به محض اینکه وارد ماه آخر سال می‌شویم، شروع می‌کنیم به فکر کردن در مورد اهدافمان در سال جدید. اهداف بزرگی که گاها رسیدن به آنها در مدتی کوتاه غیر ممکن است؛ خریدن خانه در بهترین نقطه شهر، رسیدن به اندامی ایده ال، قهرمانی در مسابقات ورزشی! و … چرا به جای اضافه کردن تعداد زیادی هدف خیلی بزرگ که تنها بر استرس در زندگی ما می‌افزایند، با چند چیز کوچک که انجام آن‌ها به شما احساس موفقیت می‌دهد، شروع نکنیم؟

به این منظور، در اینجا نیز ما پیشنهاداتی را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. کارهایی کوچک اما بسیار موثر که میتواند سال جدید را برای شما سالی متفاوت از سال های گدشته کند و آن را به نقطه عطفی در زندگیتان تبدیل کند.

رعایت چند نکته کوچک در سال جدید

  • به زندگی روزانه‌ی خود، کمی معنویت ببخشید سنت جدیدی را برای جشن‌گرفتن تولدها یا سالگردها خلق کنید. در خانه‌ی خود، به کمک گل و شمع، محرابی بسازید و هر روز صبح در آن محل، دعا و عبادت کنید. برای خودتان گزارش روزانه جمع‌آوری کنید. برای زیبایی طبیعت گوش به زنگ باشید و هر وقت که آن را یافتید، قدردان آن باشید.
  • به محیط اطراف خود نگاهی بیاندازید آیا کاغذ و رسیدهایی دارید که نیاز به دورانداختن و یا بایگانی دارند؟ از امروز تا ۵ روز آینده، روزی ۱۰ دقیقه را به این اختصاص دهید تا به کاغذبازی‌های خود رسیدگی کنید. از اینکه در این مدت کوتاه به چه موفقیتی خواهید رسید، شگفت‌زده خواهید شد.

بررسی محیط در سال نو

به محیط اطراف خود رسیدگی کنید.

  • هر هفته به افرادی که دوستشان دارید، ابراز علاقه کنید. ما به سادگی فراموش می‌کنیم که بقیه یادآور شویم که برایمان مهم هستند. امسال، با خود عهدی ببندید که طی آن، به دست کم یک نفر، هر هفته بگویید که دوستشان دارید و شکرگزار این هستید که در زندگیتان حضور دارند.
  • برای سال نو یک گیاه بخریدپرورش گیاه، نه تنها باعث ارتقای کیفیت هوای خانه یا محل کارتان خواهد شد، بلکه همراه با آن، احساساتتان رشد خواهند یافت. اگر قصد انجام این کار را دارید، به همراه آن گلدان خوبی نیز تهیه کنید تا گیاه را در آن بکارید.
خرید گل وگیاه برای عید

برای سال نو گیاه بخرید.

برنامه ریزی برای سال نو

در سال جدید یک نقشه‌ی کاری را شروع کنید

اگر مدت‌ها است که در فکر یک ایده‌ی کاری هستید ولی هنوز دست به اقدامی نزده‌اید، الان زمان آن است که دست به کار شوید. ایده‌های خود را بر روی کاغذ بنویسید و فعالیت و تلاش بر روی نقشه‌ی کاری خود را شروع کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه باید شروع کنید، کتابی در این مورد تهیه و مطالعه کنید یا می‌توانید به صورت اینترنتی، نکاتی را در این مورد به دست آورید.

بر روی آینده‌ی مالی روشنی سرمایه‌گذاری کنید

یک حساب پس‌انداز باز کنید. من به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌ام و نیاز دارم تا برای آینده‌ی مالی خود، برنامه‌ریزی کنم. من خواهان این هستم که آینده‌ی مالی‌ام روشن باشد و زمانی که پیرتر شدم و وقت بازنشستگی بود، نگرانی نداشته باشم.

زمان‌هایی را به گذراندن با خانواده اختصاص دهید

من می‌خواهم زمان‌هایی را در نظر بگیرم که تنها به خانواده‌ام اختصاص داشته باشد. شاید در آن زمان‌ها، هفته‌ای دوبار با بچه‌ها بازی کنم یا برای آن‌ها بستنی بخرم. اختصاص دادن زمان‌هایی که فقط به خانواده متعلق باشد، سخت است اما من می‌خواهم مطمئن شوم که “کار می‌کنم تا بتوانم زندگی کنم” نه اینکه “زندگی می‌کنم تا بتوانم کار کنم”.

