بررسی خرید دستگاه پخت نان خانگی + دستور تهیه انواع نان در خانه

نان خانگی

پخت نان شاید در ابتدا کاری پیچیده و مشکل به نظر برسد ولی با کمی تامل در گذشته درمی‌یابیم که زمان‌های قدیم اصلا چیزی به اسم نانوایی وجود نداشت و مردم خودشان می‌توانستند از عهده‌ پخت نان روزمره خود بربیایند. امروزه به دلیل مشغله زیاد مردم کسی در خانه نان نمی‌پزد اما بهتر است دستور پخت نان خانگی را بدانیم تا اگر روزی نتوانستیم از نانوایی نان تهیه کنیم،خودمان بتوانیم نان خانگی بپزیم که با دستان خودمان پخته شده‌ است.

اگر واقعا قصد دارید نان خانگی و دست ساز بپزید باید بگوییم بسیار کار خوب و عاقلانه‌ای انجام می‌دهید زیرا امتحان کردن کارهای خوب در جهان به ما انگیزه و فرصت رشد می‌دهد. پس تا آنجا که بتوانم به شما کمک می‌کنیم تا نانی مورد پسند تهیه کنید. پخت نان خانگی زیاد هم سخت نیست فقط شاید برای اولین بار کمی استرس داشته باشید. اما باید بگوییم  که این کار بسیار ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کردید و بهترین آشپز های دنیا همواره پختن نان خانگی را توصیه می کنند. اگر شما هم به پختن غذاهای خانگی علاقه دارید، این متن را بخوانید.

نان خانگی
پخت نان خانگی

به جای دستورالعمل‌های عجیب و سخت نان خانگی که ممکن است شما را کاملا از آشپزی پشیمان و ناامید کند،از دستورالعمل‌های ساده شروع می‌کنیم که این خود گامی برای یادگیری پایه‌ای و مهم پخت نان است.

دستور پخت نان خانگی بدون ورز

مواد لازم برای پخت یک قرص نان

  • 1 پیمانه آرد (حدود 3 فنجان)
  • 2 قاشق چای‌خوری نمک
  • سه چهارم قاشق چای‌خوری خمیرمایه
  • 1.5 فنجان آب ولرم

وسایل لازم

  • کاسه بزرگ
  • دستمال پلاستیکی یا حوله آشپزخانه
  • دیگ چدنی در دار بزرگ
  • کاغذ پارشمنت
  • هم‌زن یا مخلوط کن
نان خانگی بدون ورز
نان خانگی بدون ورز

روش کار

1- تهیه خمیر: آرد، نمک و خمیرمایه را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و با هم مخلوط کنید. سپس به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر آماده شود.

2- روی کاسه را با دستمال پلاستیکی یا حوله آشپزخانه بپوشانید و بگذارید به مدت 6 تا 8 ساعت در یک محل گرم بماند تا اندازه و میزان حباب‌های آن دو برابر شود.

3- روی یک تکه کاغذ پارشمنت مقدار کمی آرد بریزید و خمیر را روی آن بگذارید. سپس به خمیر شکل دهید تا شبیه به یک توپ گرد شود. سپس آن را با یک حوله آشپزخانه بپوشانید و بگذارید یک ساعت دیگر بماند.

4- فر و دیگ چدنی خود را قبل از قرار دادن خمیر، حدود نیم ساعت و با دمای 450 درجه فارنهایت گرم کنید. می‌توانید یک قفسه داخل فر بگذارید و دیگ چدنی در دار خود را روی آن بگذارید.

5- خمیر را با استفاده از کاغذ پارشمنت به دیگ چدنی منتقل کنید و در فر بگذارید. اکنون خمیر پف کرده و تقریبا دو برابر حالت اولیه خود شده است. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از یک قیچی یا چاقو روی خمیر برش‌های کم عمق ایجاد کنید تا نان شما در حین پخت بیشتر پف کند.

