همبرگرهای گیاهی وجترین بهترین جایگزین  گوشت در وعده های غذایی گیاهخواران است اما با همان حس حال غذاهای فست فودی. البته همبرگر گیاهی می تواند یک غذای مفید و مغذی برای همه افراد باشد. گاهی دلمان برای خوردن برخی غذاهای فست فودی تنگ می‌شود و دوست داریم مزه‌ی جدیدی را امتحان کنیم، به عبارتی در این مواقع دیگر غذاهای سنتی برایمان جذاب نیست و تنوع در غذاها، اصلی‌ترین الویت ما می‌شود. شما ممکن است دوست داشته باشید غذاهای فست فودی میل کنید. اما ما به شما به جایخرید و استفاده از همبرگرهای کارخانه‌ای و پر از چربی، طرز تهیه‌ی چند همبرگر سالم را آموزش می‌دهیم. شما به کمک این دستور العمل‌ها می‌توانید به راحتی در منزل همبرگرهای گیاهی را تهیه نمایید و از سرو آن لذت ببرید.

در حالت کلی شما برای تهیه‌ی همبرگر های گیاهی به خمیر، قارچ، سویا، و حبوبات و ادویه‌های خشک یا تازه و … نیاز دارید. همان طور که می‌دانید، حبوبات منبع غنی از پروتئین و ویتامین هستند. بنابراین بسیاری از نیاز های غذایی شما را تامین می‌کنند. برای ایجاد حالت خمیری این همبرگرها می‌توانید از مواد مختلفی، مثل سیب زمینی، برنج، لوبیا، ذرت و … استفاده نمایید. ادویه‌جات مورد استفاده در این همبرگرها شامل: فلفل سیاه، پودر سوخاری و آویشن است. این ادویه‌جات عطر بی نظیری به همبرگرها می‌دهند.

 انواع همبرگر گیاهی وجترین و بدون گوشت

ما در اینجا طرز تهیه‌ی چند همبرگر گیاهی را به شما آموزش می‌دهیم. امیدواریم این همبرگرها را در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن‌ها لذت ببرید.

همبرگر گیاهی لوبیا

مواد مورد نیاز برای تهیه همبرگر لوبیا

سیب زمینی، پودر نان باگت، لوبیای پخته شده، پیاز، ادویه جات، نعناع، سس، پنیر موزارلا

طرز تهیه همبرگر گیاهی با لوبیا

شما برای تهیه‌ی این همبرگر گیاهی سالم به گوشت و چربی نیازی ندارید. زیرا با استفاده از سیب زمینی و مواد گیاهی دیگر می‌توانید جایگزین کاملا مناسبی به جای گوشت و چربی داشته باشید.

از آنجایی که به این همبرگر پودر نان باگت نیز اضافه می‌کنیم این همبرگر دارای گلوتن نیز است و چسبندگی لازم را برای همبرگر خانگی شما ایجاد خواهد کرد. لوبیای پخته شده، نان باگت خرد شده، پیاز و ادویه جات را با هم ترکیب کنید.

 سپس سیب زمینی پخته شده و نعناع را اضافه کنید. اگر مواد حالت خشک داشت مقداری از آب لوبیا را نیز اضافه نمایید. برای ترکیب مواد می‌توانید از غذاساز استفاده نمایید. همبرگر ها را به شکل دلخواه در آورید. در نهایت سرخ کنید. در هنگام سرو می‌توانید از سس کچاپ و پنیر موزارلا نیز استفاده نمایید.

همبرگر قارچ

مواد مورد نیاز برای تهیه همبرگر قارچ

قارچ، پیاز، اویه جات معطر، سیب زمینی، نعناع، سس، پنیر موزارلا

طرز تهیه همبرگر گیاهی با قارچ

در ترکیب این همبرگر گیاهی قارچ وجود دارد. قارچ از نظر طعم و بافت به گوشت شباهت زیادی دارد. بنابراین استفاده از قارچ طعم شگفت انگیزی به غذای شما خواهد داد. شما با استفاده از قارچ طعم و بافت گوشت را به مواد اضافه می‌کنید ولی از طرفی با اضافه کردن لوبیا فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کنید.

برای شروع ابتدا قارچ و پیاز و قارچ را به شکلی ریز خرد کنید و ادویه جات معطر را به آن‌ها اضافه نمایید. همچنین حتما در کنار این غذا سیب زمینی را به همراه مقداری نعناع بپزید. این غذا برای روزهای پر مشغله‌ی شما یک گزینه‌ی عالی است.

این غذا از آنجایی که گوشت ندارد ولی تمام مواد مفید گوشت را با مواد گیاهی جایگزین کرده‌ایم، این همبرگر یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیاهخواران است.

پس از پختن مواد تمام آن‌ها را با هم ترکیب کنید. بهتر است سیب زمینی را کاملا له کنید و باقی مواد را به صورت ریز شده به آن اضافه نمایید. همچنین در کنار همبرگرها یک سس آووکادو را با ماست تهیه کنید.

