در دسامبر ۲۰۱۹ وقتی لری پیج و سرگی برین بنیان‌گذاران گوگل، خبر کناره‌گیری خود از مدیریت هلدینگ آلفابت را اعلام و ساندار پیچای ، مدیرعامل وقت گوگل را با حفظ سمت به مدیرعاملی هلدینگ تخصصی گوگل منصوب کردند، دنیای تکنولوژی اصلا تعجب نکرد! زیرا پیچای از سالها پیش شایستگی و مهارت خود را در مدیریت کسب و کار این شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی به اثبات رسانده بود به حدی که موسسین افسانه‌ای آن، با خیال راحت سکان هدایت مجموعه شرکت‌های خود را به وی بسپارند.

برای اینکه بدانیم یک مرد جوان هندی، چطور در سیلیکون ولی آمریکا به چنین جایگاه مهمی دست پیدا کرده است باید کمی به عقب برگردیم و نگاهی به سالهای کودکی وی و مسیری که طی نموده بیاندازیم.

ساندار پیچای و موسسین گوگل و آلفابت

زندگی ساندار پیچای قبل از گوگل

ساندار پیچای  با نام کامل پیچای سانداراراجان (Pichai Sundararajan) در سال ۱۹۷۲ در شهر چنای واقع در ایالت تامیل نادو در هندوستان به دنیا آمد. مادرش یک تندنویس و پدرش یک مهندس برق در کارخانه جنرال الکتریک (یک شرکت انگلیسی) بود و کارخانه تولید قطعات الکترونیکی را اداره می‌کرد. علاقه‌مندی پیچای به تکنولوژی از همان کودکی، لابه‌لای مسائل و مشکلات فنی که پدر از محیط کارش تعریف می‌کرد شکل گرفت.

در ۱۲ سالگی او که خط تلفن به خانه آنها آمد، دنیای ساندار دگرگون شد. کارکرد این وسیله الکترونیکی برای کودک کنجکاو هندی بسیار جالب توجه بود. حافظه قوی و استعدادی که در حفظ کردن شماره‌ها داشت او را راهی مدرسه کودکان بااستعداد کرد.

ساندار پیچای به دانشگاه رفت و در رشته مهندسی متالورژی، فارغ ‌التحصیل شد و بلافاصله از دانشگاه استنفورد آمریکا، برای کارشناسی ارشد بورسیه گرفت.

برای تأمین هزینه‌ی زیاد سفر به آمریکا، پدرش از تمام پس‌انداز خود که به‌اندازه هزینه‌ی یک سال زندگی خانواده بود چشم‌پوشی کرد.

دوران قبل از پیوست ساندار پیچای به گوگل

روزهای دانشجویی ساندار پیچای در هند

استخدام در گوگل، سکوی پرتاب به سمت موفقیت

ساندار پیچای جوان پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علم مواد و مدرک MBA از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، پس از مدتی که در شرکت Mckinsey & co به عنوان مشاور مدیریت مشغول به کار بود، در سال ۲۰۰۴ درست در روزی که سرویس جیمیل به کاربران گوگل معرفی شده بود، به استخدام شرکت گوگل درآمد.

او در ابتدا با عنوان مدیر محصول وارد این شرکت شد و در مدت کوتاهی با اثبات توانمندی خود در حوزه فناوری اطلاعات، مدیریت گوگل کروم، کروم OS، سرویس جیمیل و گوگل داکس به وی سپرده شد و جزو مدیران ارشد این غول تکنولوژی شد.

ساندار پیچای وقتی ایده ساخت یک مرورگر مستقل برای گوگل را داد، با مخالفت مدیرعامل وقت، به دلیل هزینه بالای این پروژه روبرو شد. اما اصرار وی در نهایت موجب کسب حمایت موسسین شرکت و خلق جستجوگر گوگل کروم شد زیرا پیچای ایده روشن و دلایل محکمی برای پیشرفت گوگل داشت.

این مرورگر به سرعت جای خود را در اینترنت باز کرد و به موتور جستجوی محبوب کاربران تبدیل شد. این موفقیت مالی بزرگی برای شرکت گوگل بود و همین، نقطه‌ی شروع ارتقای ساندار پیچای و قرار گرفتن وی در رده مدیران برجسته دنیای فناوری شد.

دفتر کار ساندار پیچای در گوگل، به دور از زرق و برق و تشریفات اتاق مدیرعامل‌ها!

دفتر کار ساندار پیچای در گوگل، به دور از زرق و برق و تشریفات مرسوم اتاق مدیرعامل‌ها! به مبلمان ساده، کوله‌پشتی کنار میز تحریر و  تفکیک زباله‌ها، در دفتر مدیرعامل گوگل توجه کنید.

مدیرعاملی گوگل و موفقیت‌های بیشتر پیچای

۱۱ سال پس از ورود وی به گوگل، در سال ۲۰۱۵ به سمت مدیرعامل انتخاب شد. ساندار پیچای که تا آن زمان باعث رشد چشمگیر ارزش سهام شرکت شده بود، رهبری کسب و کار گوگل، شامل موتور جستجو، تبلیغات، یوتیوب و اندروید را نیز برعهده گرفت.