6- در دیگ چدنی خود را بگذارید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه در فر باقی بماند.

7- در دیگ را بردارید و بگذارید تا نان با دمای 210 درجه فارنهایت به مدت 15 دقیقه دیگر پخته شود.

8- در پایان دیگ چدنی را از فر خارج کنید و با استفاده از کاغذ پارشمنت نان را به یک سینی منتقل کنید. بگذارید حداقل به مدت 15 دقیقه نان در جای خود بماند تا سرد شود. سپس می‌توانید آن را با ابعاد مورد نظر خود برش دهید.

دستور پخت نان خانگی فوری بدون خمیرمایه

مواد لازم برای پخت

  • 4.5 قاشق چای‌خوری مخمر خشک فعال
  • 1 قاشق غذاخوری شکر
  • 1.5 فنجان آب
  • 3.5 فنجان آرد
  • 1 و 2/1 قاشق چای‌خوری نمک
  • 1و 4/3 چهارم قاشق چای‌خوری سرکه بالزامیک

وسایل لازم

  • کاسه بزرگ
  • دیگ چدنی در دار بزرگ
  • مایکروویو
نان خانگی فوری
نان خانگی فوری

روش کار

1- مخمر، شکر و آب را در کاسه مخلوط کن قرار دهید و به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

2- فر و دیگ چدنی خود را قبل از قرار دادن خمیر، حدود نیم ساعت و با دمای 450 درجه فارنهایت گرم کنید. می‌توانید یک قفسه داخل فر بگذارید و دیگ چدنی در دار خود را روی آن بگذارید.

3- قسمت عمده آرد، نمک و سرکه به محلول مخمر اضافه کنید و به مدت 5 تا 7 دقیقه ورز دهید. پس از اینکه خمیر شروع به حباب کردن کرد، سه فنجان آرد و باقیمانده نمک و سرکه را به آن اضافه کنید.

4- خمیر را به شکل توپ در آورید و به مدت 25 ثانیه در مایکروویو قرار دهید. یک کاسه با روغن نباتی چرب کنید و خمیر نان را درون آن منتقل کنید. سپس کاسه را به درون مایکروویو منتقل کنید. مایکروویو را روی High به مدت 25 ثانیه قرار دهید.

5- بگذارید خمیر 5 دقیقه در مایکروویو بماند، سپس دوباره مایکروویو را روشن کنید. سپس مایکروویو را در حالت HIGH برای 25 ثانیه قرار دهید. نان را از مایکروویو خارج کرده و بگذارید 15 دقیقه دیگر در جای خود باقی بماند.

6- خمیر را شکل داده و به یک قابلمه گرم شده، منتقل کنید. به سرعت قسمت بالای آن را با یک چاقو خراش دهید. بگذارید به مدت 30 دقیقه با دمای 210 درجه فارنهایت بپزید تا پوسته قهوه‌ای روی آن ظاهر شود. اجازه دهید حداقل 30 دقیقه نان خنک شود، سپس آن را تکه تکه کنید.

دستور پخت نان خانگی سیر و سبزیجات

مواد لازم برای پخت یک قرص نان

  • 3 فنجان آرد
  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • 4/3 قاشق چای خوری خمیرمایه خشک فعال
  • 1.5 فنجان آب گرم
  • 1 سیر بزرگ
  • 1 قاشق غذاخوری برگ آویشن تازه
  • 2 قاشق چایخوری برگ رزماری تازه ریز خرد شده
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق چایخوری نمک

وسایل لازم

  • دیگ چدن
  • کاسه بزرگ مخلوط کردن
  • مایکروویو
نان خانگی سیر و سبزیجات
نان خانگی سیر و سبزیجات

روش کار

1- آرد، مایه‌خمیر، نمک، شکر و بهبود دهنده را در ظرف مناسبی بریزید و مخلوط کنید.

