ماه‌های متمادی است که شایعات زیادی در خصوص ترکیب آیفون جدید اپل برای سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی آیفون ۱۲ به گوش می‌رسد. اما اکنون به نظر می‌آید که آیفون ۱۲ چیزی شبیه به همان آیفون ۱۱ است و نباید انتظار ترکیبی جدید و هیجان انگیز را داشته باشیم. منابع مطمئن، اطلاعات کاملی از چگونگی و مشخصات این گوشی ارائه کرده‌اند که البته کمابیش در تناقض با یکدیگر نیز هستند. در آخرین اخبار مربوط به گوشی تلفن آیفون ۱۲، می‌خوانیم که این گوشی هوشمند تراز اول از دوربین چهارگانه بهره‌مند شده و این احتمالا باید نقطه قوت و اتکای آن باشد. اگر علاقه‌مند به دنبال کردن اخبار روز و جدید مربوط به این گوشی هوشمند جدید برند اپل هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

آیفون ۱۲ اپل

با این همه باید دید که آیفون ۱۲ تا چه اندازه به آیفون ۱۱ شبیه است؟ در این خصوص شنیده‌ها حاکی از آن است که این دو آن قدرها نیز یکسان‌سازی نشده‌اند، اما به اندازه کافی نزدیک به هم هستند. گزارش منتشر شده توسط وب سایت اوتاکارا ژاپنی حاکی از آن است که آیفون ۱۲ دارای شاسی فلزی بسیار شبیه به آیفون ۱۱ خواهد بود و تنها حاشیه‌های آن کمی متفاوت و خمیده شده‌اند. البته در این نشریه منبع اطلاعات درز پیدا کرده، ناشناس اعلام شده است و مشخص نیست تا چه اندازه می‌توان نسبت به صحت این اطلاعات اطمینان داشت. از طرفی تجربه ثابت کرده است که معمولا اطلاعات درز پیدا کرده در خصوص محصولات جدیدی که قرار است به بازار عرضه شوند، بسیار نزدیک و مطابق با واقعیت آن‌ها هستند.

به نظر می‌رسد که این گزارش جدید با شایعاتی که قبلا از سوی تحلیلگر اپل مینگ چی کو، شنیده بودیم؛ مغایرت جدی دارد. طی چند ماه گذشته، کوو گفته بود که آیفون سال ۲۰۲۰ میلادی با طراحی کاملا جدیدی به بازار عرضه خواهد شد و تحولی مانند زمان ظهور آیفون ۴ را نشان می‌دهد. همین طور وی به لبه‌های مربعی به جای طرح خمیده‌ای که اکنون در گوشی هوشمند آیفون ۱۱ فعلی می‌بینیم، اشاره کرده بود.

آیفون 12

 

البته در کنار شایعات ضد و نقیضی که درباره این گوشی شنیده‌ایم، یک گزارش یکسان وجود دارد که از سوی مک اوتاکارا نیز تائید شده است: آیفون ۱۲ در چهار مدل و اندازه صفحه نمایش مختلف عرضه خواهد شد؛ یک گوشی با صفحه نمایش ۵.۴ اینچی، دو گوشی با صفحه نمایش ۶.۱ اینچی و نیز یک گوشی با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی. همه آن‌ها نیز دارای صفحه نمایش OLED خواهند بود. بنابراین بزرگترین آیفون ۱۲ که شاید بتوانیم از هم اکنون آن را iPhone 12 Pro Max بنامیم، بلندتر و باریک‌تر از آیفون ۱۱ پرو مکس فعلی خواهد بود.

آیفون ۱۲ پرو در رنگ‌های جدید

شایعات جدید دیگر که در هفته گذشته در خصوص آیفون ۱۲ منتشر شده است، به رنگ‌های جدید پرچم‌دار ۲۰۲۰ اپل می‌پردازد. رنگ جدیدی که در این محصولات نوید داده شده، سرمه‌ای Navy Blue است و به نظر می‌رسد که فوق العاده زیبا و مسحور کننده باشد. (البته گفته می‌شود که این رنگ را به نام Phantom Blue باید در محصول جدید اپل دنبال کنیم.)

