اگر قرار باشد کلمه معصومیت را به یک نفر شبیه کنیم، آن فرد کسی جز ترانه علیدوستی نمی‌تواند باشد. وقتی هجده ساله بود آنقدر چهره معصوم و کودکانه‌ای داشت که بتواند نقش ترانه را در من ترانه ۱۵ سال دارم بازی کند. او با اولین تجربه خود، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از بیستمین جشنواره فیلم فجر گرفت.

ترانه علیدوستی هنرپیشه سینما و تئاتر، دوبلور و مترجم جوان ایران، مراسم اسکار ۲۰۱۷ را در پاسخ به عملکرد ترامپ، رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا درباره ممنوعیت ورود ایرانیان به آن کشور، تحریم می‌کند. او حاضر به حضور در آن مراسم نمی‌شود و دفاع جانانه‌اش از هویت ایرانیان در رسانه‌ها بازتاب وسیعی می‌یابد.

ترانه محبوب و دوست‌داشتنی، با سیمای شهرزاد همراه با قباد، فرهاد و بزرگ آقا، در شبکه نمایش خانگی، هر هفته به خانه‌هایمان می‌آید و ماهها پس از پایان ناگهانی و پرحاشیه سریال حسن فتحی، همچنان در خاطره‌ها باقی می‌ماند.

با ما همراه باشید تا با ابعاد مختلف زندگی شخصی و هنری این بانوی هنرمند جوان آشنا شوید.

عکس‌های متفاوت ترانه علیدوستی

زندگی ترانه علیدوستی از تولد تا کنون

تاریخ و محل تولد

در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۶۲ در شهر تهران به دنیا آمد.

تحصیلات

دبیرستان را با رشته تجربی شروع کرد، اما پس از وقفه‌ای که در ادامه تحصیلاتش به خاطر بازی در اولین فیلم او افتاد، در نهایت دیپلم کامپیوتر گرفت.

ترانه علیدوستی از کودکی تاکنون

ترانه و تسلط به زبان انگلیسی

ترانه علیدوستی ، بدون اینکه کلاس خاصی رفته باشد، به زبان انگلیسی مسلط است. او تاکنون ترجمه دو کتاب را در کارنامه خود دارد. کتاب رویای مادرم نوشته آلیس مونرو را در سال ۱۳۹۰ ترجمه کرد و برای آن جایزه ادبی پروین اعتصامی را برنده شد. همچنین در سال ۱۳۹۵ کتاب تاریخ عشق، تألیف نیکول کراوس را ترجمه و منتشر نمود.

شاید زمینه این علاقمندی و تبحر در ترجمه، به دوران کودکی خانم علیدوستی بازگردد. زمانی که سه سال داشت و همراه مادر و پدرش که بازیکن تیم زالرمو آلمان بود، زندگی در این کشور را به مدت تقریبا سه سال تجربه کرد. این شرایط فرصتی بود تا بتواند در کنار یادگیری زبان آلمانی، به زبان بین‌المللی انگلیسی نیز علاقمند شود. البته تلاش‌های بعدی او به صورت خودآموز، برای بهبود سطح زبان انگلیسی‌اش و اخذ نمره ۸.۵ در آزمون آیلتس، در این موفقیت بی‌تأثیر نبوده است.

ترانه علیدوستی و تنگناهراسی (کلاستروفوبیا)

شاید شما نیز یکی از کسانی باشید که در فضاهای بسته، مثل اتاق‌های کوچک و قفل شده، آسانسور، تونل، مترو و جاهای شلوغ که راه گریزی نداشته باشید، احساس بدی پیدا می‌کنید. تنگی نفس گرفته و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید. این اختلال، همانند ترس از ارتفاع، نوعی فوبیا است و تنگناهراسی نام دارد و خوب است بدانید، شما و خانم علیدوستی جزو ۵ تا ۷ درصد از مردم دنیا هستید که این فوبیا را دارید.

