راهنمای استفاده از وسایل فیزیوتراپی در خانه

فیزیوتراپی را در یک جمله می‌توان به این شکل تعریف‌ کرد: بازگردانی عملکرد طبیعی عضلات بدن. در واقع فیزیوتراپی به عملی گفته می‌شود که نه تنها در بهبود بیماری‌های عضلانی موثر است بلکه می‌تواند به تقویت عضلات کمک‌ کند و از ایجاد بیماری‌های عضلانی جلوگیری کند. فیزیوتراپی نوعی سیستم توانبخشی است که هم در بهبود بیماری‌ها موثر است و هم در زمینه تقویت استخوان‌ها و عضلات موثر است. ما قصد داریم شما را با انواع لوازم فیزیوتراپی در خانه آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

امروزه مراکز و افراد زیادی هستند که خدمات فیزیوتراپی را ارائه می‌دهند که با نام فیزیوتراپیست آن‌ها را می‌شناسیم. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد تمایل به انجام فیزیوتراپی داشته‌‌ باشد از جمله این عوامل، می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • کاهش درد
  • تقویت و بهبود توانایی‌های حرکتی فرد
  • بهبود آسیب‌های ورزشی یا تقویت بدن به منظور جلوگیری از ایجاد این نوع مصدومیت‌ها
  • کنترل ادرار و مدفوع
  • یادگرفتن نحوه استفاده از اعضای مصنوعی
  • توانبخشی بعد از سکته مغزی، تصادف یا جراحی
  • و …

امروزه مراجعه به فیزیوتراپ و پشت سر گذاشتن جلسات فیزیوتراپی هم هزینه زیادی دارد و هم با توجه به شیوع ویروس کرونا از نظر بهداشتی کار چندان صحیحی نیست. خوشبختانه استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی کار چندان دشواری نیست و حتی فرد می‌تواند در منزل هم فیزیوتراپی را انجام ‌دهد. برای فیزیوتراپی در خانه وسایل مختلفی وجود دارد که در این نوشته می‌خواهیم به تعدادی از آن‌ها اشاره‌ کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی بهترین وسایل فیزیوتراپی در خانه

ماساژور گردن RFGHJ

 وسیله‌ای بسیار ساده برای فیزیوتراپی عضلات گردن است. ظاهر این ماساژور شبیه به دستگاه هدفون است. کسانی‌که از درد در مهره‌ها و عضلات گردن رنج می‌برند و به دنبال تهیه یک وسیله مناسب برای فیزیوتراپی در خانه هستند، می‌توانند از این ماساژور استفاده‌ کنند. یک دستگاه مقرون به صرفه که در دو رنگ سیاه و سفید عرضه شده‌ است.

ماساژورهای منحنی شکل به کار رفته در این محصول می‌توانند درد در ناحیه گردن، گرفتگی در ناحیه شانه و خستگی ناشی از یک روز سنگین کاری را از بین ببرد و به بهبود کیفیت خواب انسان کمک ‌کند. همچنین برای بهبود گردش خون در بدن مفید است. این وسیله سبک و قابل حمل است و با پوست انسان سازگاری کامل دارد و هیچ احساس یا حالت ناخوشایندی روی پوست انسان ایجاد نمی‌کند. از الاستیسیته بالایی برخوردار است و جنس محصول از پلاستیک محکم است. انعطاف پذیری بالای دستگاه باعث می‌شود این محصول برای استفاده افراد مختلف مناسب باشد.

استفاده از این دستگاه بسیار ساده ‌است. پس از اینکه ماساژور دور گردن قرار گرفت، کافی است برای ۳ ثانیه دکمه تعبیه ‌شده روی دستگاه فشار داده ‌شود، پس از آن دستگاه شروع به ماساژ عضلات گردن می‌کند. مواد سیلیکونی نرم به کار رفته در بدنه این ماساژور باعث می‌شود در حین استفاده از این محصول، هیچ مشکل تنفسی برای فرد ایجاد نشود.

