همه ما در جایی از زندگی رد شدن و نپذیرفته شدن را تجربه کرده‌ایم؛ خواه رد شدن در یک شغل، رد شدن از جمع دوستان و یا بدتر از همه شکست عشقی و رد شدن از سوی کسی که دوستش داشته‌ایم. تمام این‌ها در نوع خود غم‌انگیز و دلخراش هستند. کنار آمدن با هر نوع شکست عاطفی، سخت و مشکل به نظر می‌رسد؛ اما به حکم انسان بودن، حتما راهی برای پشت سر گذاشتن این طوفان‌های عاطفی وجود خواهد داشت.

شکست عشقی و روش غلبه بر آن

اگر اجازه دهید شکست عشقی شما را از میدان زندگی عقب براند، همه جنبه‌های زندگی‌تان ویران خواهد شد. در حقیقت اگر روش صحیح مقابله با شکست عاطفی را ندانسته و آن را درست به کار نگیرید، نه تنها زندگی اجتماعی شما در هم کوبیده خواهد شد، بلکه باید با شرایط ناتوان کننده‌ای، چون افسردگی و اضطراب نیز دست و پنجه نرم کنید. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها با شکست عاطفی خود کنار آمده و از چنین بحران‌هایی، قوی‌تر عبور کنید.

طرد شدن به معنای انتهای جهان نیست و این را باید به چشم تجربه‌ای نگاه کنید که به شما کمک می‌کند تا در آینده قوی‌تر و مقاوم‌تر باشید.

شکست عشقی

برای عبور از شکست عشقی و غلبه بر اندوه ناشی از آن، باید اصولی را رعایت نمایید.

در ادامه به ارائه چند نکته می‌پردازیم که برای عبور از شکست عشقی با کمترین صدمات، موثر هستند:

  1. علت رنج و درد شکست عشقی را درک کنید

قبل از آن که بخواهید با رنج شکست عاطفی خود کنار بیایید، باید درک کنید که چرا و به چه علت شکست عشقی تا این اندازه دردناک است. علت آن ضعف یا بیش از اندازه حساس بودن شما نیست. در حقیقت این یک روال کلی است که هر یک از ما به شدت نیاز داریم که از سوی دیگران پذیرفته شویم. این یک نیاز طبیعی بشر است و زمانی که حلقه عاطفی شکل می‌گیرد، به صورت فزاینده‌تری شخص را آسیب‌پذیر خواهد کرد. زمانی که از سوی شخصی طرد می‌شویم، یک احساس شدید سرخوردگی در ما شکل می‌گیرد که بر خلاف مسیر علائم حیات سالم پیش خواهد رفت. گویی هر چیزی که برای ادامه زندگی و بقا به آن نیاز داریم، تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

فارغ از این‌ها، پاسخ هر فرد به شکست عاطفی، به سبک دلبستگی و مدل زندگی و تعاملات اجتماعی وی نیز بستگی خواهد داشت. برخی از افراد تمام داشته‌های درونی و بیرونی خود را به بقای یک رابطه عشقی پیوند زده و با طرد شدن تمام ستون‌های زندگی‌شان فرو می‌ریزد. برخی دیگر دنیای مستقلی داشته و مقاومت بهتری در مقابل چنین شرایطی دارند. بنابراین جای تعجب نیست که برخی از ما طرد شدن را با سختی بیشتری متحمل می‌شویم. اما یک چیز مسلم است؛ همه ما از بدو تولد وابسته آفریده شده و این احساس نیاز به وابستگی همیشه همراه بشر است.

  1. قدمی به عقب برداشته و مراقبت از خود را تمرین کنید

بدیهی است که در زمان رویارویی با یک شکست عشقی، در فضایی نیستیم که قادر به فکر کردن به چیزی به نام خودمراقبتی باشیم. در این لحظات دردهای زیادی را تجربه کرده و ذهن قدرت پرداختن به چنین چیزی را ندارد. عصبانیت و غم‌های فراوان، احتمالا واکنش‌های فوری پس از قبول شکست عاطفی خواهند بود. اما بر خلاف تصور عامه، تخلیه عصبانیت، به طور مثال فریاد کشیدن یا مشت زدن به یک کیسه شن، به کاهش احساسات منفی کمک نمی‌کند؛ در حقیقت این احتمال وجود دارد که حتی آن را افزایش دهد.

در این شرایط خود مراقبتی اهمیت زیادی دارد. به طور نمونه ورزش کردن، شنا، یوگا یا مدیتیشن؛ راه‌های خوبی برای رسیدن به یک وضعیت متعادل است. به این شیوه به جای آن که ذهن شما منحصرا متمرکز بر آسیب وارد آمده باشد، بخشی از آن درگیر مسائل دیگر خواهد شد. به جز این‌ها می توانید به کاری مشغول شوید که نسبت به آن احساس خوبی دارید. به طور مثال بسیار از افراد آرامش زیادی از آشپزی گرفته یا با گوش دادن به موسیقی، آرام می‌گیرند.

شکست عشقی

برای غلبه بر شکست عشقی باید ماهیت آن را شناخته و قدرت خود در پشت سر گذاشتن آن را باور داشته باشید.

  1. پس از مدتی، احساسات خود را آنالیز کنید

بعد از آن که کمی آرامش گرفته و از آن طوفان‌های احساسی اولیه فاصله گرفتید، به احساسات خود توجه کرده و آن‌ها را بررسی کنید. به طور مثال احساسات خود را روی کاغذ بیاورید. تمام آن چیزی که احساس می‌کنید را بنویسید، سپس آن‌ها را در تقابل با افکاری که موجب بروز احساسات شده، قرار دهید. به این شکل مانند یک درمانگر، به خود کمک می‌کنید تا از این بحران عبور کرده و با شناختن جنس چیزی که آزارتان می‌دهد، رفته رفته آن را کنار بگذارید.