همه آنچه درباره خانواده ترانه علیدوستی می‌دانیم

پدر: حمید علیدوستی، متولد سال ۱۳۳۴، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و مربی تیم‌های مختلفی چون سایپا، تراکتورسازی تبریز، هما، پیکان، سرخپوشان دلوار افزار و تیم ملی زیر ۲۰ سال

حمید علیدوستی با ۱۵ گل ملی، هفتمین گل‌زن برتر تیم ملی، به همراه وحید هاشمیان است. او این‌ روزها دوران بازنشستگی از فوتبال را در دنیای کتاب‌ها و موسیقی‌های مورد علاقه‌اش می‌گذراند. حمید علیدوستی آرشیوی از تاریخ سینما دارد که مجموعه آثار برگمان، فلینی و کیشلوفسکی در آن دیده می‌شود.

وقتی ترانه در اولین تجربه بازیگری خود درخشید و نامش بر سر زبان‌ها افتاد، همه می‌گفتند دختر حمید علیدوستی برنده سیمرغ بلورین شد، اما اینک پس از گذشت ۱۸ سال، حمید علیدوستی را با نام دخترش به یاد می‌آورند و این بازی گذر زمان است.

پدر و مادر ترانه علیدوستی

مادر: نادره حکیم الهی، متولد سال ۱۳۴۰، مجسمه‌ساز و نقاش اهل شیراز است. خانم حکیم الهی، نگارخانه الهی را در شهر رشت تاسیس کرده است.

مادر ترانه علیدوستی، بانوی هنرمندی است که یک سال پس از تولد ترانه، با شرکت در کلاس‌های مختلف علایقش را دنبال نموده و آثارش در نمایشگاه‌های مختلفی به نمایش درآمده است.

همسر: در تابستان ۱۳۹۰ با علی منصور که هم سن‌و‌سال خودش است، ازدواج کرده است. همسر ترانه علیدوستی برخلاف شایعاتی که او را تاجر مقیم لندن می‌دانند، بازیگر تئاتر و نویسنده است. دوستان خانوادگی‌شان پس از شایعات رسانه‌ها، همسر او را به شوخی تاجر ونیزی می‌نامند.

علی منصور همسر ترانه علیدوستی

فرزند: این زوج جوان دختری به نام حنا دارند که در پائیز ۱۳۹۲ به دنیا آمده است. با اینکه خانم علیدوستی در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، حس و حال مادر شدن را به خوبی درک و بازی کرده بود، اما در ۳۰ سالگی به طور واقعی آن را تجربه کرده است.

برادر: پویان علیدوستی، متأسفانه در چهارشنبه‌سوری ۱۳۸۳ در اثر انفجار مواد محترقه درگذشت.

این ماجرا زمانی رخ داد که ترانه علیدوستی مشغول بازی در فیلم چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی بود. او درباره این سانحه تلخ یادداشت زیر را نوشته است:

خیلی سخت بود که در فیلم «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی مشغول بازی بودم، کل ماجراهای فیلم در این روز می‌گذشت،‌ آن وقت خبر دادند که در دل چهارشنبه‌سوری واقعی، برادرم به خاطر حادثه ناگواری که همان منفجر شدن مواد محترقه است،‌ درگذشته است. هر وقت این خاطره تلخ را مرور می‌کنم، یاد آن لحظه‌ای می‌افتم که خبر فوت برادرم را سر صحنه فیلمبرداری دادند. همه شوکه شده‌ بودیم.

بابا و مامان همیشه نگران برادرم بودند و آخر هم زورشان به او نرسید. پویان پسر سرسخت و شیطانی بود، مثل خیلی از پسرهای نوجوان. اصلا پسر ساده‌ای نبود؛ کنترلی که من نمی‌شدم او می‌شد، اما جوابی که از او نمی‌گرفتند را از من می‌گرفتند. همین کارهای او هم در آخر به اینجا ختم شد که این بلا را سر ما و خودش بیاورد. هنوز باورم نمی‌شود. ماجرای آن روز چهارشنبه‌سوری هنوز کابوس من و خانواده‌ام است.

کارنامه هنری ترانه علیدوستی

در هفده سالگی به کلاس‌های بازیگری هنرمند معروف و پیشکسوت، امین تارخ می‌رود. برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، حبیب رضایی از ۶۰۰ دختر نوجوان تست می‌گیرد و ترانه علیدوستی است که برای بازی در این فیلم ماندگار، انتخاب می‌شود. او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فجر و جشنواره لوکارنوی سوئیس را برای بازی درخشان خود در این فیلم، از آن خود می‌کند.