همبرگرها را به شکل دلخواه در آورید و سرخ نمایید. هنگام سرو برش‌هایی از پنیر موزارلا و چیپس‌های سیب زمینی نیز در کنارش استفاده نمایید. غذای شما آماده است.

طرز تهیه ی سس آووکادو

یک عدد آووکادو را با یک لیموی پوست کنده که دانه هایش را جدا کرده‌اید داخل مخلوط کن بریزید و کاملا مخلوط کنید، سپس یک چهارم پیمانه سرکه و یک دوم پیمانه روغن زیتون اضافه نمایید و در نهایت یک پیمانه ماست و مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه نمایید. زمانی که کاملا یکدست شدند سس شما آماده است.

همبرگر گیاهی با قارچ

طرز تهیه همبرگر گیاهی توفو

مواد مورد نیاز برای همبرگر توفو

توفو، ادویه جات تند، جوانه گندم، برنج پخته شده، سس

طرز تهیه همبرگر توفو

در ترکیب این همبرگر گیاهی توفو وجود دارد. توفو شیر سویای غلیظ شده است. این ماده غذایی برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. دارای پروتئین فراوان است و بسیاری از نیازهای گیاهخواران را تامین می‌کند.

برای تهیه‌ی این همبرگر، توفو را به همراه ادویه جات تند شامل ادویه جات معطر و فلفل قرمز و سیاه و جوانه‌ی گندم مخلوط نمایید. اگر اط طعم جوانه گندم لذت نمی‌برید می‌توانید به جای جوانه‌ی گندم از بادام نیز استفاده نمایید. سپس برنج پخته شده را نیز به مخلوط مواد اضافه نمایید و ترکیب کنید. برای مخلوط کردن مواد می‌توانید از غذاساز یا مخلوط کن استفاده نمایید. زمانی که مواد حالت چسبنده پیدا کردند به مواد هر طور که دوست دارید شکل بدهید و آن‌ها را سرخ کنید. شما حتی می‌توانید به مواد شکل دهید و فریز کنید تا در مواقع نیاز از آن‌ها استفاده کنید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

همبرگر توفو

بیشتر بخوانید: سالاد| طرز تهیه ۲۰ نوع سالاد سریع و آسان و خوشمزه

طرز تهیه همبرگر گیاهی با چغندر

مواد مورد نیاز برای تهیه همبرگر چغندر

چغندر، برنج، لوبیای سیاه، آرد سوخاری، تخم مرغ، ادویه جات، زیره، سس

طرز تهیه همبرگر چغندر

همانطور که حدس می‌زنید این همبرگر طعمی متفاوت دارد، استفاده از چغندر در ترکیب این همبرگر طعم جدیدی به این همبرگر می‌دهد. چغندر طعم شیرینی خاصی را به همبرگر گیاهی شما می‌بخشد. همچنین رنگ بنفش ملایمی را به همبرگر اضافه می‌کند. برای تهیه‌ی این همبرگر ابتدا یک چغندر را خرد کنید و به مخلوط برنج پخته شده، لوبیای سیاه پخته شده، آرد سوخاری، تخم مرغ، جعفری و ادویه جات و زیره اضافه نمایید. سپس آن‌ها را با غذاساز یا مخلوط کن خوب ترکیب کنید و حسابی ورز دهید و در نهایت به همبرگر ها شکل بدهید. و آن‌ها را سرخ کنید. شما همچنین می‌توانید در هنگام سرو همبرگر چغندر از انواع سس‌ها استفاده نمایید.

همبرگر چغندر

طرز تهیه همبرگر گیاهی با لوبیای سیاه و سس سالسا

مواد مورد نیاز برای تهیه همبرگر لوبیای سیاه

لوبیای سیاه، آرد گندم، زیره، ادویه جات، آرد ذرت، سس سالسا، سیر، لیمو، گوجه و کاهو

طرز تهیه همبرگر لوبیای سیاه

در ترکیب این همبرگر گیاهی لوبیای سیاه قرار دارد. لوبیا سیاه یک ماده غذایی بسیار مفید برای سلامتی است و منبع مهمی برای پروتئن، ویتامین، و فیبر برای بدن است.

برای تهیه‌ی این همبرگر به راحتی لوبیای پخته شده، آرد گندم، زیره، نمک، آرد ذرت و سس سالسا را به خوبی با هم ترکیب نمایید. شما برای سهولت ترکیب سازی مواد می‌توانید از غذا ساز نیز استفاده نمایید. به جای آرد گندم می‌توانید از آرد نخود که گلوتن ندارد نیز استفاده نمایید. شما می‌توانید برای ایجاد طعم بهتر از سیر ساتوری یا پودر سیر و پیاز خرد شده، آب لیمو و پوست لیمو نیز استفاده نمایید. سپس به کمک دست به مواد شکل بدهید و آن‌ها را سرخ کنید. هنگام سرو از سس خردل، گوجه و کاهو نیز می‌توانید استفاده کنید.

