در شبکه‌های اینترنتی، سایت‌های مختلف و مخصوصا در فضای مجازی روزانه هزاران مطلب منتشر می‌شوند. در بسیاری از این مطالب اطلاعاتی جالب و تعجب‌‌آور در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. شاید بسیاری از این مطالب را قبول کنید. اما تا چه اندازه از صحت هر مطلبی که می‌خوانید اطمینان دارید؟ آیا برای شما هم اتفاق افتاده در دام دانستنی های بدرد نخور بیافتید؟

متاسفانه قبول کردن این واقعیت که برای سال‌ها به شایعه‌ای اعتقاد داشته‌ایم که در واقع هیچ صحت علمی ندارد دشوار به نظر می‌رسد. مخصوصا اگر چنین چیزی را از زبان صدها نفر شنیده باشیم. گاهی بعضی مطالب چنان همه جا پراکنده می‌شوند و بر سر زبان‌ها می‌افتند که پس از مدتی به عنوان یک حقیقت پذیرفته می‌شوند. پس از مطالعه این مطلب شگفت زده خواهید شد! ما در این مقاله ۳۰ مورد از این شایعات را گردهم آوردیم و دلیل نقض علمی آن را شرح دادیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با واقعیاتی که هرگز نمی‌دانستید رو به رو شوید.

دانستنی های بدرد نخور

دانستنی های بدرد نخور

۱. خوردن هویج بینایی را تقویت می‌کند.

بتاکاروتن موجود در هویج به ویتامین A تبدیل می‌شود که می‌تواند بینایی را بهبود بخشد. با این حال، طبق گفته مجله علمی آمریکن، اگر بدن انسان به اندازه کافی بتاکاروتن داشته باشد دیگر این تبدیل شکل نمی‌گیرد. شاید خوردن یک سیب به طور روزانه به سلامتی شما کمک زیادی کند. اما این که فکر کنید هر چه بیشتر هویج بخورید قدرت بینایی فوق‌العاده خواهید داشت، کاملا اشتباه است.

۲. تماس با قورباغه موجب ایجاد زگیل می‌شود.

قورباغه‌ها ممکن است ظاهری ناهموار و زگیل مانند داشته باشند. اما این بدان معنا نیست که آنها مقصر زگیل زدن شما هستند. این عارضه مشکوک و ناخوش آیند از ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می‌آید. که بیش از ۱۷۰ نوع از آن وجود دارد.

۳. بیرون رفتن با موهای مرطوب شما را بیمار می‌کند.

تقریبا همه این شایعه را شنیده‌اند که بیرون رفتن با موهای خیس می‌تواند موجب سرماخوردگی شود. اما این درست نیست. برعکس، هم سرماخوردگی و هم آنفولانزا به دلیل وجود ویروس‌ها اتفاق می‌افتند. نه به دلیل رطوبت.

دانستنی های بدرد نخور

۴. بشر تاکنون تنها از ۱۰٪ مغزش استفاده کرده است.

این یکی از بارزترین دانستنی های بدرد نخور است که بسیاری از مردم آن را قبول کرده‌اند! جالب اینجاست که این شایعه حتی در مدرسه هم به دانش‌آموزان گفته می‌شود! در واقع، انسان تقریبا از تمام قسمت‌های مغزش استفاده می‌کند و این قسمت‌ها همیشه فعال هستند. بری گوردن، نورولوژیست معروف، در این رابطه می‌گوید: مغز انسان سه درصد از وزن بدن را شامل می‌شود و از ۲۰ درصد انرژی بدن استفاده می‌کند. اما همواره تمام مغز درگیر است.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

۷ راهکار علمی برای تقویت و افزایش IQ

۵. شکر موجب افزایش انرژی و هیجان مفرط در کودکان می‌شود.

