فکر کردن در مورد IQ به عنوان یک مفهوم ثابت آسان است: شما در تست اندازه‌گیری IQ شرکت می‌کنید و این تست میزان ضریب هوشی شما را مشخص می‌کند. اما در واقعیت، IQ این چنین عمل نمی‌کند؛ هوش بسیار فراتر از آنچه که تصور می‌شد، است و مغز شما از آنچه فکر می‌کنید انعطاف‌پذیرتر است. متخصصان اعصاب اکنون می‌دانند که بزرگسالان توانایی تغییر IQ  هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی را دارند. در این مقاله از مالتینا بلاگ، چندین راهکار علمی به منظور تقویت هوش و افزایش IQ را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱- شطرنج بازی کردن 

دلیلی وجود دارد که شطرنج برای قرن‌ها توسط دربار و اعضای سلطنتی بازی شده است. شطرنج یک بازی پیچیده است که مهارت‌های حل مسئله را در شما پرورش می‌دهد، تمرکز شما را بهبود می‌بخشد و هر دو نیمکره‌ی مغز را تحریک می‌کند که در تقویت جسم پینه‌ای موثر است. 

جسم پینه‌ای بخشی از مغز انسان است که وظیفه‌ی پیوند دو نیمکره‌ی مغزی راست و چپ را بر عهده دارد. کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل هوش درخشان انیشتین این بود که جسم پینه‌ای مغز او به خوبی پرورش یافته بود به گونه‌ای که او می‌توانست به طور همزمان به کل مغز خود و نه تنها یک نیمکره‌ی آن دسترسی داشته باشد. 

بر اساس مطالعه‌ی انجام شده در ونزوئلا، کودکانی که به مدت ۱۴ هفته در کلاس‌های شطرنج شرکت کرده‌اند، از IQ بالاتری برخوردار هستند. به عبارت دیگر، شرکت در کلاس‌های شطرنج موجب تقویت هوش آن‌ها شده است. مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه فلیندرز استرالیا به نتایج مشابه‌ای دست یافت؛ سطح ضریب هوشی شرکت‌کنندگانی که شطرنج بازی می‌کردند، به طرز چشمگیری افزایش یافته بود.

بازی شطرنج در تقویت هوش

۲- دو سرعت یا اسپرینت

علم عصب‌شناسی در این زمینه به وضوح بیان می‌کند که ورزش هوازی برای مغز و تقویت هوش بسیار مفید است. در واقع، ورزش کردن بیشتر از انجام یک بازی فکری آنلاین موجب افزایش IQ و تقویت هوش می‌شود. علاوه بر این، مطالعه‌ای در سوئد به اثبات رساند که آمادگی قلبی عروقی می‌تواند تا میزان ۵۰ درصد هوش کلامی شما را بهبود بخشد. به گفته‌ی ماریا آبرگ که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت: «افزایش آمادگی قلبی عروقی با امتیازات شناختی بالاتری مرتبط بود. در مقابل، قدرت عضلانی ارتباط ضعیفی با هوش داشت.»

از این رو، اگر می‌خواهید باهوش‌تر شوید، کافی است دو سرعت انجام دهید و نیازی به بلند کردن وزنه و تقویت عضلات نیست.

۳- مدیتیشن معجزه ای در تقویت هوش

Share] Travels' Checklist ในแบบฉบับของ The Shutter Journey กันครับผม ^^ - Pantip

مطالعات بیشماری نشان می‌دهند که مدیتیشن به مدت ۲۰ دقیقه در روز نه تنها موجب بالا بردن روحیه و کاهش سطح استرس می‌شود بلکه کارایی مغز در پردازش شناختی عمیق را نیز بهبود می‌بخشد. این کلید اصلی هوش سیال است و بخشی از آن به شما کمک می‌کند تا ابتکار عمل داشته باشید.

اگر روزانه به جای چک کردن شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، تنها ۲۰ دقیقه از وقت خود را صرف مدیتیشن با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Calm  یا HeadSpace کنید، هوش شما تقویت می‌شود و زمان گرانبهای خود را بیهوده تلف نکرده‌اید.

۳- تقویت هوش با کراتین

مطالعات انجام شده در دانشگاه سیدنی استرالیا نشان دادند که اگر روزانه ۵ گرم کراتین مصرف کنید، در یک بازه‌ی زمانی شش هفته‌ای ضریب هوشی خود را تا ۱۵ امتیاز کامل بهبود خواهید بخشید. مدیر مطالعات، کارولین رائی در این مورد گفت: «کراتین به طرز چشمگیری موجب تقویت هوش و مغز می‌شود. چرا؟ زیرا سطوح انرژی مورد نیاز برای مصرف در مغز انسان را بالا می‌برد.»

۵- خواب کافی

Астраханка зарезала гостя, которого не смогла разбудить | Обзор

طبق مطالعات انجام گرفته در مرکز تحقیقات خواب دانشگاه لافبورو، به ازای هر ساعت خواب کمتر از هشت ساعت خواب توصیه شده در شب، یک امتیاز کامل از ضریب هوشی شما کم می‌شود. 

در واقع، در نتیجه‌گیری گزارش آن‌ها اینگونه بیان شده است که کمبود مستمر دو ساعت خواب در شب می‌تواند موجب شود تا متوسط ضریب هوشی فرد تا محدوده‌ی مرزی کاهش یابد.

۶- یادگرفتن یک زبان جدید

بر اساس علم عصب‌شناسی، یادگرفتن یک زبان خارجی موجب پرورش و تقویت مغز شما می‌شود. از آنجایی که در یادگیری زبان با مجموعه‌ای جدید از قوانین پیچیده (مانند دستور زبان متفاوت از دستور زبان مادری) مواجه می‌شوید، این امر موجب ضخیم شدن قشر مغری و افزایش حجم هیپوکامپ می‌گردد. به زبان ساده، این بدان معنی است که مراکز یادگیری زبان در مغز پرورش می‌یابند که در نهایت به سایر وظایف مرتبط به زبان مانند مذاکره، قرائت و حل مسئله کمک خواهد کرد.

۷- گیتار نواختن

مطالعه‌ای در دانشگاه زوریخ نشان داد که کسب مهارت در نواختن یک ابزار موسیقی می‌تواند IQ بزرگسالان و کودکان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که متوسط امتیاز IQ در ایالات متحده برابر با ۹۸ است. نواختن یک ابزار موسیقی می‌تواند ضریب هوشی را تا ۷ امتیاز یا حتی بیشتر بهبود بخشد. به عبارت دیگر، تنها با نواختن یک قطعه موسیقی ضریب هوشی خود را از ۹۸ به ۱۰۵ افزایش دهید. این روش یکی از لذت‌بخش‌ترین راهکارهای تقویت هوش و افزایش ضریب هوشی است که پشتوانه‌ی علمی دارد.

نواختن گیتار برای تقویت هوش

منبع: inc.com