در کشورهای مختلف دنیا برای هر امری قوانین متفاوتی وجود دارد و امر طلاق نیز از این قاعده مستثنی نیست. طلاق نیز همچون ازدواج در کشورهای مختلف جهان قوانین مخصوص به خود را دارد. طلاق به عنوان مهر پایانی بر نهاد خانواده تلقی می‌شود. تصمیم برای درخواست طلاق یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک فرد در طول زندگی زناشویی‌اش می­‌گیرد. افرادی که طلاق می‌گیرند با عواقبی برای یک عمر مواجه می‌شوند و در این خصوص قوانین مختلفی وجود دارد پس لازم است در مورد آمادگی برای طلاق و مسائل مرتبط با آن اطلاعات کافی داشته باشید.

طلاق در کشورهای مختلف دنیا چه قوانینی دارد؟

امر طلاق در برخی از کشورها غیرقانونی به شمار می‌رود. برای مثال طلاق در کشور ایرلند در سال ۱۹۹۷ و در کشور آرژانتین در سال ۱۹۸۷ قانونی اعلام شد و پس از آن در این کشورها قوانین طلاق ایجاد شد. جالب است بدانید که قانون طلاق در سال ۲۰۰۵ در شیلی تصویب شد و در این سال بود که امر طلاق به موضوعی قانونی در این کشور تبدیل شد. در این سه کشور کلیسای کاتولیک به شدت سعی بر این داشت که طلاق را امری پنهانی نگاه دارد.

قوانین طلاق در کشورهای گوناگون

همچنان در برخی از کشورهای جهان ماجرای طلاق امری غیرقانونی تلقی می‌شود و این مسئله بیشتر به دلیل مسائل فرهنگی و قبیح شمرده شدن این مسئله در فرهنگ این کشورها است. اگر برای شما هم جالب است تا قوانین طلاق را در کشورهای جهان بشناسید این متن را تا انتها دنبال کنید.

۱. قانون طلاق در فلیپین

به طور کلی طلاق در فیلیپین غیرقانونی است. بر اساس قوانین کشور فیلیپین برخی از فیلیپینی‌های مسلمان می‌توانند طلاق بگیرند. همچنین قانون طلاق شامل شهروندان فیلیپینی که با افراد خارجی ازدواج کرده‌اند و طلاق در کشور همسر آن‌ها قانونی است می‌شود. این افراد می‌توانند به صورت قانونی طلاق بگیرند و ازدواج مجدد نیز داشته باشند. افراد فیلیپینی که مقیمان قانونی فیلیپین هستند اما در کشورهای دیگر طلاق می‌گیرند، تحت قانون کشور فیلیپین همچنان متاهل خوانده می‌شوند! اما اکثر فیلیپینی‌ها شانس طلاق را ندارند و تنها گزینه‌هایی که برای آن‌ها موجود است متارکه قانونی یا ابطال ازدواج است که هر دو گزینه بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند.

قوانین طلاق و دیدار فرزند

طلاق در فیلیپین

متارکه قانونی در صورتی که یکی از زوجین سو استفاده فیزیکی انجام دهد، به مواد مخدر یا الکل اعتیاد داشته باشد، دوجنسیتی باشد، خائن باشد و یا همسر خود را رها کرده باشد، امکان خواهد داشت. ابطال ازدواج از متارکه قانونی نیز شرایط پیچیده‌تری دارد. در این شرایط زوجین باید اثبات کنند که در زمان ازدواج فرد مقابل دارای مشکل ذهنی بوده و یا قصد فریب دیگری را داشته است.

۲. قوانین طلاق در جزیره مالت

۹۸ درصد از افراد این کشور را افراد کاتولیک تشکیل می‌دهند. کاتولیک‌ نوعی از مذهب است که در آن غیرقانونی بودن طلاق ذکر شده است. طلاق در دهه ۱۹۶۰ وارد قانون اساسی جزیره مالت شد. در آن زمان طلاق در بسیاری از کشورهای کاتولیکی همچون ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و ایرلند غیرقانونی بود و برای همین تعجبی نداشت که در جزیره مالت نیز قانون طلاق بدین شکل باشد. با این حال در سال ۱۹۹۷ تمام کشورهای اروپایی برای طلاق قانونی شرایطی در نظر گرفتند که البته شامل مالت نشد.

