ترلان پروانه یکی از بازیگران جوان سینما و تلویزیون ایران می‌باشد که با داشتن سن نسبتا کم، از کودکی فیلم و سریال‌های زیادی بازی کرده و با هنرنمایی خود در آن‌ها سابقه‌ی درخشانی برای خود رقم زده است. فیلم‌های سینمایی معروفی نظیر زن بدلی به کارگردانی مهرداد میرفلاح، نصف مال من نصف مال تو به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد، گشت ارشاد ۲ به کارگردانی سعید سهیلی، جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت و آهوی پیشونی سفید ۱ و ۲ به کارگردانی سید جواد هاشمی و ده‌ها فیلم دیگر از سوابق سینمایی ترلان پروانه می‌باشد.

او همچنین در سریال‌های تلویزیونی محبوبی چون جایزه بزرگ به کارگردانی مهران مدیری، ملکوت به کارگردانی محمدرضا آهنج و سریال تا ثریا به کارگردانی سیروس مقدم هنرنمایی کرده ‌است. ما در این مقاله از وبلاگ مالتینا به شرح کامل بیوگرافی ترلان پروانه ، سوابق کاری و فیلم‌ها و سریال‌ها، حواشی، شایعات و مصاحبه‌های این بازیگر جوان کشورمان خواهیم پرداخت. اگر به رازها و حواشی زندگی این بازیگر محبوب علاقه‌مندید، ما را در خواندن مطلب همراهی کنید.

بیوگرافی ترلان پروانه

ترلان پروانه متولد ۱۸ تیر ۷۷ در شیراز است که از همان کودکی بازیگری را شروع کرده و نقطه‌ی شروع به بازیگری و جلوی دوربین رفتن او به حضور در یک تبلیغ شامپو در سه سالگی برمی‌گردد. با اینکه او در هنرستان گرافیک خوانده و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع لیسانس رشته گرافیک در دانشگاه است، اما علاقه و مسیر زندگی او به سمتی غیر از گرافیک و چیزی شبیه به آن بوده است. شاید به قول پائولو کوئلیو افسانه‌ی شخصی او از همان کودکی بازیگری بوده نه هیچ چیز دیگری. پدر ترلان پروانه مهندس و مادرش خانه دار بوده و او تنها یک برادر بزرگتر به نام عرفان پروانه دارد.

کودکی خانم بازیگر

کودکی ترلان پروانه

داستان بازیگری او از اینجا شروع می شود؛ وقتی ترلان با مادرش از فرودگاه خارج می‌شدند خانمی چهره‌ی او را برای بازیگری مناسب دیده و به مادرش پیشنهاد بازی ترلان در یک تبلیغ تلویزیونی برای شامپو را می‌دهد. مادر ترلان با خوشحالی استقبال می‌کند و اینگونه ترلان پروانه، این دختر بچه‌ی باهوش و مستعد وارد دنیای بزرگ و راه پر پیچ و خم بازیگری می‌شود.

مدتی بعد از بازی در تبلیغ شامپو و دیده شدن در آن، توسط برنامه‌های آموزشی جام جم و شبکه یک جذب شده و به کار بازیگری خود در آن سن کم ادامه می‌دهد. بازی جدی‌تر او در تلویزیون با بازی در مجموعه‌ی جایزه بزرگ مهران مدیری در سن شش سالگی و در ادامه با فیلم خوش غیرت رقم خورد. سپس در همان سال با بازی در فیلم سینمایی کرکس معیریان وارد سینما شده و در این عرصه نیز در رده‌ی بازیگر کودک فیلم موفق بوده و خوش درخشید.

از نوجوانی تاکنون

ترلان پروانه درباره ی تلاش‌هایش برای افزایش مهارت در حرفه‌اش یعنی بازیگری می‌گوید: من برای ارتقای حرفه بازیگری‌ام تلاش زیادی کردم و سعی نمودم انواع هنرها را یاد بگیرم. زبان بدن، فن بیان، هنرهای رزمی، موسیقی و سوارکاری را آموختم تا هر زمان و برای هر نقشی در آمادگی کامل باشم. در عین حال تمام این‌ها مانع توجه من به درس و مدرسه ام نشده و آن را نیز در کنار کارم به خوبی پیش برده‌ام.

