اگر شما نیز به فکر راه‌ اندازی کسب و کار و یا تجارت برای خودتان هستید حتما باید به موارد مهم و توصیه‌هایی در خصوص کارتان توجه کافی داشته باشید. مشورت با افراد خبره به شما کمک می‌کند که زودتر به مسیر موفقیت دست یابید. همیشه این مورد را به خاطر داشته باشید که برای کارآفرین شدن لازم نیست حتما ایده‌های بزرگ و پرهزینه‌ای داشته باشید. در حقیقت بسیاری از کمپانی‌های بزرگ، کسب و کار فعلی خود را مدیون کسب و کارهای ساده و کوچک و قدیمی خود هستند.

۷ نکته کلیدی برای راه‌ اندازی کسب و کار موفق

۱ : علاقه‌مند بودن به آن کار

اگر شما فکر می‌کنید راه‌ اندازی کسب و کاری کوچک صرفا یک ایده جذاب برای انجام‌دادن است، یا چیزی است که فقط می‌خواهید آن را امتحان‌ کنید، احتمالا در مرحله‌ای هستید که از موفقیت خود در آن کسب و کار اطمینان ندارید. شما باید نسبت به کاری که می‌خواهید شروع‌کنید تعهد کامل داشته ‌باشید.

راه اندازی کسب و کار موفق

منظور ما این نیست که در زمان راه‌ اندازی کسب ‌و کار نباید افکار و ایده‌های مختلفی را در ذهن خود بپرورانید. همچنین منظور ما این نیست که محدودیت‌های سختی را اعمال‌کنید مثلا حتما نباید برای راه‌ اندازی کسب و کار تمام سرمایه‌تان را استفاده‌کنید و یا اینکه شغل روزانه‌تان را به خطر بیندازید.

بلکه منظور ما این است، زمانیکه تصمیم به راه‌ اندازی کسب و کار خود گرفتید، باید تمام تلاش خود را برای موفقیت به کار بگیرید.

شما نیاز به محرک‌هایی دارید که در زمانی که وضعیت خوب نیست شما را تشویق‌ کند، شما نیاز به محرک‌هایی خواهید داشت که حتی در بدترین شرایط به شما انگیزه و انرژی بدهد. نوع محرکی که دارید مشخص می‌کند که شما تا چه میزان روزانه سخت کار می‌کنید و حتی در زمان برخورد به یک مشکل و در زمانیکه آینده کار شما چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد، تا چه میزان می‌توانید انگیزه خود را حفظ‌کنید.

شما باید در کار خود مصمم باشید و خود را برای بدترین شرایط آماده‌ کنید، شما باید به حدی مصمم باشید که مثلا می‌خواهید درون یک باتلاق با یک تمساح کشتی بگیرید. اگر شما واقعا علاقه زیادی به راه‌ اندازی کسب و کار خود دارید، پس باید بدانید که شما مهم‌ترین نکته برای داشتن یک کسب و کار موفق را در اختیار دارید.

راه اندازی کسب و کار آسان

۲ : انتخاب‌ نوع کسب و کارتان 

اغلب افراد معمولا در اولین انتخاب برای راه‌ اندازی کسب و کار، انتخاب و تصمیم‌گیری‌های نامناسبی دارند، یعنی اینکه نمی‌دانند در چه زمینه‌ای می‌خواهند فعالیت کاری خود را آغاز کنند. درحقیقت افراد توجه خیلی کمی به این موضوع دارند، انتخابی که اگر ناآگاهانه صورت بگیرد می‌تواند افراد را با مشکلات زیادی در مسیر کسب و کار مواجه ‌کند.

برخی افراد با دلایلی اشتباه اقدام به راه ‌اندازی کسب و کار در یک زمینه خاص می‌کنند، مثلا به خاطر داشتن تجربه محدود در آن کسب و کار، یا ملاقات با یک فرد آشنا که توانسته در آن زمینه پول زیادی به دست بیاورد و یا سرگرم‌کننده به نظر رسیدن نوع کسب و کار و یا دارای پرستیژ بودن آن کسب و کار.

باید بدانید که داشتن تجربه در یک زمینه خاص خوب است، اما تجربه به تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت در یک کسب و کار خاص باشد. شما پیش از اینکه تصمیم به راه‌ اندازی کسب و کار مخصوص به خود را بگیرید، باید فاکتورهای مختلفی را مورد نظر قرار دهید. شما باید فاکتورهای مختلفی مثل: محدوده کسب و کار، بخش‌های مختلف کسب و کار، رقابت پذیری، نقاط ضعف و نقاط قوت خودتان و فرصت‌های موجود را مورد بررسی قرار دهید. این موارد تماما نکاتی هستند که شما باید قبل از راه‌ اندازی کسب و کار مخصوص خود و سرمایه‌گذاری در آن زمینه، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید.