پتنت جدید اپل در iPhone 12

کمی پیش اپل پتنت جدید خود یعنی نمایشگر اولد با حسگر داخلی را به ثبت رساند. این پتنت جدید در حسگر اثر انگشت صفحه نمایش اپل جای داشته و می‌تواند اثر انگشت مرطوب و خیس و نور محیطی را آنالیز کند. باید منتظر ماند و دید آیا اپل از این پتنت جدید در آیفون ۱۲ سال ۲۰۲۰ میلادی استفاده کرده است یا خیر!

در تصاویر احتمالی منتشر شده از آیفون ۱۲، صفحه نمایش مستطیل شکل آن، فاقد ناچ بوده و دوربین سلفی نیز در حاشیه بالایی آن دیده نمی‌شود. دکمه پاور و صدا در جای همیشگی خود و در لبه کناری گوشی هستند.

[hot_posts]همین طور بخوانید: ۱۰ گوشی موبایل smart که در ۲۰۱۹ تحولی در دنیای موبایل ایجاد کردند

دوربین چهارگانه iPhone 12

همین طور طبق چیزی که تحلیل‌گرهای شرکت Barclays در خصوص آیفون ۱۲ پیش بینی کرده‌اند، این گوشی باید از دوربینی چهارگانه با امکان نقشه‌سازی محیط، بهره‌مند باشد. به علاوه در این گوشی احتمالا شاهد دوربین زمان پرواز یا همان دوربین ToF خواهیم بود که از ویژگی‌های واقعیت افزوده برتری برخوردار است. (بهترین نمونه دوربین ToF در گوشی گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ دیده می‌شود که می‌توان به وسیله آن پرینت سه بعدی گرفت.)

باید دید که دوربین چهارگانه آیفون ۱۲، چطور می‌تواند دنیای دوربین‌های گوشی‌های تلفن همراه را متحول سازد و آیا کاربران از این مدل دوربین جدید اپل استقبال خواهند کرد یا خیر؟

در بعضی از اخبار درز پیدا کرده می‌خوانیم که دوربین چهارگانه آیفون جدید، به شکل سه دوربین پشت هم و یک دوربین موازی با آن‌ها خواهد بود. این طرح به نظر می‌رسد که به شکلی طرح تکمیل شده آیفون قبلی باشد و البته به گفته تحلیل‌گران کمی هم بدشکل و ناقص به نظر می‌رسد.

اما برخی از شایعات حاکی از آن است که دوربین چهارگانه این گوشی هوشمند جدید برند اپل، به شکل مربعی بوده و به ترتیب دوربین شمال غربی آن از نوع دوربین Wide، دوربین شمال شرقی، از نوع Ultra Wide و دوربین جنوب شرقی از نوع ToF و در نهایت دوربین جنوب غربی نیز Telephoto خواهد بود. به هر صورت امیدواریم که اپل این مدل مربعی شکل را انتخاب کرده باشد، زیرا علاوه بر کارایی بهتر، ظاهری جذاب‌تر نیز از خود به نمایش می‌گذارد و به نوعی مدرن‌تر به چشم می‌آید.

 

مشخصات فنی آیفون ۱۲ اپل

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، اخبار حاکی از آن هستند که گوشی اپل آیفون ۱۲ سال ۲۰۲۰ با رم ۶ گیگابایتی و دوربین ۴ گانه به بازار عرضه خواهد شد. همین طور قرار است این گوشی هوشمند و تراز اول، به اینترنت نسل جدید ۵G مجهز باشد. به این ترتیب که مودم به کار رفته در این محصول از نوع کوالکام X55 5G با پشتیبانی از mmWave 5G است.البته به روایتی نیز اپل برای معرفی یک گوشی هوشمند با تکنولوژی اینترنت ۵G چندان عجله‌ای ندارد و احتمالا تا سال ۲۰۲۵ میلادی، چنین محصولی را رونمایی نخواهد کرد. معمولا اپل کمپانی نیست که عجله‌ای برای حرکت در سیر و جریان به راه افتاده تکنولوژی داشته باشد و ترجیح می‌دهد قبل از آن تکنولوژی نوظهور دیگری را کامل کند.

