آدمیزاد همیشه دوست دارد از اتفاقات فردای خودش باخبر شود. نه فقط از فردا بلکه از روز، ماه و سال‌های بعدتر زندگی. واقعا چرا انسان چنین تمایلی دارد؟ اغلب روانشناسان معتقدند چون انسان‌ها معمولا به طور ذاتی ابهام و ایهام را دوست ندارند، دلشان نمی‌خواهد پا به آینده‌ بگذارند، در حالی که نمی‌دانند فردا چه نقشه‌ای برای‌شان کشیده است. در هر حال، بعضی آدم‌ها به هر دری می‌زنند تا از فردای خودشان زودتر از رسیدن فردا باخبر شوند. گرفتن فال و مراجعه به فالگیر هم یکی از راهکارهای افراد برای آگاهی یافتن از آینده نامعلوم‌شان است. گرفتن فال و فالگیری در واقع عمل و تلاشی برای پیشگویی و پی بردن به اتفاقاتی است که در آینده برای فرد خواهد افتاد.

بسیاری از افراد جامعه به فال و طالع بینی اعتقاد دارند و وقتی فال خود را می‌خوانند و از توصیه‌های آن پیروی می‌کنند، احساس بهتری دارند. بعضی از افراد صرفا از روی کنجکاوی و یا به صورت تفریحی فال می‌گیرند و آن را بسیار مطلوب می‌دانند.

پیشینه فال گرفتن 

از قدیم الایام فال و فالگیری وجود داشته و پیشینیان اعتقاد داشتند با این اقدام، آینده خود و اتفاقات آن را پیشگویی کرده و با آینده نگری به دنبال بخت و اقبال خوش می‌گشتند. گرایش مردم به پیشگویی یا فال و طالع بینی از ابتدای تاریخ بشر وجود داشته و این مسئله به منطقه جغرافیایی خاصی تعلق ندارد. از آن جا که انسان اولیه احتیاج داشت تا محیط اطرافش را بشناسد و به سوالاتش را درباره اتفاقات و حوادث مختلف جواب بدهد، شروع به تخیل کرد و با آگاهی اندکش جواب‌هایی ذهنی برای این سوالات پیدا کرد. انسان اولیه برای اشیا و گیاهان روح قائل بود. برای همین گردنبند، مچ بند و مجسمه‌های کوچکی از اشیا و گیاهان را به عنوان طلسم و نماد با خود حمل می‌کرد، چون اعتقاد داشت ارواح این اشیا، از او در برابر حوادث بیرونی محافظت می‌کنند.

ولی در حالت کلی، چه در زمان قدیم و چه در عصر حاضر، هدف انسان از گرفتن فال، آگاهی از آینده خود و آینده نگری از طریق پیشگویی است و همواره به دنبال این موضوع بوده که متوجه شود در آینده چه اتفاقاتی  برای او خواهد افتاد.

گرفتن فال

تاریخچه گرفتن فال

فال گرفتن و اعتقاد به آن در عصر حاضر

با ظهور اینترنت پای فال و فالگیری به فضای مجازی هم باز شد. اگر در گوگل کلمه فال را جست و جو کنید، تعدادی زیاد صفحه برای شما نمایش داده می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانید فال بگیرید. در بالای بسیاری از این صفحات اشاره شده که فال گرفتن فقط جنبه سرگرمی‌ دارد و چندین نوع فال از جمله فال حافظ، فال ابجد، فال انبیا، فال تاروت، فال سرکتاب و… در این سایت‌ها وجود دارند.

فال و فالگیری

گرفتن فال و اعتقاد به آن

در میان ایرانیان تفال زدن به دیوان اشعار حافظ و گرفتن فال حافظ توسط اکثر اقشار جامعه بسیار مرسوم بوده و حضرت حافظ به لسان الغیب مشهور است. اشعار حافظ دارای انرژی مثبت و جوانب احساسی خوب هستند و هر فردی می‌تواند بنا بر نیت قلبی و حال روحی خود آن را تعبیر کند، اما نباید توقع پیشگویی از فال حافظ داشته باشیم.

مردم ایران در مناسبت‌هایی مثل شب یلدا یا عید نوروز به دیوان حافظ تفال می‌زنند تا از اشعارش بهره معنوی ببرند و امروزه گرفتن فال حافظ برای اکثر افراد به یک امر رایج و نیک تبدیل شده است و ظهور فال حافظ آنلاین در سایت‌های مختلف اینترنتی بیانگر این امر است.