علایق و سبک زندگی

علایق و سبک زندگی ترلان پروانه

از ورزش و فعالیت‌های ورزشی خانم بازیگر می‌توان به بسکتبال، اسب سواری و دوچرخه سواری اشاره کرد. خود ترلان پروانه در این باره گفته : بسکتبال را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنم. همینطور در وقت‌های آزادی که پیدا کنم، دوچرخه سواری می‌کنم چون خیلی از آن لذت می‌برم. سوارکاری هم جزو علاقمندی‌هایم است. یکی دیگر از ورزش‌های مورد علاقه‌ی او به گفته‌ی خودش باله است که به تازگی کلاس‌های این ورزش مفرح و زیبا را به اتمام رسانده است. ترلان پروانه درمورد برنامه‌ی غذاییش گفته : آشپزی را دوست دارم و اگر وقت آزاد داشته باشم، آشپزی می‌کنم و اکثر اوقات هم غذایی که بیشتر از همه در آن مهارت دارم، یعنی پاستا درست می‌کنم. در کل در برنامه‌ام سبزیجات فراوان وجود دارد علی الخصوص کلم بروکلی آن هم کلم بروکلی مامان پز با سس مخصوص!

همچنین بخوانید : ترانه علیدوستی | از ترانه معصوم ۱۵ ساله تا مادر فولادزره

ترلان پروانه در خندوانه

ترلان پروانه در ۳۰ خرداد سال پیش یعنی ۹۷ مهمان برنامه‌ی خندوانه به کارگردانی رامبد جوان بود. او در این برنامه در مورد خودش، علایق و کارهایی که به آن مشغول است و همینطور فیلمی که با بازی او در دست اکران است گفت‌وگویی با رامبد جوان داشت. حواشی که اخیرا از او در شبکه های اجتماعی منتشر شده نیز از دیگر موضوعات گفت‌وگوی خانم بازیگر با رامبد جوان بود. ترلان پروانه در ابتدای ورود به استیج برنامه‌ی خندوانه با مردم سلام و احوال پرسی کرده و سپس با رامبد بازی یادم تو را فراموش را انجام داد که موفق شد رامبد را شکست داده و حاضرین در برنامه‌ی آن شب را به صرف بستنی مهمان کند!

بعد صحبت از کارهای خانم بازیگر شد که رامبد به تمجید از بازی او در فیلم سینمایی فراری پرداخت و گفت : بازی تو در فیلم فراری فوق‌العاده بود. سپس رامبد و ترلان پروانه بازی دیگری را انجام دادند که شامل خواندن متنی با لحن‌های مختلف می‌شد که باز هم برد از آن خانم بازیگر شد. بعد از سومین بازی که لب‌خوانی بود، صحبت از حواشی ترلان پروانه به میان آمد. خانم بازیگر در پاسخ به صحبت رامبد که پرسیده بود آیا به حواشی زیادی که از تو وجود دارد علاقه داری؟ گفت: خیر اصلا دوست ندارم در قبال حواشی بی‌اساس پاسخگو باشم و درگیر این شایعات شوم اما اگر این کار باعث خوشحالی مردم می شود، اشکالی ندارد.

در ادامه کارهایی از قبیل قول خانم بازیگر برای دعوت از چند خانواده کم توان جهت تماشای فیلم جاده قدیم در مرداد ماه و شیرازی صحبت کردن ترلان پروانه انجام شد. در آخر رامبد با تقدیم هدایایی به ترلان پروانه از او خداحافظی کرد.

 

حواشی ریز و درشت

حواشی ترلان پروانه

از حواشی و شایعات موجود راجع به ترلان پروانه موارد زیادی در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها موجود است. اما در کل توجه بیش ازحد مردم به زندگی شخصی بازیگران و هنرمندان در ایران با هدف الگو برداری یا طرفداری افراطی و … باعث شده دنبال‌کنندگان سلبریتی‌ها و بازیگران در شبکه‌های اجتماعی به رفتارها و حرکات این افراد حساس شده و کوچکترین حرکت هر سبلریتی، واکنش‌ها و بازخوردهای وسیعی را در اینستاگرام و … به دنبال داشته‌ باشد.

