آیا شما با تئوری تعیین شخصیت، علایق و توانایی انسان‌ها بر اساس تشخیص میزان فعال بودن نیمکره‌ی چپ یا راست مغز آشنایی دارید؟ این تئوری اساسا بیان می‌کند که هرکدام از دو نیمکره مغز که حاکم شد، عملکردهای رفتاری و شخصیتی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدین معنا که نیمکره‌ی قوی‌تر، تعیین می‌کند که شما بیشتر شخصیتی تحلیلی خواهید داشت، یا نه شخصیتی خلاق نصیبتان خواهد شد. لازم است بدانیم که بیشتر انسان‌ها، عمدتا از یکی از دو نیمکره مغز خود در امور روزمره فرمان می‌گیرند.

پیش زمینه‌ای از دو نیمکره مغز

راجر دبلیو اسپِری، که در سال ۱۹۸۱ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی شد، اولین کسی بود که در پژوهش‌های خود و به هنگام مطالعه پیرامون بیماری تشنج صرع، موفق به تشخیص آن شد که دو نیمکره‌ مغز افراد، در شرایط یکسان، عملکردهای جداگانه‌ای از خود نشان می‌دهند. کشف او به سرعت میان مردم انتشار پیدا کرد و وارد حوزه علم و باور مردم شد.

کدام نیمکره مغز شما، فعال‌تر است؟

گفته می‌شود که سمت چپ مغز، منطق و تحلیل را کنترل می‌کند، در حالی که سمت راست مربوط به فعالیت‌های خلاقانه و شهود در افراد است.

البته برخی پژوهشگران این حوزه به طور کامل این تئوری را نپذیرفته‌اند و تعمیم عملکرد مغز به دو نیمکره چپ و راست را یک تئوری ساده شده و غیر قابل قبول می‌دانند. به عقیده این افراد، عملکردهایی مانند حل مسائل ریاضی و یا فراگیری زبان‌ها، استفاده از دو نیمکره مغز را به صورت همزمان مي‌طلبد.

با این وجود، اگر به خوبی بر روی رفتار و شخصیت آدم‌ها تمرکز کنیم، متوجه می‌شویم که این تئوری چندان هم دور از ذهن نیست. آیا متوجه شده‌اید که بیشتر افراد در حوزه‌ای مشخص توانمند هستند و در حوزه‌ای استعدادشان بسیار کمتر است؟ به عنوان مثال همه ما با هنرمندانی آشنایی داریم که در حرفه خود بسیار موفق هستند اما در امور مربوط به حسابداری کارهای خود به خصوص پرداخت یا دریافت صورتحساب‌ها فراموشکار و بعضا بی‌استعداد هستند. این افراد بیشتر از نیمکره راست مغز خود بهره می‌برند. برعکس، یک آنالیزور مالی را در نظر بگیرید که گویا کور رنگی دارد و از همسرش می‌پرسد، آیا سنگ فیروزه آبی است یا سبز؟ این فرد ظاهرا از نیمکره چپ مغز خود فرمان می‌گیرد. فیروزه به هر حال، ترکیبی از آبی و سبز است و تشخیص آن برای این افراد که از بخش چپ نیمکره مغز خود استفاده می‌کنند آسان نیست.

نیمکره مغز انسان

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بهتر، نیمکره چپ و راست خود را با هم تطبیق دهید

معضل نیمکره چپ و نیمکره راست مغز من

من اوتومن آدیگبو، بخش عمده زندگی خودم را به عنوان یک فرد خلاق راست مغز سپری کرده‌ام. با این حال، برای فعال کردن بخش دیگر مغز خود نیز تلاش کرده‌ام. من از بخش چپ مغزم جهت دریافت مدرک اقتصاد بهره بردم و سپس از بخش راست مغزم جهت دریافت مدرک طراحی مد استفاده کردم. رویای من این بود که یک طراح شوم، اما می‌دانستم که نیاز به علم اقتصاد و تجارت نیز دارم که بتوانم رویای طراحی خود را با موفقیت به ثمر برسانم. من به هیچ عنوان دوست نداشتم که در کنار تخصص طراحی خود، نیازمند شخص دیگری برای اداره امور مالی حرفه‌ام باشم. در واقع خواسته من این بود که بر روی هر دو عملکرد خلاقانه و مدیریت مالی تمرکز کنم.