فال حافظ آنلاین

 همچنین در مالتینا بخوانید: فال حافظ آنلاین با تعبیر+ لینک سایتهای معروف فال حافظ (تاریخچه فال حافظ)

چرا مردم به فالگیر مراجعه می‌کنند؟

به طور کلی می‌توان افرادی را که به فالگیر یا رمال مراجعه می‌کنند، در سه دسته کلی جای داد. دسته‌ای از افراد صرفا به خاطر کنجکاوی به سراغ این افراد می‌روند. در محیط اجتماعی ممکن است کم یا زیاد با کسانی مواجه شویم که درباره مراجعه به فالگیر و گرفتن فال حرف می‌زنند و معتقدند که گره کارشان به دست آن‌ها باز شده یا حتی فالگیر توانسته آینده‌شان را به درستی پیشگویی کند.

در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، انواع و اقسام پیشگویی‌ها و طالع بینی رواج دارد. در چنین محیطی هر فردی که مدام در معرض این داستان‌ها و اخبار قرار می‌گیرد، ممکن است کنجکاو شود تا یکبار آن را امتحان کند. دسته دوم کسانی هستند که به خاطر درماندگی یا از سر ناچاری به فالگیرها مراجعه می‌کنند. این افراد ممکن است از راه‌های صحیح نتوانند مشکلات‌شان را حل کنند؛ پس به امید حل مشکل از راه جادو یا امور ماورایی به سراغ فالگیرها می‌روند.

 فال گیر

چرا مردم به فالگیر مراجعه می‌کنند؟

دسته سومی‌ هم وجود دارند که به شکل بیمارگونه‌ای به گرفتن فال و مراجعه به فالگیرها وابسته‌اند. این افراد به حدی منفعل شده‌اند که حتی برای پیش پا افتاده‌ترین مسائل زندگی هم به سراغ فالگیرها می‌روند. در واقع این دسته آخر بیش از همه وضعیت نگران کننده‌ای دارند.

ذکر این نکته ضروری است که دو دسته اول افرادی که گفته شد در معرض خطر این قرار دارند که وارد دسته سوم شوند، چون به هر حال کنجکاوی با مراجعه به افراد غیر‌متخصص برای حل مشکلات و پیشگویی درباره آینده، می‌تواند زمینه ساز عادت‌های مخرب نظیر وابستگی به فالگیری و اعتقاد بیمارگونه به فال شود.

آیا سواد یا جنسیت افراد، تاثیری در اعتقاد به فال یا سایر خرافات دارد؟

ما انسان‌ها هرچه نسبت به موضوعی اطلاعات و سواد اندکی داشته باشیم، راحت‌تر می‌توانیم حرف‌هایی را که پایه و مرجع علمی‌ ندارند را قبول کنیم. اما در این زمینه داشتن اطلاعات و سواد به معنی اخذ مدرک دانشگاهی نیست. منظور از سواد، داشتن تفکر انتقادی است. یعنی بتوانیم راجع به هر حرف و ادعایی شک کنیم و ببینیم آیا این ادعا و حرف با راه عقل هم‌جهت است یا خیر؟ مهارت تفکر انتقادی در خیلی از افراد ضعیف است. این افراد معمولا نسبت به صحت مسائل مختلف شک نمی‌کنند و معمولا با خوش بینی با مسائل شک برانگیز مواجه می‌شوند. اما درباره جنسیت، آمارها نشان می‌دهند زنان بیشتر به این گونه خرافات گرایش یا اعتقاد دارند.

فال

اعتقاد به فال

با وجود همه این‌ها، نمی‌توان به آمارها تکیه کرد. معمولا مردها در فرهنگ ما به خاطر نگرانی از برچسب خوردن یا مورد تمسخر قرار نگرفتن کمتر راجع به این مسئله حرف می‌زنند و در نتیجه آمار کافی از مردهایی که به سراغ  فالگیر می‌روند در دست نیست. یک علت دیگر گرایش زنان به خرافات می‌تواند این باشد که آن‌ها بیشتر در معرض فشارهای روانی هستند و طبیعی است که بیشتر به حل مشکلات‌شان از این طریق تمایل نشان بدهند.