قوانین طلاق و مسائل مربوط به آن

در جزیره مالت چگونه طلاق می‌گیرند؟

البته باید گفت در جزیره مالت نیز قانون طلاق بدین شکل است که فرد می‌تواند در خارج از کشور طلاق بگیرد. همچنین افراد این کشور می‌توانند به صورت قانونی به صورت موقت و یا دائمی متارکه کنند. پیش از متارکه باید ثابت شود که یکی از این موارد موجود بوده است: زنای محصنه، آزار بیش از حد، تهدید، ایجاد جراحت بیش از حد در یکی از بخش‌های بدن همسر و یا یکی از فرزندان و یا مشکل زناشویی بسیار اساسی (باید ثابت شود که زوج مورد نظر حداقل چهار سال است که ازدواج کرده‌اند و یا حداقل برای دو سال است که از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند). ابطال ازدواج در صورتی در جزیره مالت صورت می‌گیرد که همچون فیلیپین اثبات شود پیش از ازدواج شرایطی همچون ازدواج زیر سن قانونی، مشکل ذهنی، عدم توانایی جنسی و یا حیله‌ای در کار بوده است.

قوانین طلاق در مالت

در مورد قوانین طلاق بیشتر بدانیم

۳. قوانین طلاق در شیلی

شیلی یکی از آخرین کشورهایی است که قانون طلاق در آن به وجود آمد. در سال ۲۰۰۵ طلاق در این کشور قانونی شد اما فرآیند طلاق به جهت تاثیر قانون‌گذاران محافظه‌کار کاتولیک، زمان‌بر و دشوار است. در شیلی قانون طلاق برای طلاق توافقی وجود ندارد و زوجین حتما باید برای طلاق قابل قبولی دلایلی از جمله خیانت، سواستفاده و یا متارکه را فراهم آورند. طبق قانون طلاق افراد باید بین یک تا سه سال از یکدیگر جدا زندگی کرده باشند تا بتوانند طلاق بگیرند.

قوانین طلاق در شیلی

چگونه در شیلی افراد طلاق می‌گیرند؟

بیشتر بخوانید: بهترین جملات جان گری نویسنده مردان مریخی و زنان ونوسی

۴. قانون طلاق در مصر

کشور مصر در سال ۲۰۰۰ برای طلاق توافقی، قوانینی در نظر گرفت اما زنان مصری همچنان بر اساس قانون در دادگاه‌های خانواده و مسائل حمایتی حقوقی نابرابر نسبت به مردان دارند. پیش از قانون طلاق فعلی، زنان تنها در صورتی می‌توانستند طلاق بگیرند که اثبات می‌کردند همسر آن‌ها به صورت جسمی یا روحی از آن‌ها سواستفاده می‌کند. این در حالی بود که مردان می‌توانستند تنها بر اساس قانون اسلام با سه بار تکرار کردن “تو را طلاق می‌دهم” و یا به صورت قانونی همسر خود را طلاق دهند. قوانین شخصی در مصر بر اساس قوانین اسلام است و در صورتی که زن و شوهر هر دو غیرمسلمان باشند و مذهب یکسانی داشته باشند بر آن‌ها اعمال نمی‌شود. بر اساس قانون طلاق فعلی در کشور مصر یک شوهر کاتولیک و یک زن قبطی می‌توانند تحت قانون اسلام قرار بگیرند.

قوانیم طلاق در مصر

زوجین در مصر چگونه جدا می‌شوند؟

در حال حاضر زن‌ها می‌توانند درخواست طلاق توافقی داشته باشند اما باید تمام حقوق و سرمایه‌های مالی را به همسر واگذار کنند. همچنین باید هزینه تمام جهیزیه‌ای را که خانواده شوهر در ابتدای ازدواج برای خانواده زن تهیه کرده‌اند را پرداخت کند. زنان مصری برای دریافت هرگونه حمایت باید بتوانند اثبات کنند که همسر آن‌ها در طول ازدواج به آن‌ها آسیب رسانده‌ است و اغلب حتی برای سواستفاده جنسی نیز به شاهد عینی نیاز است! مردان مصری با این حال برای طلاق دارای حقوق بی‌قید و شرط هستند و حتی برای طلاق دادن همسر خود نیازی به مراجعه به دادگاه ندارند.