2- سپس نیمی از آب را به آن اضافه و مخلوط کنید. سپس باقیمانده آب را کم ‌کم افزوده و هم بزنید. تا خمیر مناسبی حاصل شود.

۳- حالا خمیر را به شکل توپ درآورید و روی سطح آرد پاشیده قرار دهید.

۴- اکنون روغن زیتون را به خمیر بیفزائید و خمیر را ورز دهید تا نرم و یکدست شود.

۵- پس از آن، خمیر را در یک کاسه مناسب قرار دهید، روی آن را بپوشانید و حدود یک تا یک و نیم ساعت در جای گرم نگه دارید تا حجمش دو برابر شود.

۶- حالا خمیر را دو قسمت کنید هر قسمت را به اندازه ۲۵ تا۵۰ سانتیمتر باز کنید.

۷- سپس روی خمیر کره بمالید و مخلوط سیر، سبزی معطر و پنیر بپاشید. سپس خمیر را از درازا به شکل نوار و به اندازه ارتفاع قالب ببرید و آن‌ها را روی یکدیگر قرار دهید. سپس آن را از پهنا به شکل مربع برش دهید و کنار هم در قالب لوف چرب کرده، بچینید.

۸- حالا باید روی قالب را بپوشانید و ۳۰ دقیقه، کنار بگذارید. سپس نان را به مدت تقریبی ۵۵ دقیقه یا تا زمانی که به رنگ طلایی در آمد، در فر گرم کرده با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد بپزید.

۹- اینک نان را از فر درآورید و پس از ۱۰ دقیقه، از قالب جدا کنید و پس از سرد شدن می‌توانید تکه تکه کنید.

حالا می‌خواهیم نحوه‌ پخت نان لواش را برای شما عزیزان توضیح دهیم. این نان خانگی هم راحت و سریع درست می‌شود و هم مورد علاقه مردم زیادی است.

نان لواش خانگی

لواش
نان لواش خانگی

به شما اطمینان می‌دهم اگر یکبار این نان خوشمزه را امتحان کنید هیچوقت از پخت آن پشیمان نشده و آن را جایگزین نان‌های دیگر می‌کنید. در ابتدا باید مواد مورد نیاز را با هم مخلوط کنید.

مواد لازم برای پخت  نان

  • 2 قاشق چای خوری خمیر مابه
  • 3 و 1/4 فنجان آرد
  • 2 قاشق چای‌خوری نمک
  • 1.5 فنجان آب
  • 3 قاشق سوپ خوری روغن زیتون

روش کار

مواد خشک را در ظرفی بریزید که درون آن یک همزن ثابت به همراه دسته‌ی آن باشد. سپس آنها را هم بزنید و مواد تَر را اضافه کنید و بعد از هم زدن یک خمیر مرطوب و نرم دارید. حدود 4 تا 5 دقیقه خمیر را محکم ورز دهید تا جاییکه نرم و یکدست شود و مطمئن شوید ناخالصی ندارد. کاسه‌ای را کمی با روغن چرب کنید و خمیر را درون آن بریزید و درب ظرف را با یک پارچه‌ی نازک و نخی بپوشانید. به خمیر اجازه دهید یک ساعت تا یک ساعت و نیم استراحت کند و پف کند. در همین حال که خمیر را به حال خود گذاشته‌اید، فر خود را در 550 درجه‌ی فارنهایت گرم کنید( بهترین درجه برای پخت نان است ولی باید مواظب باشید). اینکار به پخت بهتر نان شما کمک می‌کند.

مواد اولیه پخت نان لواش

یک تکه خمیر را جدا کنید، حدود یک هشتم مواد، و روی یک تخته‌ی چوبی که رویش را با لایه‌ی نازکی از آرد پوشانده‌اید پهن و نازک کنید. خمیر را آرد بزنید، دستتان را هم آرد بزنید سپس خمیر را ورز داده و پهن کنید. بعد خمیر را بغلتانید، کمی رول کنید دوباره خمیر را بچرخانید باز بغلتانید و بیشتر رول کنید. همانطور که خمیر را می‌غلتانید سعی کنید آن را پهن و تا جایی که امکان دارد نازک کنید.