فهرست فیلم‌های سینمایی این هنرمند محبوب عبارتند از:

  1. من ترانه ۱۸ سال دارم (۱۳۸۰)، کارگردان: رسول صدرعاملی
  2. شهر زیبا (۱۳۸۲)، کارگردان: اصغر فرهادی
  3. چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)، کارگردان: اصغر فرهادی
  4. کنعان (۱۳۸۶)، کارگردان: مانی حقیقی
  5. شیرین (۱۳۸۷)، کارگردان: عباس کیارستمی
  6. تردید (۱۳۸۷)، کارگردان: واروژ کریم مسیحی
  7. درباره اِلی (۱۳۸۷)، کارگردان: اصغر فرهادی
  8. زندگی با چشمان بسته (۱۳۸۸)، کارگردان: رسول صدرعاملی
  9. راز دشت تاران (۱۳۸۸)، کارگردانان: هاتف علیمردانی، محمد لطفعلی
  10. هر چی خدا بخواد (۱۳۸۹)، کارگردان: نوید میهن‌دوست
  11. انتهای خیابان هشتم (۱۳۹۰)، کارگردان: علیرضا امینی
  12. پذیرایی ساده (۱۳۹۰)، کارگردان: مانی حقیقی
  13. آسمان زرد کم عمق (۱۳۹۱)، کارگردان: بهرام توکلی
  14. زندگی مشترک آقای محمودی و بانو (۱۳۹۱)، کارگردان: روح اله حجازی
  15. مادر قلب اتمی (۱۳۹۲)، کارگردان: علی احمدزاده
  16. استراحت مطلق (۱۳۹۳)، کارگردان: عبدالرضا کاهانی
  17. فروشنده (۱۳۹۴)، کارگردان: اصغر فرهادی
ترانه علیدوستی و تیم فیلم فروشنده بر روی فرش قرمز جشنواره کن

ترانه علیدوستی و تیم فیلم فروشنده بر روی فرش قرمز جشنواره کن

ترانه علیدوستی و بازی در سریال و تلویزیون

تنها سریالی که خانم علیدوستی تاکنون بازی کرده است، سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی است که در سه فصل از سال ۹۳ تا ۹۷ تولید و در شبکه سینمای خانگی پخش شد.

این سریال همچون سریال قهوه تلخ مهران مدیری ، یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود. ترانه علیدوستی برای بازی در نقش شهرزاد، نامزد جوایزی از جمله بهترین بازیگر زن درام و سینما در جشنواره حافظ شد.

خانم علیدوستی علاقه‌ای به حضور در تلویزیون ندارد. او معتقد است تلویزیون آثار هنری را مجبور به جهت‌گیری بی‌مورد می‌کند.

علیدوستی و بازیگری تئاتر

خانم ترانه علیدوستی در کنار فعالیت خود در سینما، در تئاتر فنز (طرفداران)، به کارگردانی محمد رحمانیان در کنار بزرگانی همچون پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور بازی کرده است. همچنین در نمایش مانیفست چو به کارگردانی محمد رحمانیان به ایفای نقش پرداخته است.

ترانه و موسیقی

ترانه علیدوستی رویای خوانندگی اُپرا را داشت. از این رو در نوجوانی مدتی را در کلاس‌های موسیقی گذراند. کلارینت و پیانو دو سازی هستند که او در دنیای موسیقی برای خود انتخاب کرده بود.

تجربه صداپیشگی و دوبلوری

ترانه علیدوستی در انیمیشن جمشید و خورشید، صداپیشه نقش خورشید بوده است. ساخت این انیمیشن تاریخی به کارگردانی بهروز یغمائیان از سال ۱۳۸۱ کلید خورد و به مدت ۴ سال طول کشید. اما متاسفانه به مدت ۱۰ سال نتوانست مجوز اکران بگیرد. هنرمندان به نامی همچون چنگیز جلیلوند، پرویز پرستویی، ثریا قاسمی، حبیب رضایی، امین حیایی و رامبد جوان در کنار ترانه علیدوستی ، صداپیشگی این انیمیشن زیبا را انجام داده‌اند.