کسانی که به رمال و فالگیر مراجعه می‌کنند چه خصوصیات روانی و شخصیتی دارند؟

معمولا افرادی که به صورت بیمارگونه و شدیدی به فال اعتقاد دارند و یا به فالگیران مراجعه می‌کنند، دوست دارند از واقعیت فرار کنند. واقعیت گریزی یعنی ترس از مواجه شدن با آنچه که به شکل عینی پیش روی ما قرار دارد. این افراد گاهی جواب مشکل‌شان را می‌دانند ولی می‌ترسند با آن مواجه شوند. مثلا کسی که مدام در روابط با همسرش دچار شکست می‌شود، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند قبول کند این مشکلات ریشه در کمبود مهارت‌های برقراری ارتباط دارد که برعکس ترجیح می‌دهد باور کند دیگران زندگی اش را طلسم کرده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های افرادی که به رمال یا فالگیر مراجعه می‌کنند، نداشتن اعتماد به نفس است. این افراد معمولا باور ندارند که مشکل‌شان به دست خودشان قابل حل است؛ بلکه دنبال کسی می‌گردند که نیروی خارق العاده‌ای داشته باشد و به کمک او مشکل‌شان را حل کنند.

 فال گرفتن

رمال و فالگیر

اما افرادی هم هستند که تحمل مواجه شدن با آینده پر ابهام را ندارند، یعنی مدام به این فکر می‌کنند که اگر فلان کار را بکنم موفق می‌شوم یا نه؟ اگر فلان تصمیم را بگیرم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر وارد این راه شوم چه بلایی سرم می‌آید؟ این افراد بسیار مستعد افتادن در دام فالگیرها هستند؛ در حالی که یکی از ویژگی‌های زندگی ابهام است و هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند تصمیمات و کارهای ما حتی اگر با آگاهی کامل انجام گرفته باشند صد درصد با موفقیت همراه است یا نه؟

آیا پیشگویی فالگیرها و حرف‌های آن‌ها صحت دارد و ممکن است اتفاق بیافتد؟

اعتقاد داشتن به هر نوع فال یا طالع بینی امری شخصی است و هر فرد بنابر ویژگی‌های شخصیتی و اعتقادات خود می‌تواند به صحت آن اطمینان داشته یا نداشته باشد. ولی ما باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که فقط خداوند به اتفاقات و حوادثی که در زندگی برای یک فرد پیش می‌آید، کاملا آگاه است و تنها خداوند است که می‌تواند آینده افراد را مشخص کند. در واقع فال واقعی هر انسان نزد خداوند است و عده‌ای از طریق فالگیری به اخاذی و سودجویی از افراد می‌پردازند و ممکن است زندگی آن‌ها را دچار مشکل کنند.

اما با این حال نباید از این نکته غافل شویم که کلمات انرژی دارند و زمانی که کلماتی از جانب افراد دیگر به شما گفته شود چه منفی و چه مثبت می توانند تاثیر بیشتری بر ناخداگاه شما داشته باشند به همین علت بعضا حرف هایی که یک فالگیر به شما میگوید می تواند در ذهن شما به گونه ای آنقدر قدرت بگیرد که بر طبق قانون جذب در زندگی شما اتفاق بیافتد. به این معنی که شما آن کلمات و اتفاقات را جذب میکنید.

در راه و رسم بعضی از فالگیرها اعتقادی است که فال بد نباید گفته شود، یکی از دلایل آن همین است، چرا که صحبت های فالگیرها می تواند در ذهن شما نقش ببندد و بهتر است فقط کلمات و اتفاقات مثبت بیان شود تا در ناخودآگاه شخص فال گیرنده تاثیر منفی نگذارد.

 فال

آیا فالگیرها راست می‌گویند؟

سخن پایانی

شما به فال و صحت یا تعبیر آن اعتقاد دارید؟ چه تجربه‌ای در زمینه مراجعه به فالگیرها و گرفتن فال دارید؟ خواهشمندیم دیدگاه و تجربیات خود را در این زمینه و در بخش نظرات این نوشته، با ما و خوانندگان وبلاگ مالتینا به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید سایر مطالب جذاب، متنوع و کاربردی دیگر را در وبلاگ مالتینا مطالعه نمایید.

فال و صحت آن

اعتقاد به فال و فالگیر

منبع: telegraf.rs ، ۲knowmyself.com ، christianpost.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

سال نو| نکاتی برای داشتن یک سال نو عالی

زبان بدن چیست و چگونه آن را معنی کنید

مثلث برمودا ‫‫| برسی تاریخچه عجیب و رخدادهای واقعی در مثلث برمودا