خمیر پهن شده ی نان لواش

بعد از پهن کردن خمیر، اگر بخواهید می‌توانید روی آن سوراخ بزنید یا روی آن را با موادی مثل کنجد یا دانه‌های سبزی معطر تزیین کنید. در مرحله‌ی آخر نیز برای پخت نان ورقه‌های نازک خمیر پهن شده را روی قسمت پشتی ماهیتابه قرار دهید( دقت کنید چون خمیر نازک در این مرحله خیلی زیاد امکان پاره شدن دارد). درب تنور که از قبل گرم شده را باز کنید و نان روی ماهیتابه را به کناره‌ی تنور روی سنگ‌ها بچسبانید، با یک حرکت نان را روی سنگ‌ها تکیه دهید و سپس با احتیاط ماهیتابه را بیرون بکشید.

خمیر نان لواش قبل از ورود به تنور

اکنون مرحله ایست که همه زحمات شما در حال نتیجه دادن است. در کنار تنور منتظر می‌ایستیم و حدود 90 ثانیه بعد چیزی شبیه به تضویر زیر خواهید داشت، خمیر حبابی شده، با لکه‌های ریز قهوه‌ای زیر آن. اکنون می‌توانید به خود بگویید موفق شدم، کارم عالی بود. کمی بعد که نان‌ها به نظرتان خوب پخته شد، آنها را خارج کنید و روی هم جمع کنید. اجازه دهید آنها سرد شوند. نان‌ها را داخل یک بسته‌ی پلاستیکی قرار دهید دلیل آن هم این است که نان‌های پخته شده بسیار نازک هستند و اگر به حال خودشان بگذارید خیلی زود بیات می‌شوند. بعد از این کار نان‌ها آماده هستند از آنها بچشید.

نان لواش پخته شده

 نان لواش برای عصرانه خانواده، صبحانه و یا غذاهای لقمه‌ای بسیار خوشمزه هست. لازم به ذکر است که نان‌های لواش برای لقمه کردن غذا و سرخ کردن آنها در روغن بسیار مناسب هستند. اگر تنور در خانه ندارید و یا دستگاه‌های آماده برای پخت نان را ترجیح می‌دهید، قصد دارم تعدادی از دستگاه‌های پخت نان را بررسی کنم.

بررسی دستگاه‌های صنعتی پخت نان در سال 2020

آیا همواره با مشکل پخت نان برای تعداد زیاد افراد مواجه بوده‌اید؟ آیا نان پختن در تنور برایتان کاری دشوار و استرس زاست؟ اگر واقعا قصد خرید یک دستگاه پخت نان خوب را دارید و یا از نان پختن روی گاز یا پشت ماهیتابه و یا تنور و فر خسته شده‌اید، در ادامه بحث با ما همراه باشید. ویژگی‌ها و خصوصیات مهم و اساسی که هر ماشین صنعتی نان سازی می‌بایست داشته باشد شامل دو مورد است :

  1. سطح تابه‌ای نچسب: خانم‌ها همیشه از پاک کردن خمیر از سطح تابه شکایت دارند بخصوص وقتی که تابه‌ای صنعتی داشته باشند که معمولا بزرگ است. پس این موضوع که تابه‌ی صنعتی پخت نان که خریداری می‌کنیم نچسب باشد و همزن در درون خود داشته باشد، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پس اگر شما از پاک کردن سطح تابه از خمیر ناراضی هستید، می‌بایست در خرید ماشین پخت نان که این خصوصیات را داشته باشد بسیار دقت کنید.
  2. آپشن تنظیم حرارت: از آنجایی که خمیرهای متفاوتی که برای غذاهای مختلف می‌پزیم بافت‌های گوناگون دارند، پس دمایی که آنها از گرما می‌بینند نیز باید متفاوت باشد. کنترل حرارت خمیر ویژگی بسیار خوبی است که در دستگاه‌های صنعتی پخت نان تعبیه شده و شما می‌توانید طبق دستورالعمل خمیر مورد نظرتان، دما را نیز تنظیم کنید.

