در جنوبی‌ترین قسمت این سیاره آبی، یکی از عظیم‌ترین و مرموزترین سرزمین‌های جهان، قلمرو منجمد قطب جنوب قرار دارد. این گستره یخی با بیش از ۱۴ میلیون کیلومتر مربع وسعت، پنجمین قاره بزرگ جهان است. این موقعیت جغرافیایی سبب می‌شود در اکثر اوقات سال دمای زیر صفر در آن‌جا حاکم باشد. سردترین مکان روی زمین، یک تپه در قطب جنوب است، که دما به زیر ۹۲.۵- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. گرم‌ترین دمایی که در بزرگ‌ترین بیابان سرد دنیا ثبت شده است، ۱۴.۵ درجه سانتی‌گراد است. این بیابان سرد دارای زیبایی‌هایی است که در دنیا نظیر ندارد، حیات‌وحش خاصی که با وجود سخت بودن شرایط زندگی در قطب با آن سازگای پیدا کرده‌اند، که به خاص بودن قطب جنوب اضافه می‌کند.

در این مقاله عجایبی از این قاره‌ی مرموز و شگفت‌انگیر به شما ارائه می‌دهیم. با مالتینا بلاگ همراه ما باشید.

۱) دریاچه‌های زیر‌زمینی

تصور چیزی در زیر لایه‌های ضخیم یخ در قطب جنوب دشوار است. با این وجود دانشمندان تعدادی دریاچه زیرزمینی را در سال ۱۹۷۰ کشف کرده‌اند.

تخمین زده می‌شود در مناطقی که مورد اکتشاف قرار گرفته‌اند، حدود ۴۰۰ دریاچه در زیر یخ قرار گرفته است. دانشمندان معتقدند این دریاچه‌ها پس از جدایی قطب جنوب از ابر قاره باستان تشکیل شده‌اند.

دریاچه وستوک (Vostok) که در دهه ۹۰ توسط دانشمندان روسی کشف شد، بزرگ‌ترین دریاچه زیر یخ در قطب جنوب است. این دریاچه همچنین سومین دریاچه بزرگ جهان است، که در زیر ۳.۵ کیلومتر یخ قرار دارد. دانشمندان برای استخراج نمونه‌ای از آب دریاچه، حفره‌هایی به داخل یخ زده‌اند که یک نمونه نشان داد که درجه این آب در حدود -۳ درجه سانتیگراد است. با وجود اینکه بیش از ۲۰ میلیون سال پیش توسط یخ پوشانده شده بود.در سال ۲۰۱۴، دانشمندان یک سیستم زیست‌محیطی متنوع و فعال از میکرو ارگانیسم‌ها کشف کردند، این گونه‌های باورنکردنی میلیون‌ها سال بدون نور خورشید و هوای تازه و شرایط سخت زندگی در قطب، به زندگی خود ادامه داده‌اند و برای تولید انرژی رشد خود از متان و آمونیوم استفاده می‌کنند.

۲) آبشار‌های خونی

در دره‌ی خشک مک‌موردو، یک آبشار ۵ طبقه به رنگ قرمز به دریاچه‌ی بانی (Booney) می‌ریزد که به عجایب زندگی در قطب می‌افزاید. در نظر اول به نظر می‌رسدکه ردی از خون به دریاچه ریخته می‌شود، دانشمندان اکنون علت این موضوع را یافته‌اند.

آبشار خون قطب جنوب

آبی که این آبشار را تغذیه می‌کند، در حدود ۴۰۰ متر زیر یخچال‌هایی است که روی آن قرار گرفته است. با گذشت زمان آب محفوظ شده شور‌تر می‌شود تا به سه برابری شوری آب دریاچه می‌رسد. که به علت این شوری آب نمی‌تواند یخ بزند. همچنین این آب شور مملوء از آهن است، که مدت طولانی با نور خورشید و اکسیژن تماس نداشته است. در حالی که این آب غنی از آهن از شکافی از سطح یخچال بیرون می‌زند، با تماس با هوا و نور خورشید، آهن موجود در آن اکسید می‌شود که در نهایت آب این آبشار‌ها را به رنگ سرخ تیره تغییر می‌دهد که منظره‌ای زیبا و در عین حال ترسناک ایجاد ‌می‌کند.

۳) حیات وحش،جریان زندگی در قطب

قطب جنوب یک صحرای بایر و یخی است که باران بسیار کم، وزش باد شدید و سردترین دمای زمین را دارد. با وجود شرایط سخت زندگی در قطب، حیات‌وحش بی‌نظیری نیز در آن حریان دارد. حداقل ۱۵ گونه از نهنگ‌ها در آب‌های قطب جنوب یافت می‌شوند، از نهنگ‌های کوهان‌دار تا نهنگ‌های بزرگ آبی و نهنگ‌های‌ قاتل که منظره خیره کننده‌ای ایجاد می‌کنند. جدای از نهنگ‌ها، می‌توان به  فک‌ها، شیر‌های‌دریایی، پنگوئن‌ها و پرندگان اشاره کرد.همچنین موجودات شگفت‌انگیزی که دانشمندان اکنون در زیر لایه‌های یخ یافتند که با شرایط سخت به زندگی خود ادامه داده و ویژگی‌های نادری دارند.

