همزیستی و همسری با مردی که دوستمان دارد، همیشه جذاب و در روح و روان و البته جسم ما تاثیرگذار خواهد بود. هر زمانی که رابطه پایداری وجود داشته باشید و از عشق طرف مقابل نسبت به خود اطمینان خاطر داشته باشیم، می‌توانیم چنین امتیازی را به خوبی لمس کرده و در نبض زندگی خود جاری کنیم. مطالعات زیادی وجود دارد که هر یک از آن‌ها تائید می‌کند خوابیدن در کنار شخصی که دوستش داریم و یقین داریم که دوستمان دارد، می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. این می‌تواند چنین امتیازی باشد که در کنار مردی بخوابید که می‌دانید همیشه آنجا خواهد بود تا از شما مراقبت کند و شما را دوست داشته باشد. اما خوابیدن کنار حیوان خانگی چه مزایایی دارد و چرا برخی چنین رفتاری را ترجیح می‌دهند؟

نوازش شدن از سوی مردی که قلب زنی را تسخیر کرده است، فواید بسیار زیادی دارد. این می‌تواند احساس امنیت، آرامش و راحتی را در زندگی شما ایجاد کند. این ممکن است به شما کمک کند شب‌ها در کنار مردی که همیشه از شما محافظت می‌کند، بسیار راحت و به مراتب بهتر بخوابید.

اما هنوز هم نمی‌توان از این واقعیت گریخت که چند مزاحمت جزئی وجود دارد که در تختخواب مشترک با یک مرد همراه است. او ممکن است با صدای بلند خروپف کند. او ممکن است بیش از حد دست و پای خود را به اطراف کشیده و بچرخد. همین طور ممکن است حجم عظیمی از فضای تخت را اشغال کند. در بسیاری مواقع آقایان بالشت و پتوهای موجود در تخت خواب را تصاحب کرده و وضعیت آزاردهنده‌ای به وجود می‌آورند که شاید برای یک شب و دو شب قابل تحمل باشد، اما پس از آن به راستی آسایش ساعت خواب را از بین خواهد برد.
بنابراین، ممکن است تعجب آور نباشد که یک مطالعه اخیر نشان داده است که زنان در واقع بیشتر از خوابیدن در کنار همسران مرد خود از خوابیدن با سگ یا گربه خانگی خود لذت می‌برند.

این تحقیق توسط تیمی از متخصصان رفتار حیوانات، بوم شناسی و بخش حفاظت در کالج Canisius واقع در بوفالو نیویورک انجام شد. دکتر کریستی ال. هافمن و تیم متخصص او  تلاش کردند تا بفهمند حیوانات خانگی چه تاثیری بر کیفیت خواب انسان‌ها دارند. برای انجام این مطالعه، آن‌ها از مجموعه ۹۶۲ زن بزرگسال در ایالات متحده نمونه‌برداری کردند.

خوابیدن و همزیستی با حیوانات خانگی

خوابیدن در کنار حیوانات خانگی تا چه اندازه می‌تواند بر آرامش و شادابی خانم‌ها تاثیر بگذارد؟

مطالعات در خصوص خوابیدن کنار حیوان خانگی چه چیزی را نشان داد؟

این مطالعه نشان می دهد که ۵۵٪ از شرکت‌کنندگان حداقل یک سگ را روی تخت خود با خود می‌خوابند و ۳۱٪ از پاسخ دهندگان تختخواب خود را با یک گربه نیز مشترک کردند. در نهایت ۵۷٪ از شرکت کنندگان گفتند که آن‌ها با همسران خود تختخواب مشترک دارند.
دکتر هافمن گفت: “نتایج این مطالعه” رابطه‌ای قوی بین وضعیت مالکیت حیوانات خانگی یا شرایط تختخواب و کیفیت خواب را که توسط شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ ارزیابی شده است، نشان نداد.

اما آن‌ها آموختند که زنانی که تختخواب خود را با سگ‌ها مشترک دارند به احتمال زیاد خواب با کیفیت بهتر در شب را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین گفتند که سگ‌های آنها در مقایسه با شریک زندگی و گربه‌هایشان مزاحم کمتری در بستر هستند. آنها همچنین احساس کردند که سگ‌هایشان هنگام خواب می‌توانند سطح راحتی و امنیت بالاتری را ارائه دهند.

