به عنوان مشاوری که در حوزه رابطه و ازدواج فعالیت می‌کنم، افراد زیادی را دیده‌ام که زن و شوهر هر دو شاغل‌اند. مدیران فناوری، وکلا و بسیاری دیگر از کسانی که مشاغل مهمی دارند، برای رفع مشکلات ازدواجشان و به دست آوردن تعادل کار و زندگی به من مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، مشکل دیگری نیز بین زوج‌های شاغل شایع است و آن استقلال مالی است. وقتی هر عضو یک رابطه درآمد سالیانه بسیار بالایی داشته باشد، هر کدام می‌توانند به راحتی زندگی شخصی خود را بچرخانند و این موضوع خود می‌تواند ناراحتی‌هایی را بین زوجین به وجود بیاورد که در انتهای مطلب بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

برقراری تعادل کار و زندگی شخصی و زندگی دیجیتال (به عنوان مثال حجم زیاد پیام‌ها، ایمیل‌ها و پست‌ها در یک روز) و همچنین پای بند ماندن به یک رابطه می‌تواند به انرژی زیادی نیاز باشد تا یک فرد تمامی موارد را به درستی مدیریت کند.

تعادل کار و زندگی چگونه ممکن است؟

۱- برای رابطه خود با همسرتان اهمیت قائل شوید

هرکسی که خود را وقف یک رابطه عاطفی کرده‌، عبارت “ساختن یک رابطه خوب نیازمند تلاش است!” را شنیده و این عبات کاملا درست است. هیچ رابطه‌ای خود به خود به یک رابطه موفق تبدیل نمی‌شود و هیچ راه میانبری هم در این مسیر وجود ندارد. برای اینکه روابط زناشویی خود را به درستی مدیریت کنید، باید برای آن اهمیت زیادی قائل شوید.

البته لازم است بدانید که اهمیت قائل شدن شامل رفتارهای زیادی می‌شود؛ اما از مثال‌های ساده آن می‌توان به این اشاره کرد که وقتی از سرکار به خانه برمی‌گردید و متوجه می‌شوید که باک بنزین نزدیک خالی شدن است و همسر شما بعدا می‌خواهد از ماشین استفاده کند، حتی اگر خیلی خسته بودید، باز هم برای پر کردن بنزین وقت بگذارید. این نمونه‌ای از یک مثال کاربردی در خصوص اهمیت قائل شدن برای رابطه است.

۲. مسئولیت پذیر باشید و به قول خود عمل کنید

اگر برنامه کاری شلوغی دارید، مهم است که حواستان به پارتنرتان هم باشد و از رابطه‌تان غافل نشوید. باید زمانی را به همسر خود اختصاص دهید و مطمئن شوید که چیزی جلوی شما را برای وقت گذراندن با همسرتان نمی‌گیرد. قول بدهید که در هفته یک شب را به تماشای فیلم اختصاص می‌دهید، هر ماه یک شب را برای برای بیرون رفتن با همسرتان انتخاب می‌کنید یا هر سه ماه، وقت خود را برای یک مسافرت آخر هفته‌ای خالی می‌کنید. فرقی نمی‌کند که کدام یک از روش های بالا را برگزیده‌اید؛ مهم این است که بدانید این زمان فقط متعلق به شما و همسرتان است. در این زمان شما می‌توانید با هم صحبت کنید، مشکلاتتان را حل کنید یا حتی فقط از کنار هم بودن لذت ببرید.

۳. در نشان دادن عشق خود خلاقیت به ‌خرج دهید

بله کاملا درست است که سرتان حسابی شلوغ است. ما متوجه‌ایم و شما را درک می‌کنیم. ولی هرچقدر هم که شغل شما مشکل باشد، همسر شما بخشی از قلب، روح و ذهن شما است حتی اگر در این لحظه تمام حواس شما به گزارشی باشد که باید ارائه کنید. اما بعد از اینکه ارائه خود را با موفقیت از سر گذراندید (و یک حمام طولانی رفتید)، اختصاص دادن یک لحظه یا بیشتر برای اینکه به همسرتان یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید، می‌تواند تأثیر بزرگی روی رابطه شما داشته باشد.