۵. قوانین طلاق در ژاپن

اکثر طلاق‌هایی که در ژاپن صورت می‌گیرد به صورت توافقی و بسیار ساده است. زوجین تنها باید یک فرم یک صفحه‌ای را مهر و امضا و ارسال کنند. این افراد می‌توانند حتی بدون مراجعه به دادگاه طلاق بگیرند. با این حال تحت قوانین ژاپن هیچ شرایطی برای سرپرستی دوجانبه از فرزندان در نظر گرفته نشده است مگر اینکه فرزند شهروند ژاپن باشد و در این کشور زاده شده باشد. برای حمایت از فرزند بندهایی موجود است اما شرایط خاصی برای دیدار با فرزند وجود ندارد. معمولا فرزندان پس از طلاق والدین می‌توانند هر دوی آن‌ها را ببینند.

قوانین طلاق در ژاپن

قوانین جدایی در کشور ژاپن

بیشتر بخوانید: پیشنهاد دوستی از جانب خانم ها کاری درست یا غلط؟

یکی دیگر از نکات جالب در مورد قانون طلاق در ژاپن، این است که زنان باید حداقل ۶ ماه پیش از اینکه بتوانند بعد از طلاق ازدواج مجدد داشته باشند صبر کنند اما این محدودیت در مورد مردان اعمال نمی‌شود. یک زن همچنین در زمان ازدواج فامیلی همسر خود را می‌پذیرد و برای اینکه پس از طلاق بتواند فامیلی خود را پس بگیرد قوانین پیچیده‌ای وجود دارد.

۶. قانون طلاق در استرالیا

در کشور استرالیا طلاق توافقی قانونی است. این قانون در سال ۱۹۷۵ به واسطه مصوبه قانون خانواده تنظیم شد. این بدین معناست که برای طلاق گرفتن در کشور استرالیا، نیازی نیست که دادگاه دلیل این امر را بداند و تنها همین که دیگر امکان ادامه زندگی مشترک وجود نداشته باشد کفایت می‌کند.

برای طلاق در کشور استرالیا شما و یا همسرتان باید حداقل ۱۲ ماه از هم جدا زندگی کرده باشید. در این شرایط یکی از شما باید شهروند استرالیا باشد و یا در استرالیا زندگی کند و استرالیا را وطن خود بداند. اگر از ازدواج شما کم‌تر از دو سال می‌گذرد باید پیش از اقدام برای طلاق در جلسات مشاوره شرکت کنید چون امکان آشتی وجود دارد. برای اقدام به طلاق در کشور استرالیا می‌توانید از طریق فرم آنلاین عمل کنید و یا اینکه فرم‌ها ضروری را تکمیل کرده و آن‌ها را به محضر قانون خانواده ارسال کنید.

قوانین طلاق در استرالیا

اختلافات خانوادگی زوجین و طلاق در استرالیا

عموما طلاق یک ماه و یک روز پس از جلسه رسمی دادگاه تایید می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانید ازدواج مجدد داشته باشید باید پیش از آمادگی برای ازدواج مجدد منتظر بمانید تا فرآیند طلاق تکمیل شود. تمام درخواست‌های طلاق در اولین جلسه رسمی دادگاه تایید نمی‌شوند. در برخی از مواقع دادگاه برای تاریخ جدایی و یا تصمیم‌گیری در مورد فرزندان زیر سن ۱۸ سال به مدارک بیشتری نیاز دارد.

۷. قوانین طلاق در آمریکا

قوانین طلاق در آمریکا در هر یک از ایالت‌ها متفاوت است و طلاق در این کشور در هر ایالت به نحوی متفاوت و خاص صورت می‌گیرد. در آمریکا طلاق با عنوان ابطال ازدواج شناخته می‌شود و یک فرآیند قانونی به حساب می‌آید که در طی آن قاضی و یا یک مقام رسمی دیگر ازدواج را فسخ می‌کند و سپس دو فرد را بار دیگر به حالت تجرد درمی‌آورد و به آن‌ها امکان این را می‌دهد که بار دیگر بتوانند ازدواج مجدد داشته باشند. همچنین فرآیند ازدواج شامل مسائلی همچون حمایت همسر، سرپرستی فرزند، حمایت از فرزند، تقسیم اموال و بدهی‌ها نیز می‌شود.