در مورد ترلان پروانه این شایعات دامنه‌ی وسیعی داشته و هر روز اخبار ضد و نقیض جدیدی به شایعات اکثرا بی اساس موجود از قبل، اضافه ‌گردد. مطالبی مانند خبر ازدواج ترلان پروانه با سعید عزت اللهی عضو تیم ملی فوتبال، رابطه‌ی ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده بازیکن تیم پرسپولیس و خبر ازدواج ترلان پروانه و ارسلان قاسمی از این دست شایعات بود که هم توسط خود خانم بازیگر و هم توسط سعید عزت‌اللهی و بقیه رد شدند.

ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده

چندی پیش یعنی در فروردین پارسال ویدیویی از ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که در آن ترلان پروانه و احمدزاده بازیکن تیم پرسپولیس در حال پایین آمدن از پله‌ها و خارج‌شدن از کافی شاپی هستند و حالت فیزیکی آن‌ها نشان از وجود رابطه‌ای نزدیک میان این دو نفر بود. همین امر شایعه‌ی ازدواج ترلان پروانه و فرشاد  احمدزاده را بر سر زبان‌ها انداخت. شایعات یا واقعیات همیشه در پی حرکت بحث برانگیز سلبریتی‌ها جلوه می‌یابد!

فرشاد احمد زاده در یکی از ویژه برنامه‌های عید نوروز که مهمان یکی از شبکه های تلویزیونی بود،اعلام کرد که در سال ۹۷ ازدواج خواهد کرد. چندی بعد در یکی از عکس‌های گروهی از تیم پرسپولیس حلقه‌ای در دست چپش مشاهده شد که باعث شد احتمال درستی این شایعه بیشتر گردد. فرشاد احمدزاده در پاسخ به حواشی خود با ترلان پروانه به جمله‌ی : ” قضاوت کار خداست و من با هیچکس فامیل نمیشم. ” بسنده کرد و در ادامه هر دو نفر کامنت‌های اینستاگرم خود را بستند. تاکنون هیچ یک از این دو، خبر را رد یا تایید نکرده‌اند اما با این وجود خبری از ازدواج و یا نامزدیشان هم منتشر نشده ‌است.

ترلان پروانه و سعید عزت‌اللهی

چندی بعد از خبر رفتن ترلان پروانه به روسیه برای تماشای مسابقات جام جهانی شایعاتی راجع به ارتباط او با سعید عزت‌اللهی بازیکن تیم ملی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و جزو داغ ترین‌ خبرها بود. ماجرا از کامنت‌های این دو نفر در صفحات یکدیگر آغاز شد و این ایده را راجع به رابطه‌ی عاشقانه‌ی این دو در ذهن مردم ایجاد کرد که با رفتن سعید عزت‌اللهی به جشنواره فیلم فجر درجه‌ی صحت آن بیشتر شد. تا جایی که متن‌هایی با عنوان ازدواج ترلان پروانه و سعید عزت‌اللهی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست شد.

اما در نهایت وقتی همه منتظر اخبار و عکس‌هایی از ازدواج این دو چهره‌ی مشهور بودند، سعید عزت‌اللهی از پایان رابطه‌ی‌شان به دلیل عدم تفاهم سخن گفت. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ترلان پروانه ایده‌آل وی نبوده و اکنون برایش مهم نیست و رابطه‌ی آن دو بعد از گذشت یک ماه به پایان رسید. ترلان پروانه در پاسخ به اظهارات سعید عزت‌اللهی که به گفته ی برخی بی احترامی و توهین به خانم بازیگر محسوب میشد به قطعه شعری اکتفا کرد. متن شعر از این قرار بود: هر کس بد ما به خلق گوید، ما چهره ز غم نمیخراشیم، ما خوبی او به خلق گوییم، تا هر دو دروغ گفته باشیم.