با سفارش ناهار از رستوران موردعلاقه‌ جفتتان، همسرتان را غافلگیر کنید یا برای او مقاله‌ای درباره نمایشگاهی که دوست دارید باهم به آن سر بزنید، ایمیل کنید.

تعادل کار و زندگی به روش آسان

۴. قدر هر لحظه را بدانید

اگر شما هم مثل خیلی دیگر از زوج‌های شاغل هستید، راحت از زمان غافل می‌شوید. انگار که از مرداد مستقیم به مهر پرتاب می‌شوید و وقتی دوباره به تقویم نگاه می‌کنید زمان تحویل سال است. با اینکه اهمیت شغل شما انکار شدنی نیست، اما به ‌یاد داشته باشید که نباید اجازه دهید زمان با یک چشم به‌هم زدن بگذرد. زمان حال کلید داشتن یک آینده زیباست نه برعکس.

بیشتر بخوانید: رابطه دوستی و چگونگی هدایت آن به سمت ازدواج و ارائه نکات کاربردی

۵. درباره شرایط کاریتان با همسرتان صادق باشید

وقتی صحبت از پیدا کردن تعادل کار و زندگی می‌شود، قدم اول این است که به پارتنر خود درباره شرایط شغلتان و چیزهایی که از شما انتظار می‌رود برای کارتان انجام دهید، توضیح دهید. بسیاری از مشاغل ساعت کاری‌های طولانی یا شیفت شب دارند و یا حتی نیازمند آن‌کال بودن (در دسترس بودن دائم) شما در تمام ساعات روز هستند و مهم است که پارتنر شما از همان اول در جریان همه‌چیز قرار بگیرد تا سوتفاهمی برایش پیش نیاید و در آینده به مشکل برنخورید.

تعادل کار و زندگی و حفظ آرامش

۶. چیزهای حواس پرت کن را کنار بگذارید

قدم بعدی در برقرای تعادل کار و زندگی این است که از تمام ساعاتی که در کنار پارتنر خود هستید، استفاده کنید و لذت ببرید. به این معنی که به‌جای زل زدن به تلفن‌همراه خود، جواب دادن ایمیل‌های کاری و پیام دادن به دوستانتان، باید تمام توجهتان را به کسی که کنارش هستید اختصاص دهید.

۷. مسا‌ئل مربوط به کار را در محل کار رها کنید

با اینکه پیدا کردن تعادل کار و زندگی می‌تواند چالش‌انگیز باشد، یک راهنمایی دیگر که می‌توانیم به شما کنیم این است که هر اتفاقی در محل کارتان افتاده را همانجا رها کنید. به‌ جای غر زدن به همسرتان درباره رفتار همکار‌ها، توضیح‌دادن پیچیدگی‌های یک پروژه کاری یا حرف‌ زدن درباره اینکه شما چقدر از رئیستان باهوش‌تر هستید، باید متوجه باشید زمانی که در کنار همسرتان سپری می‌کنید، مخصوص غر زدن یا پز دادن درباره کار نیست.

به دست آوردن تعادل کار و زندگی

۸. مرزهای رابطه را مشخص کنید

شما باید درباره اینکه مشاغل هردوتان چگونه به زندگی یکدیگر  تاثیر می‌گذارد، به‌طور واضح صحبت کنید و این می‌تواند حتی مربوط به زمانی که شما محل کار خود را ترک می‌کنید یا مقدار زمانی که باید در خانه به کارکردن اختصاص دهید، باشد.

۹. صحبت درباره خرج و مخارج را جدی بگیرید

بیشترین بحثی که بین زوج‌ها صورت می‌گیرد، مربوط به مسائل مالی می‌شود. پس همین الان که هنوز دعوایی صورت نگرفته و همه‌ چیز خوب است درباره‌ اینکه اگر یکی از شما کارش را از دست داد یا به مسیر شغلی دیگری علاقه پیدا کرد، دیگری باید خرجی منزل و غیره را به‌ دوش بکشد یا نه صحبت کنید.

۱۰. با عصبانیت نخوابید

یکی دیگر از موارد مهمی که برای موفقیت در کار و داشتن رابطه خوب باید به آن توجه کنید این است که تحت هیچ شرایطی با عصبانیت نخوابید. اگر با عصبانیت بخوابید، با عصبانیت هم بیدار می‌شوید و این یعنی مقداری از زمان خواب باارزشتان را از دست داده‌اید. ولی به ‌جز این، انرژی منفی شب قبل را با خود به روز بعد می‌آورید و این موضوع روی بهره‌وری شما تأثیر زیادی دارد.

