به جرئت می‌توان مثلث برمودا را یکی از رازآلودترین معماهای تاریخ بشریت دانست. حوادث متعددی در “مثلت شیطان” یا همان مثلث برمودا رخ داده اند. هر یک از این حوادث، بیش از پیش رمز و راز  رخ دادن این اتفاقات را در هاله‌ای از ترس و ابهام فرو برده‌اند. اما به راستی راز مثلث برمودا چیست؟ ناپدیدشدن وسایل نقلیه دریایی و هوایی در این مثلث علتی ماورایی دارد یا صرفا ناشی از عوامل فیزیکی و جغرافیایی بوده و به سادگی قابل توجیه می‌باشد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه هرآنچه که لازم است را درباره مثلث برمودا بدانید.

موقعیت جغرافیایی مثلث برمودا

مثلث برمودا یک مثلث فرضی بوده و فضایی محصور بین سه نقطه را در بر دارد. این مثلث فرضی بین شهرهای فلوریدا، پورتوریکو و جزیره برمودا قرار دارد. علت انتخاب این شهرها به عنوان رئوس این مثلث نیز به این خاطر است که آخرین نقاطی که در آنها کشتی‌ها و هواپیماهای ناپدید شده دیده شده‌اند هیچ‌گاه از اضلاع این مثلث جلوتر نرفته‌اند. درواقع توافقی بر سر محل دقیق این اضلاع نیست و اندازه‌ها حدودی می‌باشند.

مثلث برمودا درست در محلی قرار گرفته است که تلاقی آب اقیانوس آرام و دریای کارائیب را درون خود جای داده است. از این رو این مکان جریان‌ها و فشارهای آبی بسیار قدرتمندی را متحمل می‌شود. از این رو برخی از دانشمندان حضور چنین جریان‌هایی را بی تاثیر ندانسته و بر این باورند که موقعیت جغرافیایی مثلث برمودا در بروز حوادث پیشین بسیار موثر می‌باشد.

 پرواز19

برمودا

شهرت نام مثلث برمودا به علت مجاورت آن با جزیره برمودا می‌باشد. جزیره برمودا یک جزیره معمولی مثل همه جزیره‌های اقیانوس اطلس می‌باشد. دمای هوای معتدل، پوشش گیاهی غنی و بارندگی کافی نشان از عادی بودن شرایط محیطی این جزیره دارند. اما این جزیره تاریخ رمزآلودی دارد. گذشته برمودا مثل گذشته هیچ جزیره دیگری نیست.

کوشش‌های بسیاری برای کشف و بهره‌برداری از شرایط مناسب این جزیره صورت گرفته است. ولی بسیاری از این ماجراجویی‌ها و جاه‌طلبی جهانگردان قرون گذشته بی نتیجه مانده بود. در سال ۱۶۰۹ حدود ۱۵۰ جهانگرد انگلیسی تبار به منظور ماجراجویی به این جزیره سفر کردند. اما دچار طوفان شدند و در دریای مجاور مثلث برمودا، غرق در آبهای مرموز این مثلث شدند.

از آن تاریخ به بعد، پرده برداشتن از راز حوادث این چنینی، عطش جهانگردان و ماجراجویان بیشتری را برافروخت و بسیاری دیگر را نیز دچار سرنوشت ناخوشایند پیشینیان کرد. محلیان و به دنبال آنها بسیاری دیگر،چنین اتفاقاتی را ناشی از یک طلسم دانستند و به مثلث برمودا، مثلث شیطان خطاب کردند.

مثلث برمودا-جزیره برمودا

حوادث رخ داده در مثلث برمودا

حوادث رخ داده در این مثلث شگفت انگیز پیش از آن است که بتوان به شمار آورد. کشتی‌ها و هواپیماهایی در این بخش ناپدید شده‌اند که هنوز اثری از آنها پیدا نشده است.