ترلان پروانه و ارسلان قاسمی

ترلان پروانه و ارسلان قاسمی از کودکی در چند فیلم همبازی بوده‌اند و می توان گفت دوست دوران کودکی همدیگر محسوب می‌شوند. ترلان پروانه در یکی از مصاحبه‌هایش راجع به ارتباط با ارسلان قاسمی گفته است : من و آقای قاسمی از کودکی با هم کار می‌کردیم و از همان ابتدا رسانه‌ها زمینه‌سازی شایعاتی در مورد ازدواج ما رو انجام می‌دادن! ارسلان قاسمی درباره‌ی این شایعات گفت : من عاشق فرد دیگری هستم و او اکنون در زندگی من حضور دارد و دوست ندارم اسمم جز برای کار در کنار ترلان پروانه قرار بگیرد.

پریسا ابوالحسنی مادر ترلان پروانه که مدیر برنامه هایش نیز هست، در پاسخ به این شایعات گفت: ترلان پروانه و ارسلان قاسمی دو بازیگر کم سن و سال هستند و اصلا سن ازدواج ندارند و فقط در چند فیلم با هم مقابل دوربین بازی کرده‌اند. او از مردم خواست که هر خبری را بدون تحقیق قبول نکنند و ضمن اطمینان پیدا کردن از صحت و سقم اخبار هنرمندان، از دامن زدن به شایعات خودداری کنند.

ترلان پروانه اینستاگرام

ترلان پروانه اینستاگرام

ترلان پروانه یکی از محبوب‌ترین صفحات اینستاگرامی را با ۱.۲ میلیون نفر فالور دارد. او در صفحه‌ی شخصی‌اش عکس‌هایی از فعالیت‌هایش از کودکی تاکنون را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک می‌گذارد. یکی از نخستین و قدیمی‌ترین عکس‌های او در صفحه اینستاگرامش مربوط به بازی او در فیلم باغ آلوچه با شهاب حسینی در نقش پدر وی است. او ویدیویی نیز از این فیلم در صفحه‌اش قرار داده و زیر آن از سختی های دوران بازیگری اش از کودکی تا به امروز گفته و خوشحالی خود را بخاطر همبازی شدن با بازیگران برجسته‌ای مانند شهاب حسینی ابراز کرده ‌است. ترلان پروانه در دیگر پست‌هایش تصاویری از مسافرت‌ها، علاقمندی‌ها و همینطور تئاتری به نام ” امشب اینجا ” به کارگردانی مژگان خالقی که هم اکنون به آن مشغول می‌باشد را معرفی کرده‌ است.

همچنین بخوانید : لیلا اوتادی از حاشیه تا متن

فیلم‌های سینمایی که ترلان پروانه در آن ها بازی کرده‌است (همراه با سال ساخت)

  • باغ آلوچه به کارگردانی بهروز شعیبی سال ۸۳
  • دغدغه به کارگردانی فرزاد فرزام سال ۸۴
  • بالا بلند به کارگردانی جلال فاطمی سال ۸۴
  • زن بدلی به کارگردانی مهرداد میرفلاح سال ۸۴
  • مادر صدامو میشنوی به کارگردانی کامبیز کاشفی سال ۸۴
  • چپ دست به کارگردانی آرش معیریان سال ۸۴
  • عاشق به کارگردانی افشین شرکت سال ۸۵
  • پاپیتال به کارگردانی اردشیر شلیله سال ۸۵
  • نصف مال من نصف مال تو به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد سال ۸۵
  • خروس بی محل به کارگردانی حسین قاسمی جامی سال ۸۸
  • انسان‌ها به کارگردانی محسن توکلی سال ۸۹
  • آهوی پیشونی سفید به کارگردانی سید جواد هاشمی سال ۹۰
  • بی خداحافظی به کارگردانی احمد امینی سال ۹۰
  • به خاطر پونه به کارگردانی هاتف علیمردانی سال ۹۱
  • زندگی مشترک آقای محمودی و بانو به کارگردانی روح الله حجازی سال ۹۱
  • مردن به وقت شهریور به کارگردانی هاتف علیمردانی سال ۹۲
  • شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی سال ۹۳
  • درنا دختر آهو به کارگردانی حسین قناعت سال ۹۳
  • فراری به کارگردانی علی رضا داوودنژاد سال ۹۴
  • گشت ارشاد ۲ به کارگردانی سعید سهیلی سال ۹۵
  • جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت سال ۹۶
  • آهوی پیشونی سفید ۲ به کارگردانی سید جواد هاشمی سال ۹۶
  • رویای سهراب به کارگردانی علی قوی تن سال ۹۷
  • مصائب شیرین به کارگردانی علیرضا داوودنژاد سال ۹۷