ظاهر این ماساژور بسیار جذاب است و به همین دلیل می‌توان آن را در بیرون از منزل هم مورد استفاده قرار داد. از طرفی شارژ ماساژور برای ساعت‌های زیادی ماندگار است و به همین دلیل این وسیله برای مسافرت بسیار مناسب است. باتری به کار رفته در این محصول ۱۶۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و پس از ۲ ساعت شارژ کردن می‌توان به مدت ۳۰ روز و هر روز ۱۵ دقیقه از این ماساژور استفاده‌کرد.

ساختار انحنادار این ماساژور باعث تحریک سلول‌های گردن می‌شود و به کاهش درد در آن ناحیه کمک می‌کند.

علاوه بر دکمه تعبیه‌ شده روی دستگاه یک ریموت کنترل به همراه محصول عرضه می‌شود که با استفاده از آن می‌توان ماساژور را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین پمادهای خارجی برای دردهای عضلانی و استخوانی

 فیزیوتراپی در خانه با نوار کششی aylio

 یک وسیله بسیار ساده اما پر کاربرد برای فیزیوتراپی در خانه به شمار می‌رود. این نوار کششی از جنس لاتکس ساخته شده ‌است. برخلاف بسیاری از نوارهای کششی که کیفیت مطلوبیت ندارند و پس از یک بار استفاده یا پاره می‌شوند یا حالت کشسانی خود را از دست می‌دهند، نوار کششی aylio  هم استحکام بسیار زیادی دارد و از خاصیت کشسانی خوبی هم برخوردار است.

با استفاده از این نوار می‌توان بازوها، کمر، شانه، پاها و ماهیچه‌های شکمی را تمرین ‌داد. به همراه یک نوار یک گیره اضافی وجود دارد که می‌توان آن را به چارچوب در متصل ‌کرد و سپس هزاران تمرین مختلف را با استفاده از این نوار انجام‌ داد. این نوار کششی را به راحتی می‌توانید درون یک کوله پشتی بگذارید، از این رو هم برای خانه و هم در مسافرت وسیله خوبی برای فیزیوتراپی محسوب می‌شود.

مطابق تحقیقاتی که انجام شده‌است، مقاومت الاستیک این نوارها به شکلی است که حتی تاثیرگذاری آن از دمبل نیز بیشتر است. با توجه به تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، استفاده از این نوار کششی باعث می‌شود میزان فعالیت و درگیری ماهیچه‌ها بیشتر از زمانی باشد که از وزنه استفاده می‌شود.

طول این نوار کششی ۶ فوت است و پهنای آن نیز به ۵ اینچ می‌رسد. وزن آن بسیار سبک است و تنها ۳۱۰ گرم وزن دارد. این نوار کششی در دو نوع مقاومت متوسط و مقاومت بالا وجود دارد که می‌تواند کششی بین ۳ تا ۳۵ پوند را ایجاد ‌کند. ضخامت این نوار کششی به شکلی است که پاره‌ شدن نوار به آسانی اتفاق نمی‌افتد.

کسانی که از درد در ناحیه شانه، زانو، قوزک پا و استخوان لگن رنج می‌برند، با استفاده از این نوار کششی می‌توانند شرایط خود را بهبود ببخشند. به طور کلی، اگر فردی به دنبال یکی از موارد زیر است، می‌تواند از این محصول استفاده‌ کند:

  • کاهش وزن
  • انعطاف‌ پذیری
  • از بین بردن درد مفاصل
  • افزایش قدرت
  • سلامت قلب

دستگاه ماساژ TENS Unit, EMS Muscle Stimulator, Abody Rechargeable Pulse

 یکی از بهترین دستگاه‌ها برای فیزیوتراپی در خانه است. کار این دستگاه ماساژ دادن پشت انسان است. با ماساژ دادن پشت بدن می‌توان به گردش خون در تمام بدن، کاهش استرس و ایجاد آرامش در تمام نقاط بدن کمک ‌کرد. کسانی که از درد کمر رنج می‌برند با استفاده از این دستگاه می‌توانند میزان درد خود را کاهش‌ دهند.