مردم برمودا تا سال ۲۰۱۲ به دنبال سرپرستی یک سازمان مسئول بودند و درنهایت با تشکیل “اتحاد برمودا” (One Bermuda Alliance) یا به اختصار “OBA”، خود سرپرستی رسیدگی به امور این مثلث مرموز را برعهده گرفتند. تاکنون ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در مثلث برمودا به کام مرگ کشانده شده‌اند و هیچ لاشه یا اثری از این وسایل یافت نشده است. نکته جالبتر آنکه به محض ورود این وسایل نقلیه به مثلث برمودا سیگنال مخابراتی آنها قطع و دیگر هیچ پیغامی از آنها مخابره نشده است. همه این وسائل نقلیه در یک کلمه، ناپدید شده‌اند.

۱- یو اس اس سایکلوپس (U.S.S Cyclops)

سایکلوپس اسم کشتی باری متعلق به نیروی دریایی آمریکا بود. این کشتی مخصوص حمل ذغال سنگ قبل از جنگ جهانی اول ساخته شده بود. در سال ۱۹۱۸ این کشتی به همراه ۳۰۹ خدمه بارگیری کرد و از برزیل به سمت “بالتیمور” حرکت کرد. از آنجایی که مقصد او از مثلث برمودا می‌گذشت، هیچ‌گاه به مقصد نرسید. پس از آنکه از ناپدید شدن کشتی باخبر شدند، جستجو گسترده‌ای برای پیدا کردن کشتی و یا بازماندگان در تمام مسیر انجام شد.

شایعه شد که سایکلوپس توسط یک زیردریایی یا کشتی آلمانی دزدیده شده است و یا آن را غرق کرده‌اند. آلمان‌ها پس از شنیدن این شایعه اعلام کردند که از کشتی مفقود شده اطلاعی ندارند و این خبر صحت ندارد. احتمال فرماندهی تاریخ و میراث دریایی آمریکا این است که این کشتی با یک طوفان برخورد داشته و همین امر باعث مفقود شدنش شده است. اما این ادعا هیچوقت تایید نشد. این اتفاق یکی از مرگبارترین حادثه برای یک کشتی غیرنظامی آمریکایی تا به امروز به شما می‌رود.

مثلث برمودا-یو اس اس سایکلوپس

۲- استارتایگر(B.S.A.A Star Tiger)

در ژانویه سال ۱۹۴۸ بود که هواپیمای استارتایگر که متعلق به خطوط هواپیمایی آمریکای جنوبی بریتانیا بود با ۲۵ مسافر و به همراه ۶ خدمه، ناپدید شد. این هواپیما از سانتاماریا به سمت برمودا سفر خود را آغاز کرد، اما این سفر بی‌پایان بود. هواپیما مانند دیگر هواپیماهایی که به مثلث برمودا رفته‌اند، ناپدید شد.
در ساعت ۳ صبح آخرین تماس از خدمه هواپیما به اپراتور پرواز برقرار و اطلاعات پرواز داده شد. اما تنها ۵۰ دقیقه بعد از آن، یعنی در ساعت ۳:۵۰ صبح تماس با استارتایگر بی‌پاسخ ماند. در طول این ۵۰ دقیقه هیچ پیامی به منظور کمک رسانی و یا تماس اضطراری صورت نگرفت. پیگیری‌ها و جستجوها نیز برای یافتن بازماندگان بی نتیجه مانده است.