باید به والدین بگوییم وقتی فرزندان شما در یک جشن تولد در یک جا برقرار نمی‌شوند و مدام در حال جنب و جوش هستند، مقصر آن شیرینی و شکلات‌ها نیستند. بلکه همه این‌ها به دلیل هیجان ذاتی و شوق کودکان است، نه شکر! با این حال، این واقعیت به هیچ عنوان مضر بودن شکر و شیرینی‌جات را نقض نمی‌کند. مصرف بیش از اندازه این ماده موجب چاقی، دیابت و پوسیدگی دندان می‌شود.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

چرا کودکان بزرگتر نباید از خواهر برادر کوچکشان مراقبت کنند

۶. قهوه مانع رشد کودکان می‌شود.

خبر خوب برای دوستداران قهوه! اگرچه مصرف کافئین با کاهش کلسیم مرتبط است، اما مقدار آن به اندازه‌ای نیست که روی رشد استخوان‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین با خیالت آسوده قهوه‌تان را بنوشید و نگران توقف رشد نباشید.

۷. نوشیدن قهوه زیاد موجب کم آبی بدن می شود.

دانستنی های بدرد نخور در مورد قهوه بسیار زیاد است. گویا کسانی که این شایعات را درست می‌کنند لذت یک قهوه داغ در کنار پنجره عصر پاییزی را هرگز نچشیده‌اند. خوب است بدانید قهوه موجب کم آبی بدن نمی‌شود. اثر کم آبی کافئین با مقدار آب موجود در یک فنجان قهوه جبران می‌شود.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

 قهوه گانودرما خوب یا بد ؟

دانستنی های بدرد نخور

۸. ناپلئون بناپارت قدکوتاه بود.

این که قد ناپلئون بناپارت ۵.۲ فوت (۱۵۸ سانتیمتر) بود حقیقت دارد. اما نکته جالب اینجاست که قد وی با اینچ فرانسوی اندازه گیری شده بود. و طبق گفته کتاب Ridley’s Believe It Or Not واحد هر اینچ فرانسوی طولانی‌تر از واحد اینچ انگلیسی است!

۹. الکل سلول‌های مغزی را از بین می‌برد.

مضرات نوشیدنی‌های الکلی غیرقابل انکار است. اما Scientific American در این رابطه چنین توضیح می‌دهد: الکل نمی‌تواند سلول‌های مغز را از بین ببرد. اما توانایی آسیب رساندن به دندریت‌ها را دارد و به طور فزاینده‌ای برقراری ارتباط برای نورون‌های مغز را دشوار می‌کند.

۱۰. الکل موجب گرم شدن بدن می‌شود.

نوشیدنی‌های الکلی شاید ظاهرا موجب احساس گرما شوند. اما در واقع گردش خون در بدن را کند می‌کنند که در واقع این امر موجب سرد شدن بدن می‌شود.

۱۱. فقط در صورتی می‌توانید سرطان بگیرید که فردی در خانواده شما به آن مبتلا شده باشد.

یکی از شایع‌ترین دانستنی های بدرد نخور که بسیاری از مردم را دچار استرس می‌کند همین مطلب است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر در خانواده آن‌ها سابقه ابتلا به سرطان وجود نداشته باشند، آن‌ها هم از این بیماری در امان خواهند بود. این حقیقت ندارد. طبق گفته Cancer.Net، فقط ۵ تا ۱۰ درصد از کل سرطان‌ها به طور ارثی منتقل می‌شوند. بقیه موارد ابتلا به سرطان، نتیجه تغییرات ژنتیکی هستند که در طول زندگی هر فردی رخ می‌دهد.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

کپسول ویتامین K آمریکایی | کمک به انعقاد خون و پیشگیری از سرطان
مؤثرترین راهها برای غلبه و پیشگیری از سرطان سینه

۱۲. اگر موهای زائد روی پوست را با تیغ بتراشید، ضخیم‌تر می‌شوند.

