تا کنون نام سیلیکون ولی به گوش‌تان خورده است؟ آیا می‌دانید سیلیکون ولی کجاست؟ چگونه این دره به محل تجمع شرکت‌های بزرگ و استارت‌‌آپ‌های نوظهور تبدیل شده است؟ سیلیکون ولی، منطقه‌ای واقع در قسمت جنوبی خلیج سان‌فرانسیسکو در کالیفرنیای شمالی است. امروزه به لطف حضور شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و تسلا سیلیکون ولی به یک منطقه سه تریلیون دلاری تبدیل شده است. در حال حاضر سیلیکون ولی به عنوان یک مرکز جهانی برای فناوری‌های پیشرفته، نوآوری، سرمایه‌گذاری و رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.  سیلیکون ولی شامل شمال غربی سانتا کلارا، سن خوزه و بخش جنوبی ایالات های آلامامه و سن ماتئو است.

سیلیکون ولی - تاریخچه

اپل پارک مقر شرکت اپل

نام این منطقه بر گرفته از تعداد زیاد شرکت‌های الکترونیکی و رایانه‌ای است. از اواسط قرن بیستم تعداد زیادی از این شرکت‌ها در این منطقه تاسیس شدند. سیلیکون اصلی‌ترین ماده نیمه‌هادی به کار رفته در مدارهای رایانه‌ای و تراشه‌های الکترونیکی است. امروزه با پیشرفت فناوری تاکید اقتصادی سیلیکون ولی از تولید و ساخت رایانه به سمت تحقیق و پژوهش، توسعه و بازاریابی محصولات کامپیوتری و نرم افزارهای رایانه‌ای تغییر یافته است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه سیلیکون ولی به مرکز تکنولوژی در جهان تبدیل شده است، با ما همراه شوید.

شروع فعالیت سیلیکون ولی

در اواخر سال‌های ۱۸۰۰، بندر سان فرانسیسکو به مرکزی برای صنعت نوظهور و نوپای تلگراف و رادیو تبدیل شد. در سال ۱۹۰۱، سن خوزه به یکی از اولین ایستگاه‌های رادیویی ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. در سال ۱۹۹۳، نیروی دریایی مفتی فیلد (Moffett Field) را به عنوان اسکله برای ذخیره و نگه‌داری تجهیزات نیروی دریایی خریداری کرد. این امر باعث شد  که مفتی فیلد به یک مرکز اصلی برای صنعت هوا و فضا تبدیل شود. بسیاری از دانشمندان و محققان نامدار روزی در این منطقه مشغول به کار بوده‌اند. در سال ۱۹۳۹، مرکز تحقیقاتی ایمز در این منطقه تاسیس شد و بزرگترین تونل بادی جهان در سال ۱۹۴۹ ساخته شد.

هم‌چنین در سال ۱۹۳۹، ویلیام هیولت  و دیو پاکارد شرکت هیولت پاکارد یا به اختصار HP را در پالو آلتو تاسیس کردند. در آن زمان کار اصلی آن‌ها ساخت اسیلوسکوپ (نوسان نگار) بود. سپس، در طول جنگ جهانی دوم، شرکت HP اقدام به ساخت رادار و تجهیزات توپخانه‌ای کرد. در آن زمان، هر سیستم کامپیوتری به بزرگی یک اتاق بود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شرکت غول تکنولوژی دنیا که زندگی امروزمان را مدیون آنها هستیم

سیلیکون ولی - hp

نمایی از ساختمان شرکت هیولت پاکارد (HP)