این مطلب را از دست ندهبد

پخت شیرینی خانگی مخصوص کودکان

تفاوت‌های دستگاه‌های پخت نان خانگی و دستگاه‌های صنعتی

  1. میزان مصرف

دستگاه‌های نان ساز صنعتی معمولا در فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها برای پخت نان برای تعداد زیاد افراد در نظر گرفته می‌شوند، و این در حالی است که به وسیله دستگاه‌های خانگی، نان‌های کوچکتر و در تعداد محدودتری خواهیم داشت و اینها مناسب خانوده‌های کم جمعیت یا افرادی است که همیشه قصد پخت نان برای تعداد محدودی جمعیت را دارند.

  1. سقف قیمت

دستگاه‌های پخت نان خانگی معمولا ارزان‌تر هستند و می‌تواند تا سقف 100 دلار هزینه داشته باشد ، اما دستگاه‌های صنعتی پخت نان گران‌تر هستند و حتی به قیمت چند هزار دلار نیز فروخته می‌شوند.

  1. امکان پخت

آپشن بخصوصی که دستگاه‌های پخت نان خانگی دارند، این است که به وسیله‌ دستگاه‌های خانگی پخت نان ما می‌توانیم انواع مختلف نان‌ها همچنین غذاهای دیگر مثل مربا، ماست و کیک را پخته و از آنها لذت ببریم. و این در حالی است که دستگاه‌های صنعتی پخت نان صرفا برای پخت انواع نان ساخته شده‌اند و استفاده‌ی دیگری ندارند.

دو نمونه از بهترین دستگاه‌های پخت نان

دستگاه تخصصی پخت نان Breadman 2Ib

اگر خصوصیات دستگاه‌های نان ساز خانگی و صنعتی را مطالعه کردید و ترجیح دادید برای پخت نان مورد علاقه‌تان دستگاهی صنعتی داشته باشید، پس امکانات دستگاه Breadman 2Ib را حتما در نظر بگیرید. اطلاعات پایه‌ای و اولیه که می‌بایست در مورد این دستگاه بدانیم وزن و اندازه‌ آن است. این دستگاه در اندازه‌ی 16 در 18 در 12 اینچ می‌باشد و وزنش حدود 7.8 پوند است. جنس بدنه‌ی بیرونی آن از استیل ضد زنگ است همچنین دریچه‌ای دارد که شما هنگام پخت، ورز خوردن، پف دادن و پخت نان می‌توانید از آنجا کنترل کنید و شاهد این مراحل باشید.

Breadman 2Ibمشاهده و خرید

لوازم جانبی دستگاه تجاری نان ساز Breadman

دستگاه صنعتی نان ساز Breadman دارای تابه‌ای نچسب بزرگ است که امکان پخت نان بصورت افقی برای تعداد زیادی از افراد را دارد. این دستگاه برای خانواده‌های بزرگ و شلوغی مناسب است که در هر وعده غذایی نان‌هایی با تعداد بالا می‌خواهند. این دستگاه همچنین دارای یک دسته‌ی همزن تاشو است که بعد از استفاده جمع میشود و امکان کند شدن تیغه‌ی آن را بسیار کم می‌کند.

لیست تنظیمات مفید برنامه‌ریزی شده

در این دستگاه صنعتی تولید نان، 14 نوع قابلیت برنامه‌ریزی شده برای پخت انوع نان فرانسوی، نان سفید، نان گندم و حتی مربا را وجود دارد. از این قابلیت می‌توان در ترکیب دستورالعمل نان‌های مختلفی بهره برد که در کتابچه آشپزی طرز پخت نان‌ها را بصورت خیلی خوشمزه و سالم توضیح داده‌است.