تخصص پیچای در برنامه‌نویسی و تولید محصول در حوزه آی‌تی، تنها ویژگی مثبت او برای گرفتن پست مدیرعاملی گوگل نبود! تحصیلات او در رشته مدیریت کسب و کار (MBA)، او را از یک مهندس تولید محصول، به رهبری سطح بالا برای هدایت یک شرکت به بزرگی گوگل تبدیل کرده بود و البته هوش و استعداد ذاتی وی را در تشخیص به موقع نقاط ضعف و خلق فرصت‌های بهبود نباید نادیده گرفت.

لری پیج و سرگی برین، به خوبی ارزش ساندار پیچای را برای شرکت خود درک کرده بودند. به طوری که وقتی در سال ۲۰۱۱ توئیتر از پیچای دعوت به همکاری کرد، برای نگه داشتن این مغر متفکر در گوگل، با پیشنهادی به ارزش ۵۰ میلیون دلار، او را از پیوستن به توئیتر منصرف کردند تا مهره کلیدی خود را از دست ندهند.

اما موفقیت‌های پیچای به اینجا ختم نشد و هنوز قله‌های دیگری برای فتح کردن باقی بود.

ساندار پیچای مدیرعامل آلفابت شد

ساندار پیچای مدیرعامل آلفابت، شرکت هلدینگ تخصصی گوگل شد

یک پله بالاتر؛ مدیرعاملی هلدینگ آلفابت برای ساندار پیچای

در سال ۲۰۱۵ لری پیج و سرگی برین، شرکت مادر تخصصی گوگل با نام هلدینگ آلفابت را تاسیس کردند. این شرکت با ارزش بیش از یک تریلیون دلار، پس از اپل، مایکروسافت و آمازون در گروه شرکت‌های موفق و تریلیون دلاری قرار گرفت و قسمت‌های مختلف گوگل و زیرمجموعه‌هایش مانند گوگل مپس، یوتیوب و اندروید و همچنین بخش‌های جدیدی همچون اتوماسیون خانگی هوشمند (نست)، گوگل ایکس، لایف‌ساینس، کالیگو و … را تحت یک مدیریت واحد قرار داد.

اما در سپتامبر ۲۰۱۹ بمب خبری دیگری دنیای فناوری را تکان داد. لری پیج، مدیرعامل آلفابت و سرگی برین؛ رئیس هیأت مدیره این شرکت، از سمت خود کناره‌گیری کردند و رهبری این مجموعه بزرگ را نیز به ساندار پیچای سپردند.

این ارتقا، درآمد سالیانه پیچای را به دو میلیون دلار افزایش داد. همچنین در صورت رسیدن آلفابت به اهداف تعیین شده در طی سه سال آتی، ۲۴۰ میلیون دلار پاداش به مدیرعامل جوان و خلاق آن تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: بیلیونرهای ایرانی را بیشتر بشناسید

حفظ رابطه با ریشه‌های خود

ساندار پیچای همانند مردان موفق دیگر دنیا، اصالت و ریشه‌های خود را فراموش نکرده است. او که با دوست دوران دانشجویی خود در هند، ازدواج کرده و صاحب دو فرزند است؛ در هر فرصتی که پیدا کند به انتقال تجربیات خود به دانشجویان کشورش می‌پردازد.

ساندار پیچای در جمع دانشجویان هندی

ساندار پیچای برای دانشجویان هندی از تجربیات خود می‌گوید

ساندار پیچای و مسئولیت اجتماعی گوگل در مقابله با کرونا

در ماه‌های اخیر که اپیدمی ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های نوپا را به مرز ورشکستگی رسانده، ساندار پیچای مدیرعامل آلفابت، علاوه بر اهدای ۲ میلیون ماسک به مراکز درمانی،  ۸۰۰ میلیون دلار برای مقابله با کرونا به کسب و کارهای کوچک آسیب‌دیده، به صورت نقدی و استفاده از حق تبلیغات کمک کرده است. شرکت تحت مدیریت ساندار، همپای دیگر شرکت‌های بزرگ تریلون دلاری، نقش خود را در بهبود جهان به خوبی ایفا نموده است.

ساندار پیچای مردی از سرزمین هند، با دنبال کردن رویای خود، به یکی از بالاترین جایگاه‌های مدیریتی در زمینه تکنولوژی فناوری اطلاعات دست یافته است و همین توصیه را به تمام جوانان می‌نماید.

نقل قولی از ساندار پیچای

رویاهای خود را دنبال کنید، مهم نیست مدرک تحصیلی شما چه باشد.

سخن پایانی

مطالعه زندگینامه افراد موفق جهان، می‌تواند چراغ راه زندگی هر یک از ما باشد. مسیری که هر یک از این بزرگان پیموده‌اند یک درس مهم در پی دارد و آن هم این است که «موفقیت یک شبه حاصل نمی‌شود» تلاش و پشتکار، وقتی در راستای رویا و هدفمان باشد، بی‌تردید ما را در مسیر موفقیت قرار خواهد داد.

شما از داستان زندگی ساندار پیچای چه آموختید؟ برداشت‌های خود را در بخش نظرات، با ما در میان بگذارید.

منبع: productplan و businessinsider

بیشتر بخوانید:

وارن بافت |بیوگرافی و رازهای مفوقیت او در سرمایه گذاری بورس

ایلان ماسک موسس و مدیرعامل ۵ شرکت بزرگ آمریکایی

چگونه سیلیکون ولی آمریکا به مرکز تکنولوژی جهان تبدیل شد