مثلث برمودا-استارتایگر

۳- پرواز ۴۴۱

یکی از هواپیماهای غول پیکر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، هواپیمای ۴۴۱ بود. در ۳۰ اکتبر ۱۹۵۴ هواپیما به همراه ۴۲ مسافر همانند استارتایگر در لحظه‌ی ورود به مثلث برمودا ناپدید شد. مسافران این هواپیما شامل افسران نیرودریایی و خانواده‌هایشان بود. به طور معمول ارتباط بین خلبان و برج مراقبت به خوبی برقرار بود و ناگهان این ارتباط قطع شد و دیگر خبری از ۴۴۱ نبود.
لازم به ذکر است که این هواپیما امکاناتی داشت تا در مواقع مواجه شدن با مشکل نجات پیدا کند. بعنوان مثال قایق‌های نجاتی بر روی آن تعبیه شده بود که در هنگام برخورد با اقیانوس به صورت خودکار باز شوند.
هیچ نشان، پیغام و هیچ اثری از هواپیما و سرنشینان آن وجود ندارد و تاکنون علت مشخصی برای پرواز ۴۴۱ پیدا نشده است.

۴- تریسلندر

تریسلندر اسم هواپیما سه موتوره‌ایی بود که در مثلث برمودا ناپدید شد. دسامبر سال ۲۰۰۸ هواپیما با به همراه داشتن ۱۲ سرنشنین از “سانتیاگو” پرواز کرد تا  در “نیویورک” فرود آید، اما این اتفاق نیافتاد. ۳۵ دقیقه از زمان پرواز هواپیما گذشت که تریسلندر ناپدید شد و دیگر در رادارها نمایان نشد. گارد ساحلی آمریکا برای پیدا کردن این هواپیما و سرنشینانش جستجو وسیعی انجام داد، ولی نه بازمانده‌ایی پیدا شد و نه دلیل موجهی برای ناپدید شدن آنها.

مثلث برمودا-تریسلندر

۵- دوگلاس داکوتا یا دی سی سه (DC-3)

دی‌سی سه از ایمن‌ترین هواپیماهایی است که تا به امروز طراحی شده است. دسامبر سال ۱۹۴۸ پرواز این هواپیما از مبدا “پورتوریکو” به مقصد “میامی” صورت گرفت. آب و هوا به گفته‌ی خلبان در ساعاتی قبل بسیار مساعد بوده و تنها ۲۰ دقیقه تا فرود باقی مانده بود. با مساعد بود شرایط عبور از مثلث برمودا باعث شد تا ارتباطات دی سی سه با برج مراقبت قطع و این هواپیما ایمن با ۲۸ مسافر و ۳ خدمه ناپدید شود.

مثلث برمودا-دی سی3

۶-اس‌اس‌ ای فارو (SS El Faro)

اس‌اس ای فارو کشتی باری به طول ۲۴۰ متر بود که مسیر آن از مثلث برمودا می‌گذشت. آخرین سفر این کشتی در سال ۲۰۱۵ از “فلوریدا” به “پورتوریکو” رقم خورد. طبق اخبار هواشناسی طوفانی گرمسیری نه چندان بزرگ در مسیر کشتی در حال رخ دادن بود. کشتی با در نظر گرفتن این طوفان مسیر خود را تنظیم کرد و چندصد مایل از طوفان فاصله گرفت تا هیچ خطری آن را تهدید نکند.
سفر تا اواسط راه به خوبی انجام شد، ناگهان طوفان گرمسیری کوچک با فاصله ای زیاد به یک طوفان درجه سه با موج‌هایی به طول ۱۲ متر ارتفاع تبدیل شد.

آخرین جملات ضبط شده توسط میکروفنی که در کشتی وجود داشت نشان می‌دهد که موتورها از کار افتادند. کشتی خم شده و آب زیادی به داخل آن وارد شد. پس از این اتفاقات کاپیتان اعلام می‌کند که خطر رفع شده و همه چیز تحت کنترل است. اما پس از این جملات ارتباط کاملا قطع شد و چند هفته‌ی بعد در عمق ۴۶۰۰ متری دریا بقایای آن یافت می‌شود. اما هنوز هم ۳۳ خدمه ی اس‌اس ای فارو مفقودند.