یادگیری استفاده از بخش چپ مغز، برای من دشوار بود. مجبور شدم چهار بار در دانشکده، واحد حساب را بگذرانم. حتی درس جبر و احتمال دبیرستان برای من هیولایی بود که ناچار به انتخاب آن بودم. به خوبی به یاد می‌آورم که در دوران نوجوانی، انجام این نوع کارها برای من تا چه حد دشوار بود و احساس می‌كردم در دوران بزرگسالی به هر حال باید شکنجه‌ای بابت فراگیری این مطالب تحمل کنم.

اما روزی رسید که من با بهره‌گیری از نیمکره چپ مغزم، نه تنها این مطالب را فرا گرفتم که در کلاس‌های ریاضی خود بالاترین نمره‌ها را کسب کردم. تنها کاری که لازم بود انجام بدهم تقویت عضله مغز بود. یکی از دوستان من که تحلیلگر مالی در شرکت امریکن اکسپرس است، اغلب هنگامی که در حال طراحی لباسی هستم به سراغم می‌آید و با دیدن کارهای من می‌گوید: “چقدر تو خلاق هستی. من دوست دارم کارهای تو را تماشا کنم، اما متاسفانه خودم آدم خلاقی نیستم.”

بیشتر بخوانید: جملات فلسفی و عمیقی که شما را به موفقیت و شادی تشویق می کند

در این زمان‌ها من می‌خواهم به او بگویم که حرف تو درست نیست. تو فقط باید در زمینه‌ی خلاقیت، بیشتر وقت بگذاری تا این مهارت در تو تقویت شود. او مانند بسیاری از مردم، به خود و کائنات می‌گوید که آدم خلاقی نیست (نیمکره چپ مغزش فعال است). اما من یاد گرفته‌ام که از هر دو نیمکره مغزم به اندازه یکسان استفاده کنم. من فکر می‌کنم وقتی که بین نقش مدیر خلاق و مدیر ارشد مالی برای شرکت خود در حال جابجایی هستم، کاملا در جریانم که هر لحظه از کدام نیمکره مغز خود استفاده کنم.

زمانی که شما از دو نیمکره مغز خود بهره می‌برید، کمک می‌کند که همزمان در دو بعد شخصیتی مختلف مقتدر عمل کنید. در کنار حل مسئله، بعد شکوفایی خلاقیت را نیز داشته باشید و به عنوان مثال در بازاریابی و مدیریت مالی دارای خلاقیت بیشتری باشید. همچنین به عنوان یک فرد راست مغز، با توسعه سمت چپ مغز مي‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری در امور سرمایه گذاری و تجارت عمل کنید.

نمیکره راست

وقتی ما از بخش راست نیمکره مغز استفاده می‌کنیم به موارد زیر بیشتر نزدیک می‌شویم:

  • خلاقیت
  • دقت بیشتر به رنگ‌ها
  • علاقه و فهم موسیقی
  • شهود
  • شب زنده‌داری
  • خون‌گرمی
  • احساسات
  • فراموشی امور روزمره
  • خطاهای املایی
  • پراکندگی ذهنی و عدم تمرکز

و زمانی که از بخش چپ نیمکره مغز خود استفاده می‌کنیم به امور زیر نزدیک می‌شویم:

  • امور مربوط به اعداد و ارقام
  • بی‌حوصله در معاشرت با مردم
  • علاقه مطلق به موسیقی کلاسیک و نه هیچ نوع موسیقی دیگری
  • زود به رختخواب می‌روید و صبح زود بیدار می‌شوید
  • تمرکز بالا در امور
  • دارای اهداف واقع‌گرایانه
  • به شدت علاقه به تحلیل امور

اگر دوست دارید در زندگی خود تعادل بیشتری برقرار کنید و علاوه بر لذت بردن از انواع موسیقی، روحیه تحلیلی بیشتری در زندگی داشته باشید و یا فردی منظم‌تر باشید، لازم است در تقویت عضلات هر دو نیمکره مغز خود کوشا باشید.

در اینجا نکاتی برای تقویت عضلات مغز ارائه می‌شود:

بهبود عملکرد چپ نیمکره مغز

بیداری صبح‌ها

به این منظور لازم است که برنامه‌ریزی روزانه‌تان به این نحو باشد که صبح‌های زود از خواب بیدار شوید. چپ مغزها به طرز چشمگیری صبح زود بیدار می‌شوند و بر عکس راست مغزها اغلب شب زنده‌دار هستند و صبح‌ها در خواب. برای تقویت نیمکره چپ، نیاز است به خود فشار بیاورید که صبح‌ها زودتر به خواب روید و زودتر نیز از خواب بیدار شوید (مثلا شش صبح). از خواب که بیدار شدید یک قهوه/ چای بنوشید، کمی حرکات ورزشی انجام دهید و به سراغ کارهای روزانه بروید. همین طور شب‌ها در حدود ساعت ده شب به رختخواب بروید. این مسئله را مدام تکرار کنید تا برای شما عادت شود و بخشی از روتین زندگی شما شود.

