مایکل فورزانو می‌گوید یک نقشه ذهنی قوی از ساختار کد دارد که این ویژگی باعث می شود به همکارانش در وبسایت آمازون کمک ‌کند.

بسیاری از ما اگر چشمانمان را ببندیم از انجام دادن بسیاری از کار های ابتدایی مانند راه رفتن عاجز خواهیم بود اما فورزانو کسی است که علیرغم نابینایی مادرزادی توانسته برنامه نویسی را یاد بگیرد و اکنون در سن ۲۶ سالگی از برنامه نویسان شرکت بزرگ آمازون باشد.

مایکل می گوید دوست ‌دارد که به همکارانش کمک‌کند. او احساس می‌کند که کد نویسی در وبسایت آمازون جایگاه مناسبی برای او است و از این موضوع لذت می‌برد.او می گوید من نه تنها در آمازون بلکه باید در کل زندگی توانایی‌های خودم را اثبات کنم. افرادی که اینجا هستند ذهن‌های باز و رو به رشدی دارند.

فورزانو از بدو تولد و به دلیل یک بیماری ژنتیک مادرزاد به نامNorrie  نابینا بوده است. فورزانو می‌گوید: به جز موضوع نابینایی، من دوران کودکی کاملا نرمالی را پشت سر گذاشتم. پدر و مادرم همواره تلاش می‌کردند تا من بتوانم کارهایی که افراد بینا می‌توانند، انجام دهند را انجام ‌بدهم.

از ۵ سالگی میزان شنوایی فورزانو کم می‌شود و به ناچار برای شنیدن از سمعک استفاده می‌کند. در دوران نوجوانی، فورزانو به بازی‌های صوتی علاقمند می‌شود و به این فکر می‌افتد که چگونه این بازی‌ها را برنامه نویسی  کند. او به دانشگاه بینگهمتون رفت و در آنجا در گروه موسیقی pep  ساکسیفون نواخت و توانست در رشته علوم کامپیوتر مدرک لیسانس بگیرد.

پس از پایان دانشگاه او در مصاحبه‌ای کاری شرکت می‌کند تا در آمازون به عنوان مهندس نرم ‌افزار شروع به کار کند. او بلافاصله پس از ورود به اتاق مصاحبه اعلام می‌کند که نابینا است اما با استفاده از کدی که روی لپ تاپ می‌نویسد، می‌تواند مصاحبه کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد.

فورزانو می‌گوید: یادم می‌آید وقتی به مادرم گفتم توانستم یک فرصت شغلی به دست بیاورم، فورا پشت تلفن شروع به اشک ریختن کرد.

در وبسایت آمازون، فورزانو کدهایی می‌نویسد که به تیم‌های فروش کمک می‌کند تا این امکان را در اختیار افراد معلول قرار دهد که خرید راحت‌تری از وبسایت آمازون داشته ‌باشند.

وبسایت آمازون

در حال حاضر فورزانو به همراه سگش دلتا، در مرکز سیاتل زندگی می‌کند.

وبسایت آمازون و سگ‌هایی در نقش کارمند در یک جهش بزرگ فرهنگی

اریک وانگ دوست و همکار فورزانو که یک مهندس نرم افزار است می‌گوید فورزانو حتی از من (که بینا هستم) سریع‌تر کد می‌نویسد و کد می‌خواند. به نظر می‌رسد که او در زمینه کد نویسی و کد خوانی قدرتی فرا طبیعی دارد.

مایکل فورزانو می‌گوید  یک نقشه ذهنی قوی از ساختار کد دارد که اجازه می‌دهد به همکارانش کمک ‌کند.

او همچنین می‌گوید: من بسیار خوش شانسم که اینجا در آمازون هستم و می‌توانم مانند بقیه افراد یک زندگی طبیعی داشته‌ باشم. نابینایی نتوانسته من را شکست ‌دهد بلکه باعث ‌شده اراده‌ام نه تنها ضعیف نشود بلکه تقویت شود.

فورزانو با لپ تاپی کار می‌کند که دارای نرم ‌افزار خواندن صفحه نمایش است که می‌تواند تمامی قسمت‌های مختلف صفحه نمایش را به صورت صوتی بخواند.