 اس‌اس‌ ای فارو

۷-ویچکرفت (Witchcraft)

ویچکرفت کشتی تفریحی بود که صاحب آن “دنیل بوراک” نام داشت. او در سال ۱۹۷۶ به همراه یک نفر از “میامی” به سمت اقیانوس به راه افتاد. دلیل سفر کوچک آنها دیدن بهتر چراغانی‌های کریسمس بود و تصمیم آنها این بود که زیاد از ساحل دور نشوند. ساعت ۹ شب “دنیل” با گشت ساحلی تماس برقرار کرده و آنها اطلاع داد که با جسمی نامشخص برخورد کرد و نیاز به یدک‌کش دارد. درست ۱۹ دقیقه پس از تماس دنیل، گشت ساحلی خود را مختصات اعلام شده رساند، اما هیچ اثری از دنیل و کشتی‌اش نبود. به مدت ۶ روز حدود ۳۹۰۰۰ کیلومتر اقیانوس را گشتند اما آنها پیدا نشدند.

مثلث برمودا-ویچکرفت

۸- الن استین (Ellen Austin)

از سری کشتی های بادبانی که در مسیر لندن به نیویورک استفاده می‌شد، کشتی “الن استین” بود. درسال ۱۸۸۱ در سفرهای معمول این کشتی، خدمه یک کشتی مرموزی که با سرعت مناسبی در حال حرکت بود را می بینند. ملوانان استین وارد کشتی می شوند و متوجه میشوند که هیچ سرنشینی در آن وجود ندارد، کاپیتان تصمیم می‌گیرد که کشتی را به همراه کشتی بادبانی خود به ساحل برساند. در مسیر برگشت در طوفان گرفتار می‌شوند و کشتی مرموز ناگهان ناپدید می‌شود.
افسر نیروی دریایی انگلستان در سال ۱۹۴۴ ادعا کرد که الن استین در سفرهایی که در این مسیر داشت بار دیگر کشتی مرموز را دیده و دوباره آن را گم کرده.

 الن استین

۹- کارول آ. دیرینگ(Carrol A.Deering)

یکی از مشهورترین وسیله حمل ‌و ‌نقل دریایی قایق تجاری دیرینگ به همراه پنج بادبان بود. در آگوست ۱۹۲۰ این قایق سفری از ویریجینیای آمریکا به “ریو دو ژانیرو” برزیل را آغاز کرد. سپتامبر همان سال محموله‌ی ذغال‌سنگ اش را به مقصد رساند و تحویل خریدار داد. هنگام بازگشت قایق ناپدید می‌شود. اما در ژانویه ۱۹۲۱، حوالی  “کارولینای شمالی” دوباره پیدا می‌شود. کشتی را پس از رویت نجات می‌دهند، اما هیچ اثری از خدمه، وسایل جهت یابی، پرونده‌ی کشتی و حتی دو قایق نجات نبود. دولت ایالات متحده تحقیقات متعددی درباره ی کارول انجام داد، اما هیچ گزارش رسمی از آن منتشر نشد.

مثلث برمودا-کارول آ. دیرینگ

۱۰- پرواز ۱۹

از مشهورترین، ناراحت کننده‌ترین و عجیب‌ترین اتفاقاتی که مربوط به مثلث برمودا می‌باشد، پرواز شماره ۱۹ است. ۵ فروند هواپیمای بمب‌افکن “تی بی اف اونجر” برای ماموریت آموزشی از پایگاه نظامی “فوت لودریل” در فلوریدا پرواز خود را آغاز کردند. این اتفاق در ۵ دسامبر سال ۱۹۴۵ افتاد که پس از مدتی همه‌ی هواپیماها دچار نقص فنی و جهت‌یابی شدند و از پایگاه درخواست کمک کردند.
آخرین حرف‌های ضبط شده از کاپیتان می‌باشد که به بقیه‌ی افراد داخل هواپیما اطلاع می‌دهد که سوخت تمام شده و در حال سقوط به داخل اقیانوس هستند.
هر ۱۴ نفر خدمه پرواز ناپدید شدند. همینطور ۱۳ خدمه‌ی امداد‌رسان دیگر که برای پیدا کردنشان و نجات آنها فرستاده شده بودند مفقود شدند و هیچ‌گاه پیدا نشدند.

