یکی از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین رمزارزهای فعلی در سراسر جهان بیت‌کوین است. از سال ۲۰۰۹، بیت‌کوین دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. اما هنوز هم راز و رمزهای بسیار زیادی در مورد این ارز دیجیتال، نحوه اختراع و کارکرد آن وجود دارد؟ چه کسی برای اولین بار بیت‌کوین را به دنیای دیجیتال معرفی کرد؟ آیا بیت‌کوین توسط یک نفر ساخته و پرداخته شده است؟ ساتوشی ناکاموتو کیست؟ بیت کوین چیست ؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟ هدف از ارائه بیت کوین چیست ؟ در این نوشتار سعی داریم پاسخی برای تمامی این سوال‌ها پیدا کنیم، با وبلاگ مالتینا همراه باشید تا با دنیای شگفت‌انگیز بیت‌کوین بیشتر آشنا شویم.

راه اندازی وب سایت بیت کوین در سال ۲۰۰۸

در ماه آگوست سال ۲۰۰۸، بی سر و صدا وب سایت با دامنه Bitcoin.org به صورت آنلاین ثبت شد. دو ماه بعد، مقاله‌ای تحت عنوان « بیت‌کوین: یک سیستم الکترونیکی نقدی نظیر به نظیر» به لیست ایمیل مشترکین ارز دیجیتال ارسال شد. این مقاله نخستین رونمایی از چهره اسرار آمیز بیت‌کوین بود. تصویر ساتوشی ناکاموتو بر روی صفحه اصلی وب سایت برای همیشه نام وی را به دنیای ارز دیجیتال پیوند داد. اما هدف از تولید بیت کوین چیست؟

 ارز دیجیتال

بیت‌کوین از طریق نرم‌افزارهای کاملا مستقل بر اساس یک سیستم کاملا تصادفی و مبتنی بر قرعه‌کشی استخراج می‌گردد. در اصطلاح به افرادی که به دنبال استخراج بیت‌کوین هستند، ماینر گفته می‌شود. در کل ۲۱ میلیون سکه در سراسر جهان منتشر شده است که انتظار می‌رود در طول ۲۰ سال تمام این سکه‌ها توسط ماینرها استخراج شود. اما هدف از استخراج بیت کوین چیست ؟

بیشتر بخوانید: لجر نانو اس کیف پول سخت افزاری بیت کوین پشتیبانی از ۲۵ نوع ارز

هدف از توزیع و استخراج خط کدهای بیت‌کوین چیست ؟

مخترع بیت کوین کیست؟

«هال فینی» توسعه‌دهنده بازی‌های کنسول رایانه‌ای و از اعضای جنبش سایفرپانک از طریق ایمیل دریافت شده از سوی ناکاموتو با بیت‌کوین آشنا شد. وی یکی از نخستین طرفداران بیت‌کوین بود. در سال ۲۰۱۳، فینی در یکی از پست‌های وبلاگ خود ایده ارز غیرمتمرکز آنلاین مورد تحسین قرار می‌دهد. هنگامی که ناکاموتو خبر انتشار نرم‌افزارهای استخراج‌کننده بیت‌کوین را منتشر کرد، فینی پیشنهاد داد که استخراج اولین کوین‌ها را به وی بسپارند. در واقع در ۷۰ بلاک ۱۰ بیت‌کوین توزیع شده بود. ساتوشی به عنوان یک آزمون تست و خطا این پیشنهاد را پذیرفت.

فینی در مورد ارتباط و تعاملات خود با ناکاموتو این گونه بیان کرده است: «من با جوانی بسیار باهوش با رفتار کاملا صمیمانه از سرزمین ژاپن سر و کار داشتم. من در تمام طول زندگیم این شانس را داشته‌ام که افراد درخشان را شناسایی کنم و با آن‌ها کار کنم.» فینی هر گونه ادعایی را مبنی بر اختراع بیت‌کوین توسط خودش را به صراحت تکذیب کرده است.