تعادل کار و زندگی با چند قدم ساده

بیشتر بخوانید: ۸ نکته برای دورکاری در خانه در ایام قرنطینه

۱۱. بین از خود گذشتگی‌های شما باید تعادل برقرار باشد

اگر یکی از شما یا حتی هردوتان بخواهید دنبال شغل مهمی بروید، بدیهی‌ است که از خود‌گذشتگی‌هایی برای به‌دست آوردن آن شغل لازم است. به‌ یاد داشته باشید که تعادل کار و زندگی یک شبه به دست نمی‌آید.

۱۲. در هر شرایطی از همسرتان حمایت کنید

قطعأ توجه نشان دادن به داستان‌هایی که همسرتان از سر‌کار تعریف می‌کند بعد از اینکه خودتان نیز روز سختی را در محل کار گذرانده‌اید، سخت است. ولی مهم است که شما در این مکالمه فعال باشید و همواره حمایت بی‌دریغ خود را درباره مسائل کاری همسرتان، به او نشان دهید.

۱۳. خود همسرتان را دوست داشته ‌باشید، نه سمتش را

برای اینکه رابطه سالمی داشته باشید، از خودتان بپرسید که شخصی که جلوی شماست را به‌ خاطر خودش دوست دارید یا سمتش. در جامعه امروزی هیچ چیز همیشگی نیست و سوالی که برای ازدواج با یک شخص باید از خود بپرسید دیگر  اینکه “آیا او می‌تواند خرجی من را بدهد و از من مراقبت کند؟” نیست.

چگونگی تعادل زندگی و کار

۱۴. به تنهایی تصمیم نگیرید

قدم اول در گرفتن یک تصمیم خود شما هستید و قدم دوم پارتنر شما. باید بدانید که شما دیگر یک زندگی مستقل را اداره نمی‌کنید. هر چقدر هم که آدم سرسختی باشید، از این به بعد تصمیمات شما روی شخص دیگری نیز تأثیر می‌گذارد شما باید بفهمید که پارتنر شما به اندازه خودتان در تصمیمات حق اظهار نظر دارد. خود را برای مواجهه با نتیجه رفتارها و تصمیمات آن شخص آماده کنید.

۱۵. کارهای خانه را با‌ هم تقسیم کنید

هیچ‌ کس دوست ندارد وقتی از سرکار به خانه برمی‌گردد با یک ظرفشویی پر از ظرف کثیف مواجه شود. تقسیم کار در خانه معمولا یکی از مشکلات بزرگ بین زوجین است که معمولا به دعواهای طولانی تبدیل می‌شود. کارها را به صورتی که وظیفه هرکس واضح باشد باهم تقسیم کنید و تصمیم بگیرید که چه کسی آشغال‌ها را جمع کند، چه کسی ظرف‌ها را بشورد، چه کسی غذا بپزد و چه‌ کسی منزل را جارو بکشد.

۱۶. معذرت‌ خواهی کنید و ببخشید

در جهانی که پیدا کردن موقعیت شغلی در آن دشوار است، ازدواج یا داشتن رابطه می‌تواند برای شما یک تکیه‌گاه مطمئن باشد و استرستان را کاهش دهد. وقتی پارتنر شما غمگین است از او دلجویی کنید و سعی کنید لحظاتی خوش برای او رقم بزنید.

تعادل کار و زندگی امری مهم

۱۷. آیا در آمد بیشتر یک شخص اهمیتی دارد؟

اینکه یک نفر بیشتر از همسر خود درآمد داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد. اما یک رابطه وقتی آسیب می‌بیند که پول تبدیل به ابزار قدرت شود. به این معنی که شخصی که درآمد بیشتری دارد به خودش این حق را بدهد که تمام تصمیمات مهم زندگی را به ‌تنهایی بگیرد. مثل اینکه کجا زندگی کنند یا در تعطیلات پیش رو چه برنامه‌ای داشته باشند.

منبع:

forbes

mydomaine

money.usnews

monster