باندلینگ در اصطلاح به معنی ارائه چند محصول یا خدمات به همراه هم است.  چند سال قبل باندلینگ به صورت ناقص در کشورمان انجام شد و پس از آن اپراتورها به سراغ آن نرفتند برای همین می توان گفت:

باندلینگ موضوع فراموش شده بازار موبایل ایران

 

موبایل های تحت قرارداد

باندلیگ چیست؟

باندلینگ در دنیای موبایل به معنی ارائه تلفن همراه و بسته‌های خدماتی توسط اپراتور است. در باندلینگ شرکت سازنده موبایل خود را برای عرضه در اختیار اپراتور قرار داده و فروش توسط اپراتور انجام می‌شود. در این حالت سازنده لوگوی اپراتور را روی موبایل حک کرده  و اپلیکیشن های خاص همان اپراتور را روی موبایل نصب می‌کند و اپراتور نیز موبایل را با قرارداد در اختیار مشتری قرار می‌دهد. در بعضی حالات اپراتور نام تجاری خاص خود را برای موبایل انتخاب می‌کند. مانند سری droid  و سری   Z force موتورولا که اختصاصاً برای اپراتور ورایزن توسعه داده شد.

اهمیت باندلینگ:

در باندلینگ مشتری اپراتور و سازنده تعاملی نزدیک با هم دارند. سازنده تولیدات خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار اپراتور قرار می‌دهد. اپراتور اپ های خاص خود را روی موبایل نصب کرده و سپس از طریق قرارداد در اختیار مشتری می‌گذارد. موبایل‌هایی که باندلینگ می‌شوند به اصطلاح lock شده تا صرفاً با سیم‌کارت همان اپراتور کار کنند و در صورت استفاده از سیم‌کارت دیگر اپراتورها دستگاه قفل می‌شود. البته پس از اتمام قرارداد گوشی از حالت Lock خارج شده و دستگاه متعلق به خودتان خواهد بود.

در بعضی قراردادها موبایل پس از اتمام قرارداد به اپراتور تحویل داده می‌شود و اپراتور نیز مدل جدیدتری در اختیار مشتری می‌گذارد.

موبایل های تحت قرارداد ورایزن

در زمانی که بیشتر پرچمدارها قیمتی نزدیک به ۱۰۰۰ دلار دارند و قیمت میانرده ها نیز افزایش یافته (‌در بازار موبایل کشور ما این افزایش قیمت بسیار مشهود تر است. ) مشتری می‌تواند یک موبایل جدید را با قراردادی که نیاز به خالی کردن حساب بانکی نیز نداشته باشد بخرد. باندلینگ معامله ای برد برد برای مشتری،  تولیدکننده و اپراتور است. اپراتور خدمات خود را به صورت انحصاری در اختیار مشتری قرار می‌دهد. تولید کننده موبایل های تولیدی خود را راحت‌تر و با هزینه تبلیغات کمتری به فروش می‌رساند و مشتری نیز بدون خالی کردن حساب بانکی خود می‌تواند از جدیدترین تولیدات بازار پر شتاب موبایل استفاده کند.

موبایل های تحت قرارداد

برای مثال مشترکان Verizon می‌توانند یک +Galaxy S10 را با ماهیانه ۴۲ دلار، moto Z3 را ماهیانه ۱۰ دلار خریداری کنند. موبایل های متنوع با قیمت های مناسب ویژگی باندلینگ در اپراتورهای جهانیست. ( اگر شما بخواهید از سیمکارت ورایزن روی موبایلتان استفاده کنید علاوه بر سیمکارت رایگان، ۲۵۰ دلار نیز دریافت می‌کنید.)

اسپرینت نیز بسته های جالبی برای مشترکانش ارائه می‌کند. شما می‌توانید با ۲۸۸ دلار یک گلکسی نوت ۸ یا ال جی وی ۴۰ را تحت قرارداد خریداری کنید و پس از اتمام قرارداد آنرا تحویل داده و مدل جدیدتر را دریافت نمایید.