تصور نکنید که داشتن چنین احساسات جریحه‌دار شده‌ای، اشتباه است. این را بپذیرید که حادثه‌ای تلخ برایتان اتفاق افتاده و طبیعی است که چنین چیزی را تجربه کنید.

شکست عشقی

برای عبور از بحران عاطفی، ویژگی‌های مثبت خود را به یاد آورده و احساسات خود را پردازش کنید.

  1. ارزش‌های خود را بشناسید

فراتر از این که باید جنس احساسات خود را بشناسید، لازم است که شاخصه‌های مثبت خود را نیز بنویسید. به عبارت دیگر لیستی از نقاط قوت و ارزش‌های خود را یافته و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. هر روز صبح خود را با خواندن این ویژگی‌ها با صدای بلند، آغاز کنید. سپس با سعی به نگه داشتن ویژگی‌های مثبتی که دارید، بهتر درک خواهید کرد که چه کسی هستید و با احساس قدرت بیشتری به زندگی خود باز می‌گردید. احساس قدرت و شناخت دوباره خود، باعث می‌شود که طرد شدن را به چیزی منفی درون خود مرتبط ندانسته و احساس گناه نسبت به خویش نداشته باشید.

  1. با افرادی که دوستشان دارید، وقت بگذرانید

به خود یادآوری کنید که دنیا به پایان نرسیده و هنوز عزیزانی دارید که وقت گذراندن با آن‌ها، می تواند جذاب و التیام بخش باشد. شما هنوز ارتباطاتی واقعی و سالم دارید که در یک مسیر دو طرفه، جریان داشته و برای هر دو طرف لذت بخش است. این ارتباطات کمک می‌کنند تا دوباره به یاد آورده و باور داشته باشید که چقدر دوست داشتنی هستید و دیگران از مصاحبت با شما لذت می‌برند. حتی اگر در واقعیت هنوز قادر به رویارویی و وقت‌گذرانی با دوستان و نزدیکان خود نیستید، حداقل به آن‌ها فکر کنید. به شخصی مهم در زندگی خود که حضور واقعی دارد، فکر کرده و هر روز به خود یادآوری کنید که همچنان پشتیبانی این شخص در زندگی خود را دارید. با تکرار این موضوع و ارتباط واقعی یا روحی، قوت قلب بیشتری به دست خواهید آورد.

همین طور بخوانید: قوانین طلاق در کشورهای دنیا بر چه اصولی استوار است؟

  1. با خود مهربان باشید

بیشتر ما عادت داریم که بابت اتفاقات ناگوار بیرونی، خود را مقصر دانسته و مرتب به سرزنش خود بپردازیم. در واقع اگر از بیرون ضربه‌ای به ما وارد می‌شود، خود نیز با شماتت خویش، ضربه‌ای دیگر به آن می افزاییم. اما این عادت ناگزیر، باعث می‌شود که احساس به مراتب بدتری داشته باشیم. اولین کاری که پس از شکست عشقی باید انجام داد، مهربانی با خود است. این اتفاق تلخ روی داده و باید خودمان نخستین مرهم بر زخم ایجاد شده باشیم. به جای آن که مرتب به دنبال دلیل رخ دادن این اتفاق باشید، دست مهربانی بر خود کشیده و سعی در التیام خویش داشته باشیم.

شکست عشقی

مهربانی با خود و دلسوزی برای خود، مقدمه عبور از بحران عاطفی است.

  1. به عادت‌های سالم روی بیاورید

در حالی که به تلاش برای غلبه بر احساسات شکست خورده خود، ادامه می‌دهید؛ به عادت‌های سالم روی بیاورید. ممکن است در مدت اخیر بی‌خوابی‌های زیادی را تجربه کرده باشید، اکنون وقت آن است که مقداری بخوابید. همین طور غذاهای خوشمزه و سالمی که دوست دارید، میل کنید. به ورزش رفته و پیاده‌روی بیشتری داشته باشید. این دست کارها، به شما کمک می‌کند تا کمتر در افکار غم‌انگیز خود غوطه‌ور شوید.

  1. اجازه ندهید شکست عشقی پیش آمده، متوقف‌تان سازد

این مهم است: حتی اگر قرار باشد که از جهنم عبور کنید، باید به جلو رفتن ادامه دهید. اجازه ندهید که تلخی به وجود آمده، شما را از جلو رفتن باز دارد. هرگز نباید تلاش‌های خود در امور زندگی را متوقف سازید. به خاطر داشته باشید که تمام افراد موفق، تلخی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و شاید این تلخی‌ها، زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ بوده است.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت نگهداری از حیوانات خانگی بر سلامت روحی و جلوگیری از افسردگی

سخن پایانی

شکست عشقی یا هر شکست دیگری در زندگی، بسیار تلخ خواهد بود. خود از دست دادن یا ترس آن، به هر نحو، پیچک زندگی را به شکلی اندوهگین در خود می‌پیچد. گره‌ای کور که شاید ابتدا امیدی به باز کردن آن نیست. اما با به کار بردن توصیه‌های بالا، به جلو خواهید رفت و باز به جلو … تا جایی که دیگر خبری از اندوه نبوده و جایی در این میان رهایتان خواهد کرد.

منبع: goodhousekeeping