همانطور که گفته شد طلاق در ایالات مختلف قوانین خاص خود را دارد. اگرچه طلاق در آمریکا زمانی مستلزم آن بود که یکی از طرفین مشکلی همچون ناباروری، متارکه و زوال عقل داشته باشد، مرتکب زنای محصنه شده باشد و یا همسر خود را حبس کرده باشد اما هم‌اکنون امکان طلاق توافقی در این کشور وجود دارد و تمام ایالت‌های آمریکا طلاق توافقی را قانونی می‌دانند.

قوانین طلاق در کشور بزرگ آمریکا

آمریکایی‌ها با چه قوانین طلاقی روبرو هستند؟

۸. قوانین طلاق در کانادا

در کانادا یک فرد نمی‌تواند بیش از دو همسر داشته باشد و حتی اگر پیش از آمدن به کانادا بیش از یک‌بار ازدواج کرده باشید نیز نمی‌توانید بیش از یک همسر در کانادا به همراه داشته باشد. همچنین امکان ازدواج مجدد در کانادا تنها در صورتی امکان دارد که هر دو فرد مجرد باشند.

شما تنها در صورتی که به طور قانونی طلاق بگیرید و یا همسر شما از دنیا رفته باشد قادر خواهید بود بار دیگر ازدواج کنید. در کانادا قوانین طلاق بدین شکل است که طلاق تنها باید از جانب دادگاه صورت بگیرد. هر یک از زن و شوهر می‌توانند برای طلاق اقدام کنند اما باید بتوانند ثابت کنند که ازدواج آن‌ها به بن‌بست رسیده است و اثبات کنند که در صورت وجود فرزند برنامه‌ای را برای حمایت از او ترتیب داده‌اند.

همچنین در کانادا نیازی به جدا زندگی کردن و متارکه پیش از طلاق نیست. با این حال اگر متارکه را دلیلی برای طلاق ارائه کنید باید حداقل به مدت یک‌سال به صورت جداگانه زندگی کرده باشید تا در دادگاه به عنوان دلیلی محکمه‌پسند برای طلاق به حساب بیاید.

قوانین طلاق در کانادا

باید قوانین طلاق در کانادا آشنا شویم

۹. قوانین طلاق در آلمان

در سال‌های اخیر میزان طلاق در کشور آلمان با کاهش رو به رو بوده است. طلاق گرفتن در آلمان تقریبا امری ساده و بدون پیچیدگی است. در صورتی که شرایط موجود ساده باشد، امر طلاق در آلمان به صورت رسمی بین چهار تا شش ماه صورت خواهد گرفت و رسمی خواهد شد. با این حال اگر ازدواج سابقه‌ی بالایی داشته باشد و زوجین متمول باشند و سرمایه‌ی زیادی داشته باشند برای رسیدگی به این امور ممکن است فرآیند طلاق یک سال یا بیشتر به طول بیانجامد. طلاق باید در دادگاه صورت بگیرد و در مورد هر یک از طرفین تصمیم‌گیری کند.

همچنین اولین قدم برای اقدام به طلاق در آلمان این است که فرد یک وکیل استخدام کند تا فرآیند طلاق از طریق او پیگیری شود. این فرآیند باید در دادگاه محلی و یا دادگاه خانواده دنبال شود. پس از ارسال مدارک دادگاه تقاضانامه شان را بازبینی می‌کند و آن را برای همسر شما می‌فرستد و از آن‌ها طلب پاسخ خواهد کرد. در حین این فرآیند، دادگاه برای شما و همسرتان تعدادی فرم اضافه خواهد فرستاد تا حقوقی که نیاز به انتقال آن‌ها وجود دارد محاسبه شود.

این فرآیند ابتدایی می‌تواند تا ۶ ماه به درازا بینجامد و زمانی که به اتمام برسد یک نوبت برای طلاق به شما داده می‌شود. شما، همسرتان و همچنین وکیل شما باید در این تاریخ در دادگاه حاضر باشید. مدت زمان مورد نیاز برای فرآیند طلاق به این بستگی دارد که عمر ازدواج شما چقدر بوده است، آیا شما و همسرتان در مورد تقسیم اموال با یکدیگر توافق دارید یا خیر و اینکه چه میزان پس‌انداز دارید.

