواید ماساژ -Zyllion Shiatsu ZMA-13-BK

لینک خرید

  • رهایی از درد عضلات: گیره های قدرتمند و سه وجهی ماساژور شیاتسو ، عضلات بیش از سفت و منقبض را شل می کنند (بطور خودکار هر دقیقه جهت چرخش گیره‌های آن تغییر می‌کند). عملکرد گرمایش پیشرفته آن باعث تسکین درد عضلات می شود و به سهولت می توان آن‌ را خاموش کرد.
  • طراحی مناسب بدن: این ماساژور بالش‌مانند، ارگونومیک و جمع و جور است. کاملا به درستی در پشت خطوط گردن و قسمت‌های تحتانی کمر، شکم و ران قرار می گیرد.
  • بندهای پیوسته: بندهای چند منظوره قابل تنظیم اجازه می‌دهد تا بالش را در طول ماساژ تنظیم کنید. به علاوه می‌توان به کمک این بندها ماساژور را به صندلی خودرو یا محل کار و خانه متصل کرد.

در مالتینا بخوانید:

بررسی دلایل ایجاد چین و چروک پوست و معرفی ماساژ ضد چین و چروک

ماساژور گردن و کمر  اسنیل‌اکس شیاتسو (Snailax shiatsu Neck & Back)

فواید ماساژ - massageSnailax shiatsu Neck & Back Massager

لینک خرید

  • ماساژور قابل تنظیم گردن و پشت. این صندلی ماساژور دارای ۴ گره ماساژ گردن منحصر به فرد است که بافت عمقی گردن و شانه را ماساژ داده و خستگی را رفع می‌کند. گیره‌های این ماساژور را می‌توان رو به پایین تنظیم کرد که به هر یک از اعضای خانواده امکان استفاده از این ماساژور را می‌دهد. توپی‌های شیاتسو با عملکرد گرمایش قابل تنظیم باعث تسکین درد عضلات شما می‌شوند. پوشش گردنی آن با قابلیت جابجایی امکان شستشو را برای شما فراهم می‌کند.
  • ماساژور شیاتسو دارای ۴ گره ماساژدهنده است که به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند و فواید ماساژ را به بدن‌تان ارزانی می‌کند. این وسیله، ۳ منطقه ماساژ دارد که می‌توانید هرکدام را به دلخواه انتخاب کنید؛ کل قسمت پشت و کمر، قسمت بالایی کمر و گردن و قسمت تحتانی کمر. عملکرد ماساژ نقطه‌ای (SPOT MASSAGE) آن به شما این امکان را می‌دهد که برای آرامش بیشتر گره‌های ماساژ دهنده، آن را​ روی یک نقطه متمرکز کنید.

در مالتینا بخوانید:

درمان سردرد با ماساژ و نقاط فشار

وال دیپ تیشو پرکاشن (Wahl Deep Tissue Percussion)

فواید ماساژ - Wahl Deep Tissue Percussion

لینک خرید

  • قابلیت تنظیم میزان شدت ماساژ به کمک دکمه تنظیم سرعت آن. کاهش درد، خستگی، بهبود آسیب‌های ورزشی، آرتروز، باز کردن گره های عضلانی، رفع استرس، بهبود انعطاف پذیری بدن.
  • ۴ اتصالات قابل تعویض، صفحه مسطح برای پوشش گسترده محل مورد نظر. ۴ انگشتی خم به تقلید از انگشتان دست. توپک عضلانی برای استراحت بدن.
  • استفاده آسان و قابلیت دسترسی به تمامی عضلات بدن به کمک دستهٔ بلند این دستگاه. برای پشت، گردن، شانه، پا، دست، سلولیت. کیفیت حرفه ای. درمانی برای رهایی از دردهای عضلانی، افزایش گردش خون، کاهش التهاب، سفتی اندام‌ها، درد مزمن، فیبرومیالژیا.
  • هدیه‌ای عالی برای عزیزان شما.

تمامی این محصولات را هم اکنون می‌توانید از مالتینا تهیه کنید. برای خواندن مطالب جذاب و متنوع در زمینه‌های مختلف حتما به صفحه اصلی وبلاگ ما سر بزنید.

منبع: body-mindmassage