ماساژ کمر به ایجاد آرامش در ماهیچه‌های کمر و تقویت ماهیچه‌های این ناحیه کمک می‌کند. ماساژ قسمت شانه و گردن می‌تواند به بهبود گردش خون در گردن کمک ‌کند، قدرت ماهیچه‌های گردن را افزایش‌ دهد و حالت ارتجاعی لیگامنت را حفظ کند. ماساژ گردن و  شانه در طولانی مدت می‌تواند از دیسک گردن، سر درد، سر گیجه و گردن درد و شانه درد و بی حسی گردن جلوگیری ‌کند.

این دستگاه از یک صفحه نمایش کنترل ‌کننده و تعدادی نوار که پشت بدن متصل می‌شود، تشکیل شده‌است. این نوارها به وسیله رابط مخصوصی که دارند به صفحه نمایش کنترل‌ کننده وصل می‌شوند و با توجه به حالت انتخابی، بدن را ماساژ می‌دهند.

با استفاده از این دستگاه می‌توان ماهیچه پشت پا را نیز ماساژ داد. ماساژ این قسمت از بدن به بهبود گردش خون در پا  کمک  می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از ایجاد احساس سرما در انگشتان پا جلوگیری می‌کند و حس خستگی در ماهیچه‌های پا را از بین می‌برد.

از ویژگی‌های مثبت این دستگاه، تنوعی است که این محصول در اختیار فرد قرار می‌دهد. این دستگاه دارای ۲۴ حالت ماساژور مختلف، ۶ تایمر متفاوت و ۳ میزان شدت متفاوت برای ماساژ است. روی این محصول یک دکمه قفل‌کننده تعبیه ‌شده که باعث می‌شود دستگاه روی حالتی که تنظیم‌ شده، قفل شود و فرد را در حالت دیگری ماساژ ندهد.

صفحه نمایشLCD  لمسی و بزرگ این دستگاه باعث می‌شود کنترل آن بسیار آسان باشد. ۱۰ نوار چسبنده و قابل استفاده مجدد که همراه این محصول عرضه می‌شود امکان ماساژ دادن نقاط مختلف را فراهم می‌کند.

میزان دوام شارژ این دستگاه بسیار خوب است و پس از شارژ کامل تا ۱۲ ساعت می‌توان از آن استفاده‌ کرد. وزن آن بسیار سبک است و تنها ۳.۸ اونس وزن دارد.

دستگاه شبکه‌دار درمان دست Cando 10-0854  

هدف از ساخت این دستگاه شبکه‌دار بازتوانی و افزایش قدرت انگشت‌ها، مچ و ساعد دست است. مکانیزم استفاده از این محصول بسیار ساده است و کافی است انگشتان را وارد شبکه‌های دستگاه کرد. مقاومتی که محصول دارد به استحکام و بازیابی توان انگشتان دست کمک می‌کند. این محصول در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود که هر رنگ یک مقاومت مخصوص به خود را دارد. جنس این محصول از لاتکس مقاوم است و در دو اندازه ۷ و ۱۴ اینچی به بازار عرضه شده ‌است. این محصول اگرچه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، اما همچنان یک وسیله مناسب برای کسانی است که پیانو می‌زنند، چندین ساعت در طول روز تایپ می‌کنند و به طور کلی کسانی که در طول روز از انگشتان خود زیاد استفاده می‌کنند.

 فیزیوتراپی در خانه با تخته شیب دار OPTP Slant Pair

 این دستگاه فیزیوتراپی در خانه مخصوص ناحیه قوزک پا، ماهیچه پشت پا و به طور کلی برای انجام تمرینات کششی در قسمت پا است. این تخته‌های شیب‌دار از جنس فوم هستند و زاویه شیب آن ۱۸ درجه است. استفاده از این دستگاه برای جلوگیری از آسیب‌های ناحیه پا و تقویت ماهیچه‌های پا بسیار مفید است. از نکات مثبت این دستگاه، تمرینات متنوعی است که می‌توان با استفاده از آن انجام‌ داد.