همچنین بر اساس قوانین طلاق در آلمان هزینه دادگاه و هزینه‌های قانونی برابر با هزار تا سه هزار یورو است که این مبلغ به صورت مساوی بین زوجین تقسیم خواهد شد. اگر طلاق توافقی نباشد این مبلغ افزایش خواهد یافت چراکه فرآیند طولانی‌تر خواهد شد و در نتیجه کار بیشتری خواهد برد و هزینه‌های وکیل نیز افزایش خواهد یافت. برای کسانی که از تمکن مالی کافی برای طلاق برخوردار نیستند، حمایت‌های قانونی وجود خواهد داشت که در این صورت هزینه‌ها کاهش خواهد یافت و یا به طور کامل حذف خواهد شد. برای دریافت این کمک‌ هزینه باید تقاضانامه ارائه شود و یک وکیل در این امر می‌تواند فرد را یاری کند.

قوانین طلاق در آلمان

در آلمان قوانین طلاق چگونه است؟

۱۰. قوانین طلاق در اسپانیا

طلاق در کشور اسپانیا کمی پس از آنکه دموکراسی در این کشور حاکم شد، قانونی تلقی شد، اما این بدین معنا نیست که زمانی که مشکلی در ازدواج به وجود می‌آید فرآیند طلاق مسیری آسان و ساده باشد. در حقیقت طلاق امروزه در اسپانیا بسیار هزینه‌بر است و این موضوع سبب می‌شود تا حتی زوج‌هایی که با یکدیگر خوشبخت نیستند نیز با وجود تمایل به جدایی باز هم با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنند. اما امروزه تصمیم بر آن شده است تا قوانین طلاق جدیدی برای سهولت بیشتر امر طلاق در این کشور در نظر گرفته شود. تا سال ۲۰۰۵ طلاق در اسپانیا یک فرآیند دومرحله‌ای بود که در یک بخش از آن زوجین برای یک سال متارکه می‌کردند و پس از آن فرایند طلاق حقیقی رخ می‌داد که این مرحله نیز یک سال به درازا می‌انجامید. این فرایند در هر یک از دو مرحله دارای هزینه‌های جدا بود که این مسئله نارضایتی متقاضیان طلاق را به همراه داشت. همچنین در این فرآیند باید اثبات می‌شد که یکی از زوجین در ازدواج مشکلی ایجاد کرده بوده است و یا برای حداقل ۶ ماه خانه را ترک کرده بوده است.

قوانین جدید طلاق در اسپانیا سبب شده‌اند تا این فرآیند دومرحله‌ای از بین برود و در نتیجه هزینه‌ها کاهش بیابد. طبق قوانین جدید زوجین می‌توانند به صورت مستقیم به دادگاه طلاق مراجعه کنند. متارکه قانونی نیز همچنان طبق قوانین طلاق جدید امکان‌پذیر است. در صورتی که زوجین برای جدایی با یکدیگر توافق داشته باشند و از ازدواج آن‌ها حداقل سه سال گذشته باشد می‌توانند در طی دو ماه طلاق بگیرند. اگر یکی از طرفین با طلاق موافق نباشد همچنان امکان طلاق وجود دارد اما فرآیند طلاق ۶ ماه طول خواهد کشید.

در قوانین جدید طلاق در اسپانیا بر خلاف قوانین قدیمی، نیازی نیست تا هیچکدام از زوجین برای طلاق دلیلی ارائه دهند. این موضوع از نظر بسیاری از اسپانیایی‌ها یکی از بهترین ویژگی قوانین جدید است.

قوانین طلاق در کشورهای گوناگون

در اسپانیا چطور زن و مرد جدا می‌شوند؟

۱۱. قوانین طلاق در هند

طلاق در کشور هند جز یکی از دردناک‌ترین رخداد‌های موجود برای زوجین است. علاوه بر این فرآیند طلاق در هند فرآیندی پرهزینه است. حتی زوج هایی که هردو برای طلاق با یکدیگر توافق دارند نیز پیش از تقاضای طلاق در دادگاه باید اثبات کنند که برای یک‌ سال جدا از یکدیگر زندگی کرده‌اند.