امور را ارزیابی کنید و اوضاع را به منظور پیشرفت آن تغییر دهید

من از خودم می‌پرسم که: سال گذشته در چه نبردهایی شرکت کردم و پیروز نشدم؟ چرا در آن‌ها پیروز نشدم؟ چه کاری می‌توانم انجام دهم تا امسال در آن‌ها پیروز شوم؟ چطور می‌توانم باعث شوم تا اتفاق‌هایی که در سال گذشته دوست داشتم، امسال نیز به بسیار بیشتر تکرار شوند؟ سال جدید نیز تبدیل به سالی فوق‌العاده خواهد شد.

بررسی اهداف در سال نو

پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

در سال جدید بازده خود را افزایش دهید

قانون ۸۰/۲۰ را بر کارهای مهم خود اعمال خواهم کرد. به این شکل که تمرکز خواهم کرد تا ۲۰ درصد از کار من، ۸۰ درصد بازده تولید کند.

از تمام کارهای خود درس بگیرید

شما باید به یک متخصص در زمینه و رشته‌ی خود تبدیل شوید. چطور؟ مطالعه کنید، از متخصصان و همتایان خود سوال بپرسید. تمرین کنید. از امروز شروع کنید تا فرصت‌های پیشرفت خود را بشناسید، به دنبال تمرینات، سمینارها و کلاس‌های آنلاین در رشته‌ی خود باشید، در زمینه‌ی عزت نفس، مطالبی را بخوانید یا گوش دهید، به دنبال کسانی بگردید که علاقه دارید با آن‌ها رقابت کنید و به کسانی دسترسی پیدا کنید که دوست دارید آن‌ها را به عنوان مربی، در کنار خود داشته باشید.

سلامت بیشتر در سال نو

میز خود را تمیز کنید

این نکته ممکن است که احمقانه به نظر بیاید، ولی ممکن است بهترین نصیحتی باشد که در طول سال دریافت خواهید کرد. چیزی را که نیاز دارید، اسکن یا بایگانی کنید و مابقی را دور بریزید. مرتب‌سازی محل کار شما، به صورت خودکار باعث می‌شود که که ذهن شما نیز پاک‌سازی شود و به شما اجازه خواهد داد تا تنها بر موضوعات مهم تمرکز کنید. مثل این است که هر روز، شروعی تازه داشته باشید.

تمیز کردن میز کار

میز خود را مرتب کنید.

اهداف خود را در سال جدید مشخص کنید

اگر هنوز اهداف خود را مشخص نکرده‌اید، الان زمان انجام این کار است. در واقع، این کار اولین هدف شما در سال جدید است. به یاد داشته باشید که “سرم شلوغ است” بهونه‌ی خوبی به شمار نمی‌آید. تا آخر هفته این کار را به اتمام برسانید. مواردی را که برای هدف‌سازی باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • صریح و واضح باشند
  • قابل اندازه‌گیری باشند
  • دارای محدودیت زمانی باشند
  • به شما تعلق داشته باشند
  • به شکل نوشتاری باشند

همچنین به یاد داشته باشید که این اهداف نباید تنها مربوط به کار شما باشند. شما در هر قسمت از زندگی خود به آن‌ها نیاز دارید. ما به شما متدی را پیشنهاد می‌کنیم که زیگ زیگلار آن را چرخه‌ی زندگی می‌نامد. در این متد، هر قسمت از زندگی شما، به صورت یک چرخ نمایش داده می‌شود. شما باید در هر قسمت، اهدافی را تعیین کنید.

اهداف سال نو

برای سال جدید برنامه و هدف تعیین کنید.

این چرخ‌ها عبارتند از:

  • شغل کاری
  • امور مالی
  • معنویت
  • ابعاد فیزیکی بدن
  • ابعاد ذهنی
  • خانواده
  • اجتماع

یک تقویم بسازید

آیا دوست دارید که جلوی پنجر شدن آن چرخه‌ی زندگی را بگیرید؟ پس باید برای هر چیزی بر روی تقویم برنامه‌ریزی کنید و زمان انجام آن را تعیین کنید وگرنه هیچ‌وقت زمان کافی نخواهید داشت. دیو و همسرش، شارون، می‌گویند که تقویم تبدیل به قسمتی جدایی‌ناپذیر از زندگیشان شده ‌است و بدون آن کاری را انجام نمی‌دهند. آن‌ها درباره‌ی اختصاص زمان به استراحت، تفریح، زندگی زناشویی و بچه‌ها ملاحظه‌گرانه و حساس عمل می‌کنند.