طرز تهیه‌ی سس سالسا

۱۰ عدد گوجه فرنگی را خوب بشویید و با استفاده از آب جوش پوست آن‌ها را جدا کنید یا با چاقو پوست بگیرید. بعد از این کار ۳ حبه سیر و  ۳ عدد پیازچه و ۲ قاشق غذاخوری گشنیز و مقداری فلفل سیاه و نمک را به مواد اضافه نمایید و آن‌ها را داخل مخلوط کن کاملا میکس نمایید. زمانی که کاملا یک دست شدند سس شما آماده است.

همبرگر لوبیا

طرز تهیه همبرگر گیاهی با سیب زمینی

مواد مورد نیاز برای تهیه همبرگر سیب زمینی

 سیب زمینی، لوبیا، سیر، ادویه جات، نمک، هویج، ذرت، سس

طرز تهیه همبرگر سیب زمینی

آیا تا به حال پنکیک سیب زمینی را امتحان کرده‌اید؟ شما می‌توانید با استفاده از سیب زمینی طعم‌های خوبی را به غذاها اضافه نمایید.

برای تهیه‌ی این همبرگر گیاهی، سیب زمینی، لوبیا، سیر و ادویه جات و نمک را با هم مخلوط کنید. این دستورالعمل نیز فاقد گلوتن است. به مواد خود مقداری هویج و ذرت نیز اضافه کنید. ترکیب کردن مواد را با مخلوط کن یا غذا ساز انجام دهید. به مواد شکل بدهید و در نهایت آن‌ها سرخ کنید. هنگام سرو از انواع سس‌ها و ترشی و کلم نیز می‌توانید استفاده کنید.

همبرگر سیب زمینی و سبزیجات

بیشتر بخوانید: چگونه رژیم غذایی متعادل و اصولی داشته باشیم؟

طرز تهیه همبرگر گیاهی با گردو و اسفناج

مواد مورد نیاز برای همبرگر گردو و اسفناج

برنج، لوبیای سیاه، فلفل، سس تند، آرد سوخاری، ادویه جات، تخم مرغ، اسفناج، گردو، برنج، سس

طرز تهیه همبرگر گردو و اسفناج

مقداری برنج و لوبیای سیاه را با فلفل و سس تند مخلوط کنید. سپس آرد سوخاری، ادویه جات تند و تخم مرغ را اضافه کنید. در نهایت اسفناج و گردو و کمی برنج اضافه نمایید. وقتی مواد حالت خمیری پیدا کرد به آن‌ها شکل دهید و سرخ کنید. شما می‌توانید به جای آرد سوخاری از گزینه‌های بدون گلوتن مثل آرد جو دو سر استفاده نمایید.

در هنگام سرو می‌توانید از انواع سس‌ها و کاهو نیز استفاده کنید.

همبرگر اسفناج

طرز تهیه همبرگر گیاهی با کاهو و سبزیجات

مواد مورد نیاز برای تهیه همبرگر کاهو و سبزیجات

 توفو، سبزیجات، سیب زمینی، ادویه جات، پنیر وگان، سبزیجات

طرز تهیه همبرگر کاهو و سبزیجات

برای تهیه‌ی این همبرگر از سبزیجات سالم و توفو استفاده کنید. سپس یک سیب زمینی را خرد کنید و مخلوط اضافه کنید. سیب زمینی با داشتن نشاسته به مواد حالت چسبندگی می‌بخشد. در نهایت ادویه‌جات را به مواد اضافه کنید. تمام مواد را به کمک غذاساز یکدست کنید. به مواد خود شکل دهید و در نهایت آن‌ها را سرخ کنید. در هنگام سرو از پنیر وگان و انواع سبزیجات و کاهو، گوجه فرنگی نیز می‌توانید استفاده کنید.

طرز تهیه همبرگر گیاهی با قارچ و جعفری

مواد مورد نیاز همبرگر قارچ و جعفری

جو دو سر، قارچ، ادویه جات، پیاز، سیر، پارمسان، جعفری، پونه کوهی، پاپریکا، سیب زمینی

طرز تهیه همبرگر قارچ و جعفری

در ترکیب این همبرگر گیاهی جو دوسر وجود دارد. همچنین قارچ موجود در ترکیب این همبرگر باعث می‌شود بافتی مانند گوشت پیدا کند. آرد جو دوسر و قارچ را با هم ترکیب کنید. سپس ادویه جات تند، پیاز و سیر، پارمسان، جعفری و پونه کوهی را اضافه کنید و در نهایت پاپریکا را به مخلوط اضافه و مواد را ترکیب کنید. به مواد شکل دهید و همبرگرها را سرخ کنید. هنگام سرو می‌توانید از سیب زمینی و سبزیجات استفاده نمایید.

منابع:

thespruceeats