تغییرات سیستم تشخیص چهره آن، طبق خبرهای درز پیدا کرده؛ تشخیص چهره را از فاصله ۹۰ سانتی‌متری میسر خواهد ساخت. چنان چه می‌دانید در مدل‌های قبلی این فاصله بین ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر بوده است و در صورتی که خبر منتشر شده صحت داشته باشد، گام بزرگی در تحول سیستم تشخیص چهره محصولات اپل محسوب خواهد شد.

تشخیص چهره اپل

کابل شارژ آیفون ۱۲؛ لایتنینگ یا تایپ سی؟

علی رغم این که اتحادیه اروپا در دهه گذشته اخیرا خواستار یکسان سازی کابل شارژهای تمام گوشی‌ها شده بود تا از هدر رفت منابع کاسته شود، شرکت اپل تمام قد مقابل این خواسته ایستاده و چنین تصمیمی را مخالف نوآوری دانست. اما در نهایت تنها ۴۰ رای مخالف در مقابل ۵۸۲ رای موافق داده شده و قانون یکسان سازی کابل شارژها در اروپا به تصویب رسید. بنابراین شمار بالای کابل شارژهای گوناگون، محدود شده و در حال حاضر تنها سه نوع کابل شارژ تایپ سی یو اس بی، میکرو یو اس بی و لایتنینگ (اپل) را داریم.

اما با این وجود کمپانی اپل همچنان به مخالفت‌های خود ادامه داده و در مقابل پروژه یکسان سازی کابل شارژها سر خم نکرده است. اما بر اساس گزارشی که اخیرا مینگ چی کو تحلیلگر ارشد TF Securities منتشر ساخته است، اپل احتمالا کابل لایتنینگ را در آیفون‌های سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خود کنار خواهد گذاشت و دستگاه‌ها به سمت شارژ بی‌سیم برده می‌شوند.

کو، تحلیلگر برتر اپل نوشت: “حذف کابل لایتنینگ به همراه سایر به روز رسانی‌ها، باعث افزایش فروش محصولات اپل شده و کابران نیز می‌توانند یک تجربه شارژ کاملا بی‌سیم را داشته باشند.”

گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد کابل لایتنینگ را به نفع کانکتو Type-C یو اس بی که در حال حاضر به صورت گسترده مورد استفاده قرار دارد، کنار بگذارد. با این حال اپل همچنان درگاه‌های لایتنینگ را در جدیدترین آیفون‌های خود یعنی iPhone 11، iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max که پیشتر معرفی شده‌اند، به کار برد. اما از طرفی اپل شروع به تعبیه اتصال تایپ سی در برخی از محصولات خود چون آیپد پرو کرده و آیفون‌های جدید نیز قرار است از شارژ سریع اپل پشتیبانی کرده و در مدت ۳۰ دقیقه به اندازه ۵۰ درصد شارژ شوند.

بنابراین احتمال آن می‌رود که در آیفون جدید اپل یعنی آیفون ۱۲، شاهد رابط تایپ سی باشیم و کابل‌های قدیمی آیفون برای این محصول کارایی نخواهند داشت. البته باز باید منتظر ماند و دید کدام عقیده مدیران اپل؛ یعنی وفاداری به ساختار لایتنینگ یا خروج به نفع یکسان سازی کابل‌های شارژ، پیروز این میدان خواهد شد.

سخن پایانی

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید پس از رونمایی گوشی هوشمند آیفون ۱۲ اپل، کدام یک از پیش بینی‌های فوق منطبق بر واقعیت بوده و کدام یک مغایر هستند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد که اپل با رونمایی از محصول جدید خود، پیش بینی فروش فوق العاده‌ای داشته و برنامه آن برای رکورد فروش‌های قبلی چیده شده باشد، تا جایی که مینگ چی کو که از آنالیزورهای مطرح کمپانی اپل است، می‌گوید که آیفون ۱۲ اپل فروش ۸۵ میلیونی را پشت سر خواهد گذاشت. نظر شما چیست و موفقیت یا عدم موفقیت این محصول را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

منبع: cnbc ، cnet