موها با تراشیدن ضخیم نمی‌شوند. بلکه از جایی که بریده شده‌اند رشد می‌کنند و بالا می‌آیند. در نتیجه زبر به نظر می‌رسند.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

 چرا هیرفولیک ول وومن موثرترین داروی ضد ریزش مو در ۲۰۱۹ انتخاب شد؟

دانستنی های بدرد نخور

۱۳. خفاش‌ها کورند.

این یک تصور رایج غلط است که خفاش‌ها نابینا هستند و از شنوایی خود برای جابجایی استفاده می‌کنند. راب میس، مدیر اجرایی سازمان حفاظت از خفاش‌ها، یادآور می‌شود که خفاش‌ها نه تنها نابینا نیستند، بلکه برخی از گونه‌های بزرگتر آن‌ها قادر هستند سه برابر بهتر از انسان ببینند.

۱۴. اینشتین در ابتدا دانش آموز ضعیفی بود و در آزمون ریاضی مردود ‌شد.

اینشتین یقینا، قطعا و حتما در حل ریاضیات فوق‌العاده عمل می‌کرد. او تنها در یک آزمون مردود شد. و آن آزمون ورودی کالج در دانشکده پلی تکنیک زوریخ بود. جالب است که بخشی از همان آزمون که نمره قبولی را کسب کرد، مربوط به قسمت ریاضیات بود.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

رابطه هوش و زیبایی چیست؟ آیا افراد باهوش زیباترند؟

۱۵. دیوار بزرگ چین از فضا قابل رویت است.

ناسا در سال ۲۰۰۴ با عکس برداری از این ناحیه این افسانه محبوب چینی‌ها را برای همیشه نقض کرد. دیوار چین برای چشم غیر مسلح در مدار خارجی زمین قابل مشاهده نیست.

دانستنی های بدرد نخور

۱۶. روی زبان نواحی مختلفی برای شناسایی هر طعم وجود دارد.

بنابر گفته مرکز تحقیقات بویایی و چشایی دانشگاه فلوریدا، تشخیص طعم‌های مختلف اعم از ترش، شیرین، تلخ و غیره مربوط به قسمت‌های به خصوصی روی زبان نمی‌شود. بلکه عصب‌های مختلف روی زبان وجود دارند که در سراسر آن پخش شده‌اند و می‌توانند طعم‌های متفاوت را شناسایی کنند.

۱۷. شکستن انگشتان باعث آرتروز می‌شود.

دیگر نگران شکستن انگشتان خود نباشید. در تحلیلی که در سال ۲۰۱۱ در مجله American Medical Board of Family منتشر شد، مشخص شد که شکستن بند انگشت باعث آرتروز نمی‌شود. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و ادامه دهید!

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

بهترین پمادهای خارجی برای دردهای عضلانی و استخوانی

۱۸. در قرون وسطی همه در سن جوانی درمی‌گذشتند.

متوسط سن زندگی در قرون وسطی بسیار کم بود. زیرا مرگ و میر نوزادان بسیار زیاد بود. به همین دلیل است که رقم میانگین به دست آمده عدد کمی را نشان می‌دهد. اما اگر شخصی تا بزرگسالی زندگی می‌کرد، زندگی تا سن ۶۰ تا ۸۰ سال چیزی غیرمعمول نبود.

دانستنی های بدرد نخور

۱۹. میکروب‌ها روی صندلی‌ توالت زندگی می‌کنند.

بسیاری از میکروب‌هایی که باعث بیماری می‌شوند فقط برای مدت زمان کوتاهی می‌توانند روی صندلی توالت زنده بمانند. احتمال اینکه مایعات بدن شما با بالای صندلی تماس داشته باشد بسیار کم است. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهند که روی تلفن همراه شما تقریبا ۱۰ برابر بیشتر از صندلی توالت باکتری وجود دارد.

۲۰. اگر آدامسی را قورت دهید، هفت سال طول می‌کشد تا آن را هضم کنید.

 آدامس به هیچ وجه قابل هضم نیست. همانند فیبر موجود در هسته ذرت بو داده که هرگز هضم نمی‌شود. اما نگران نباشید. آدامس در بدن باقی نمی‌ماند و پس از چند ساعت دفع می‌شود.