فورزانو می‌گوید: از نظر من تمامی افراد نابینا باید از کارهایی که من انجام داده‌ام، مطلع شوند. قطعا افراد نابینای زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که توانایی‌های بسیار زیادی دارند و می‌توانند در طول زندگی خود به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. من تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا به عنوان یک الگو برای تمام نابینایان جهان باشم.

 

وبسایت آمازون

نحوه علاقه ‌مند شدن به کامپیوتر

در مورد علاقه ‌مند شدن به کامپیوتر باید بگوییم من زمانی که به دبیرستان می‌رفتم به کامپیوتر علاقه‌مند شدم. من به صورت آنلاین با گروهی از افراد نابینا آشنا شدم که برخی از آن‌ها توسعه دهنده بودند، من به این کار به چشم سرگرمی نگاه می‌کردم. اما یکی از آن‌ها من را با برنامه نویسی، مخصوصا برنامه نویسی بازی‌ها آشنا کرد.

من به برنامه نویسی بازی‌های صوتی خیلی علاقه ‌مند شدم، بازی‌های صوتی بازی‌هایی هستند که از افکت‌های صوتی استفاده می‌کند و با صفحه کلید کنترل می‌شود و به نابینایان اجازه بازی می‌دهد. من با ایشان که یک توسعه دهنده بازی بودند، آشنا شدم و ایشان من را با برنامه ‌نویسی بازی‌ها آشنا کرد و سپس من هم از آن استقبال ‌کردم.

مصاحبه شغلی در وبسایت آمازون

در مورد مصاحبه شغلی در وبسایت آمازون باید بگویم من درخواستم را فرستادم. در کمپی که در نظر گرفته شده ‌بود مصاحبه دادم. چند فرد توسعه دهنده از من مصاحبه گرفتند. نیازی نبود که من اعلام کنم نابینا هستم اما به محض ورود به اتاق مصاحبه لپ تاپم را بیرون آوردم و گفتم سلام من نابینا هستم، می‌توانم به جای استفاده از تخته ‌سفید ، کدها را روی لپ تاپ بنویسم؟ آن‌ها گفتند بله مشکلی نیست. من کارم را انجام دادم و بعد آن‌ها به من پیشنهاد دادند که برای ادامه همکاری به سیاتل بیایم. پدر و مادرم خیلی خوشحال شدند. یادم می‌آید زمانی که به مادرم گفتم توانستم یک فرصت شغلی به دست بیاورم از شدت خوشحالی پشت تلفن به گریه افتاد و اشک های شوق صورت او را پر کرده بود.

A born blind man works as a software engineer at Amazon - GIGAZINE

کد نویسی در آمازون

درباره کد نویسی نیز بهتر است بگویم من در وبسایت آمازون با تیم Retail Accessibility  کار می‌کنم. ما ابزارهایی ایجاد می‌کنیم تا به دیگر تیم‌ها کمک کنیم که بتوانند محصولات خود را به گونه‌ای عرضه ‌کنند که حتی افراد معلول هم بتوانند به راحتی از آن‌ها برای خرید استفاده کنند. در بسیار از مواقع همکارانم از من می‌خواهند که در حل یک مشکل به آن‌ها کمک کنم، زیرا من یک نقشه ذهنی قوی از ساختار کد دارم و به طور کلی با سیستم‌ها و ساختارها و جایگاه مولفه‌های هر ساختار آشنایی دارم.

من تمام این‌ها را در ذهنم دارم و می‌توانم به دیگران بگویم فلان چیز چگونه کار می‌کند، فلان چیز جایش کجاست. بیشتر همکاران من عادت به استفاده از تخته سفید و کشیدن نمودار دارند که بسیار طبیعی است، زیرا آن‌ها مبتنی بر قدرت بینایی خود مسائل مربوط به کدنویسی را یاد گرفته‌اند، اما من هیچ وقت از قدرت بینایی برخوردار نبوده‌ام و به همین خاطر تصور می‌کنم، این قدرت ذهن من است که باعث می‌شود بدون نیاز به دیدن، مسائل مختلف را یاد بگیرم.

منبع:

aboutamazon