از دفتر کاری خود بیرون بیایید

با رهبران مهم یا اعضای تیم خود هم‌فکری و برنامه‌ای تفریحی را برنامه‌ریزی کنید تا به اهدافی جدید دست یابید. ضمناً این برنامه‌ی تفریحی را در محل کار انجام ندهید. بیرون آمدن، حواس‌پرتی را در سطح بسیار پایینی نگه ‌می‌دارد و اجازه می‌دهد که خلاقیت شما شکوفا شود. علاوه بر آن، انجام چه کاری کمک بیشتری می‌کند؟ تلفن‌ها و ایمیل‌ها را در این موقع از خود دور نگه دارید.

محل کار در سال نو

زمانی را به اندیشیدن اختصاص دهید

نیاز نیست که این کار به صورت خیلی بزرگ و رسمی انجام شود، بلکه خوب است به تنهایی در محیطی آرام بنشینید و در رابطه با سال خود تفکر کنید. شاید برای انجام این امر بخواهید که موفقیت‌ها و لحظات دلخواه‌تان در سال گذشته را برای خود یادآور شوید.

بر روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌خواهید به دست آورید، تغییر دهید، یا نگه دارید

برای خود محدودیت‌های زمانی احمقانه یا انتظارات غیر قابل عبور، تعیین نکنید، چراکه تنها منجر به شکست شما خواهند شد.

به همراه کسانی که دوستشان دارید، فعالیت‌هایی را انجام دهید

برای هفته‌ی قبل از سال نو یا هفته‌ی بعد از آن، برنامه‌ریزی کنید تا فعالیت خاصی را با افرادی که دوستشان دارید، انجام دهید. در این روز می‌توانید یک شام مجلل و خوشمزه بپزید یا تنها سوپی ساده تدارک ببینید.

شروع سال نو با ظاهری جدید و عقایدی تازه

به سر و وضع خود رسیدگی کنید

به آرایشگاه بروید تا به صورت خود حس تازگی دهید. از آرایشگر خود، برای اوایل سال نوبت بگیرید. یک پیراستگی کوچک می‌تواند پیشرفت خوبی باشد یا می‌توانید موهای خود را کاملاً بتراشید و یا کوتاه کنید تا به ظاهری جدید دست پیدا کنید. با این روش، در سال جدید حس تازگی خواهید کرد.

  • برای مثال، اگر شما موهای بلند و صافی دارید، مقداری آن‌ را کوتاه کنید.
  • اگر موهای کوتاهی دارید، بغل‌های آن را مقداری کوتاه کنید تا تغییر کوچکی ایجاد شود.

با تغییرات ظاهری جدید، ظاهر خود را آزمایش کنید

ایجاد تغییری جدید در ظاهرتان به مناسبت شروع سال نو، به شما اعتماد به نفس خوبی خواهد داد. برای مثال می‌توانید از رژلب پررنگ‌تر استفاده کنید، از پیرسینگ جدیدی برای صورتتان استفاده کنید یا می‌توانید مدل عینک کنونی خود را ارتقا دهید. تحقیق کنید که چه چیزی با استایل و بودجه‌ی شما هم‌خوانی دارد و تغییر جدیدی را در ظاهر خود اعمال کنید.

  • شما همچنین می‌توانید به موهای خود، رنگی روشن‌تر بزنید، علاوه بر آن نیز می‌توانید لباس یا کفشی جدید بخرید.
ظاهر جدید در سال نو

برای سال جدید به ظاهر خود اهمیت بیشتری دهید.

عقاید خود را به‌ روز رسانی کنید

هر روز شکرگزاری را تمرین کنید تا زندگی شما آکنده از مهربانی شود. تمرین شکرگزاری، خلق و خوی شما را ارتقا خواهد داد و باعث می‌شود که دید شما به زندگی بهتر شود و پیشرفت کنید. هر شب قبل از اینکه به خواب بروید، سه چیزی که برای آن‌ها شکرگذار هستید را یادداشت کنید. در ادامه، شکرگزاری خود را نسبت به کسانی که در زندگی شما هستند، با گفتن اینکه چقدر قدردان آن‌ها هستید، نشان دهید.