ترانه علیدوستی و داوری جشنواره‌ها

خانم بازیگر خوش اخلاق و هنرمند ما، داوری برخی از جشنواره‌های خارجی را نیز در کارنامه خود دارد.

  • جشنواره فیلم هانوی ویتنام در سال ۲۰۱۲
  • جشنواره فیلم وزول فرانسه در سال ۲۰۱۴
  • جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ژاپن در سال ۲۰۱۸

ترانه علیدوستی و علاقمندی‌هایش

گذشته از بازیگری که حرفه اوست، به نقاشی علاقمند است. سبک سیاه قلم را دوست دارد و گاهی دست به قلم می‌شود. نویسندگی هم از جمله علایق اوست. داستان‌های کوتاهی از وی در برخی مجلات به چاپ رسیده است.

علاقه و استعداد ترانه خانم در نقاشی و شاعری را، در این تصویر زیرخاکی که در کودکی با نام هنری مصطفی رحماندوست برای مادربزرگ عزیزش امضا کرده ببینید:

شعر و نقاشی دوران کودکی خانم ترانه علیدوستی

علیدوستی کتاب‌خوان قهاری است. از بین نویسندگانی که آثارشان را با علاقه دنبال می‌کند می‌توان به جومپا لاهیری، اورهان پاموک، جعفر مدرس صادقی و ابراهیم گلستان اشاره کرد.

به رابرت دنیرو علاقمند است و دوست دارد بازی در کنار او را تجربه کند.

سریال‌های بازی تاج و تخت و بریکینگ بد از سریال‌های آمریکایی مورد علاقه ترانه علیدوستی است که با علاقه آنها را دنبال کرده است.

۲۵ سریال موفق تلویزیونی آمریکایی از سال ۲۰۰۰ تاکنون

جنجال بر سر تاتوی ترانه علیدوستی فمینیست

پس از اینکه در نشست خبری عوامل فیلم فروشنده، طرح تاتوی ساعد ترانه علیدوستی توسط دوربین‌ها شکار شد، جنجال بر سر این علامت که نماد یکی از گروه‌های فمینیستی است به پا شد. خانم علیدوستی در واکنش به سروصدای رسانه‌ها در این خصوص، در دفاع از عقیده خود و لزوم برابری زن و مرد در اکانت توئیترش نوشت: بله من یک فمینیست هستم!

تاتوی ترانه علیدوستی و اعتقادش به فمینیسم

ترانه علیدوستی در فضای مجازی

در روزهای پخش سریال شهرزاد، عکسی با گریم متفاوت از او در فضای مجازی منتشر شد که خود در کپشن عکس نوشته بود: “گریم مادر فولادزره یا نامادری سیندرلا! از نشان دادن این عکس به کودکان امتناع کنید.” گرچه هیچ توضیح دیگری داده نشده، اما رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که حتما نقش بعدی خانم بازیگر، پس از درخشش در نقش شهرزاد، کاملا غافلگیرکننده خواهد بود.

ترانه علیدوستی با گریم متفاوت مادر فولاد زره

به نظر شما ترانه علیدوستی با آن چهره ساده و مظلوم، می‌تواند در نقشی تا این حد متفاوت، به خوبی بازی کند؟

علیدوستی این روزها صفحه‌ای در اینستاگرام دارد. اگر از علاقمندان او هستید و می‌خواهید از اخبار فعالیت‌هایش زودتر از دیگران مطلع شوید، حتما به پیج اینستاگرام ترانه علیدوستی سر بزنید.

با هم تعدادی از پست‌های جالب خانم ترانه علیدوستی را در صفحه شخصی‌شان ببینیم:

    عکس خنده‌دار لو رفته از ترانه علیدوستی!

 

بچه‌های ترانه علیدوستی در فیلم‌هایش

 

ترانه علیدوستی و علی نصیریان

 

مطالب خواندنی بیشتر:

۲۱ بازیگر زن ایرانی پرکار معرفی شدند

پنج نقش آفرینی ماندگار جمشید مشایخی

اسطوره سینمای صامت، چارلی چاپلین