۲۱. قله اورست بلندترین قله کوه در دنیاست.

قله اورست بلندترین کوه از سطح دریا است. اما بلندترین کوه از پایه تا قله در واقع قله Mauna Kea در هاوایی است. اگر ۱۹۷۰۰ فوت کوه موجود در اقیانوس آرام را به عنوان مبنا در نظر بگیرید، قله Mauna Kea تقریبا یک مایل بلندتر از اورست است. این مطلب شاید جزو دانستنی های بدرد نخور نباشد. اما قطعا جزو حقایقی است که در حق آن کم لطفی شده است.

دانستنی های بدرد نخور

۲۲. خون در داخل بدن انسان آبی رنگ است.

یکی دیگر از دانستنی های بدرد نخور دیگر این است که خون در داخل بدن به رنگ آبی است. برخی معتقدند خون تا زمانی که در معرض هوا قرار نگیرد یا اکسیژن دریافت نکند، آبی رنگ است. از آنجا که رگ‌ها آبی مایل به سبز هستند، این نظریه برای برخی مردم معقول به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که خون انسان در بدن مانند بیرون از آن قرمز رنگ است. این رنگ هنگامی که اکسیژن غنی باشد روشن‌تر و در صورت نیاز به اکسیژن بیشتر تیره‌تر می‌شود. اما همواره قرمز است. بافتی که رگ‌ها را پوشانده است بر نحوه جذب و پراکندگی نور تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل خون در گردش بدن آبی به نظر می‌رسد.

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

فشار خون بالا؛ تشخیص، روش های پیشگیری و درمان آن

۲۳. دایناسورها جانورانی با پوست ناهموار و فلس‌دار بودند.

احتمالا شبیه سازی‌هایی که تاکنون از پوست این جانوان غول پیکر دیده‌اید، با واقعیت تفاوت داشته باشد. دانشمندان هنوز در رابطه با بافت پوست دایناسورها اختلاف نظر دارند. اما این امر بدیهی است که برخی از آنها پر داشتند. فسیل‌های بازوی Velociraptor دارای برجستگی‌هایی است که به نظر می‌رسد دقیقا مانند موی بال‌های پرندگان بوده است. همچنین، در سال ۲۰۱۴ استخوان‌های یک گونه در سیبری کشف شد که دارای نقش و نگارهایی از پر بود. در حالی که برخی دانشمندان معتقدند گونه‌های بزرگتر مانند تیرانوسوروس رکس به پرهای بزرگ احتیاج نداشتند. برخی دیگر نیز عقیده دارند که آنها حداقل نوعی پرز سبک داشته‌اند.

۲۴. آفتاب پرست‌ها متناسب با محیط اطراف خود تغییر رنگ می‌دهند.

آفتاب پرست‌ها می‌توانند با کشش سلول‌هایی که دارای بلور هستند، تغییر رنگ دهند. این امر بر نحوه بازتاب نور تاثیر می‌گذارد. تغییر رنگ آن‌ها ارتباطی به پنهان شدن ندارد. در حالی که، آفتاب پرست‌ها از بلورها برای برقراری ارتباط یا انتقال پیام‌هایی استفاده می‌کنند. برای مثال رنگ‌های تیره پرخاش و حالت دفاعی را نشان می‌دهند. زمانی که یک آفتاب پرست تمایل به جفت‌گیری نداشته باشد به رنگ تیره درمی‌آید.

دانستنی های بدرد نخور

۲۵. نئاندرتال‌ها نیاکان انسانی کمتر تکامل یافته بودند.

