اگر به داخل پوسته بیرونی هر سازمان و شرکتی بروید، فارغ از پست‌های از پیش تعریف شده، قالب‌های شخصیت موثر در سازمان‌ها هستند که حذف هر یک از آن‌ها، می‌تواند شیرازه کل شرکت و سازمان را بر هم بریزد. گاهی اوقات این کاراکترها در مشاغل، چندان بارز نیستند و شاید به ظاهر نیز چندان بااهمیت به چشم نیایند، اما در عمل وظایف یا نحوه کارکرد آن‌ها، اثربخشی به مراتب بیشتر حتی از مدیرعامل و مدیرکل شرکت دارد.

اگر شما نیز کنجکاو شده‌اید که شخصیت‌های موثر در سازمان‌ها و شرکت‌ها را بهتر بشناسید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

۵ شخصیت موثر در سازمان

شخصیت موثر در هر سازمان را می‌توان در بهترین رده‌بندی در تیپ‌های کمک رسان، قاطع و رک گو، شنوا، کمال گرا و جزئی نگر جای داد. اما ببینیم هر یک از این تیپ‌های شخصیتی به چه دلیل موثرتر از سایرین هستند.

  • تیپ‌های شخصیتی کمک رسان: در هر شرایطی در یک سازمان و در هر برهه‌ای از زمان به تیپ‌های شخصیتی کمک رسان نیاز داریم. این شخصیت موثر می‌تواند در هر بخشی از سازمان که قادر به کمک رسانی و مداخله مثبت باشد، وارد عمل شده و گره‌ای از کار باز کند. به زبان خودمانی باید این تیپ سازمانی را همان آچار فرانسه‌هایی بدانیم که همگی ما به نوعی شناختی از تجربه همکاری با وی داریم. این تیپ‌های کاری، می‌توانند تا حد امکان به لحاظ فنی، مسائل نیروی انسانی و حتی مشکلات شخصی کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها، به شکلی مثبت و موثر وارد شوند.
شخصیت موثر در سازمان و شرکت

شخصیت موثر کمک رسان در هر شرکت و سازمانی، همچون آچار فرانسه عمل خواهد کرد.

  • تیپ‌های شخصیتی قاطع و رک گو: در هر سازمانی به تیپ‌های شخصیتی قاطع و رک گو نیاز خواهد بود. یک طرح ایده آل برنامه ریزی شده و نیازمند دریافت نظرات مثبت و البته منفی هستیم. بیشتر کارکنان از ادای نظر واقعی خود ابا داشته و بر این تصور هستند که حتما باید با تائید ایده مدیر بخش یا مدیر شرکت، محبوبیت خود را حفظ کنند. در این شرایط تیپ‌های شخصیتی قاطع و رک گو، بدون ملاحظه نقاط منفی را که احتمالا سایرین نیز دیده‌اند، عنوان ساخته و هیچ پروایی از ابراز نظرات مخالف خود ندارند. این درست چیزی است که باعث پیشرفت شرکت و مشخص شدن باگ‌های آن خواهد شد. تیپ‌های شخصیتی قاطع و رک گو، همان کلیدهای موفقیتی هستند که مدیران بزرگ در سازمان خود به آن‌ها احتیاج دارند.
  • تیپ‌های شخصیتی شنوا: اما همیشه و در هر ابعاد کاری به تیپ‌های شخصیتی شنوا نیاز داریم. این شخصیت موثر به نوعی روانشناس غیررسمی یک اداره و شرکت محسوب می‌شود. در هر بخشی مشکلات متعددی در خصوص نیروهای انسانی و مسائل کاری و غیرکاری آن‌ها وجود دارد و اگر تیپ‌های شخصیتی شنوا که همیشه گوش آماده‌ای برای شنیدن مشکلات و غرولندهای کارمندان دارند، در بین نباشند، رفته رفته محیط کار به کوره داغ آدم سوزی تبدیل خواهد شد.
شخصیت موثر در سازمان و شرکت

مهم‌ترین و موثرترین کاراکترها در هر شرکت و سازمان چه افرادی هستند و چطور آن‌ها را باید طبقه بندی کرد؟

  • تیپ‌های شخصیتی کمال گرا: تیپ‌های شخصیتی کمال گرا باید در مناسبی چون مدیر حسابداری، طراحی و نقاط کلیدی شرکت باشند که نیازمند تمامیت دقت و کار وسواس گونه هستیم. این تیپ‌های شخصیتی در چنین گره‌هایی بهترین اثرگذاری را داشته و می‌توانند نتایج درخشانی از عملکرد سازمانی بر جای بگذارند. از سویی دیگر تیپ‌های شخصیتی کمال گرا برای رفع نقصان کار سایر افراد نیز تاثیرگذار بوده و در جایی که عده‌ای به خوبی از عهده کارها برنیامده یا به حد کافی دلسوزانه حرکت نکنند، در نقش ترمیم کننده ظاهر خواهند شد.
  • تیپ‌های شخصیتی جزئی نگر: برای آن که مشکلات ریز که در ظاهر مشخص نیستند، اما از درون بدنه سازمان و پروژه‌ها را جویده و پیش می‌روند، مشخص شوند؛ به چه افرادی احتیاج داریم؟ تیپ‌های شخصیتی جزئی نگر! این شخصیت موثر سازمانی می‌تواند بهترین فیلتر برای بخش‌های مختلف بوده و تمام مشکلات فنی و عملکردی کلی یا پروژه‌ای را پیدا کرده و همیشه در نقش یک تذکردهنده کمک رسان ظاهر می شوند. شاید گاهی اوقات کارمندان از حضور چنین تیپ‌های شخصیتی، به ستوه آمده و آرزو کنند که چنین افرادی کمتر مداخله در امور داشته باشند، اما در واقع تیپ‌های شخصیتی جزئی نگر، ضامن موفقیت و هموارسازی مسیر پیشرفت شرکت و سازمان‌ها به شمار می‌آیند.
شخصیت موثر در سازمان و شرکت

شخصیت موثر جزئی نگر می‌تواند در هر مساله‌ای موشکافانه برخورد کرده و هیچ نکته‌ای را از قلم نیندازد.

با در نظر گرفتن تیپ‌های شخصیتی فوق، به نظر می‌رسد که یک شرکت و سازمان برای رسیدن به موفقیت و البته حفظ آن در طول زمان، باید از این تیپ‌های شخصیتی در موقعیت‌های کلیدی و مناسب هر شخصیت موثر سازمانی استفاده کند. در حقیقت این هنر مدیریت شرکت است که افراد با داشتن کاراکترهای مختلف را در موقعیت‌های شغلی قرار دهد تا بهترین خود را در آن ردیف شغلی به ظهور برسانند.

کلام آخر

در بالا ۵ کاراکتر موثر سازمانی را دوره کردیم که حضور آن‌ها در هر اداره و شرکتی لازم است. این کاراکترها می‌توانند یک شرکت را از وارد شدن به ورطه نابودی نجات داده و نشاط و پویایی همیشگی را میان کارمندان و کارکنان آن زنده نگه دارند. شما چه تجربه‌ای از همکاری با این کاراکترها دارید و برعکس کاراکترهای منفور و مضر هر سازمان و شرکت را در چه قالب‌هایی تعریف می‌کنید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

تفاوت شخصیتی مدیر و رهبر در چیست؟

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟ به همراه تست شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت‌شناسی دیسک DISC | شما کدام هستید؟