 

مجموعه‌های تلویزیونی با هنرنمایی ترلان پروانه

  • جایزه بزرگ ( مجموعه عید نوروز) به کارگردانی مهران مدیری سال ۸۳ شبکه سه
  • خوش غیرت ( مجموعه عید نوروز) به کارگردانی علی شاه حاتمی سال ۸۳ شبکه یک
  • ۱۰۱ راه برای ذله کردن پدر و مادرها به کارگردانی حجت قاسم‌زاده سال ۸۳
  • شبی از شب‌ها به کارگردانی رضا کریمی سال ۸۳ شبکه سه
  • مسافری از گرونگول (برنامه کودک و نوجوان) به کارگردانی مرتضی متولی سال ۸۴ شبکه یک
  • داوری به کارگردانی نیکا عزیزپور سال ۸۴
  • بی‌مقدمه به کارگردانی رضا کیایی سال ۸۵
  • زیر تیغ به کارگردانی محمدرضا هنرمند سال ۸۵ شبکه یک
  • قاب های خالی به کارگردانی مرتضی هرندی سال ۸۵ شبکه دو
  • ملکوت (مجموعه ماه رمضان) به کارگردانی محمدرضا آهنج سال ۸۹ شبکه دو
  • ارمغان تاریکی (دهه فجر ) به کارگردانی جلیل سامان سال ۸۹ شبکه سه
  • تا ثریا به کارگردانی سیروس مقدم سال ۹۰ شبکه یک
  • شاید برای شما اتفاق بیفتد در اپیزد فریب به کارگردانی احمد معظمی سال ۹۱ شبکه تهران (پنج)
  • گذر از رنج‌ها به کارگردانی فریدون حسن پور سال ۹۲ شبکه یک
  • سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی سال ۹۲ شبکه سه
  • چرخ فلک در اپیزود داوود به کارگردانی بهرام عظیم پور سال ۹۵ شبکه یک
  • از یاد رفته‌ها به کارگردانی بهرام بهرامیان سال ۹۶ شبکه یک
  • کوبار به کارگردانی فریدون حسن پور سال ۹۷ شبکه دو

 

سریال‌های شبکه نمایش خانگی با بازی ترلان پروانه

  • رقص روی شیشه به کارگردانی مهدی گلستانه سال ۹۷
  • رالی ایرانی ۲ به کارگردانی آرش معیریان سال ۹۷

همکاری ترلان پروانه با تله فیلم‌ ها

  • قطار آن شب به کارگردانی حمیدرضا حافظی سال ۸۶ شبکه دو
  • خاطرات فردا به کارگردانی حمیدرضا حافظی سال ۸۷ شبکه یک
  • تله فیلم روزهای آخر اسفند به کارگردانی بهروز شعیبی سال ۹۲ شبکه یک

مستند‌ها و تئاتر با حضور ترلان پروانه

  • مستند ابوریحان سال ۹۳
  • تئاتر هفتمین جان سگ به کارگردانی مهدی کوشکی سال ۹۷
  • حکم به کارگردانی مسعود ترابی سال ۹۸

ترلان با وجود سن پایین تجربه زیادی در عرصه سینما و تلویزیون دارد و به لطف چهره‌ی دلنشین و زیبا به انتخاب اول کارگردانان مختلف انتخاب شده است. همینطور به محبوبیت فراوانی در میان مردم و به خصوص نسل جوان پیدا کرده که منجر به دنبال کردن فعالیت‌های وی توسط طرفدارانش شده است.

دسته بندی های مختلفی در وبلاگ مالتینا مطابق با سلایق متنوع کاربران آماده شده که خواندن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. بیوگرافی کامل سایر چهره‌های هنری شاخص در بخش فیلم و سینما منتشر شده و توانسته طرفداران مخصوص به خود را پیدا کند.

مطالب مورد علاقه خود را از طریق شبکه های اجتماعی با سایر دوستداران به موضوعات این دست، در میان بگذارید. به علاوه می توانید از طریق درج کامنت، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.