پیش از توضیح اجازه دهید یک حقیقت را روشن کنیم. نئاندرتال‌ها اجداد انسان‌های مدرن امروز نیستند! بلکه این دو گونه به طور همزمان اما در مناطق مختلف زمین می‌زیستند. حتی مدارکی وجود دارد که اثبات می‌کند در طی زمان این دو نژاد با هم ترکیب شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند که نئاندرتال‌ها از لحاظ تکامل در سطحی پایین‌تر از انسان‌های امروز نبودند. فسیل‌ها ثابت می‌کنند که نئاندرتال‌ها مانند انسان‌های امروزی آتش می‌افروختند. شکار می‌کردند. دندان‌هایشان را تمیز می‌کردند. رژیم غذایی خاصی داشتند. برای مردگانشان مراسم به پا می‌کردند. حتی داروهای گیاهی می‌ساختند. گمان می‌رود که نئاندرتال‌ها در اثر تغییرات طبیعی و جغرافیایی به مرور از بین رفتند. در حالی که انسان‌های مدرن با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، شغل و ساخت ابزار جدید به بقای نسل‌هایشان تاکنون کمک کرده‌اند.

۲۶. زمین تنها سیاره دارای آب است.

درست است که ما هنوز موفق به کشف حیات در سیاره‌ای دیگر نشده ایم. اما جالب است بدانید که H2O فقط در سیاره زمین یافته نمی‌شود. رگه‌های تاریکی که در مریخ تغییر می‌کنند نشان می‌دهد که عدالت در سیاره سرخ رعایت نشده است. احتمالا آب نمک روی آن جریان دارد. علاوه بر این، ناسا کشف کرد که در زیر یک لایه یخ در سیاره مشتری یک اقیانوس وجود دارد. دانشمندان حدس می‌زنند که این اقیانوس دو برابر بیشتر از زمین آب دارد.

۲۷. ماهی قرمز تنها سه ثانیه حافظه دارد.

ماهی‌ها باهوش‌تر از آنچه که شما فکر می‌کنید هستند. یک مطالعه نشان داد ماهی‌های آب شیرین Cichlids آفریقایی قادرند منطقه تغذیه یک آکواریوم را پس از انتقال به مخزن دیگری به مدت ۱۲ روز به خاطر بسپارند.

دانستنی های بدرد نخور

۲۸. ژن‌ها نژاد را تعیین می‌کنند.

شاید تاکنون تصور می‌کردید کسانی نژادهای مختلف دارای ژن‌های متفاوت هستند. اما اینطور نیست! طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی، انسان‌ها ۹۹.۹ درصد ژن‌های مشترک دارند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۲ نشان داد که تنوع ژنتیکی بین افراد آفریقایی تبار بیش از تفاوت بین آفریقایی‌ها و اوراسیایی هاست.

۲۹. موها و ناخن‌ها پس از مرگ هم به رشد خود ادامه می‌دهند.

این شایعه حقیقت ندارد. اما حقیقت از آن هم وحشت‌ناکتر به نظر می‌رسد. بنابر تحقیقات بی‌بی‌سی، سلول‌های عصبی بین سه الی هفت دقیقه پس از مرگ می‌میرند. یعنی رشد آن‌ها به طور کامل متوقف می‌شود. با این وجود، به دلیل کم آب شدن بدن پس از مرگ، پوست اطراف مو و ناخن‌های انگشت جمع می‌شود. در نتیجه موها و ناخن‌ها بلندتر از پیش به نظر می‌رسند.

۶ برند جهانی بیوتین که باعث سلامت پوست مو و ناخن می شوند کدام اند؟

معرفی مکمل اکوفن | رفع ۱۰۰% خشکی پوست ، مو و ناخن

۳۰. اگر سکه بر سر فردی بیافتد، آن را سوراخ می‌کند.

از جمله دانستنی های بدرد نخور آمریکایی که با غرور هم منتقل می‌شود، مربوط به این شایعه است. در Mythbusters دانشمندان یادآور شدند که یک سکه حتی اگر با سرعت صوت هم پرتاب شود نمی‌تواند بتن یا اسفالت را سوراخ کند. چه برسد به استخوان سر انسان!

دانستنی های بدرد نخور

منابع: bestlifeonline.com، doyouremember.com، insider.com