بر خلاف تصور عمومی در قطب جنوب خرس قطبی یافت نمی شود. برای دیدن آنها باید سری به قطب شمال بزنید !

۴) چشمه‌های آب گرم

احتمالاً آخرین مکانی که انتظار دارید چشمه‌های آب گرم را در آن پیدا کنید، قطب جنوب باشد. اما بله، در قطب جنوب چشمه‌های آب گرم وجود دارد.!

در یکی از جزیره‌های موجود در قطب جنوب، کل جزیره یک آتشفشان فعال است. که به شما اجازه می‌دهد، در آب‌های گرم شده به وسیله‌ی آتش‌فشان غوطه‌ور شوید. تنها مکانی است که می‌توانید در اقیانوس قطب جنوب با آب گرم شده شنا کنید، که به تجربه‌‌های فوق‌العاده‌ زندگی در قطب اضافه می‌کند.

۵) آسمان قطب جنوب

یکی دیگر از عجایب زندگی در قطب، شفق‌های قطبی است. مناظری که در اثر نور‌های زیبا، در هنگام تاریکی شب ظاهر می‌شوند.  این نو‌ر‌های سورئال و درخشش سبز گونه، که پهنه‌ی آسمان شب را در آن مناطق پر می‌کند. منظره‌ای شگرف در بالای سر شما ایجاد می‌کند.
جدای از این نور‌های زیبا، آسمان آنجا به علت دور بودن از شهر‌ها و نور‌های مجازی و پاک بودن هوا بسیار واضح و زیباست و این باعث می‌شود، سالانه ستاره‌شناسان از سراسر دنیا به این مناطق برای رصد آسمان، سفر ‌کنند.

شفق‌های قطبی در آسمان قطب

۶) کوه‌های آتشفشانی

با وجود شرایط یخ‌بندان، قطب جنوب دارای تعداد زیادی آتشفشان است. در جزیره راس (Ross) چهار آتشفشان وجود دارد، اگرچه همه غیر فعال هستند. به جز کوه اربوس(Erebus)، که در ۳۰ سال گذشته فعالیت آتش‌فشانی آن افزایش یافته است.

کوه اربوس یک شگفتی طبیعی است. این کوه شامل ماگمای مایع و دریاچه‌های گدازه باستانی که حدود ۱.۳ میلیون سال در حال جوشیدن است. این جنوبی‌ترین آتش‌فشان فعال جهان و دومین آتش‌فشان بلند قطب جنوب، که از ارتفاع ۳۸۰۰ متری برخوردار است. دانشمندان اغلب به دلیل موقعیت دور و شرایط خطرناک آب و هوایی نمی‌توانند از کوه اربوس دیدن کنند. اگرچه تیمی از دانشمندان موفق به صعود در سال ۲۰۱۳ شدند. اکتشافات این دانشمندان، وجود موجودات زنده میکروسکوپی در آن مناطق را نشان داد.

۷) کوه‌های یخی، عظمت زندگی در قطب

کوه‌های یخی باشکوه یکی دیگر از نمادهای زندگی قطب جنوب است. کوه‌های یخ می‌توانند به اندازه یک کشور کوچک باشند. قطعات یخ از یخچال‌های طبیعی که می‌شکنند، تشکیل می‌شوند، و از طریق جریان‌های آب حرکت می‌کنند. این تکه‌های شناور عظیم و زیبا یخ، باعث مسحور شدن کاوشگران و عکاسان می شود. به طور معمول تنها یک دهم از حجم یک کوه یخ در بالای آب وجود دارد و دیدن آن از پایین هنگام غواصی چشم انداز فوق‌العاده‌ای دارد.

کوه‌های یخی از عجایب زندگی در قطب

۸) دانشمندان و زندگی در قطب

اگر کسی وجود داشته باشد، که بتواند قطب جنوب را حتی برای مدتی خانه خود بنامد، دانشمندان هستند. این دانشمندان سال‌ها با شرایط سخت زندگی در قطب، زندگی و شگفتی‌های آن را مطالعه می‌کنند.

زیست‌شناسان، زمین‌شناسان، هواشناسان، همه این سرزمین عجایب یخی را برای کشف اسرار جدید در زمینه‌های مربوطه خود بسیار ارزشمند می‌دانند. دانشمندان از بیش از ۲۸ کشور برای انجام آزمایشاتی به این سرزمین منجمد می‌آیند. اخیراً هند ساخت ایستگاه پیشرفته جدیدی را برای دانشمندان خود در آنجا به اتمام رسانده است.