آیا شما دوست ‌دارید که به صورت ناشیانه پول خود را در یک کسب و کار خاص سرمایه‌گذاری کنید و پس از مدتی متوجه‌ شوید که سرمایه‌گذاری شما اشتباه بوده و نه تنها سود نکرده‌اید که احتمال ضرر شما هم وجود دارد؟ قطعا خیر

۳ : داشتن یک نقشه کاری عالی

از نظر ما داشتن یک نقشه کاری عالی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در راه‌ اندازی کسب و کاری موفق است. در حقیقت زمانی که شما یک نقشه کاری عالی داشته ‌باشید، این نقشه در شرایط مختلف می‌تواند شما را هدایت‌کند و در زمان اتخاذ تصمیم‌های چالشی این نقشه کاری می‌تواند کار شما را آسان ‌کند. داشتن یک نقشه کاری عالی برای راه‌ اندازی کسب و کار بسیار بسیار ضروری است و هرچه این نقشه منسجم‌تر باشد میزان احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

راه اندازی کسب و کار در منزل

بیشتر بخوانید: مهمترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا

نکته ۴ : داشتن یک استراتژی منسجم

برای داشتن یک نقشه کاری عالی شما باید یک استراتژی منسجم نیز داشته ‌باشید. در بسیاری از کارها مشاهده می‌کنیم که یک استراتژی منسجم وجود ندارد، اما ما باید توجه ‌کنیم یکی از فاکتورهای مهم در موقعیت یک کسب و کار داشتن یک استراتژی منسجم است. شما باید بتوانید پاسخ روشنی به برخی سوالات داشته باشید، سوالاتی مثل: من می‌خواهم کدام بخش از بازار را مورد هدف قرار دهم (بازار هدف)؟ و یا اینکه من به چه شیوه‌ای می‌خواهم با رقبایم به رقابت بپردازم؟ همچنین بسیار مهم است که شما بتوانید استراتژی‌های خود را به خوبی ارائه ‌دهید و آن‌ها را به مرحله اجرا برسانید.

نکته ۵ : داشتن یک رویکرد هوشمندانه نسبت به بازار

ذهنیت شما و نوع رویکردی که شما نسبت به بازار دارید نیز یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت راه‌ اندازی کسب و کار داشته ‌باشد. برای داشتن یک رویکرد هوشمندانه نسبت به بازار شما حتما نباید یک فرد متخصص در زمینه بازاریابی ‌باشید بلکه تنها باید اندیشه‌های عمیقی داشته ‌باشید و تلاش‌کنید که یک رویکرد متفاوت نسبت به بازار کسب و کار خود داشته ‌باشید. اگرچه این کار سخت است، اما شما از پس آن بر می‌آیید. مطالب زیادی در این زمینه وجود دارد که به شما می‌گوید که چه کارهایی را انجام‌ دهید و چه کارهایی را انجام ‌ندهید.

نکته ۶ : داشتن اطلاعات اولیه در زمینه حسابداری و اقتصاد

بسیاری از افراد که تصمیم به راه‌ اندازی کسب و کار می‌گیرند نگران این موضوع هستند که سواد چندانی در زمینه اقتصاد و حسابداری ندارند. حتی اگر هیچ علمی در زمینه حسابداری ندارید، جای نگرانی زیادی وجود ندارد، تنها کافی است تلاش‌کنید تا اصول اولیه آن را یاد بگیرید. تا زمانی که شما بتوانید نظم و انسجام خود را حفظ‌کنید، شما می‌توانید در زمینه‌های مختلفی مثل اقتصاد و حسابداری آگاهی‌های لازم را کسب کنید.

راه اندازی کسب و کار با مشورت

بیشتر بخوانید: ده شغل خانگی عالی برای کسب درآمد در منزل

نکته ۷ : استفاده از تجربیات خود و دیگران 

افراد بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه راه‌ اندازی کسب و کار توانسته‌اند عملکرد موفقیت آمیزی داشته ‌باشند. آنچه که می‌تواند به شما در زمینه کسب و کار مخصوص خود به شما کمک‌ کند این است که علاوه بر بررسی کسب‌ و کارهای موفق باید کسب و کارهایی که نتوانسته‌اند به موفقیت برسند و با شکست مواجه شده‌اند را نیز مورد بررسی قرار دهید.

 با این روش شما می‌توانید درس‌های کوچکی در مورد کسب و کارهای مختلف را یاد بگیرید. گاهی اوقات شما هم یک کسب و کار راه می‌اندازید اما در آن موفق نخواهید بود، نباید ناامید شوید و باید از اشتباهاتتان درس ‌بگیرید، همین اشتباهات می‌تواند باعث پخته‌ترشدن شما در زمینه کسب و کارتان شود و مقدمه‌ای باشد برای موفقیت‌های بعدی. مطمئن ‌باشید تمام کسانی که در حال حاضر یک کسب وکار موفق را اداره می‌کنند نیز در گذشته اشتباهاتی انجام داده‌اند، اما به جای ناامیدشدن، از آن‌ها درس گرفته‌اند و با قدرت بیشتر مسیر خود را ادامه داده‌اند.

مزیتی که شما می‌توانید از آن استفاده ‌کنید این است که نیاز نیست تمام این اشتباهات را انجام‌ دهید تا به موفقیت‌ برسید، بلکه با بررسی اشتباهات افراد در گذشته می‌توانید از آن‌ها درس ‌بگیرید و تلاش‌کنید که در مسیر راه‌ اندازی کسب و کار خود این اشتباهات را انجام ‌ندهید. شما باید زمانی را برای این جستجو‌ها در نظر بگیرید  و این موارد را با دقت کافی مطالعه‌ کنید و از انجام آن اشتباهات در کسب‌و کار خود پرهیز کنید.

راه اندازی کسب و کار سخت

منبع:

businesstown