  • برای مثال، می‌توانید مواردی مانند “من قدردان گربه‌ام هستم” یا “من قدردان طلوع آفتاب امروز هستم” را یادداشت کنید.

تلقین‌هایی مثبت را در زندگی روزمره‌ی خود، دخیل کنید

تلقین‌های مثبت می‌توانند به صورت یک جمله‌ی ساده و کوتاه باشند که شما آن را در طول روز، به خود یادآوری کنید. استفاده از تلقین مثبت، در گذر زمان باعث می‌شود که عزت نفس شما افزایش پیدا کند که کمک بسیار خوبی برای شروع یک سال جدید خواهد بود. برای کارآمد بودن این تلقین‌ها، عباراتی مانند “من باارزش هستم” یا “من در برابر چالش‌ها موفق خواهم بود” را بیابید که برایتان کارساز باشد. این عبارت را در موقعی که از خواب بیدار می‌شوید یا می‌خواهید کاری را شروع کنید، بازگو کنید.

  • تلقین خود را با زندگی و وضعیتتان تطبیق دهید. برای مثال، اگر در پی این هستید که دوست بهتری باشید، تلقین شما می‌تواند این باشد که “من فردی بامزه و وفادار هستم”.
رسیدن به اهداف در سال نو

تلقین های مثبت را وارد زندگیتان کنید.

تا جایی که ممکن است مهربانی کنید

کارهایی که از روی مهربانی انجام می‌شود، کارهایی کوچک و تعمدی هستند که انجام می‌شوند تا شادی را برای زندگی دیگران به ارمغان بیاورند. این کارها را بدون انتظار اینکه چیزی در عوض مهربانی خود بگیرید، انجام دهید و هدفتان تنها این باشد که شادی و روشنی را وارد زندگی دیگران کنید. این کار، راهکار بسیار خوبی است تا سال نو را به صورتی خیلی مثبتی آغاز کنیم.

  • شما می‌توانید برای تحقق این امر، کارهایی از قبیل، تعریف‌کردن از بقیه، لبخند زدن به غریبه‌ها و انجام کمک‌های خیرخواهانه، انجام دهید.
  • زباله‌ای را از سر راه بردارید، به افراد مسن کمک کنید تا از خیابان رد شوند یا می‌توانید به افراد بی‌خانمان غذا دهید.
  • یا می‌توانید که پول قهوه‌ی فرد کناری خود را پرداخت کنید یا به پیش‌خدمت انعامی سخاوت‌مندانه دهید.

تغییر محیط همیشگی در سال نو

بهار را با خانه‌تکانی محیط اطراف خود شروع کنید

در اوایل سال، اتاق، آشپزخانه، حمام و یا زیرزمین خود را تمیز کنید. مناطق درهم ریخته را پاک‌سازی کنید. آشغال‌ها بیرون بیاندازید و اجسامی که خراب شده‌اند را کنار بگذارید. با انجام این کار، شما سال نو را با احساس پاکیزگی شروع خواهید کرد.

  • همچنین تمیز کردن خودرویتان نیز کمک بزرگی خواهد بود. زباله‌ها را بیرون بیاندازید و موارد لازم را در داشبورد، مرتب و دسته‌بندی کنید.
تمیز کردن خانه

خانه تکانی برای سال جدید را فراموش نکنید.

لباس‌های خود را مرتب کنید و از شر آن‌هایی که بطور معمول نمی‌پوشید، راحت شوید

سال نو بسیار زمان خوبی است که لوازم کمدتان را بررسی کنید و مواردی را که دیگر اندازه‌ی شما نیستند یا به استایل شما نمی‌خورند را دور بریزید. تمام لباس‌های خود را بیرون بیاورید، سپس در یک دسته لباس‌هایی را که نگه می‌دارید قرار دهید و در یک دسته لباس‌های اهدایی را بگذارید. در ادامه لباس‌ها را کاملاً مرتب تا بزنید و در کمد قرار دهید. اینکار به شما کمک خواهد کرد تا محیط اطراف خود را تمیز کنید و به ظاهر خود، حسی تازه ببخشید.