کار با اعداد را فرا بگیرید

هیچ‌چیز به اندازه آن که شما خود به سمت ترس‌هایتان هجوم ببرید نمی‌تواند شما را از نگرانی‌هایتان رها کند. در کلاس‌های ریاضی و محاسبه اعداد شرکت کنید و در یادگیری صبوری کنید. این به شما اعتماد به نفس چپ مغز شدن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مریم میرزاخانی و زندگی نامهٔ این بانوی ریاضی دان برجستهٔ ایرانی را بهتر بشناسید!

کار با حقوقدان‌ها

فراگیری اطلاعات و بحث کردن پیرامون اسناد حقوقی شما را به سرعت به چپ مغز بودن سوق می‌دهد. بسیاری از هنرمندان قادر به فهم اسناد حقوقی مربوط به حرفه خود نیستند و این نشان‌دهنده‌ی ضعف در عضلات ناحیه چپ مغزشان است.

یک لیست کارهای روزانه تهیه کنید

لیست کارهای من بسیار گسترده است. اما مرا کاملا عاقل نگه می‌دارد. یک لیست روزانه و یک لیست هفتگی آماده کنید. سپس اولویت‌بندی کنید و متعهد شوید که کارهای نوشته شده در لیست را بر اساس اولویتشان انجام دهید. همچنین آلارم‌های گوشی خود را برای انجام کارهای نوشته شده در لیست فعال کنید که فراموش نشوند. با این کار، کم کم این مسئله یک رویه روتین در زندگی شما خواهد شد. اين كارها در تقويت بخش چپ نيمكره مغز شما موثر خواهد بود.

عملکرد مغز

بهبود عملکرد راست نیمکره مغز

شرکت در کلاس‌های خلاقیت

در هر حوزه خلاقانه مثل نویسندگی، آشپزی، نقاشی و … که مسیرهای خلاقیت را در مغز شما شکوفا می‌کند وارد شوید. همچنین با رنگ‌آمیزی و یا آشپزی با کودکان می‌توانید به شخصه روی این مهارت کار کنید.

موسیقی پاپ گوش دهید

انواع موسیقی گوشی دهید و با صدای بلند آواز بخوانید. بازیگری را متوقف نکنید و از انعطاف‌پذیری در زندگی سود ببرید. بگذارید همسایه‌ها و خانواده شما، صدای شما و بازیگری شما را بشنوند و ببینند.

بیشتر بخوابید

حتی اگر لازم است تمام روز را در رختخواب بخوابید. فیلم ببینید. چیزی جز خوابیدن، خوردن و تماشای تلویزیون را در دستور کار روز خود قرار ندهید. این کار هر روز شما نخواهد بود. اما گه‌گاه این کار را انجام دهید تا حس بهتری نسبت به خود و روز خود داشته باشید.

لیست روزانه خود را فراموش کنید

یک آخر هفته را بدون هیچ برنامه از خواب بیدار شوید. به قول معروف هرجا که باد شما را می‌برد بروید. اگر محله‌ای وجود دارد یا جایی که همیشه دوست داشته‌اید به آن جا بروید و آخر هفته خود را در آن‌جا بگذرانید حتما این کار را انجام دهید. از زندگی بدون برنامه خود لذت ببرید. عضلات راست نیمکره مغز خود را تقویت کنید و به هرکجا که شما را می‌برد بروید.

زندگی خود را غرق در رنگ کنید

از لباس‌های رنگی، اتاق رنگارنگ و هر چیزی که در زندگی شما رنگ ایجاد می‌كند بهره ببرید. از لبخندهایی که به سمت شما می‌آید استقبال کنید و شما نیز در افزایش حس مثبت دادن به افراد بهره ببرید. اين كارها در تقويت بخش راست نيمكره مغز شما موثر خواهد بود.

اوتومن آدیگبو- مدیر خلاق صنعت مد

نیمکره چپ و راست

 

منبع:

forbes