۹) غارها

قطب جنوب جدای از شگفتی‌های سطح آن، مکان بسیار جالب‌تری را در درون خود جای داده است. غارهای یخی آتش‌فشانی مانند غارهای نزدیک کوه اربوس (Erebus)، جنوبی‌ترین آتشفشان فعال کره زمین. از بیرون منجمد و از درون سوزان. غارهای متناقض کوه اربوس یکی از منزوی‌ترین و مرموزترین اکوسیستم‌های کره زمین را در خود جای داده است.  این غارهای حیرت‌انگیز هزاران‌ موجود زنده میکروسکوپی را در خود جای داده است. که با این شرایط سخت به زندگی در قطب ادامه داده‌اند. طبق تخمین‌ها حدود یک سوم از باکتری‌های موجود در زمین، که انرژی خود را از منابع دیگری به غیر از خورشید می‌گیرند در قطب جنوب یافت شده‌است.

۱۰) آواز یخ‌ها صدای زندگی در قطب

قطعه یخ Ross بزرگ‌ترین قطعه یخ در قطب جنوب است. ضخامت آن چند صد متر و مساحت آن بیش از ۵۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع است. دانشمندان اخیراً کشف کرده اند که این قطعه یخ، یک ملودی وهم‌انگیز را می‌خواند. که ناشی از وزش باد در تپه‌های برفی است. بادها ارتعاشات سطحی و لرزش‌هایی تقریباً بدون توقف ایجاد می‌کنند. این ارتعاشات برای گوش انسان قابل شنیدن نیست. دانشمندان از سنسورهای لرزه‌ای برای گوش دادن به این ملودی استفاده می‌کنند. دانشمندان پس از نصب حسگرهای لرزه‌نگاری روی این قطعه یخ، به طور تصادفی این صدای زندگی در قطب را کشف کرده‌اند. آنها همچنین دریافته اند که این آهنگ در واکنش به عوامل محیطی تغییر می‌کند، عواملی مانند ذوب شدن یا طوفان‌های برفی. آنها اکنون از این آهنگ به عنوان ابزاری برای نظارت و ردیابی پایداری و آسیب پذیری آن استفاده می‌کنند.

۱۱) اقامتگاه آسایش زندگی در قطب

خواب خوب یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر ماجراجویی است. اطمینان از اینکه هر شب برای ماجراهای روز بعد در قطب جنوب استراحت کافی دارید، مهم است.ارائه دهندگان تور این روزها محل اقامت راحتی را فراهم می‌کنند که قابل مقایسه با یک هتل فانتزی است، که به آسایش زندگی در قطب کمک می‌کند. شما می‌توانید برای شروع و پایان روز خود یک تخت گرم و نرم، و البته یک دوش آب گرم دوست‌داشتنی داشته باشید. و از خوردن غذا‌‌های دلچسب در این اقامتگاه‌ها لذت ببرید.

۱۲) خلیج بهشت

این خلیج زیبا، یکی از دو خلیج در قطب جنوب است، که برای بندر گرفتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.این خلیج زیبا یک مکان عالی برای تفرج با کشتی‌های تفریحی و لذت بردن از منظره‌ی زیبا کوه‌های یخی و پنگوئن‌هایی است که در امتداد سواحل بازی‌ می‌کنند. شما می‌توانید با قایق‌های کایاک در این خلیج پارو بزنید و جریان زندگی در قطب را از نزدیک حس کنید، حتی امکان دارد حرکت نهنگ‌ها را در این خلیج نیز به چشم خود ببینید.خلیج بهشت

کلام آخر

باور این همه زیبایی و جریان زندگی در قطب جنوب، دورترین و سرد‌ترین منطقه دنیا، سخت است. قطب جنوب بزرگ‌ترین بیابان سرد دنیا، که شگفتی‌های زیادی در خود جای داده است. %۹۰ آب شیرین موجود در کره‌ی زمین در قطب جنوب قرار دارد.البته تغییرات آب و هوایی، این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است. به طوری که طی ۲۵ سال اخیر تریلیون‌ها تن از یخ‌های قطبی ذوب شده‌اند. همچنین این تغییرات سبب پدید آمدن، بزرگ‌ترین سوراخ لایه اوزن در این منطقه شده است.

امیدواریم که با توجه بیشتر به این طبیعت بکر در جنوبی‌ترین نقطه دنیا، وضعیت بهبود یابد.

در نهایت امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشه، و این زیبایی‌ها را با دیگران به اشتراک‌ بگذارید.

منبع: chimuadvent ures.com