گسترش فعالیت مهد علم و فناوری

در سال ۱۹۴۰، ویلیام شاکلی در آزمایشگاه‌های بل ترانزیستور را اختراع کرد. امروزه، ترانزیستور یه یکی از اصلی‌ترین پردازنده‌های رایانه تبدیل شده است. در سال ۱۹۵۶، شاکلی بل را راها کرد و شرکت خود با نام آزمایشگاه‌های نیمه‌هادی شاکلی را تاسیس کرد. این شرکت، اولین شرکتی بود که ترانزیستورهایی از جنس سیلیکون تولید می‌کرد و در ساخت آن از ژرمانیوم استفاده نکرد. این شرکت در مانتین ویو کالیفرنیا واقع بود، تا شاکلی به مادر مریض‌اش نزدیک‌تر باشد و بتواند از او نگه‌داری و مراقبت کند. بعدها شاکلی به عنوان استاد در دانشگاه استنفورد استخدام شد.

در سال ۱۹۵۷، هشت کارمند شاکلی از نحوه رفتار و سلوک وی خسته شدند، به همین دلیل شرکت را ترک کردند. شاکلی این گروه را با نام هشت خائن می‌خواند. این گروه به منظور ساخت تراشه‌های نیمه‌هادی با شرمن فیرچایلد آغاز به همکاری کردند.

در اوایل ۱۹۶۰، فیرچایلد به ساخت قطعات کامپیوتری برای برنامه‌های آپولو اقدام کرد. سپس در همین دهه، تعدادی از گروه هشت خائن از شرکت فیرچایلد نیز جدا شدند و شرکت اختصاصی خودشان را تاسیس کردند.در سال ۱۹۶۸، گوردون مور و رابرت نایک شرکت در سانتا کلارا شرکت خود به نام اینتل را تاسیس کردند. کمی بعد، سایر کارمندان فایرچایلد از همان گروه هشت خائن نیز از این شرکت خارج شدند و AMD، Nvidia و صندوق سرمایه‌گذاری کلاینر پرکینز را تاسیس کردند.

سیلیکون ولی - Parc

آزمایشگاه PARC شرکت Xerox در پالتو آلتو

استمرار رشد و توسعه سیلیکون ولی

در سال ۱۹۶۹، موسسه تحقیقاتی استنفورد به یکی از چهار گره اصلی ARPANET تبدیل شد. یک پروژه تحقیقاتی دولتی که بعدها به اینترنت منجر شد. در سال ۱۹۷۰، شرکت Xerox آزمایشگاه PARC در پالتو آلتو را باز کرد. آزمایشگاه PARC اولین فناوری رایانه‌ای از جمله محاسبات اترنت و رابط کاربری گرافیکی را اختراع کرد و به بازار عرضه کرد. در سال ۱۹۷۱، روزنامه‌نگار دون هوفلر یک گزارش سه قسمتی مفصل به نام « سیلیکون ولی ایالات متحده آمریکا» در مورد صنعت نیمه‌هادی منتشر کرد. از آن به بعد این نام در دنیای فناوری و تکنولوژی ماندگار شد.

در سال ۱۹۷۰، شرکت‌هایی مانند آتاری، اپل و اوراکل در این منطقه تاسیس شدند. در دهه ۱۹۸۰، سیلیکون ولی به عنوان یک مرکز قابل قبول صنعت رایانه‌ای در سراسر جهان شناخته شد. شرکت‌هایی مانند eBay، یاهو، پی‌پال و گوگل تنها برخی از شرکت‌های تاسیس شده در این منطقه در دهه ۱۹۹۰ است. در همین دهه شرکت‌های فیسبوک، توییتر، اوبر و تسلا نیز در سیلیکون ولی مستقر شدند. رشد صنعت فناوری در این منطقه تا به امروز ادامه دارد.

سیلیکون ولی برای عاشقان دنیای تکنولوژی به مهد جهانی کار و زندگی فناورانه تبدیل شده است. ابرقدرتمندان فناوری یا در سیلیکون ولی متولد شده اند یا در آن اقامت دارند. این منطقه به عنوان مرکزی برای رشد، سرمایه‌گذاری و بازاریابی استارت‌آپ‌های نوپا تبدیل شده است.