  • بعد از اینکه لباس‌هایی را با عنوان “اهدایی” جدا کردید، آن‌ها را به دوستان و یا خانواده بدهید، همچنین می‌توانید آن‌ها را به افراد نیازمند و اماکن مربوطه اهدا کنید.

به اتاق خود رنگ جدیدی بزنید تا به ظاهر آن، تازگی ببخشید

در نظر داشته باشید که اوایل سال دیوارهای اتاق خود را دوباره رنگ کنید. بر روی اسباب و کف زمین پوششی بگذارید و سپس به کمک لوازم مورد نیاز، دیوارهای خود را رنگ کنید. برای مثال، همچنین می‌توانید رنگی جدید را به عنوان تنوع، انتخاب کنید.

رنگ کردن خانه برای سال نو

خانه یا اتافتان را رنگی تازه بزنید.

در سال نو از یاد نبرید که…

در روز سال نو، فال بگیرید

قبل از فال گرفتن، این‌گونه دعا کنید که “ای کائنات، از شما متشکرم که بر من آشکار می‌کنید تا چه چیزی را در سال نو به دست خواهم آورد”. سپس فالی را انتخاب کنید و اجازه دهید که راهنمای شما باشد.

احساس خوب، موجب اتحاد ما با کائنات می‌شود. این اتحاد، برای ما مواردی از قبیل سلامتی، تمرکز ذهنی، اعتماد به نفس و آرامش را به همراه می‌آورد. زمانی که ما احساس خوبی داشته باشیم، تمام چیزهای خوب را به سمت خودمان جذب می‌کنیم و آن‌ها را به سادگی می‌پذیریم.

به منظور اینکه احساس خوبی داشته باشیم، باید آن را دائماً تمرین کنیم. اکثر ما این عادت را داریم که منتظریم تا پیش‌آمدهای خارجی تعیین کنند که باید چه احساسی داشته باشیم. اکنون زمان آن است که این عادت را دور بریزیم. حتی در مواقعی که اوضاع طبق میل ما پیش نمی‌روند نیز می‌توانیم احساسی خوب داشته باشیم.

به نحوی آماده‌ی ارائه‌ی خدمت باشید

هیچ احساسی بهتر از کمک به دیگران نیست. اگر شما ماه ژانویه را با این عقیده شروع کنید، سپس این عقیده در طول سال برای شما جاری خواهد بود. ما همگی به هم متصل شده‌ایم. هنگامی که شما به بقیه کمک می‌کنید، در اصل موجب ارتقای تمام افراد، از جمله خودتان می‌شوید.

راه‌های بسیار زیادی هستند که شما می‌توانید به دیگران خدمت کنید. از قبیل:

  • با دوستان خود ارتباط برقرار کنید.
  • به سازمان خیریه‌ای که دلخواهتان است، کمک کنید
  • به همسایه‌ی خود در کارهای مختلف کمک کنید
  • مطلبی انگیزشی و دلگرم‌کننده در فضای مجازی منتشر کنید
  • به دیگران در انجام وظایف خسته کننده‌ آن‌ها کمک کنید
  • کارت پستالی را به فردی که مدت‌هاست ندیده‌اید، بفرستید
دوستی در سال نو

دوستی در سال جدید

هدفی را در سال نو مشخص کنید

این تشریفاتی است که خود من به شخصه در آخرین روز از ماه دسامبر انجام می‌دهم. شما نیز می‌توانید این‌ کار را به تنهایی یا به کمک دیگران انجام دهید. طبیعتاً این کار، یکی از آخرین کارهایی خواهد بود که در سال جاری انجام می‌دهید. همچنین می‌توانید را در اولین روز از سال نو نیز انجام دهید.

هدف‌های خود را با دوستان در میان بگذارید

اگر سال نو را با دوستان خود جشن می‌گیرید، کاسه‌ای را درحالی که تعدادی کاغذ داخل آن قرار دارد، بر روی میزی قرار دهید. مداد، خودکار و یا ماژیک تهیه کنید و یک یا چند کاغذ را در اختیار هر فرد قرار دهید. تا همگی فرصت نوشتن و به اشتراک گذاشتن اهداف جدید خود را داشته باشند.

 

همچنین در مالتینا بخوانید:

پیام های تبریک سال نو و نوروز برای افراد خاص

۱۰ کلیپ بسیار شاد درباره‌ نوروز، هفت سین و فرهنگ سال نوی ایرانی

منابع:

strengthandsunshine،  success، passionforbusiness