مردم برمودا تا سال ۲۰۱۲ به دنبال سرپرستی یک سازمان مسئول بودند و درنهایت با تشکیل اتحاد برمودا One Bermuda Alliance یا به اختصار OBA، خود سرپرستی رسیدگی به امور این مثلث مرموز را برعهده گرفتند.

تاکنون ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در مثلث برمودا به کام مرگ کشانده شده‌اند و هیچ لاشه یا اثری از این وسایل یافت نشده است. نکته جالبتر آنکه به محض ورود این وسایل نقلیه به مثلث برمودا سیگنال مخابراتی آنها قطع و دیگر هیچ پیغامی از آنها مخابره نشده است. همه این وسائل نقلیه در یک کلمه، ناپدید شده‌اند.

 پرواز19

راز مثلث برمودا

به گفته‌ی دانشمندان و متخصصان یکی از دلایل ناپدیدشدن صد‌ها کشتی وهواپیما درطول سال‌ها، موج‌های سرکش با ارتفاع بیش از ۳۰ متراست.  نوعی گره دریایی بین سواحل فلوریدا، پورتوریکو و برمودا وجود دارد که  در حرکت کشتی و هواپیما‌ها اثرمی‌گذارد. دانشمندان اعتقاد دارند در منطقه مثلث برمودا دراقیانوس اطلس، محل تشکیل سه طوفان عظیم است که ازجهت‌های مختلف به همدیگر متصل می‌شوند و به این ترتیب زمینه ساز شکل گیری امواج و گرداب‌هایی فوق العاده قدرتمند را ایجاد می‌کنند.

در نگاهی دیگر، کارشناسان استرالیایی عقیده دارند تمام این اتفاقات خطای انسانی بوده است و ماورای طبیعت هیچ نقشی در آن ندارد. همانطور که دیگر ساکنان منطقه، از جمله مثلث برمودا هر روز در این منطقه تردد دارند و مشکلی برایشان پیش نمی آید.

برخی این اتفاق را یک پدیده فراطبیعی می‌دانند. آنها عقیده دارند که طی افسانه‌ایی که از قدیم وجود داشته، قاره ایی به نام آتلانتیس در آن وجود دارد که باعث کشیده شدن اجسام به سمت خود می‌شود.
علل‌های دیگری نیز از نظر دانشمندان وجود دارد که می‌توانید در این ویدئو مشاهده نمایید:

جمع بندی

دانشمندان همواره به دنبال پرده برداشتن از راز این مثلث عجیب بوده اند. اگرچه اتفاقات رخ داده شده هیچ دلیل قاطع و محکمی ندارند. برخی علت را در شرایط جغرافیایی منطقه جستجو می‌کنند و برخی دیگر شرایط فیزیکی و الکترومغناطیسی محیط را مسبب این حوادث می‌دانند. همه دلایل پیشنهادی تا حدودی مقبولیت دارند ولی هیچ‌کدام نمی‌توانند یافت نشدن لاشه کشتی و هواپیماها را توضیح دهند. اما به‌راستی راز این مثلث عجیب و ترسناک چیست؟ آیا وجود جزیره‌ای در زیر این مثلث صحت دارد؟ آیا واقعا دلیل غرق شدن کشتی‌ها طوفان‌های عظیم و امواج‌های مرتفع یا گاز متان می‌باشد؟

در مالتینا بیشتر بخوانید:

سیاه چاله چیست؟ و هر آنچه در مورد سیاه چاله باید بدانید
هارپ چیست؟ دوستش بداریم یا از عواقب آن باید بترسیم؟