در یک خلاصه کوتاه از این مطالعه چنین آمده است: “در مقایسه با شرکای تختخوابی انسان، سگ‌هایی که در تختخواب صاحب خود می‌خوابیدند، کمتر خواب را برهم می‌زنند و با احساس راحتی و امنیت بیشتری همراه دارند. [این] ممکن است به توانایی سگ‌ها برای جلوگیری از متجاوزان و هشدار به صاحبان آن‌ها در مورد تهدیدهای احتمالی نیز مربوط باشد که احساس امنیت بیشتری به وجود می‌آورد. “

یکی دیگر از نتایج این مطالعه نشان داده است که صاحبان سگ در مقایسه با کسانی که فقط با گربه می‌خوابند، زودتر می‌خوابند و به موقع نیز بیدار می‌شوند. در واقع این را نیز می‌توان به عنوان یک گزینه مثبت در نظر گرفت؛ به ویژه برای آن دست از خانم‌هایی که مایل هستد ساعات خواب منظمی را تجربه کنند.

همین طور بخوانید: اهمیت نگهداری از حیوانات خانگی بر سلامت روحی و جلوگیری از افسردگی

آیا نتایج مطالعه دقیق است؟

به رغم یافته‌های این مطالعه، هافمن ادعا می‌کند که “کلمه کلیدی در اینجا درک است، این [مطالعه بر اساس] گزارشی است که افراد از احساسات خود و تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت خواب ارائه داده‌اند. توجه به این نکته مهم است که این داده‌ها بر اساس داده‌های جمع شده و میانگین پاسخ‌ها است، بنابراین نمی‌توان به طور قطعی گفت که اشتراک خواب در بستر با یک سگ یا گربه، مشکل خواب همه افراد را برطرف سازد.”

علاوه بر این، او همچنین گفت که تفاوت‌های جزئی تفاوتهای شرکت‌کنندگان را متفاوت خواهد کرد و باید حتما به این موضوع توجه گردد. نمونه‌ای از این تفاوت‌ها خروپف است که برخی از سگها هنگام خواب انجام می‌دهند. در واقع آن دسته از بانوانی که از خروپف همسران خود گریزان هستند، ممکن است به دام خروپف سگ خانگی خود بیفتند.

این مطالعه همین طور توصیه کرد که تحقیقات بیشتری در این مورد باید انجام بگیرد. هافمن همچنین گفت كه او علاقه دارد بداند كه اگر اتفاقی یك مرد تختخواب خود را با یك حیوان خانگی تقسیم كنند، خواب مرد نیز به روشی مشابه تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا خیر. البته پیش از آن باید ببینیم که آیا آقایان نیز به همین اندازه از به اشتراک گذاشتن تختخواب با همسر خود، در عذاب آسایش خواب هستند یا خیر.

خوابیدن با حیوانات خانگی

خوابیدن در کنار سگ یا گربه، باعث خواهد شد تا در طول خواب، احساس آرامش بیشتری داشته و امنیت بالاتری را تجربه کنید.

خوابیدن کنار حیوان خانگی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

فواید سلامتی زیادی با خوابیدن در کنار سگ خانگی شما وجود دارد و در اینجا فقط برخی از آنها ذکر شده است:

  • خوابیدن در کنار سگ می‌تواند به کاهش میزان استرس در بدن کمک کرده و سطح کورتیزول را تنظیم کند.
    حیوانات خانگی می‌توانند با حضور خود به شما احساس راحتی و امنیت دهند.
  • آنها این توانایی را دارند که با افزایش میزان اکسی توسین در بدن شما، استرس‌ها، ناامنی‌ها و اضطراب شما را کاهش دهند.
  • سگ‌ها در مقایسه با انسان گرمای بدن بسیار بیشتری تولید می‌کنند. بنابراین خوابیدن در کنار سگ می‌تواند به گرم شدن شما کمک کند. حتما باید چنین چیزی را در فصل زمستان تجربه کرده و خوابی لذت بخش را بیازمایید.
  • تنفس موزون سگ می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر به خواب بروید. این مانند یک ریتم در طول خواب، آرامش بیشتری را تضمین خواهد کرد.
  • سگ‌های خانگی می‌توانند در مبارزه با احتمال ابتلای فرد به افسردگی کمک کنند. درست به همین دلیل از آن‌ها به عنوان درمانگرهای افسردگی برای افراد استفاده می‌شود.

سخن پایانی

شما چه تجربه‌ای در خصوص خوابیدن کنار حیوان خانگی خود دارید؟ آیا این به راستی خوابی لذت‌بخش را به همراه خواهد داشت و از خوابیدن کنار انسان‌ها، آرامش‌بخش‌تر خواهد بود؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران وبلاگ در میان بگذارید.