مکث 15 ساعته تایمر و قابلیت گرم نگه داشتن نان

 با وجود قابلیت مکث 15 ساعته تایمر، شما می‌توانید زمانی که در خانه هستید مواد لازم پخت نان را در تابه‌ی پخت بریزید و تایمر درجه حرارت را تنظیم کنید. تابه بعد از پخت نان بصورت گرم کن عمل می‌کند و وقتی در خانه نیستید نان را تا 15 ساعت با بافتی تازه و نرم نگه می‌دارد.

پخش کننده‌ خودکار مغز و میوه

اگر خودتان یا خانواده‌تان عاشق نان‌های طعم دار شده با میوه‌ها، آجیل و یا سبزی‌های معطر هستید، پس در خرید این دستگاه درنگ نکنید. در این دستگاه قابلیتی تعبیه شده است که می‌توانید تمام مواد نان و چاشنی‌های لازم را در زمان مناسب به خمیر اضافه کنید. دستگاه این مواد را بطور خودکار مخلوط می‌کند و در انتها نانی با عطر و مزه‌ی مورد علاقه‌تان خواهید داشت.

دستگاه پخت نان Rotimatic

از دستگا‌ه‌های صنعتی دیگر برای پخت نان دستگاه Rotimatic است که در اندازه 15.75 در 15.75 در 12.99 اینچ و وزن 20 کیلوگرم است. یک نوع دیگر دستگاه Chapati است که دسته‌ای لمسی جالب، محافظ فلزی سیاه و سفید و صفحه نمایشگر کنترل دما و نور دارد. نوع دیگر دستگاه نان ساز Pita است که برای پخت نان‌های فارسی عربی مناسب است.

Rotimatic - دستگاه اتوماتیک رتی ساز

مشاهده و خرید

روش کار دستگاه پخت نان Rotimatic

برای تهیه انواع نان کافی است، آرد، آب، روغن و سایر مواد افزودنی را به میزان مورد نظر خود در محفظه‌های تعیین شده قرار دهید و پس از تعیین مقدار ضخامت، نرمی و تردی نان، دکمه شروع را فشار دهید. دستگاه خمیر را درست می‌کند، آن را صاف می‌کند و نان‌‌ها را آماده می‌کند. در هر نوبت پخت می‌توانید 20 قرص نان درست کنید. حدود پنج دقیقه طول می‌کشد تا دستگاه گرم شود و برای پخت هر قرص نان به طور میانگین یک دقیقه زمان نیاز است.
این دستگاه از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تعیین میزان پخت انواع نان استفاده می‌کند. همچنین برای به‌روز رسانی نرم افزارهای موجود در سیستم، قابلیت اتصال به اینترنت نیز وجود دارد.

روش تنظیم دستگاه پخت نان Rotimatic

راه‌اندازی این دستگاه کار سخت و پیچیده‌ایی نیست، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که ظرف مربوط به خمیر و دیگر اجزای دستگاه را در محل مناسب خود قرار دهید سپس از ارتباط دستگاه به اینترنت از طریق Wi-Fi اطمینان حاصل کنید. پس از آن، شما به منبع عالی و بی‌شمار از تنظیمات مختلف پخت نان به صورت آنلاین دسترسی خواهید داشت. سپس باید اپلیکیشن پخت نان Rotimatic را روی گوشی موبایل خود نصب کنید. از طریق این برنامه می‌توانید به سیستم پشتیبانی این دستگاه دسترسی داشته باشید و تنظیمات مورد نظر خود را روی آن اعمال کنید.

همچنین در مالتینا بخوانید:

طرز تهیه انواع همبرگر گیاهی وجترین در خانه

تهیه خمیردندان و دهانشویه خانگی با قدرت پاکیزگی فوق العاده بالا

 

منابع: thekitchn.com

joepastry.com

breadcooker.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024