از آنجا که از فوم مقاوم برای ساخت این تخته‌های شیب‌دار استفاده شده‌ است، قیمت آن نسبت به محصولات مشابه که از جنس چوب، فلز یا پلاستیک هستند بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌‌های درمانی رفع ترک کف پا [۱۵ روش خانگی بهبود ترک پاشنه پا]

طناب مقاومتی TheraBand Resistance Tubes, Professional Latex Elastic Tubing with Soft Handles

 این طناب مقاومتی که از جنس لاتکس مقاوم ساخته شده ‌است، وسیله‌ای بسیار مناسب برای بازیابی توان و تقویت عضلات قسمت‌های مختلف بدن است. این طناب‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای وزنه و دمبل محسوب می‌شوند. دستگیره‌های این محصول باعث می‌شود بتوان تمرینات بسیار متنوعی برای قسمت‌های تحتانی و فوقانی بدن انجام‌ داد. این نوار مقاومتی دارای ۷ کد رنگی است و هر کد نشان‌ دهنده یک میزان خاص از مقاومت طناب است. این وسیله فیزیوتراپی در خانه می‌تواند به تقویت و افزایش قدرت ماهیچه‌ها کمک زیادی‌ کند. این طناب مقاومتی وزن سبکی دارد و وزن آن تنها ۴.۸ اونس است.

تقویت  کننده دستی Pnrskter

در بدن تمامی انسان‌ها ماهیچه‌هایی وجود دارد که در زمان استفاده از دست و انگشتان دست فعال هستند. چه در زمان کار کردن و چه در زمان ورزش کردن این ماهیچه‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اگر این ماهیچه‌ها تقویت نشوند می‌تواند منجر به آسیب مفاصل دست شود. این وسیله تقویت کننده برای ورزشکاران، گلف ‌بازان، کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، ورزشکاران بیسبال و به طور کلی تمام کسانی که استفاده زیادی از دستان خود دارند، وسیله مناسبی است. از ویژگی‌های این محصول، قابلیت شستشو با آب و صابون و استفاده چند باره است.

 

تقویت کننده hand grip

طراحی منحصر به فرد این محصول باعث می‌شود، افراد با اندام مختلف بتوانند به راحتی از آن استفاده ‌کنند. این وسیله تقویت برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است. فنر آن از جنس استیل ضد زنگ است و به همین دلیل تا مدت‌های طولانی بدون هیچ تغییری می‌توان از آن استفاده ‌کرد. اگر فرد به دنبال افزایش قدرت، مقاومت و سرعت در مچ، انگشت و ساعد است، این وسیله بسیار مفید است.

تقویت کننده مچ و ساعد دست Sportneer

وسیله‌ای بسیار مناسب و حرفه‌ای برای افزایش نیرو، استقامت و سرعت مچ، انگشت و ساعد دست است و برای ورزشکاران، بدنسازان و کوهنوردان بسیار مناسب است. این وسیله صرفا برای افراد حرفه‌ای طراحی شده ‌است و استفاده آن توسط افراد مبتدی یا کودکان توصیه نمی‌شود. حداقل فشاری که توسط این وسیله به قسمت‌های مختلف دست وارد می‌شود معادل ۸ کیلوگرم است و به همین دلیل استفاده آن به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. اندازه این وسیله بسیار کوچک است و برای استفاده در محل کار یا استفاده در سفر بسیار مناسب است.

تقویت ساعد با YZLSPORTS Metal Black Heavy Hand Grip

 وسیله‌ای بسیار مناسب برای تقویت ساعد دست است. برای کوهنوردان، بازیکنان تنیس، کسانی که می‌خواهند امتحان مدرسه بدهند و به طور کلی تمام کسانی‌که استفاده زیادی از ساعد دست خود دارند وسیله مناسبی است. این وسیله هم برای افراد مبتدی و هم برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار مناسب است. جنس آلومینیومی این محصول باعث  می‌شود به صورت طولانی مدت بتوان از این وسیله استفاده‌ کرد.

سخن پایانی

فیزیوتراپی در خانه علاوه بر اینکه می‌تواند از دردهای مفصلی بکاهد و عضلات آسیب دیده را بازیابی‌کند، به تقویت ماهیچه‌ها و عضلات مختلف بدن نیز کمک می‌کند. امروزه وسایل مختلفی برای فیزیوتراپی در خانه وجود دارد اما بهتر است قبل از استفاده با مربی ورزشی یا یک پزشک متخصص مشورت‌ شود، زیرا استفاده نادرست از این وسایل می‌تواند به افراد آسیب بزند.

منبع:

amazon

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024