ورود بیت‌کوین به دنیای ارز دیجیتال

متاسفانه در سال ۲۰۱۴، فینی بر اثر یک اختلال عصبی دژنراتیو ALS درگذشت. وی در یکی از آخرین پست‌های خود در تالار گفتگوی بیت‌کوین بیان کرده است که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو هنوز برایش مثل یک راز سر به مهر باقی مانده است. فینی می‌گوید که به شرکت در پروژه معرفی بیت‌کوین به دنیا افتخار می‌کند و حافظه پنهان بین‌کوین‌هایش در کیف پول آنلاین وی ذخیره خواهد شد و به عنوان بخشی از میراث او برای خانواده‌اش باقی خواهد ماند. وی امیدوار بود که میراث با ارزش برای وارثان خود به جای گذاشته بود. امروزه می‌دانیم که هر بیت کوین بیش از ۱۰ هزار دلار ارزش دارد.

در سال ۲۰۱۰، تعداد انگشت‌شماری از بازرگانان و تجار به جای ارزهای رایج روی به استفاده از بیت‌کوین آورند. اولین کالای ملموسی که با استفاده از رمزارز خریداری شد، پیتزا بود. امروزه تعداد بیت‌کوین‌هایی که با آن پیتزا خریداری شده بود، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

بیت کوین - دوقلوهای وینکلووس

رفته رفته، تعداد زیادی از علاقه‌مندان و نخبگان دنیای فناوری اقدام به خرید بیت‌کوین کردند. در سال ۲۰۱۲، کامرون و تایلر وینکلووس ۱۰ میلیون دلار بیت‌کوین خریداری کردند، در کمتر از یک سال سرمایه آن‌ها سه برابر شد. بر اساس برآوردهای انجام شده، دوقلوهای ویکنلووس مالکیت یک درصد از کل بیت‌کوین‌های موجود در سراسر دنیا را در اختیار دارند. به این ترتیب بیت کوین وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که درباره بلاک چین لازم است بدانید

بیت کوین چیست ؟

برای درک بهتر، اجازه دهید بدانیم منظور از اصطلاح بیت کوین چیست ؟ رمز ارز بیت‌کوین از دو کلمه جداگانه بیت و کوین تشکیل شده است، اگر اطلاعات داخل رایانه را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید، به اعداد صفر و یک خواهید رسید که در اصطلاح به هر کدام از آن بیت گفته می‌شود. کوین نیز کلمه انگلیسی معادل سکه است. اما بیت کوین به معنای سکه‌های ذخیره شده در کامپیوترهاست. این سکه‌ها فیزیکی نیستند و فقط در دنیای دیجیتال وجود دارند. به همین دلیل است که به بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده معمولا ارز دیجیتال گفته می‌شود.

بیت کوین - ارز دیجیتال

نقش بیت کوین چیست ؟

در دنیای اقتصاد سه دسته از افراد وجود دارند: تولید کننده، مصرف کننده و واسطه. معمولا واسطه بخش بزرگی از پول تولید کننده را به خود اختصاص می‌دهد. بیت‌کوین به منظور حدف انواع واسطه‌های بانکی اختراع شد. برای مثال فرض کنید می‌خواهید ۵۰۰۰ دلار برای دوست خود در انگلستان بفرستید، عمل انتقال پول باید از طریق سیستم بانکی مبدا و مقصد انجام شود، اصولا لازم است برای پردازش این فرآیند هزینه‌ای پرداخت شود، بنابراین دوست شما در اتمام فرآیند و برداشت پول باید کارمزد بانک را پرداخت کند.

حال که می‌دانیم بیت کوین چیست، بهتر است با کاربرد آن نیز بیشتر آشنا شویم. صرف نظر از کارمزد و هزینه‌های اضافی، داده‌ و اطلاعات مربوط به هر مشتری است که در پایگاه داده بانک‌ها ذخیره می‌شود، در صورت هک شدن سیستم بانکی حریم خصوصی تعداد زیادی از افراد به خطر می‌افتد. به همین دلیل درک نحوه کار بیت‌کوین از اهمیت وافری برخوردار است. برای رفع تمام این مشکلات، سیستم ارزی غیرمتمرکز پیشنهاد شد که تحت نظارت هیچ نهاد و واحد دولتی یا غیر دولتی نیست.

بیت‌کوین تحت اختیار هیچ نهادی نیست. بدین معنا که هیچ کدام از بانک‌ها، پی‌پال یا دولت نمی‌تواند حساب کاربری شما را بلوکه کنند. عالی نیست؟ اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟ برای آشنایی با نحوه کار بیت‌کوین با پست‌های وبلاگ مالتینا همراه باشید.