تجربه های ناموفق گذشته:

اپراتورهای موبایل منابع اقتصادی لازم برای اجرای این طرح را دارند و با توجه به بازار گسترده موبایل و جامعه چند ده میلیونی سیم‌کارت داران کشور و تمایل بیشتر افراد جامعه برای خرید اقساطی اجناس، پیش‌بینی می‌شود استقبال مناسبی از باندلینگ به عمل آید. البته در صورتی که خود اپراتورها نیز به اندازه کافی برای آگاهی مردم درباره باندلینگ و مزایای آن تلاش نمایند.

ایرانسل و همراه اول به عنوان دو اپراتور بزرگ ایران به صورت کوتاه، ضعیف و مقطعی باندلینگ را اجرا کردند. در اولین تلاش، همراه اول با همکاری سامسونگ، چند مدل از گلکسی های پایین رده زا انتخاب کرد. انتخاب همراه اول بسیار بد بود چون قشر جوان به دنبال دستگاه‌های قدرتمند، با طراحی روز بودند برای همین فاز اول باندلینگ همراه اول اقبال چندانی نداشت. اشکال دوم این طرح، پرداخت یک جای هزینه سیم‌کارت و موبایل بود که با اصل باندلینگ منافات داشت.

در فاز دوم همراه اول به سراغ نمایندگی شیائومی در ایران رفت و چند مدل از گوشی‌های شیائومی را انتخاب کرد. می ۴ و redmi note 2 و redmi 2 موبایل‌های انتخاب شده بودند. همراه اول  بازهم  همان خطای فاز اول را تکرار کرد. همراه اول بازهم موبایل‌هایی را انتخاب کرد که مد نظر قشر جوان نبودند چون چند سال از ساخت آن‌ها می‌گذشت.

باندلینگ موبایل

پس از این اقدام همراه اول، ایرانسل نیز برای جا نماندن از قافله سرویس فروش اقساطی خود را آغاز کرد البته با چندین تفاوت با همراه اول. همراه اول هزینه باندلینگ را طی یک سال از مشترک دریافت میکرد اما ایرانسل در سه ماه و با سه فقره چک!!

فروش قسطی ایرانسل
همراه اول در دوبار تلاش برای اجرای ناقص باندلینگ سراغ پرچمداران نرفته بود اما ایرانسل خانواده S7 سامسونگ را برگزید. انتخابی که در وهله اول انتخاب خوبی یه نظر می رسید.
البته این انتخاب چندان کم هزینه نبود. با مقایسه قیمت پرچمدار سامسونگ در زمان اجرای طرح در بازار مشاهده می شود که ایرانسل برای فروش قسطی سه ماهه خود ۲۸۰ هزار تومان اضافه از مشتریانش دریافت می‌کرد. که باتوجه به وضعیت بازار در آن زمان هزینه گزافی بود.

بزرگترین نقص وارده به باندلینگ اجرا شده توسط اپراتورهای کشورمان، محدود بودن آن بود. همراه اول طرح را فقط به پیش شماره های ۱ تا ۵  ساکن تهران محدود کرد. ایرانسل علاوه بر محدودیت مکان، صرفا برای مشترکین تهران، محدودیت زمانی را نیز اعمال کرد و فروش اقساطی را فقط در ۳ ماه و با سه فقره چک انجام می‌داد.

پس از نتیجه ناموفق سه باندلینگ ناقص می توان گفت که این امر توسط اپراتورها به دست فراموشی سپرده شده است. با این حال سه اپراتور بزرگ موبایل کشور می توانند باندلینگ را با دید بهتر و عبرت گرفتن از تجارب ناقص قبل، مجددا احیا کنند.

برای این کار بهتر است نواقص قبلی را رفع کنند. یعنی اینکه :

  1. طرح را به صورت کشوری و برای همه اجرا نمایند.
  2. دستگاه هایی مناسب با طراحی روز و مناسب قشر جوان برای باندلینگ انتخاب شود.
  3. شزایطی منعطف و با تعداد اقساط همانند سایر اپراتورهای مطرح دنیا برای مشتریان فراهم کنند.

وزیر ارتباطات نیز چندین بار بر اهمیت باندلینگ تاکید کرده است. در صورت اجرای درست و کارشناسی شده باندلینگ می توان بدون خالی کردن حساب بانکی تان یک پرچمدار را خریداری کنید. چیزی که اکنون برای بیشتر جامعه شبیه به یک آرزو شده است.