در هند طلاق نیز همچون بسیاری از امور دیگر با مذهب در ارتباط است. ایجاد طلاق بین هندوها، بودایی‌ها، شیخ‌ها و جین‌ها در این کشور بر اساس قانون ازدواج هندو  ۱۹۵۵ صورت می‌گیرد. همچنین ابطال ازدواج بین مسلمانان طبق قانون ازدواج مسلمانان ۱۹۳۹ صورت خواهد گرفت. فارس‌ها و مسیحی‌های موجود در هند نیز به ترتیب طبق قانون طلاق فارسی ۱۹۳۶ و قانون طلاق هندی ۱۸۶۹ می‌توانند طلاق بگیرند.

اگر طلاق به صورت توافقی باشد زوجین باید یک تا دو سال جدا زندگی کنند تا اثبات کنند که قادر به زندگی با یکدیگر نبوده‌اند. معمولا حتی اگر طرفین به طلاق توافقی میلی نداشته باشند نیز از این نوع طلاق استفاده می‌کنند چراکه ارزان است و وجهه بدی ندارد. در مورد مسائل مربوط به سرپرستی فرزندان، خرجی و حقوق مربوط به اموال نیز به صورت توافقی تصمیم گرفته می‌شود.

برای درخواست طلاق غیرتوافقی باید دلایلی ارائه شود. زن و شوهر نمی‌توانند بدون در دست داشتن دلایل محکمه‌پسند به صورت یک جانبه برای طلاق اقدام کنند. دلایل زیر برای طلاق غیرتوافقی باید ارائه شوند گرچه تمامی آن‌ها در همه‌ی مذاهب قابل به کارگیری نیست. خشونت جسمی و یا ذهنی، زنای محصنه، متارکه، تغییر مذهب، اختلال ذهنی، بیماری‌های مقاربتی همچون HIV/AIDS، سفلیس و سوزاک، کناره‌گیری از دنیا، احتمال مرگ.

قوانین طلاق در هند

چگونگی طلاق گرفتن در هند

۱۲. قوانین طلاق در ایران

قوانین طلاق در ایران به صورتی است که با اراده‌ی مرد صورت می‌گیرد. مرد می‌تواند در هر زمان که بخواهد زن را طلاق دهد البته مواردی خاص نیز وجود دارد که در آن زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

بر اساس قانون حمایت از خانواده که در سال ۱۳۴۶ تنظیم شد هر یک زوجین برای طلاق باید دلایلی موجه ارائه کنند. همچنین در سال ۱۳۵۳ اختیار مطلق مرد برای درخواست طلاق از میان برداشته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوانین طلاق بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفت و اصلاحی که در سال ۱۳۵۳ صورت گرفته بود از بین رفت.  هم‌اکنون اگر طلاق با خواست مرد صورت بگیرد نیازی نیست دلیلی ارائه کند. این قانون مبتنی بر فقه اسلام است. اما مرد در صورتی که بخواهد همسر خود را طلاق دهد حتما باید با مراجعه به دادگاه این کار را انجام دهد. امروزه اگر زن و مرد برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند دادگاه برای سازش میان زوج مورد نظر تلاش می‌کنند اما در صورت عدم جوابدهی گواهی عدم سازش صادر خواهد شد. همچنین مرد در صورتی که عذر موجهی هم برای طلاق داشته باشد ملزم به پرداخت مهریه است.

در ایران زن می‌تواند به دلایل زیر درخواست طلاق داشته باشد:

  • اگر شوهر امکان پرداخت نفقه به زن را داشته باشد اما این کار را انجام ندهد، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد و حاکم نیز شوهر را در امر طلاق اجبار خواهد کرد.
  • در صورتی که دوام ازدواج عسر و حرج به دنبال داشته باشد نیز زن می‌تواند درخواست طلاق دهد و در صورت اثبات عسر و حرج طلاق صورت خواهد گرفت.
  • اگر شخصی برای مدت چهار سال غایب یا مفقودالاثر باشد زن می‌تواند درخواست طلاق دهد.

طلاق توافقی نیز در ایران امکان دارد. در این نوع طلاق زن و شوهر باید برای امر طلاق و تمام امور مربوط به آن توافق کامل داشته باشند.

قوانین طلاق در ایران

قانون طلاق در کشور ایران

منبع:

gotocourt

stories.avvo